Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    http://kvp.expressen.se/nyheter/1.22089 ... a-i-213-km

    Detta tycker jag är väldigt intressant.

    Först och främst hoppas jag verkligen att föraren klarar sig från allvarliga men efter olyckan.

    Men.

    VARFÖR ska man skylla på polisen för att man kör i 200+ km/h med sin hoj och sedan åker i diket?

    Om man nu tar den uppenbarligen stora risken med att åka ifrån en polis - skall man då inte vara man nog och stå för eventuella påföljder?

    Nej, heder åt poliser som försöker hålla våra vägar fria från avställda, trafikfarliga, oförsäkrade fordon och körkortslösa dårar.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Låt oss strunta i mc-föraren. Orsaken till varför polisen ska avbryta den här typen av biljakter är för att skydda tredje man. Mc-föraren kan ju köra ihjäl någon annan än sig själv...
    Fredrik J

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2208956/har-drar-han-pa-i-213-km

    Detta tycker jag är väldigt intressant.

    Först och främst hoppas jag verkligen att föraren klarar sig från allvarliga men efter olyckan.

    Men.

    VARFÖR ska man skylla på polisen för att man kör i 200+ km/h med sin hoj och sedan åker i diket?

    Om man nu tar den uppenbarligen stora risken med att åka ifrån en polis - skall man då inte vara man nog och stå för eventuella påföljder?

    Nej, heder åt poliser som försöker hålla våra vägar fria från avställda, trafikfarliga, oförsäkrade fordon och körkortslösa dårar.
    Det handlar inte om man skyller på polisen att mcföraren kör för fort. Inser du inte att riskerna för en olycka ökar dramatiskt om man jagar förare i farter runt 200 km/h? Risken för ett felsteg ökar dramatiskt. Men som vanligt är det alltid någon polis som vill leka hjälte.

    Det sista du skrev håller jag med dig om helt och hållet. De gör MYCKET bra ute vägarna (även hastighetskontroller). Men att hålla på att jaga folk i 200, Ne då ökar man bara riskerna för en olycka.

    Kollade på filmen en gång till, blir fan riktigt förbannad på den jävla poliskvinnan som vägrar lyda order dessutom. Man förstår faktiskt litegrann varför vi har ett sånt polishat bland många.
    Saab 9-3 SC -08

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2208956/har-drar-han-pa-i-213-km

    Detta tycker jag är väldigt intressant.

    Först och främst hoppas jag verkligen att föraren klarar sig från allvarliga men efter olyckan.

    Men.

    VARFÖR ska man skylla på polisen för att man kör i 200+ km/h med sin hoj och sedan åker i diket?

    Om man nu tar den uppenbarligen stora risken med att åka ifrån en polis - skall man då inte vara man nog och stå för eventuella påföljder?

    Nej, heder åt poliser som försöker hålla våra vägar fria från avställda, trafikfarliga, oförsäkrade fordon och körkortslösa dårar.
    Svårt fall – visst vill man att en sådan här idiot skall åka fast MEN en polis som inte lyder order är heeeeeeelt sjukt och är bara OK om vi talar om Dirty Harry, inte i verkligheten i Sverige.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    MC föraren får självklar skylla sig själv den dumme fan!
    Men givetvis hoppas jag att han repar sig snabbt! (jag vill ju inte ha sjukvårdskostnader för skattebetalarna i onödan)
    Lider med polisen!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    MC föraren får självklar skylla sig själv den dumme fan!
    Men givetvis hoppas jag att han repar sig snabbt! (jag vill ju inte ha sjukvårdskostnader för skattebetalarna i onödan)
    Lider med polisen!

    M.V.H.
    Hur ser du på det att polisen inte lyder order?
    Saab 9-3 SC -08

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av oceaN666
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    MC föraren får självklar skylla sig själv den dumme fan!
    Men givetvis hoppas jag att han repar sig snabbt! (jag vill ju inte ha sjukvårdskostnader för skattebetalarna i onödan)
    Lider med polisen!

    M.V.H.
    Hur ser du på det att polisen inte lyder order?
    Som att han inte lydde order.
    Han kan väl få bjuda på Tårta på Fredan eller nåt.
    Som det ser ut i videon så utsatte han inte själv någon annan för en uppenbar fara, det var MC föraren som själv tänkte och handlade.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av oceaN666

    Hur ser du på det att polisen inte lyder order?
    Som att han inte lydde order.
    Han kan väl få bjuda på Tårta på Fredan eller nåt.
    Som det ser ut i videon så utsatte han inte själv någon annan för en uppenbar fara, det var MC föraren som själv tänkte och handlade.

    M.V.H.
    Det är förvisso sant att snutarna inte utsatte någon i direkt fara under färden, men det var inte upp till dem att ta detta beslut. Det finns en hierarki att följa och detta är inget man kan spela på. Om det är denna olydnad denna gång som går obestraffad vad är det då nästa gång. Jag lovar dig, det ser inte så farligt ut men det är det. Polisernas beteende i videon är förkastligt.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars

    Som att han inte lydde order.
    Han kan väl få bjuda på Tårta på Fredan eller nåt.
    Som det ser ut i videon så utsatte han inte själv någon annan för en uppenbar fara, det var MC föraren som själv tänkte och handlade.

    M.V.H.
    Det är förvisso sant att snutarna inte utsatte någon i direkt fara under färden, men det var inte upp till dem att ta detta beslut. Det finns en hierarki att följa och detta är inget man kan spela på. Om det är denna olydnad denna gång som går obestraffad vad är det då nästa gång. Jag lovar dig, det ser inte så farligt ut men det är det. Polisernas beteende i videon är förkastligt.
    Då tycker jag att man naturligtvis skall besluta någon form av disciplinär åtgärd mot poliserna för ordervägran eller liknande. Skall man avbryta en jakt så skall man.

    Det jag vänder mig emot är att föraren av motorcykeln skulle ha något som helst att hämta med en stämning mot poliserna!

    Jag anser att i samma sekund som han beslutade sig för att inte stanna på uppmaning av polisman avsade han sig rätten att i efterhand komma gnällandes för att han själv kör i diket flyendes från polisen!
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg

    Jag anser att i samma sekund som han beslutade sig för att inte stanna på uppmaning av polisman avsade han sig rätten att i efterhand komma gnällandes för att han själv kör i diket flyendes från polisen!
    Helt korrekt tycker jag!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Om inte ens polisen lyder order och följer regler, varför ska vi vanliga göra det då?
    Saab 9-3 SC -08

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av oceaN666
    Om inte ens polisen lyder order och följer regler, varför ska vi vanliga göra det då?
    Självklart så ska polisen följa sina regler och vi Sveriges Rikes Lagar och jag tror även att Polisen i detta fall få ett straff, litet eller stort.
    Men den största boven i detta fall är MC-föraren. Tycker iaf jag

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "David Nordberg":2f0935v0

    Jag anser att i samma sekund som han beslutade sig för att inte stanna på uppmaning av polisman avsade han sig rätten att i efterhand komma gnällandes för att han själv kör i diket flyendes från polisen!
    Helt korrekt tycker jag!

    M.V.H.[/quote:2f0935v0]

    Jaja, absolut. Där är vi förbannat överens!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Är det verkligen fråga om någon "katastrof för bägge parter" som trådrubriken anger?

    Förhoppningsvis har MC-föraren lärt sig en del om såväl sin egen körförmåga som att han inte är osårbar och polisen ifråga får saken prövad om det är OK att ibland ute i fält göra en annan bedömning än det inre befälet. Varför polismannnen slog av blåljusen medan han fortsatte förföljandet har jag och nog även han svårt att förklara?

    Fast var i ligger "katastrofen"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    MC föraren bröt mot lagen. Då ska polisen stoppa honom, om det inte är allt för stor risk. Nu är inte jag rätt person att dömma. Men jag tyckte inte det såg så jätte farligt ut. 200 utanför dagis är inte lämpligt t.ex.

    Men i Sverige pissar vi på polisen och är på brottslingarnas sida. Så är inte förvånad.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    MC föraren bröt mot lagen. Då ska polisen stoppa honom, om det inte är allt för stor risk. Nu är inte jag rätt person att dömma. Men jag tyckte inte det såg så jätte farligt ut. 200 utanför dagis är inte lämpligt t.ex.

    Men i Sverige pissar vi på polisen och är på brottslingarnas sida. Så är inte förvånad.
    Det är ingen som i tråden uttalat sig så att han eller hon förtjänar en sådan bemärkning!?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  17. #17
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Varför polismannnen slog av blåljusen medan han fortsatte förföljandet har jag och nog även han svårt att förklara?
    Lämpligheten i att fräsa fram i 200 knyck utan blåljus kan man ju diskutera, men det är inte olagligt om det rör sig om brådskande tjänsteärende, vilket i princip är allt under arbetstid då polismannen/kvinnan tycker att de behöver komma fram lite fortare (typ bara 3 tårtbitar kvar på fredagsfikat inne på stationen). Blåljus krävs bara om man påkallar fri väg, alltså kräver att övrig trafik ska flytta på sig, vilket väl iofs borde vara lämpligt om man kör 200 km/h.
    Och det är inre befäl som fattar beslut om förföljande ska avbrytas, men poliserna "på fältet" kan göra en annan bedömning. Men då ska man ha riktigt bra på fötterna för att i efterhand kunna visa att det var berättigat att göra en annan bedömning, och därmed gå emot givna order.
    Min (amatörmässiga) gissning är att polisen som körde får en näsbränna i form av varning och möjligen löneavdrag. Man kommer nog att motivera det med att man förstår polisens beslut att slå av blåljuset för att inte stressa på MC-föraren ytterligare och se om han saktar ner farten, och att efterföljandet i sig fortsatte för att säkerställa att så skedde. Men ordervägran är ordervägran, och då blir det någon form av disciplinär åtgärd.
    All makt åt Thengil!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är det verkligen fråga om någon "katastrof för bägge parter" som trådrubriken anger?

    Förhoppningsvis har MC-föraren lärt sig en del om såväl sin egen körförmåga som att han inte är osårbar och polisen ifråga får saken prövad om det är OK att ibland ute i fält göra en annan bedömning än det inre befälet. Varför polismannnen slog av blåljusen medan han fortsatte förföljandet har jag och nog även han svårt att förklara?

    Fast var i ligger "katastrofen"?
    LM, jag brukar i nära nog samtliga av dina inlägg nicka instämmande, men här ställer jag mig lite frågande.

    "Katastrof för bägge parter" syftar i MC-förarens fall på att han "skadades allvarligt". Detta tycker jag är en personlig katastrof.

    Och i polismännens fall så har de antagligen haft ett åtal hängande mot sig en längre tid, och nu har det dessutom blivit överklagat. Det kan nog antas vara väldigt påfrestande.

    Allt bara för att en körkortslös människa vägrade stanna på uppmaning från polisen.

    Katastrof. Ingen katastrof av episka mått, men likväl en personlig katastrof för samtliga inblandade parter. IMHO!
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Katastrof. Ingen katastrof av episka mått, men likväl en personlig katastrof för samtliga inblandade parter. IMHO!
    Men har det verkligen "slutat" med katastrof ännu då?
    Att vara åtalad är inte detsamma som att vara dömd och inte ens för en polis torde väl ett åtal resulterande i ett frikännade innebära ens en "personlig katastrof"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Vansinnesfärd på MC slutade i katastrof för bägge parter

    Vad hade ni sagt om polisen smällde en bil med en barnfamilj som svängde ut på vägen och alla i den bilen dog? Inte lätt att hinna med när en bil kommer i 200+ runt kröken.
    Vore det värt det bara för att ta fast mc-föraren som saknade körkort? Därmed inte sagt att mc-föraren på något vis gör rätt eller tar sitt ansvar. Men risken polisen tar i jakten måste ändå ställas i relation till brottet som begås/har begåtts.
    Att ev. utsätta omgivningen för en sådan risk samtidigt som man får order om att avbryta är förkastligt. Samma sak gäller eg. mc-föraren, stora skillnaden är att han inte är polis vars yrke är att skydda oss. Lika dumt för det dock. Som polis kanske man ska försöka tänka ett steg längre för det lär inte den man jagar göra.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

Liknande ämnen

  1. Bägge parkeringsljus trasig, men ingen felmeddelande?
    Av JorisS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 22:52
  2. [LÖST] Ska man ha slitsade eller borrade skivor eller helst bägge?
    Av ScottaN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •