Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105

    Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Skulle gå på motorvägen igår kväll, och låg i fyrans växel i cirka 70-80 km/h och i accelererandes stund. Trampar gasen i botten och en skum grej händer. Varvtalet rusar på motorn i cirka en sekund men sen fångas det upp igen och bilen driver på. Tänkte inte mer på det då, men så var det dags i morse igen på väg ut på motorvägen. Gav plattan i mattan och exakt samma sak inträffar.

    På väg hem tänkte jag att jag skulle se om den gjorde likadant ytterligare en gång, och jag började ladda i fyrans växel. Denna gången kikade jag på mätarna samtidigt. Mycket riktigt; bilen går upp i varv en sekund, låter nästan som det gör den första stunden när man ger kickdown på en automatare (min är manuell). Varvtalet gick upp på mätaren, men hastighetsmätaren (!?!?!?) går NER 20 km/h. Allt fångas upp en sekund senare, eller mindre än en sekund till och med kanske.

    Värt att notera är att jag inte fick någon stank av bränd koppling, ej heller någon konstig reaktion i ratten heller. Testar man kopplingen på det klassiska viset i 50 km/h fungerar den alldeles utmärkt.
    Visst verkar det skumt?? Vad kan detta vara för elände?
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Tycker det låter som kopplingen iaf, blir ju en del vrid på 4:an i 80 så det är nog inte alls omöjligt att den slirar.

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Tycker det låter som kopplingen iaf, blir ju en del vrid på 4:an i 80 så det är nog inte alls omöjligt att den slirar.

    Mvh
    Magnus
    Instämmer, men snackade med en mekaniker jag känner.....och han påstod att jag hade känt stank av koppling då. Man får ju alltid många bud i sådana här frågeställningar.
    Finns det fler sätt att kolla kopplingen på månntro?
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Helt klart kopplingen (tyvärr), klassiker att den varvar när du ligger i för hög växel och drar fullgas...
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Citat Ursprungligen postat av eddie_1
    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Tycker det låter som kopplingen iaf, blir ju en del vrid på 4:an i 80 så det är nog inte alls omöjligt att den slirar.

    Mvh
    Magnus
    Instämmer, men snackade med en mekaniker jag känner.....och han påstod att jag hade känt stank av koppling då. Man får ju alltid många bud i sådana här frågeställningar.
    Finns det fler sätt att kolla kopplingen på månntro?

    Du känner väl inte kopplingslukten eftersom du kör typ 110 förmodar jag på motorvägen. Det vädras ju rätt bra då?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Citat Ursprungligen postat av sammy
    Helt klart kopplingen (tyvärr), klassiker att den varvar när du ligger i för hög växel och drar fullgas...
    Misstänker samma sak faktiskt, undrar vad det kommer kosta att byta den. Bilen har inte gått mer än 13700 mil på ett ungefär.
    Sen vet man iofs inte hur dom förra ägarna har kört....
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Citat Ursprungligen postat av eddie_1
    Citat Ursprungligen postat av sammy
    Helt klart kopplingen (tyvärr), klassiker att den varvar när du ligger i för hög växel och drar fullgas...
    Misstänker samma sak faktiskt, undrar vad det kommer kosta att byta den. Bilen har inte gått mer än 13700 mil på ett ungefär.
    Sen vet man iofs inte hur dom förra ägarna har kört....
    Är bilen trimmad??
    Byt till viggen kopplingen om du ska byta!

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    [quote=Fredrik.j]
    Citat Ursprungligen postat av "eddie_1":3w1roxsr
    Misstänker samma sak faktiskt, undrar vad det kommer kosta att byta den. Bilen har inte gått mer än 13700 mil på ett ungefär.
    Sen vet man iofs inte hur dom förra ägarna har kört....
    Är bilen trimmad??
    Byt till viggen kopplingen om du ska byta!

    /F[/quote:3w1roxsr]
    Japp, den är optimerad i programvaran och har en 3" downpipe med sportkat. Lite mer vrid än original allltså.
    Är det stor prisskillnad mellan viggen och original aero?
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    [quote=eddie_1]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":2x6eo7zq

    Är bilen trimmad??
    Byt till viggen kopplingen om du ska byta!

    /F
    Japp, den är optimerad i programvaran och har en 3" downpipe med sportkat. Lite mer vrid än original allltså.
    Är det stor prisskillnad mellan viggen och original aero?[/quote:2x6eo7zq]

    De skiljer kanske 1000kr i inköp på speedparts så jag säger viggen kopplingen garanterat. Håller bättre med.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Håller på att kika runt efter en mekaniker som tar ett rimligt pris för byte av kopplingen. Jag kontaktade ett företag som öppnat här i Malmö-regionen som påstår sig själv vara en hundraprocentig Saab-inriktad verkstad.....fast som skall vara billigare än bland annat Bilpartner. Får som svar när jag frågar vad det kostar att byta kopplingslameller på en og9-3: Cirka 11.020 kronor (!!!).

    Nästa verkstad jag hör ifrån är liten och säger att priset kommer hamna på runt 6400 kronor varav 3000 kronor är för delarna. Gäller verkligen att ringa runt. Hittar jag en som är ännu billigare i arbetskostnaderna så köper jag en Viggen-sats banne mig.
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Citat Ursprungligen postat av eddie_1
    Håller på att kika runt efter en mekaniker som tar ett rimligt pris för byte av kopplingen. Jag kontaktade ett företag som öppnat här i Malmö-regionen som påstår sig själv vara en hundraprocentig Saab-inriktad verkstad.....fast som skall vara billigare än bland annat Bilpartner. Får som svar när jag frågar vad det kostar att byta kopplingslameller på en og9-3: Cirka 11.020 kronor (!!!).

    Nästa verkstad jag hör ifrån är liten och säger att priset kommer hamna på runt 6400 kronor varav 3000 kronor är för delarna. Gäller verkligen att ringa runt. Hittar jag en som är ännu billigare i arbetskostnaderna så köper jag en Viggen-sats banne mig.
    Tycker 6400 låter billigt om du får papper på jobbet!
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Citat Ursprungligen postat av sammy
    Citat Ursprungligen postat av eddie_1
    Håller på att kika runt efter en mekaniker som tar ett rimligt pris för byte av kopplingen. Jag kontaktade ett företag som öppnat här i Malmö-regionen som påstår sig själv vara en hundraprocentig Saab-inriktad verkstad.....fast som skall vara billigare än bland annat Bilpartner. Får som svar när jag frågar vad det kostar att byta kopplingslameller på en og9-3: Cirka 11.020 kronor (!!!).

    Nästa verkstad jag hör ifrån är liten och säger att priset kommer hamna på runt 6400 kronor varav 3000 kronor är för delarna. Gäller verkligen att ringa runt. Hittar jag en som är ännu billigare i arbetskostnaderna så köper jag en Viggen-sats banne mig.
    Tycker 6400 låter billigt om du får papper på jobbet!
    Absolut. En del bekanta skall höra sig för litegrann i dagarna också. En kände kanske en nyligen pensionerad mekaniker som tar hundra spänn i timmen. Låter för bra för att vara sant förstås.
    Under tiden kör jag lugnt och metodiskt så att man inte sliter upp kopplingen i onödan. Man vill inte bli ståendes vid vägkanten utan koppling direkt.
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Var på Speedparts hemsida nu precis och skulle beställa grejor, fast jag blev inte riktigt klok på sakerna som kommer behövas.

    Kopplingssats är ju en självklarhet, tänkte satsa på Viggen så man har så det räcker till den effekten man tar ut från motorn. Sen vet jag att man måste byta urtrampningslagret också, men hittar bara det i kombination med slavcylinder. Inte skall jag väl behöva byta slavcylinder också i samband med allt detta?
    Sen lär det väl behövas packning till växellådan också förmodar jag....?
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Citat Ursprungligen postat av eddie_1
    Var på Speedparts hemsida nu precis och skulle beställa grejor, fast jag blev inte riktigt klok på sakerna som kommer behövas.

    Kopplingssats är ju en självklarhet, tänkte satsa på Viggen så man har så det räcker till den effekten man tar ut från motorn. Sen vet jag att man måste byta urtrampningslagret också, men hittar bara det i kombination med slavcylinder. Inte skall jag väl behöva byta slavcylinder också i samband med allt detta?
    Sen lär det väl behövas packning till växellådan också förmodar jag....?
    Man byter ALLTID slaven om man inte vet skicket på den eller hur gammal den är.
    Så byt den med är mitt tips.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Citat Ursprungligen postat av eddie_1
    Var på Speedparts hemsida nu precis och skulle beställa grejor, fast jag blev inte riktigt klok på sakerna som kommer behövas.

    Kopplingssats är ju en självklarhet, tänkte satsa på Viggen så man har så det räcker till den effekten man tar ut från motorn. Sen vet jag att man måste byta urtrampningslagret också, men hittar bara det i kombination med slavcylinder. Inte skall jag väl behöva byta slavcylinder också i samband med allt detta?
    Sen lär det väl behövas packning till växellådan också förmodar jag....?
    But slaven och packboxarna till lådan när du ändå håller på. Det blir ju inte roligt annars om slaven packar ihop eller om packboxarna börjar läcka eftersom du måste ta ned lådan igen då. Delarna i sig är betydligt billigare än det arbete som du ändå får betala för att byta kopplingen.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Slavcylinder och urtrampningslager är en enhet på og9-3. Det går inte att bara byta den ena.

    Eftersom arbetskostnaden är så pass stor så bör du byta slav också.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Slavcylinder och urtrampningslager är en enhet på og9-3. Det går inte att bara byta den ena.

    Eftersom arbetskostnaden är så pass stor så bör du byta slav också.

    Mvh
    Jag har länge trott att slavcylinder och urtrampningslager är samma sak, men så är det ju tydligen inte, utan som du säger, de sitter ihop.
    Kan du, eller någon annan, förklara exakt vad som är vad, och vilket specifikt syfte de har?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Slavcylinder och urtrampningslager är en enhet på og9-3. Det går inte att bara byta den ena.

    Eftersom arbetskostnaden är så pass stor så bör du byta slav också.

    Mvh
    Jag har länge trott att slavcylinder och urtrampningslager är samma sak, men så är det ju tydligen inte, utan som du säger, de sitter ihop.
    Kan du, eller någon annan, förklara exakt vad som är vad, och vilket specifikt syfte de har?
    Slaven är ju själva kolven som gör att kopplingen kopplar ur så du kan byta växel.
    Urtapnings lagret som även är en separat del på andra motorer är ju för att ingående axel till lådan roterar ju o de gör ju inte slaven så då behöves detta lager så inge annat konstigt händer.
    De är ju som att köra en bil utan hjullager. De funkar inte så bra om man säger så!

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Lite generellt så överförs kraften från din fot via kopplingspedalen med hjälp av en tryckstång till huvudcylindern. När kolven i huvudcylindern trycks ihop komprimerar den oljan i kopplingssystemet (broms - och kopplingssystemet delar på bromsvätskan). Oljan tvingas ned till slavcylindern, som sitter i växellådshuset och tvingar ut kolven i denna. Den rörelse kolven gör tvingar iväg urtrampningslagret så att tryckplattan kan frigöra sig från lamellen (förenklat) och förbindelsen mellan motor och växellåda bryts så att du kan växla.

    På t ex ng900 94-97 används istället en vajerkoppling. När du trampar ned kopplingspedalen spänns då en vajer som går ut till växellådshuset och påverkar urtrampningslagret till samma rörelse som slavcylindern gör i ett hydrauliskt system. Fördelen är naturligtvis att det är mindre som kan gå sönder och den uppenbara nackdelen, som alla som haft en sådan vet, är att pedalen blir avsevärt tyngre att trampa.

    Edit: Packboxen till ingående axeln är en del av slavcylindern. Men det är klart värt att byta höger och vänster drivaxels tätningar när skiten är nere.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  20. #20
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Oförklarligt ökat varvtal og9-3

    Tack, Fredrik och slaktarn för svaren!
    Hur själva kopplingen fungerar med solfjäder och allt vad det heter vet jag allt för väl, jag har ju trots allt lyckats göra en tryckplatta skev
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. tändning vid ökat ladd
    Av tjomme_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 22:58
  2. Ökat laddtryck
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 09:13
  3. KALLT = Ökat laddtryck?
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 03:20
  4. Ökat laddtryck på vintern?
    Av occe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •