Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 82

Ämne: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    86

    Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Hej på er.

    Jag vet inte varför jag skapar denna tråd men jag känner mig så nöjd idag.

    Idag köpte min jobbarkompis en 9-3 2,0T SC -07. Han strålade av glädje (genom luren). Utan mig hade han valt en V50

    Tidigare i år har jag varit "rådgivare/strateg" till en annan kollegas köp av en 9-5 SS och en tredje kollegas köp av en 9-3 SC. Samtliga är mer än helnöjda.

    Det känns bra att mina bekanta åker både säkert och roligt osv. Plus att de har fått upp ögonen för saab och att de stödjer svensk industri.

    Har ni liknade berättelser så dela gärna med er. Vi saabägare behöver bli fler så jag tycker vi ska hjälpas åt att göra bra reklam för märket.
    SAAB 9-5 SE 2,3t -99

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Jag har påverkat flera i min närkrets att köpa Saab och framförallt 9-5 med facelift. En bil är aldrig så bra som när produktionen läggs ner och det stämmer bra på og9-5. Billiga som tusan är de också.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    När jag kom in i min flickväns familj så åkte hennes storebror Volvo, och hennes mamma Subaru. Nu kör dom båda Saab.

    Dock så försöker jag få över min far, men det går inte så bra...han köper allt utom just Saab, det stör mig.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Sen jag tog körkort för 5år sedan har jag sakta men säkert försökt konvertera familjen till Saab. Mor åkte Hyundai (eller hur det nu stavas), far och de tre syskonen volvo. Som förste-rådgivare vid bilköp så har det inte varit så svårt att snida in dem på Saab-spåret. Oerhört mycket bil för pengarna i mitt tycke.
    Så idag åker alla Saab 9-3 resp. 9-5... förutom far som precis som ErikR's åker allt annat än Saab. Han är däremot snabb på att kommentera hur bekväm bilen är när han åker med, och även hur pigg den känns. Vägrar dock köra. :S

    Alla de som "konverterat" är väldigt nöjda med sina bilar, som mor sa "Det här är ju en riktig lyxkryssare, för priset av en gammal taxi-volvo".

    Släkten åker även den till större delen Saab, förutom nån enstaka minibuss modell Toyota. :P

    Mvh

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Köper man sig en ny Volvo när det finns Saab så får man skylla sig själv.
    Det visar bara vilka som är lite bakom flötet.

    Däremot rekommenderar jag Saab till de flesta som frågar mig ang. bil.
    Inte bara för att det är just en Saab. Men det är en väldigt bra bil. Och oftast gäller det ju äldre bilar, så Saab själva tjänar ju inga pengar på det.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Köper man sig en ny Volvo när det finns Saab så får man skylla sig själv.
    Det visar bara vilka som är lite bakom flötet.
    "Det A säger om B säger mer om A än om B."

    Att ifrågasätta någons intelligens enbart på grund av att denne köper ny Volvo istället för Saab utan vidare argumentation är det som för mig förefaller obetänksamt, närmast gränsande till att vara just "bakom flötet"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Köper man sig en ny Volvo när det finns Saab så får man skylla sig själv.
    Det visar bara vilka som är lite bakom flötet.
    "Det A säger om B säger mer om A än om B."

    Att ifrågasätta någons intelligens enbart på grund av att denne köper ny Volvo istället för Saab utan vidare argumentation är det som för mig förefaller obetänksamt, närmast gränsande till att vara just "bakom flötet"
    Jag vill dra det ett snäpp till. Den som tar dylika påståenden på fullt allvar och dessutom väljer att börja argumentera mot är...

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Citat Ursprungligen postat av donFalcone
    Hej på er.



    Det känns bra att mina bekanta åker både säkert och roligt osv. Plus att de har fått upp ögonen för saab och att de stödjer svensk industri.
    Vet inte hur pass svenskt det är längre iofs...
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Mamma och pappa har alltid varit skeptiska till att just äga en Saab, själv vid 17 års ålder köpte jag min första 9000 cse 2,0T -93a , gått 42k mil, men jäklar så tätt servad och pigg den var trots miltalen. Billig var den också. När mor och fars opel omega caravan 2,6a strejakde, var dyr i drift, rostig, obekväm och allmänt ful lånade de min 9K... Sakta men säkert fick jag dem till att sälja skrothögen till förmån för en SAAB.. Efter en Besikting med 10 2or så rök opeln ganska kvikt, vid detta tillfälle hade dock min SAAB blivit sönderslagen och jag införskaffat mig min 9000 2,3T -96a som mamma och pappa brukade flitigt då opeln sålts, pappa tyckte den var skön att köra, underbar att dra hästkärra då systern håller på med hästsport, mamma brukade den till att lasta diverse grejer i samt åka till jobbet.

    Sedan köpte jag ju mig min andra Saab som jag har, som då också var min Mörkblåmetalliclackade Saab 9K 2,3T chippad av nordic, det var här som pappa vart förälskad i märket. Sällan jag fick ha bilen ifred själv nästan .. Men vintern närmade sig här och jag tjatade på Mor att hon fick införskaffa sig en egen kärra då jag behövde ha min första 9K till vintern och inte ville bruka min "sommarbil". Jag tjatade som få på att hon skulle köpa en 9-5a SC eller en OG 9-3 åtminstone.. hon kontrade alltid med att "Jag kanske inte just vill ha SAAB" men kom ju alltid på henne då hon suttit vid datorn och sökt efter diverse modeller.. just Saab . Tillslut här så hittade jag en rostfri saab 9-3 -00a som jag visade henne, hon var skeptisk till att annonsören skrivit "Oljud vid gaspådrag" jag övertalade henne med att det kan vara precis vad som hellst. Visade sig en Blåst grenrörspackning, Vi tog med den hem iallafall och idag säger hon att hon har svårt för att välja annat än just SAAB, pappa är även samma han och nu har vi totalt 3 saabar i familjen och en fjärde väntar .

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Klart att det är svenskt, byggs i Trollhättan Sweden.
    Byggs av svenskar.
    Många komponenter tillverkas i Sverige.

    Så bara för att ägaren inte är ett svenskt företag och att vissa komponenter tillverkas i andra länder så är SAAB inte svenskt???

    Finns det några bilar som helt 100% "rena"?

    Själv har jag lyckats att omvända några här på jobbet, vilket inte är illa när man jobbar på volvos utvecklingscentrum.

    /Jonas

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av LM
    "Det A säger om B säger mer om A än om B."

    Att ifrågasätta någons intelligens enbart på grund av att denne köper ny Volvo istället för Saab utan vidare argumentation är det som för mig förefaller obetänksamt, närmast gränsande till att vara just "bakom flötet"
    Jag vill dra det ett snäpp till. Den som tar dylika påståenden på fullt allvar och dessutom väljer att börja argumentera mot är...
    För att inte tala om han som går i polemik angående detta trots det påstådda innehavet av hela TRE st Saab? Det slår ju verkligen hål på den tesen.

    Att enbart argumentera liknande "Köp en Saab annars är du bakom flötet." är så torftigt så att det säkerligen motverkar sitt syfte, att däremot komma med vederhäftiga argument som får någon att själv göra ett val förefaller betydligt mer begåvat och dessutom förmodligen mer effektivt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Jag vill dra det ett snäpp till. Den som tar dylika påståenden på fullt allvar och dessutom väljer att börja argumentera mot är...
    För att inte tala om han som går i polemik angående detta trots det påstådda innehavet av hela TRE st Saab? Det slår ju verkligen hål på den tesen.

    Att enbart argumentera liknande "Köp en Saab annars är du bakom flötet." är så torftigt så att det säkerligen motverkar sitt syfte, att däremot komma med vederhäftiga argument som får någon att själv göra ett val förefaller betydligt mer begåvat och dessutom förmodligen mer effektivt.
    ord!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Citat Ursprungligen postat av gbg

    Så bara för att ägaren inte är ett svenskt företag och att vissa komponenter tillverkas i andra länder så är SAAB inte svenskt???

    /Jonas
    Min fras var ställd som en fråga därför att (som du påpekat utan att kanske begripa det?) det inte är svart och vitt. Enligt en definition är det svenskt, enligt en annan så är det inte. En sak är säker, kvaliten är inte vad jag hör våra föräldrar tala om, fan GM satte i en Opel motor i min kärra - och den strular ska du veta!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  14. #14
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    "Köp en Saab annars är du bakom flötet."
    Detta kunde ju bli en kul/provokativ bakrutestreamer
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    86

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Till LM: håll dig till Topic eller låt bli att skriva.

    OT: I min värld är SAAB svenskt. Om jag inte minns fel ligger Trollhättan i Sverige... Men det finns alltid de som ska vrida och vända på allt, trist...

    Topic: Tack för all trevlig läsning! I alla hast glömde jag bort att nämna att jag även lyckats omvända min svärfar volvo-isten. För några år sedan tog jag med honom till en saabhandlare. Han gick och titta lite lojt först, sen fick han för sig att köpa en ng 900. Den har han kvar ännu och han är nöjd. Jag har upptäckt att han kollar på 9-3or och 9-5or på blocket. Så det bådar gott
    SAAB 9-5 SE 2,3t -99

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Citat Ursprungligen postat av donFalcone
    Till LM: håll dig till Topic eller låt bli att skriva.
    Hm, läs gärna igenom vad jag skrivit och fråga om det är något du inte förstår trots ytterligare en genomläsning istället för att försöka censurera dem som inte delar din uppfattning.

    Jag vidhåller att det INTE är vare sig trevligt eller effektivt att hävda att de som inte köper och kör Saab har bristande mentala förmågor utan att det är en betydligt trevligare och effektivare metod att ha en öppen dialog om olika bilmodellers för- och nackdelar och på så sätt möjligen påverka folk att köpa Saab men att också kunna acceptera att olika bilköpare har olika behov och preferenser.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    647

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Citat Ursprungligen postat av Sven
    Citat Ursprungligen postat av LM
    "Köp en Saab annars är du bakom flötet."
    Detta kunde ju bli en kul/provokativ bakrutestreamer
    Jag tar två

  18. #18
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Ska väl inte vara så svårt att hålla sig on topic?

    Farsan, som mest kört Volvo sedan han smällde en röd 900 för minst 20 år sedan, pratade i somras om att byta ut Volvo S60:n mot en Mercedes av någon lite kortare högre modell. Jag propsade som vanligt på Saab, att han skulle provköra 9-3x eftersom han ville ha en högre bil. Föreslog såklart även ng9-5.

    Tyvärr blev det ingen Saab men ingen Merca heller. De bestämde sig för att behålla Volvon ett tag till istället. Vem vet, kanske min propaganda hjälpte lite trots allt? Får hålla tummarna att det blir en Saab i framtiden.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    86

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av donFalcone
    Till LM: håll dig till Topic eller låt bli att skriva.
    Hm, läs gärna igenom vad jag skrivit och fråga om det är något du inte förstår trots ytterligare en genomläsning istället för att försöka censurera dem som inte delar din uppfattning.

    Jag vidhåller att det INTE är vare sig trevligt eller effektivt att hävda att de som inte köper och kör Saab har bristande mentala förmågor utan att det är en betydligt trevligare och effektivare metod att ha en öppen dialog om olika bilmodellers för- och nackdelar och på så sätt möjligen påverka folk att köpa Saab men att också kunna acceptera att olika bilköpare har olika behov och preferenser.

    jag har läst och läst igen. Min slutsats: Off topic

    Jag vänder mig inte mot det du skriver i sak, men om du vill föra fram ditt budskap så gör det i en annan tråd. Snälla. Skriv gärna i stället om hur då lyckades få någon bekant att välja saab istället.
    SAAB 9-5 SE 2,3t -99

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB.

    Citat Ursprungligen postat av donFalcone
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Hm, läs gärna igenom vad jag skrivit och fråga om det är något du inte förstår trots ytterligare en genomläsning istället för att försöka censurera dem som inte delar din uppfattning.

    Jag vidhåller att det INTE är vare sig trevligt eller effektivt att hävda att de som inte köper och kör Saab har bristande mentala förmågor utan att det är en betydligt trevligare och effektivare metod att ha en öppen dialog om olika bilmodellers för- och nackdelar och på så sätt möjligen påverka folk att köpa Saab men att också kunna acceptera att olika bilköpare har olika behov och preferenser.

    jag har läst och läst igen. Min slutsats: Off topic

    Jag vänder mig inte mot det du skriver i sak, men om du vill föra fram ditt budskap så gör det i en annan tråd. Snälla. Skriv gärna i stället om hur då lyckades få någon bekant att välja saab istället.
    *suck*

    Vet du inte ens vad du skrivit i din egen trådrubrik dvs "Topic"?
    Den lyder om du missat det "Försöka få vänner och bekanta att köpa SAAB." och det just olika metoder för att försöka göra detta jag belyser.

    Förklara gärna hur du kan få det till att vara "Off Topic"?

    Du har alltså inte skrivit trådrubriken "Berätta enbart solskenshistorier om hur du fått någon bekant att köpa Saab" även om du verkar inbilla dig det.
    Även om så vore skulle du ändå inte som trådskapare få censurera oliktänkande.

    Till skillnad från dig försöker jag inte tysta debatten utan vill försöka förstå hur du resonerar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Nordkorea-vänner i Sverige? Jo de finns!!!
    Av Andreas_Lofgren i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 10:09
  2. GOD JUL alla SAAB-vänner
    Av SAAB-TOK i forum Off Topic
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-12-24, 19:42
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 17:35
  4. Försöka sälja 9-5
    Av mattso i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 00:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •