Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vilken turbo till 9000 2.3 -97 med ca 300 hk?

  1. #1

    Vilken turbo till 9000 2.3 -97 med ca 300 hk?

    Hej alla!
    Jag är ny här på forumet och har nyss köpt ett nästan färdigt projekt; en modifierat 97a 9000 2.3 LTT.
    Motorn i denna bil är nybyggd och har portad topp, hårdare ventilfjädrar, trimmkammar, större spridare, portad grenrör och jag har ett komplett JT 3 tums system med sportkatta liggande till bilen.
    Det sitter även en Aero koppling i den.

    Jag vet inte vilka delar som är benyttad till motorbygget (då säljaren hadde köpt den som den är och tappad kontaktinfo til förra ägaren/byggaren) och även ej hvad för mjukvara som sitter i den...

    Men jag behöver en turbo till denna motor och håppas nogon har ideer på vilken turbo jag borde köpa testa ut.
    Jag är inte ute efter att plocka ut så många hästar men ca. 300 borde vara kul!

    Håppas på nogon ideer och hint.

    Mvh,
    Lars

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339

    Re: Vilken turbo?

    En standard aero turbo till din motor är de du borde skaffa o sen steg 3 programvara med IC, 3" med race katt så blir de fint sen.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 463
    Medlem#
    6973

    Re: Vilken turbo?

    Vilka spridare? Vilka kammar? Att de är värre/större säger ju ingenting.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    393

    Re: Vilken turbo?

    Du har ju en motor som är byggd för över 400hk samt du kan öka varvet till 7000 iom hårdare ventilfjädrar.

    Släng in en mitsusnurra 19T med 6 kvadrats avgashus, jag hade själv valt 7:ans avgas (lite mer pill men mer effekt) o lagt motorn på 7000rpm.

    Rätt programvara sen går den fint,du behöver ju inte gasa men tycker det är synd att inte utnyttja det du har.
    Annars kan du lika bra sälja kammarna,spridarna,ventilfjädrarna mm o köra med originalprylar,räcker till 300hk det oxå.

    Här har du en köpare på sakerna om du ändå inte ska nyttja dem bara skicka ett pm isf

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339

    Re: Vilken turbo?

    Citat Ursprungligen postat av Kim
    Du har ju en motor som är byggd för över 400hk samt du kan öka varvet till 7000 iom hårdare ventilfjädrar.

    Släng in en mitsusnurra 19T med 6 kvadrats avgashus, jag hade själv valt 7:ans avgas (lite mer pill men mer effekt) o lagt motorn på 7000rpm.

    Rätt programvara sen går den fint,du behöver ju inte gasa men tycker det är synd att inte utnyttja det du har.
    Annars kan du lika bra sälja kammarna,spridarna,ventilfjädrarna mm o köra med originalprylar,räcker till 300hk det oxå.

    Här har du en köpare på sakerna om du ändå inte ska nyttja dem bara skicka ett pm isf
    Han har ju en aero koppling så den lär han ju få byta om han ska upp på större turbo om han inte håller nere effekten på en td04 18/19T 6# till ca 300 hk.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    393

    Re: Vilken turbo?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av Kim
    Du har ju en motor som är byggd för över 400hk samt du kan öka varvet till 7000 iom hårdare ventilfjädrar.

    Släng in en mitsusnurra 19T med 6 kvadrats avgashus, jag hade själv valt 7:ans avgas (lite mer pill men mer effekt) o lagt motorn på 7000rpm.

    Rätt programvara sen går den fint,du behöver ju inte gasa men tycker det är synd att inte utnyttja det du har.
    Annars kan du lika bra sälja kammarna,spridarna,ventilfjädrarna mm o köra med originalprylar,räcker till 300hk det oxå.

    Här har du en köpare på sakerna om du ändå inte ska nyttja dem bara skicka ett pm isf
    Han har ju en aero koppling så den lär han ju få byta om han ska upp på större turbo om han inte håller nere effekten på en td04 18/19T 6# till ca 300 hk.

    /F
    Självklart ska han ha en 600-platta,men jag tycker det är synd att inte utnyttja potentialen i motorn..

    Mvh Kim

  7. #7

    Re: Vilken turbo?

    Hej alla!

    Oj, oj detta var många inspel!

    Jag visste inte at det går ta ut så mycket som 400 hästar på ett slikt bygge...

    Som nävnt så vet jag inte vilka prylar sym är benyttad i motorn men har sett att det inte är justerbara kamdrev så kammarnna är nok inte av hvassaste typ vill jag tro.

    Om jag vil köra med aerokoplingen än så lenge kan jag fortfarande benytta en Mitsubishi 19T?
    Finns det en full benävning på denna turbo när mann skal söka?

    Mvh,
    Lars P

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339

    Re: Vilken turbo?

    Citat Ursprungligen postat av Lars Petter
    Hej alla!

    Oj, oj detta var många inspel!

    Jag visste inte at det går ta ut så mycket som 400 hästar på ett slikt bygge...

    Som nävnt så vet jag inte vilka prylar sym är benyttad i motorn men har sett att det inte är justerbara kamdrev så kammarnna är nok inte av hvassaste typ vill jag tro.

    Om jag vil köra med aerokoplingen än så lenge kan jag fortfarande benytta en Mitsubishi 19T?
    Finns det en full benävning på denna turbo när mann skal söka?

    Mvh,
    Lars P
    TD04 18/19T 6# är de du ska ha i så fall o finns hos maptun bland annat.
    Men skaffa ett vanligt aero steg 3 med sänkt ladd så funkar de med din koppling.
    Har själv kört med de o är väldigt trevligt.
    Ha bara 3" från turbon o race katt

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    698

    Re: Vilken turbo?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    skaffa ett vanligt aero steg 3 med sänkt ladd så funkar de med din koppling./F
    Whut? Steg3 med sänkt ladd? Du menar individual-mappning med 19T för att inte knäcka vrid-gränsen på kopplingen? Att köra med ett steg3 program för orginal aerosnurran med ett 19T monterat är väll kanske inte att rekomendera, inte ens om man "sänker laddet"?

    Mvh

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339

    Re: Vilken turbo?

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    skaffa ett vanligt aero steg 3 med sänkt ladd så funkar de med din koppling./F
    Whut? Steg3 med sänkt ladd? Du menar individual-mappning med 19T för att inte knäcka vrid-gränsen på kopplingen? Att köra med ett steg3 program för orginal aerosnurran med ett 19T monterat är väll kanske inte att rekomendera, inte ens om man "sänker laddet"?

    Mvh
    Menar precis som jag skrev.
    Ett Aero program steg 3 med sänkt ladd till max 1 bar körde jag med i min bil med standard aero koppling i en 9000 med td04 18/19T 6# o helt underbar att köra.
    Annars finns de färdiga steg att köpa till dessa om man har bättre koppling o ic men man ska ha 3" med race katt.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 463
    Medlem#
    6973

    Re: Vilken turbo till 9000 2.3 -97 med ca 300 hk?

    1bars laddtryck på en TD04-15T#6 motsvarar ju ungefär ett B234R originalprogram.

    Steg3 för samma turbo brukar vara runt 1.3-1.4bar, och det håller kopplingen för.

    Ser verkligen inte poängen med att hiva i en 18T eller 19T om man ändå inte ska utnyttja potentialen.

    Lars Petter>> Se till att få kontrollerat vilka kammar som sitter i motorn och vilka spridare du har till att börja med. Ta loss och läs art. nr eller motsvarande.

    Utöver detta så bör du fundera igenom effektmålet och användningsområdet. En 350hk+ bil kräver mer underhåll än en med under 300hk. Koppling (som redan nämnts), växellåda, chassi och bromsar bör ses över. Att hålla sig till beprövade steg med tillhörande "hyllprogram" är snällast för plånboken, men om man ska nyttja de ev. vassare kammarna fullt ut så är nog en individuell mappning på sin plats.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Vilken turbo till min 9000 2,3T?
    Av Blomfjord i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 10:12
  2. Vilken turbo 9000 cse ( -96) till ca 350-400hk
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 14:28
  3. vilken turbo passar till 9000 2.3 cd
    Av maximus75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 14:53
  4. Vilken motorolja till 9000 turbo -88 (lätt trimmad)
    Av Lunetic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 07:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •