Håller med!Ursprungligen postat av gilgo
Håller med!Ursprungligen postat av gilgo
SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001
Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384
Det står i artikeln att MC-föraren var "känd" av polisen.
Varför riskera en eskalerande jakt i 200+ när man helt enkelt kan avbryta jakten och plocka in honom/henne senare?
Tror nog att MC-föraren skulle ha sänkt hastigheten ganska snart om han märkte att polisen slutade jaga honom. Vilket är mest riskfyllt för tredje man, en jakt som pågår i 5-10 min som polisen väljer att avbryta eller en där polisen jagar MC-föraren i 20-25min där MC-föraren stressas till att köra av vägen?
Jag tycker att det i just detta fall borde varit mest lämpligt att avbryta jakten som befälet gav order om...
Vidare är det väl bra att pröva om polisen gjorde något fel när han ordervägrade. Hurvida han gjort sig skyldig till något brott och ev. lämplig bestraffning lämnar jag till rätten att avgöra.
9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
Ducati 944 ST2 "Isabelle"
Jag tycker det är rätt åt motorcyklisten, och synd att han inte dog. Vill polisen att man stannar så ska man göra det, gör man inte det så får man skylla sig själv, och jag tycker inte man ska ha nån ekonomisk kompenstation för det iform av försäkringspengar eller dylikt.
Det enda jag tycker är att polisen borde prejat cyklisten hårt i rondellen, typ tryckt ut han i diket eller mot nån stolpe eller nått så hojen blivit skrot eller att han brutit nått ben eller sånt. Givetvis helt utan ersättning oxå
VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
Chevrolet K3500 4x4 -94
SM-släpet 2565 -13
Gissar på att du har det ganska tråkigt hemma och vill dra igång denna tråden ganska så rejält.Ursprungligen postat av cyberk2
Önska att någon dör är väl ganska magstarkt, har denne personen gjort något grovt brott mot dig personligen?!
ganska smal väg, finns ju oftast gående eller folk som motionerar efter såna vägar, eller ungdomar på cykel eller dylikt. Har dom förtjänat att bli påkörda, med allvarliga skador eller dödade i värsta fall för att nån körkortslös snubbe ska få nöjesåka lite hoj? Jag har samma inställning till folk som kör rattfull.....
Rattfull = lite böter, kanske villkorlig dom
Den som blir påkörd = kanske invalid för livet
rättvist??
Chevrolet K3500 4x4 -94
SM-släpet 2565 -13
Livet är inte rättvist och blir inte mer så om man önskar livet ur sina medmänniskor då de begår misstag och brott.Ursprungligen postat av cyberk2
Det är märkligt att du i den ena tråden klagar över nitiska poliser då det drabbar dig när du själv väljer att bryta mot lagar regler men i denna önskar att samma poliser begår övervåld mot andra.![]()
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Jag säger ju inte att mcföraren gjorde rätt, men polisen har ju fåttt en order om att avbryta men gör inte detta. Det i sin tur gör ju så att han blir än mer stressad och kör av vägen.Ursprungligen postat av cyberk2
Jag kan svära många gånger på en sommar när folk på mc kommer vinandes förbi mig på bakhjulet. Gör det på en helt tom väg, jag förstår fullt ut att det är skoj. Men gör det inte brevid mig och mina barn när jag är ute och kör bil.
Eller varför inte:Ursprungligen postat av cyberk2
Långtradarchaffis som kör som ligger för nära och vill köra om efter många timmar bakom ratten, för att komma hem till flickvännen = Lite böter, kanske villkorlig dom
Den som blir påkörd = kanske invalid för livet
Rättvist?
Man kan vända på saker på många olika sätt. Jag hade gärna kört i 70 bakom en bil 5-6mil på 90 väg, men den tiden finns inte för eu tyckte det var viktigare att räkna minuter. samt att färdskrivaren snor drygt 45min körtid per dag, tid då man står still, kopplar av eller på släpet och öppnar dörrar.
Och jag önskar inte livet ur mc-föraren. Jag tycker att det är bättre att han dör ensam under sin vårdslösa körning om han beter sig sådär än att han tar med sig 2-3 andra som inte har någonting med hans körning att göra.
fairlane; du kanske kör rattfull ofta eftersom du har den inställningen?
Chevrolet K3500 4x4 -94
SM-släpet 2565 -13
Jag har ett stort förtroende för polisen i allmänhet. Men det betyder inte att sådana här fel/brott skall sopas under mattan.
Starkt av överåklagare Jörgen Lindberg i Malmö, som väckt åtalet mot polismännen! Han hoppas på fällande dom. Jag håller med honom.
Det är exakt samma trafikregler som gäller för poliser som för alla andra. Att köra som på denna video måste rubliceras som grov vårdslöshet med uppenbar risk för allvarlig personskada. (vilket tyvärr också skedde)Ursprungligen postat av Marcus J
Att någon gör sig skyldig till fortkörning ger inte automatiskt polisen rätt att begå samma brott. I normalfallet följer man inte efter.
11Kap i Trafikförordningen
"7 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna."
Polisen får alltså bryta mot trafikregler under två förutsättningar: 1) att det är "trängande fall" 2) att det kan ske "med iakttagande av särskild försiktighet"
Att infånga en känd person kan knappast anses vara "trängande fall" eftersom det bara är att hämta honom i hemmet vid lämpligt tillfälle.
Att köra på det viset som i videon är inte "med iakttagande av särskild försiktighet"
Polisen som kör skall naturligtvis lyda order från sin överordnade. Dessutom står det i §7 att "Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman"
Det måste ses som helt klarlagt att polisens agerande bidrog till olyckan, som troligen inte inträffat om polisen hållit hastighetsgränserna. Detta är ett stort problem för polisen som inte kan komma åt trimmade mopeder eftersom de inte kan förfölja dm utan att riskera olyckor. Precis som skedde här. Detta är välkänt inom polisen. Att ändå bryta mot yttryckliga order och förfölja så här är helt oacceptabelt.
Jag delar överåklagerens uppfattning och tycker det är bra att de misstänkta poliserna åtalas.
Det är viktigt att polisen följer lagar och regler, eftersom de skall vara ett föredöme och en trygghet i vårt samhälle.
Det finns f.ö. naturligtvis inget krav på att polisen måste använda ljud/ljus signal för att ha rätt att inte följa trafikregler. Signalerna kan både förvarna misstänkta, stressa och störa omgivningen. Det är t.ex. inte alltid polisen vill att den misstänkte de följer efter skall veta om det...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Varför ska det ena utesluta det andra?
Jag kan tycka det är jäkla dumt att se alla filmer och skit på nätet där folk leker med polisen hej villt, det är knappast till det jag önskar att mina skattepengar ska gå till.
Sen avskyr även jag folk som inte kan hålla rätt hastighet när väglaget tillåter det, sen finns det lika många idoter som kör som tokar när väglaget inte tillåtet det.
Tänk egentligen var bra om ALLA i trafiken kunde följa rådade regler, inga racerförare, inga sniglar, inga märkliga osäkra omkörningar, kökrockar osv.
Saab 9-5 2,0t SS -08
Saab 9-5 2,0t SS -06
Nej. Att du tycker det är ok att ligga för nära andra trafikanter med din långtradare innebär inte att jag tycker det är ok att köra rattfull. Jag tycker båda delarna är fel. Det ena är inte bättre än det andra, men det gäller förstås att försöka tänka lite utanför sin egen värld.Ursprungligen postat av cyberk2
Bra idé!Ursprungligen postat av Pumba
![]()
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Jag håller helt med.Ursprungligen postat av cyberk2
Jag är också 13 år och tycker att om man inte stannar på polismans tecken så förtjänar man att dö.
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Kan det vara så att det rätta ligger någonstans mitt emellan? Jag föreslår att det är förvisso rätt åt motorcyklisten i detta fall men det innebär inte att polisen gjorde rätt. Motorcyklisten skall absolut inte ha någon som helst ersättning och polisens agerande borde reprimeras. Och slutligen så förtjänar ingen nödvändigtvis att dö.Ursprungligen postat av Travis
SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001
Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384
Ja det är precis så jag tänker också; motorcyklisten får skylla sig själv om han vurpar, han ska inte ha någon ersättning för något och polisen gjorde fel som inte lydde order.Ursprungligen postat av hostarn
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Båda skall bestraffas naturligtvis.
Motorcyklisten för vårdslöshet i trafik och smitning. Polisen för det vårdslöshet i trafik samt ordervägran. Det är viktigt att båda parterna får rätt signaler från rätten. Tänk om polisen får rätt i sin sak då kan man plötsligt jaga folk för vad som helst i höga hastigheter. Eller om motorcyklisten får ersättning, ja då kommer folk lägga ner hojarna i tid och otid i hopp om att få pengar.
Så straffa båda för det dom har gjort!
SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....