Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor OG9-5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Ajdå! Har du vettiga verktyg?
    För mig satt det inte så hårt när jag använde hylsnyckel på muttern och rörtång som mothåll.
    Resistansen har jag tyvärr inte en aning om....
    Hoppas du får loss det.
    Utan Saab

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Efter en del knåpande med en rejäl hävert löste det sig

    Kan jag ha hittat en lösning på problemet? När jag plockade ur spjällhuset märkte jag att den smalaste slangen var rejält sprucken i den andra änden vid inkopplingen till detta:


    Nån som vet vad den där gör/vad det är? Slangen sitter alltså fortfarande inkopplad i spjällhuset på denna bild (mitt i bilen):


    Om man står framför bilen sitter den snett till höger bakom spjällhuset. Här fotad från spjällhuset:


    Från den går en till slang till en tidigare del av insugsröret (det stora) som sedan går in i spjällhuset.

    Insidan
    Tycker inte den var så särskilt skitig:



    Putsade med spolarvätska (som för övrigt killen på Svenska Bil tyckte var en bra idé att använda för rengöring) tills den såg ren ut. Fotade inte det ordentligt men det syns hyfsat på senare bilder.

    Elektronikdelen
    Allt såg prima ut, inga trasiga kabelhöljen och allmänt fräscht:



    Tog även loss muttern och det den höll fast samt sprayade lite med elektronikrengöring. Efter det fick den ligga och torka 45 minuter. Passade då på att göra lite mätningar:

    Resistans för potentiometrarna
    Vid lödningarna på kretskortet som jag antar går till potentiometer 1 mätte jag upp följande (i Ohm):
    Spjäll öppet
    Vit-Gul: 980
    Vit-Röd: 510
    Vit-Blå: 1400
    Gul-Röd: 1410
    Gul-Blå: 2300
    Röd-Blå: 970

    Spjäll stängt
    Vit-Gul: 1440
    Vit-Röd: 510
    Vit-Blå: 1050
    Gul-Röd: 1060
    Gul-Blå: 2370
    Röd-Blå: 1430

    De som ändras ändras alltså från 1000 till 1400 eller tvärtom.

    Jag mätte på samma sätt på den potentiometer som inte syns (potentiometer 2) och fick värdena:
    Spjäll öppet
    Vit-Gul: 1060
    Vit-Röd: 510
    Vit-Blå: 1050
    Gul-Röd: 1460
    Gul-Blå: 2430
    Röd-Blå: 1100

    Spjäll stängt
    Vit-Gul: 1070
    Vit-Röd: 510
    Vit-Blå: 1500
    Gul-Röd: 1450
    Gul-Blå: 2450
    Röd-Blå: 1120

    Ingen ändring alltså, det betyder väl att detta är en bör-potentiometer? För övrigt så höll jag spjället öppet genom att klämma ett skruvmejselhandtag i spjället.

    Jag lyckades iaf få ihop bilen och den beter sig normalt. Inga ryck på vägen hem, tomgången är bra både kall och varm (den störs lite av att ACn drar igång, men med ACn av är den stabil). Tänkte att det kunde vara bra att lägga upp en video så kan ni som är lite mer erfarna uttala er om tomgången, den rör sig lite, men jag tycker det är inom marginalerna. Här är videon:
    [youtube:3m91z0cz]http://www.youtube.com/watch?v=SQ5U8U2Ba-g[/youtube:3m91z0cz]
    Bildmaterialet är inte så intressant, jag stod inte still mest för att jag tyckte det blev långtråkigt Jag upplever ljudet vassare (ljusare) i videon än i verkligheten. I videon syns för övrigt en snygg lagning någon tidigare ägare gjort. Här finns en bild på den:

    Vad är det som är lagat och borde jag riva upp det och göra det ordentligt?

    En annan sak jag upptäckte när jag rotade runt var att det hänger en lös pryl i bakre delen av motorrummet (mitt i bilden):

    Någon som vet vad det är och om den ska hänga där?

    EDIT: För mig funkar inte videon, här ligger den: http://www.youtube.com/watch?v=SQ5U8U2Ba-g
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #23
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Lång lång tråd, men låter direkt som tändkassetten!!!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    En trasig vacuumslang kan ställa till mycket, men behöver inte ge CE-varning heller.
    En kass kassett brukar ge CE= Check Engine alt motorlampan börjar lysa. Kommer inte ihåg vad som indikeras på 9-3/9-5.

    Fast jag skulle kosta på en felsökning med techII innan jag börjar skruva för mycket. Det brukar betala sig i längden.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Ditt spjällhus ser ju prima ut, då kan du ju (tyvärr?) utesluta det. Men det mådde nog bra av lite service iallafall.
    Symptomen bilen har är diffusa, så tyvärr finns det massor av orsaker till vad som kan vara fel. Min åsikt är att börja med det billigaste, enklaste och stega uppåt. Felet kan ju eventuellt vara dyrt, men då får man ta den smällen när allt annat är uteslutet. Tändkasset och bränslepump kostar ju en slant.
    Tro dock inte benhårt på allt som sägs på forumet, många av oss är lekmän som helt enkelt tipsar efter liknande erfarenheter (Jag bland annat).

    Som Turbosug säger: spruckna vacuumslangar kan ge mycket knas, det låter som att dina inte är helt hundra. Dessa kostar inte många kronor att byta.
    Utan Saab

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Kan man knata in på t.ex. Svenska Bil och säga att man vill ha alla vakuumslangar och få ett kit och byta rubbet när man ändå håller på? Vad skulle det kosta?

    Om jag bara ska ha slangen som var sprucken, vad ska jag fråga om då?

    Om felet kvarstår, vad tror ni om bränslefilter? Skulle det påverka mer konstant, jag har t.ex. inte haft problem specifikt när jag gasat rejält.

    MVH
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Om Svenska bil har slangar kommer de troligtvis råna dig.
    Vacuumslangar kan du köpa på mackarna, själv köpte jag i silicon på Speedparts. Sånt köper du per löpmeter, 2m 4mm bör räcka mer än väl. Sök runt lite på forumet om vem som har bra grejer.
    Sen är det bara att byta en i taget och klippa till rätt längder. Byt alla!
    Pilligt och smutsigt-men enkelt.
    Utan Saab

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Silikonslangar är inte armerade och ej lämpliga runt insug och spjällhus. De blir mjuka på nolltid och lossnar från nipplarna. Köper mina slangar lokalt på mekonomen. Får det jag vill ha då.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Okej, har du koll på vad det är för artikelnr på dessa? Det finns en herrans massa slangar på mekonomen och de som kallas vakuumslang är oarmerade.

    MVH Anton
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 20:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Silikonslangar är inte armerade och ej lämpliga runt insug och spjällhus. De blir mjuka på nolltid och lossnar från nipplarna. Köper mina slangar lokalt på mekonomen. Får det jag vill ha då.
    Det har jag aldrig haft problem med, dock bör man fästa upp dem eftersom de är lite glattare än original. Däremot spricker de inte.
    Utan Saab

  11. #31
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Citat Ursprungligen postat av onni
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Silikonslangar är inte armerade och ej lämpliga runt insug och spjällhus. De blir mjuka på nolltid och lossnar från nipplarna. Köper mina slangar lokalt på mekonomen. Får det jag vill ha då.
    Okej, har du koll på vad det är för artikelnr på dessa? Det finns en herrans massa slangar på mekonomen och de som kallas vakuumslang är oarmerade.

    MVH Anton
    Va. Vilken del av världen bor du i? trodde de var borttagna ur hyllsortimentet sen åratal tillbaka, eller omdöpta till spolarvätskeslang.
    OK har ju på löpmeter men de små dimensionerna brukar va slut ibland
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Den del av världen som ligger på mekonomens hemsida Solnabutiken för att vara exakt.

    Jag får väl kila ner till närmaste mack och kolla vad de har.

    MVH
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-08 klockan 21:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Den butiken har bytt så mycket personal under åren. Använder mest Väsby/Sollentuna eller Järfällabutiken.
    Och nu vet jag vilken oarmerad slang du menar. Ja den är utmärkt för den är tjockväggig och sugs inte ihop vid gasuppsläpp. Köpte några meter i somras av den. Bytte ut alla sladdriga siliconslangar som förra ägaren hejdlöst använt överallt. De lossnade tammef.... hela tiden.
    OK;s är armerad och egentligen soppaslang.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21

    Re: Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor

    Nu har det gått ett bra tag och inga problem!

    Tack för hjälpen!

    För er som bara läst första och sista inläget:

    Startproblemen berodde på en dålig vevaxellägesgivare, den tog ett par timmar att byta för en oinsatt och kostade 750 kr.

    Ryckigheten berodde på en sprucken vakuumslang som gick från spjällhuset till någon sensor (vad sensorn gör är fortfarande oklart).

    MVH Anton

Liknande ämnen

  1. Ojämn motorgång ibland vid kallstart samt ryckig gång OG9-5
    Av SAABniofem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-04-18, 19:37
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-02-02, 15:29
  3. [LÖST] Problem med svajande tomgång samt ryckig gång. 9000 2.3i
    Av ^Mats^ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 02:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •