Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor OG9-5

    Hej allihop! Här kommer mitt första inlägg i forumet

    Jag köpte en 9-5a från -04 i somras som gick fint i en månad. Efter det hände det ibland att den gick lite ojämnt på motorväg. Då märkte jag endast av det vid jämn gas, vilket kanske kan bero på att det är det man håller mest. Märkte endast av det vid motorvägskörning, aldrig på den 2 mil långa 70/50-sträckan till jobbet. Det ryckte kanske var 5e gång bilen gick (ibland två dagar i rad och ibland någon vecka emellan) och kunde hålla på i någon minut och ibland en halvtimme. Rycken var då så små att det som jag märkte mest var att turbopilen rörde sig ibland.

    Jag läste lite på forumet och bytte tändstift samt slog i STP (Total System Cleaner varianten), efter det gick den bra i en månad. Nu är ryckningarna tillbaka och är betydligt kraftigare och sker inte bara vid motorvägshastiget. Motorn har vid två tillfällen ryckt till rejält på tomgång (vid trafikljus) dock aldrig stannat. De senaste dagarna har ett till (relaterat?) problem uppstått, motorn har efter att varit avstängd i någon minut inte startat. Det låter som att motorn inte tänder/inte får något bränsle. Den går runt, men inte mer än det. Första gången det hände puttade vi igång den, vilket gick, dock ganska motvilligt. Andra gången var idag då jag stod i motlut på en (väldigt hal) parkering, jag testade två gånger att starta den (gick runt ca 20 varv utan tecken på att starta). Försökte sedan att rulla igång den baklänges, men pga halkan gled endast däcken. Satte mig i bilen och vrider om nyckeln och motorn startar utan problem...

    Jag har inte haft problem vid rejält gaspådrag, men nu känns det som att det beter sig mer som att det är något som glappar (styrning av bränslepump/tändning?). Alltså att det kommer och går, inte specifikt kopplat till någon situation. Andra förklaringar som jag har läst mig till är vevaxellägesgivaren och spjällhuset.

    Var ska jag börja? Är väl hyffsat händig och har ett garage att stå i för att pilla någon kväll, men lite dåligt med verktyg.

    Bilen verkar dra lite mycket kylarvätska, har fyllt på tre-fyra gånger sen i somras, kopplat till resten?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Citat Ursprungligen postat av onni
    Var ska jag börja? Är väl hyffsat händig och har ett garage att stå i för att pilla någon kväll, men lite dåligt med verktyg.
    Byt vevaxelgivare: http://twinsaabs.com/9-5_repair/cps/intro.asp?nsteps=2

    Edit: Visst ja: Välkommen hit!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Tack!

    Då testar jag det först. Om den är dålig, kan den lösa flera av problemen?

    Borde jag slå i en flaska kylarcement när jag ändå håller på?

    Läste i en annan tråd om rengöring av spjällhuset, är det nästa steg om detta inte fungerar tro?

    Skriver igen när jag installerat en ny givare
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:53. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Nu är den bytt! Det tog allt som allt 1.5 h, vilket känns galet länge med tanke på komplexiteten...

    Lät den stå på tomgång ett bra tag och kunde inte höra något. Har kört ett par mil och inte märkt något. Det ser lovande ut, men jag vågar inte ropa hej riktigt än.

    Jag läste i en annan tråd att man kunde undersöka om den var kass genom att mäta resistansen. Jag får 900 Ohm mellan två av pinnarna och inget värde för de andra två kombinationerna. Vad ska den ligga på för en 9-5a 2.3t från -04? Hittar olika värden, vissa säger ca 540 och vissa 890ohm +/- 90ohm.

    Kan den vara dålig även fast den visar bra värde? Jag la märke till att den är ganska oljig, är det normalt? Den är för övrigt märkt med
    0261210 133
    387214

    Lite bilder:




    Tack för hjälpen!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Hej! Nu har jag inte koll på vad ohm-talet bör ligga på men det stämmer säkert. Problemen med vevaxelgivaren brukar dyka upp när den är varm, så den ger nog rätt värden vid kall (som jag antar att du mätte på) men värdet ändras till ett felaktigt när den blir varm.
    Utan Saab

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Så är det såklart. Borde värdet vara samma oavsett temperatur? Har precis klämt sladden till den i ugnsluckan i labbet. Ugnen är inställd på 70°C. Får se om jag får ett annat värde då

    MVH
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:53. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Nu ger den inget värde alls, eller iaf större än vad min multimeter klarar av att mäta.

    Nu när den fått svalna (till ca 30°C) får jag ca 1300 Ohm.
    Det skulle vara väldigt trevligt om dessa mätningar tyder på att den faktiskt var dålig
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Citat Ursprungligen postat av onni
    Citat Ursprungligen postat av onni
    Så är det såklart. Borde värdet vara samma oavsett temperatur? Har precis klämt sladden till den i ugnsluckan i labbet. Ugnen är inställd på 70°C. Får se om jag får ett annat värde då

    MVH
    Nu ger den inget värde alls, eller iaf större än vad min multimeter klarar av att mäta.

    MVH
    Nu när den fått svalna (till ca 30°C) får jag ca 1300 Ohm.
    Det skulle vara väldigt trevligt om dessa mätningar tyder på att den faktiskt var dålig

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Suck...

    Ryckningarna är tillbaka. Hade en 5-6 stycken på väg till jobbet.

    Vad ska jag ge mig på att undersöka nu?

    MVH

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    119

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Gasspjället bör rengöras så mkt du bara kan komma åt. Mkt möjlig felkälla där.
    Saab 9-5 2,0t SE -98 Steg 1 SÅLD
    Saab 9-5 2,3t sc -06 Steg 1
    Saab 9-5 2,3t sc -04 Steg 1

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Finns det någon guide på hur man bör gå till väga? Har läst om olika saker som kan rengöras däri och olika medel (elektronikrengöring mm).

    MVH

    EDIT: Hittade en guide: http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/

    Någon kanske har fler tips. Läste någonstans att bräkleen är vettigt medel. Tror ni det räcker?

    I guiden står det att man bara behöver plocka bort gummiröret för att sedan rengöra. Det skulle vara smidigt om det är så lätt. Ska man då bara spraya i en massa bräkleen och låta verka och sedan torka bort?


    MVH
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Personligen tycker jag nog att Bräkleen verkar vara att ta i. Det är rörliga delar i spjällhuset så lite oljefilm bör du ha kvar, det är guckan du vill få bort.
    Utan Saab

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Okej, vilket medel tycker du jag ska använda? Inget alls, bara trasa? 5-56 är väl smörjande bland annat?

    Ska jag använda någon slags elektronikrengöring på elektronikdelarna? Vill vridpotarna ha någon speciell behandling?

    MVH
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Erfarenheterna från min egen bil är att rycken kan bero på massor av olika orsaker. I mitt fall har jag under året haft strul med spjällhus, vevaxelgivare, bränslepump och blå backventiler. Tändkasseten byttes nyligen innan köpet.
    Jag tycker du ska jobba från enklaste punkten först, så du inte river halva bilen i onödan.
    Prova lyfta gummimuffen som du nämnt och kolla hur det ser ut. Är det mycket skitigt kan du rengöra spjället med en tandborste och något lagom rengöringsmedel, typ spolarvätska eller nåt. Hoppas att redan det hjälper!
    Om du redan plockat bort spjällhuset kan du kolla lite på sladdarna till kretskortet, isoleringen brukar kunna torka och spricka med tiden. Det var vad som var felet med mitt eget spjällhus.

    Hur är trycket i bilen annars? Är den jämn i humöret eller klen till och från?
    Utan Saab

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Jag tar en kväll till arbetet och tycker det känns lika bra att jag plockar ur den och undersöker ordentligt.

    Då kör jag på spolarvätska för insidan. Är det en idé att löda om kablarna om de ser slitna ut?

    Jag tar med kameran och dokumenterar ordentligt så andra kan ha nytta av arbetet.

    Apropå humöret är den vek i korta stunder (läs: typ en halv sekund) och rycker sedan till. Eller tvärtom: Går bra och rycker till. Rycken är inte stora, de går att jämföra med lite större ojämnheter i vägbanan.

    MVH
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Jag tänkte förtydliga mitt senaste meddelande apropå ryckningarna:
    De sker nuförtiden både vid acceleration och vid konstant hastighet samt vid tomgång (tomgångsproblemen har jag iofs inte upplevt sen jag bytte vevaxellägesgivare, men jag har inte heller letat efter de rycken). Jag testade att hålla ett konstant varvtal när jag bytt givaren. Detta var inget problem vid de varvtal jag testade (1000, 1500, 2000 och 2500), detta var med en varm motor.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Jag lagade mina sladdar temporärt med eltejp, eftersom all isolering ramlade av när jag tog isär huset. Dock fungerade den lösningen bra, så jag kör på det fortfarande efter 14 månader utan problem. Det finns de som har lött om och trätt på krympslang på sladdarna; klart snyggare lösning.
    Jag tror inte man kommer åt andra ändan på dem utan att ha sönder huset, så att byta ut sladdarna helt tror jag blir svårt. Använd aldrig våld på spjällhuset!

    Dina symptom låter exakt som när jag hade detta felet. Det är ju inte givet att det är felet med din, men om huset ändå är borta är det inte så krångligt att kolla statusen på sladdarna. Då har du uteslutit ett problem iallafall.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Utan Saab

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Tack för hjälpen!

    Ikväll ger jag mig i kast med rengöringen. Har skaffat packningarna, elektronikrengöringsspray och har med mig trassel samt spolarvätska för rengöring. Jag gör nog som du säger och tejpar, lägger upp lite bilder senare på hur det ser ut och hur jag gjorde om någon råkar vara intresserad, känner att jag behöver ge tillbaka något till detta underbara forum

    MVH
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Lycka till och hoppas du hittar felet!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Utan Saab

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Nu är den isär. Får dock inte loss muttern som sitter på axeln när man har plockat bort spolen :/

    Såg någonstans att man kunde mäta resistansen så man visste att potentiometrarna gav rätt värden. Hur mäter jag de? På några pinnar i kontakten?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Ojämn motorgång ibland vid kallstart samt ryckig gång OG9-5
    Av SAABniofem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-04-18, 19:37
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-02-02, 15:29
  3. [LÖST] Problem med svajande tomgång samt ryckig gång. 9000 2.3i
    Av ^Mats^ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 02:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •