Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vibrationer i ratt och säte 9-3-02

  1. #1

    Vibrationer i ratt och säte 9-3-02

    Hej

    Jag har en 9-3a från 02 16000mil, gamla modellen. Problemen avlöser varandra men i övrigt en mycket trevlig bil.

    Hoppas på att det är någon kunnig som kan peka på vad mitt problem är, klarar inte betala en verkstad för felsökning fler gånger.

    Bytte nyligen skivor och klossar runt om och det va efter detta som problemen uppstod. Eller jag la märke till dem iaf. Det känns som bilen stegrar sig och liksom svävar fram över vägbanan, inte alls samma bett i väghållningen som tidigare. Till det har jag fått vansinniga vibrationer. Kommer i ratten och fortplantar sig sedan till resten av bilen, kommer vid hastigheter runt 100 och uppåt. Speciellt vid jämn hastighet (farthållaren) och efter att man släpper på gasen efter en omkörning. Till detta drar den åt vänster, får sitta och styra höger. Tycker också den känns sladdrig i styrningen, dålig respons och känsla av att den lever sitt eget liv.
    Hjulinställning runt om och fyra nya däck, gjordes i våras och bilen har gått bra sedan dess. Bytte nyligen till vinterdäcken men fick precis samma problem igen. Vinterdäcken blev balanserade i samband med bytet.

    Det märkliga är att allt var frid och fröjd till bromsbytet, har haft bilen inne för koll om det är bromsarna men bromsarna fungerar perfekt, de tar fint och vid broms känns bilen hur stabil som helst. Bromsarna gnisslar när jag svänger vid tex korsningar dock.

    Hoppas det finns någon vänlig skäl som kan hjälpa mig och peka på vad felet kan vara. Är det förresten vettigt att behålla en bil som bara går sönder?

    Stort tack på förhand!

  2. #2

    Re: Vibrationer i ratt och säte 9-3-02

    Skulle kunna vara en broms som ligger imot.
    Luktar det brända bromsar om den?
    Eller blir något hjul varmare än något annat?
    Har haft samma typ av problem själv men med en bmw å där låg ena frambromsen på och det kunde rista rätt bra då, men det kändes också på lukten att den låg imot och det blev ju tok varmt.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Vibrationer i ratt och säte 9-3-02

    Men lugn nu, kom problemen åter när vinterdäcken med fälg åkte på?


    OM det var så, vilken sorts däck/dimension och ringtryck?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4

    Re: Vibrationer i ratt och säte 9-3-02

    Jag har varit ute och känt på bromsarna efter 15min på motorväg. Kan ta på skivorna, en viss värme fram medan skivorna bak är helt kalla.

    Ja problemen kvarstod även efter däckbyte, kör samma fälgar och kränger av och på vinter och sommardäck.

    Vinterdäcken är Kleber kan inte exakt typ men dimensionen är 205/50R16, har inte kollat ringtryck men får hoppas att Saab-verkstaden tryckt i rätt.

    Sommardäcken är Zetum i samma dimension. Som sagt då så krängs de av och på på samma fälgar.

    Har noterat att det sitter större vikter monterade än tidigare. Dock har höger fram fått en mindre vikt som alltså avviker från de andra tre hjulen, kan det vara en ledtråd?

    Tack för svaren!

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Vibrationer i ratt och säte 9-3-02

    Citat Ursprungligen postat av erik.linden
    Jag har varit ute och känt på bromsarna efter 15min på motorväg. Kan ta på skivorna, en viss värme fram medan skivorna bak är helt kalla.

    Ja problemen kvarstod även efter däckbyte, kör samma fälgar och kränger av och på vinter och sommardäck.

    Vinterdäcken är Kleber kan inte exakt typ men dimensionen är 205/50R16, har inte kollat ringtryck men får hoppas att Saab-verkstaden tryckt i rätt.

    Sommardäcken är Zetum i samma dimension. Som sagt då så krängs de av och på på samma fälgar.

    Har noterat att det sitter större vikter monterade än tidigare. Dock har höger fram fått en mindre vikt som alltså avviker från de andra tre hjulen, kan det vara en ledtråd?

    Tack för svaren!
    Har inge med saken att göra hur stora vikter du har på fälgen.

    Mitt tips är nog skeva skivor eller kärvande ok fram,

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6

    Re: Vibrationer i ratt och säte 9-3-02

    Men är det möjligt att alldeles nya skivor skulle vara skeva? Borde jag inte få en pulserande känsla vid inbromsningar om så är fallet?

    Om det är så att ett eller flera ok ligger på, kommer de att slitas till med tiden? Hur långt måste jag köra i så fall? Kan kanske tänkas eftersom jag antar att oken expanderar vid värme, vilket kanske förklarar varför det blir sämre efter en stund på motorvägen. Kanske anar jag en viss lindring nu när det börjar bli kallare!

    Tror du/ni detta kan vara svaret på mina problem? Har haft bilen inne för att berörd verkstad (MECA) skulle titta på bromsarna igen men de kunde inte hitta något fel.

    Finns det något sätt jag kan testa om oken ligger på?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Vibrationer i ratt och säte 9-3-02

    Citat Ursprungligen postat av erik.linden
    Men är det möjligt att alldeles nya skivor skulle vara skeva? Borde jag inte få en pulserande känsla vid inbromsningar om så är fallet?
    kolla på min tråd i fall du känner igen dig.

    PS! fick pengar tillbaka för mina nya sportskivor och köpt andra. Har även bytt innredrivknut helt i onödan.
    viewtopic.php?f=4&t=292300

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8

    Re: Vibrationer i ratt och säte 9-3-02

    Ok så pass alltså. Men hade du vibrationer utan att röra bromspedalen? Jag kan inte känna några vibrationer vid inbromsning och enligt verkstaden ska alla värden från bromsprovet vara utmärkta.

    Hur tar jag reda på om mina skivor är skeva eller defekta på något annat sätt?

    Bilen styr tydligt åt vänster, är detta ett tecken på att vänster framboms ligger på? Eller att något är fel på den skivan?

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Vibrationer i ratt och säte 9-3-02

    Citat Ursprungligen postat av erik.linden
    Ok så pass alltså. Men hade du vibrationer utan att röra bromspedalen? Jag kan inte känna några vibrationer vid inbromsning och enligt verkstaden ska alla värden från bromsprovet vara utmärkta.

    Hur tar jag reda på om mina skivor är skeva eller defekta på något annat sätt?

    Bilen styr tydligt åt vänster, är detta ett tecken på att vänster framboms ligger på? Eller att något är fel på den skivan?
    Brosmarna eller skivorna kan va skeva utan att du känner av de när du bromsar.
    Du får sätta upp dom i en svarv o svarva om dom så blir de nog bättre.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Vibrationer i ratt/framsäten.
    Av kanshira i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-02, 21:09
  2. Vibrationer i ratt, tips?
    Av Vevarsel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2012-04-18, 21:35
  3. Saab ng900 ratt vibrationer...
    Av Holmberg02 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-18, 09:08
  4. Vibrationer i ratt vid start
    Av Tommy1975 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 21:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •