Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Reg skylt bak

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Reg skylt bak

    Hej har nyss köpt ny reg skylt bak och fram. När jag skulle skruva loss skylt hållaren så gick skruvarna av. Hade rostspray men dom gick av ändå. Hur ska man gå till väga nu. Måste man borra ut dom lr. Har sprayat på rejält med rostspray nu så får vi se hur de går imorgon om de går att skruva ena som sticker ut lite.

    Är rostspray dåligt för lacken. Råka få lite på utanför hålet.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    30

    Re: Reg skylt bak

    Hejsan

    Detta hände för mig med. Då jag inte har någon speciellt ny och jättefin bil så borrade jag. Vilket inte var helt lyckat. Fick inte med allt så fick pilla och slå med det ena och andra. Tillslut fick jag bort skiten men blev inte speciellt bra. Men fungerar : )

    Hoppas det löser sig för dig.

    Mvh Richard.
    9-3 Aero Salomon -02

  3. #3

    Re: Reg skylt bak

    Kan gå att borra med ett litet borr så du bara får ett litet hål i bulten som går rätt igenom.
    Kan vara så att spänningarna släpper då och de går lättare att få ut den sedan.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Reg skylt bak

    Ganska klurigt det där. Det viktigaste är att man lyckas borra mitt i (centrum)skruven. Ett litet borr först och sedan ett så stort borr som möjligt, utan att borra i själva gängorna. Är det inte löst då så går det, förhoppningsvis, ganska bra att pilla sönder det som sitter kvar. I annat fall får man borra ur gänginsatsen också och sätta dit en ny sådan.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Landvetter
    Inlägg
    86

    Re: Reg skylt bak

    Det finns ju skruvutdragare också, du borrar ett litet hål och skruvar i en pinne med fyrkantig skalle som till slut greppar skruven och drar ur den. Kanske inte funkar på en fastrostad skruv, men det kan gå. Då slipper du skada gängorna runt skruven.
    9-3 Äro -01. Nästan en aero. Och en peppargrön 9-5 biopower -08. Och en silver 9-3 Aero V6 -06.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Reg skylt bak

    Det finns ju skruvutdragare också, du borrar ett litet hål och skruvar i en pinne med fyrkantig skalle som till slut greppar skruven och drar ur den. Kanske inte funkar på en fastrostad skruv, men det kan gå. Då slipper du skada gängorna runt skruven.
    En sk grispitt. Problemet är att gänginsatsen har en tendens till att lossna och bara snurra med runt. Då hjälper det tyvärr inte med detta, enligt mig, totalt värdelösa hjälpmedel. Eller ska man säga stjälpmedel?

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Landvetter
    Inlägg
    86

    Re: Reg skylt bak

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    En sk grispitt. Problemet är att gänginsatsen har en tendens till att lossna och bara snurra med runt. Då hjälper det tyvärr inte med detta, enligt mig, totalt värdelösa hjälpmedel. Eller ska man säga stjälpmedel?

    Mvh
    Ahh, ja då hjälper den inte.

    Jag har faktiskt haft god hjälp av en sån en gång men det brukar vara svårt... Då var det en bult som var färsk och fin men gick av i en vurpa, men annars har jag inte lyckats
    9-3 Äro -01. Nästan en aero. Och en peppargrön 9-5 biopower -08. Och en silver 9-3 Aero V6 -06.

  8. #8

    Re: Reg skylt bak

    Finns nackdel att använda rostlösare oxå...den gör att skruven blir "mjuk" och går lättare av, och det är inte bra att få på lacken. Jag skulle borra ett litet hål och använda mig av en svinpitt. I värsta fall kanske fästa skylten med självborrande skruv i den avbrutna skruven?

Liknande ämnen

  1. Ny Reg-Skylt
    Av Roobban91 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 22:07
  2. [LÖST] Hur lossar man nummerskylten bak OG9-5
    Av Falcy i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 18:03
  3. MC-skylt på bil
    Av Humvee i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 23:07
  4. Hur lossar man främre regskylt OG9-5
    Av Angeleyes i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 12:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •