Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Väderkaoset

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619

    Väderkaoset

    Vad är egentligen "väderkaos"?
    Ordet "kaos" är enligt wiki något oförutsägbart, vilket man väl ändå inte kan klassa en vanlig nordisk vinter med tillhörande snö, slask, halka?!

    Blir så jävla trött på alla tidningar som har feta överskrifter om kaoset i landet!
    Mvh Timmy

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 926

    Re: Väderkaoset

    Precis... det så kallade kaoset är ju bara helt vanlig vinter som nån gång varje år dyker upp!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: Väderkaoset

    Brukar väl vara så att de flesta folken som bor i de större städerna kallar det "väderkaos" när det kommer några cm snö och det blir halt.... vet inte i vilket land dom tror att vi bor i.. men eftersom vi bor här i Sverige så kallar vi ju "väderkaoset" för vinter!! tror de flesta tidningarna har missat att vi faktiskt har växlande årstider här omkring :P.

    Jag gillar våra årstider, de har sån härlig kontrast mot varandra

    Marz

  4. #4

    Re: Väderkaoset

    Ja det är ju "väderkaos" när det faller 3 flingor i sthlm och alla blir lika förvånade av att det blir vinter även i år....

    Själv funderar jag på att emigrera under vinterhalvåret.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724

    Re: Väderkaoset

    "Kaos" är i min vokabulär oordning oavsett om det är förväntat eller ej.

    I mitt närområde rådde viss oordning i morse då det stod såväl långtradare som personbilar som kört fast lite här och där.
    Fast särskilt oväntat kan jag inte påstå att det var.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    402

    Re: Väderkaoset

    Citat Ursprungligen postat av Marz
    tror de flesta tidningarna har missat att vi faktiskt har växlande årstider här omkring :P.
    Jag skulle nog vilja påstå att det i första hand är många trafikanter som tycks ha missat det här med årstiderna, inte tidningarna. I mina trakter var det helt stopp i många timmar på motorvägar och andra vägar, trots att mängden snö inte var alltför riklig. Orsak? Jo, naturligtvis alla som kanade runt på sommardäck och inte kunde ta sig upp för minsta lilla lutning.
    Mycket märkligt att så många inte förmår byta däck i tid!

    /Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204

    Re: Väderkaoset

    Har åkt till och från skolan i Södertälje i veckan, från Stockholm.
    Jag undrar också var kaoset finns?
    Här har det flytit på som vanligt i princip, nån enstaka dikeskörd lastbil på sin höjd.
    Jag tycker det överdrivs kraftigt varje år.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 539
    Medlem#
    7567

    Re: Väderkaoset

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Har åkt till och från skolan i Södertälje i veckan, från Stockholm.
    Jag undrar också var kaoset finns?
    Här har det flytit på som vanligt i princip, nån enstaka dikeskörd lastbil på sin höjd.
    Jag tycker det överdrivs kraftigt varje år.

    M.V.H.
    Du menar att du körde från Luleå till Umeå?
    För här i Stockholm så har ingen vinterdäck, vi lär inte byta på ett par månader heller, för vi är stockholmare.

    Jag börjar bli riktigt trött på folk som ska klanka ner på allt vad Stockholm heter hela tiden och dra alla över en kam.
    Att kvällstidningarna skriver "snökaos" betyder väl inte att alla som bor i Stockholm tycker det, eller?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533

    Re: Väderkaoset

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Vad är egentligen "väderkaos"?
    Ordet "kaos" är enligt wiki något oförutsägbart, vilket man väl ändå inte kan klassa en vanlig nordisk vinter med tillhörande snö, slask, halka?!
    Citat Ursprungligen postat av Wikipedia
    Kaos har att göra med oförutsägbarhet. Begreppet härstammar från det antika Greklands ord för "rymd" (χάος) och som genom missförstånd av tidig kristen användning av ordet fick betydelsen "oordning" (det antika grekiska ordet för "oordning" är ταραχή).
    Om du även läst andra meningen så hade du sett att det fått betydelsen oordning, som LM också tolkade ordet. Själv tycker jag också ordet kaos ska tolkas som oordning. Något sådant har jag inte sett i år i vintertrafiken. Däremot som det var 2006, när folk blev sittande på Essingeleden i timtal utan att röra sig en meter, då var nog ordet berättigat.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240

    Re: Väderkaoset

    Kaos blir det väl när alla drumlar med sommardäck ger sig ut i trafiken.

    Själv har jag kört 50mil senaste dygnet och inte sett en enda avåkning eller spår av någon avåkning.

    Hör väl till saken att det är lite mindre trafik i mina trakter.
    I går kväll hade jag 5st möten på 14mil.
    Sista 10milen såg jag inte en enda bil
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: Väderkaoset

    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp
    Citat Ursprungligen postat av Marz
    tror de flesta tidningarna har missat att vi faktiskt har växlande årstider här omkring :P.
    Jag skulle nog vilja påstå att det i första hand är många trafikanter som tycks ha missat det här med årstiderna, inte tidningarna. I mina trakter var det helt stopp i många timmar på motorvägar och andra vägar, trots att mängden snö inte var alltför riklig. Orsak? Jo, naturligtvis alla som kanade runt på sommardäck och inte kunde ta sig upp för minsta lilla lutning.
    Mycket märkligt att så många inte förmår byta däck i tid!

    /Henke
    Det håller jag med dig om

    Marz

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724

    Re: Väderkaoset

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Kaos blir det väl när alla drumlar med sommardäck ger sig ut i trafiken.

    Själv har jag kört 50mil senaste dygnet och inte sett en enda avåkning eller spår av någon avåkning.

    Hör väl till saken att det är lite mindre trafik i mina trakter.
    I går kväll hade jag 5st möten på 14mil.
    Sista 10milen såg jag inte en enda bil
    Å andra sidan var väl vädret i dina trakter igår så bra att planen som inte fick landa på Midlanda omdirigerades till Frösön istället?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    402

    Re: Väderkaoset

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Har åkt till och från skolan i Södertälje i veckan, från Stockholm.
    Jag undrar också var kaoset finns? Här har det flytit på som vanligt i princip, nån enstaka dikeskörd lastbil på sin höjd.
    Jag tycker det överdrivs kraftigt varje år.
    M.V.H.
    Som jag tidigare antydde, i mina trakter (kring Uddevalla, Vänersborg, Trollhättan) var det definitivt kaos. Totalstopp i timmar på flera vägar, avstängda vägar, stadsbusstrafiken i Uddevalla helt inställd, tåg som inte gick, mängder av avåkningar. Tidningars beskrivning var inte överdriven här i alla fall.
    Happy Festivus - for the rest of us!

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240

    Re: Väderkaoset

    Tyckte jag hör de något om dimma som orsakade flygproblemen ute vid kusten ?

    En annan skillnad kan vara att vi haft halka i 3veckor nu så dom värsta drumlarna med sommardäck faktiskt har bytt däck nu eller redan kvaddat bilen..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204

    Re: Väderkaoset

    En rolig notis är ju att detta snökaos mestadels verkar ha varit söderöver och mellansverige och inte så mycket i Stockholm.
    Ändå är det just Stockholm som få ta smällen för det... som vanligt kanske?
    Det känns ofta som att halva Sveriges landsbygd har som favoritsysselsättning att klanka ner på Stockholm och Stockholmare ibland.
    Undrar vad det beror på.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619

    Re: Väderkaoset

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Undrar vad det beror på.
    För att Stockholmare byter till vinterdäck på tok för sent?
    För att Stockholmare generellt har ett mer aggresivt och stressigt körbeteende?
    För att stressade affärsmän (finns dock i hela Sverige skulle jag tro (även om jag tror att en affärsman i Norrland är betydligt mindre stressad än en här i stan)) sitter och SMS´ar i bilen och vinglar (ref en idiot jag körde om igår).
    osv.
    Mvh Timmy

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204

    Re: Väderkaoset

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Undrar vad det beror på.
    För att Stockholmare byter till vinterdäck på tok för sent?
    För att Stockholmare generellt har ett mer aggresivt och stressigt körbeteende?
    För att stressade affärsmän (finns dock i hela Sverige skulle jag tro (även om jag tror att en affärsman i Norrland är betydligt mindre stressad än en här i stan)) sitter och SMS´ar i bilen och vinglar (ref en idiot jag körde om igår).
    osv.
    Ja, du kanske är en av alla som folk stör sig på. Vad vet jag...
    Men det jag stör mig på är att såfort det blir trafikkaos söder om Dalälven så är det Stockholmare som inte behärskar vintern.
    Trångsynta jävla parasiterande bönder kan de som klagar vara i så fall.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #18
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 539
    Medlem#
    7567

    Re: Väderkaoset

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    För att Stockholmare byter till vinterdäck på tok för sent?
    För att Stockholmare generellt har ett mer aggresivt och stressigt körbeteende?
    För att stressade affärsmän (finns dock i hela Sverige skulle jag tro (även om jag tror att en affärsman i Norrland är betydligt mindre stressad än en här i stan)) sitter och SMS´ar i bilen och vinglar (ref en idiot jag körde om igår).
    osv.
    Ja, du kanske är en av alla som folk stör sig på. Vad vet jag...
    Men det jag stör mig på är att såfort det blir trafikkaos söder om Dalälven så är det Stockholmare som inte behärskar vintern.
    Trångsynta jävla parasiterande bönder kan de som klagar vara i så fall.

    M.V.H.
    Ord, broder!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 619

    Re: Väderkaoset

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Ja, du kanske är en av alla som folk stör sig på.
    Nej
    Mvh Timmy

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •