Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ventilläckage - hur mycket är acceptabelt?

  1. #1
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    327
    Medlem#
    7502

    Ventilläckage - hur mycket är acceptabelt?

    När jag ändå har toppen lös tänkte jag passa på att kolla så alla ventiler är täta. Har läst om metoden att hälla i sprit och gav mig tillsammans med en flaska T-röd ut i kylan för att prova lite.

    När jag häller i in/utloppen har jag en avgasventil som läcker igenom i runda slängar 1 droppe var 5:e sekund. Är medveten om att det är en riktigt dålig enhet, så gör det skillnad får jag försöka mäta upp det på ett vettigare sätt. Kan tillägga att det är ca -1ºC ute där jag testar, tänkte att det kanske kan påverka tätningen en aning...

    Frågan är hur mycket läckage som är acceptabelt? Har sökt runt på nätet men inte riktigt hittat något om hur mycket/lite som skulle vara ok. Någon kunnig som har lite input?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531

    Re: Ventilläckage - hur mycket är acceptabelt?

    Vet inte om det här kan ge dig ett redigt svar. Beroende på hur långt motorn har snurrat och att du har toppen lös bör du överväga att slipa in ventilerna.

    Hade själv av toppen för t-packningsbyte - passade då på att slipa in ventilerna och bytte ventiltätningar. Provade aldrig med T-röd metoden. Man kan ju inte göra så mycket mer än att slipa in ventilerna.

    Alternativet är att köra med en "Indianpinne" eller den mekaniserade varianten med en oscillerande makapär som du sätter i borrmaskinen. Mer än så kan du inte göra.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3

    Re: Ventilläckage - hur mycket är acceptabelt?

    Och för all del lite ventilslippasta så tar det lite bättre.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531

    Re: Ventilläckage - hur mycket är acceptabelt?

    Vad menar du?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-30 klockan 14:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 741
    Medlem#
    9176

    Re: Ventilläckage - hur mycket är acceptabelt?

    När jag slipar in ventiler brukar jag för det första använda borrmaskin (chucken direkt i ventilskaftet) vilket allmänt brukar betraktas som absolut förbjudet. Men för mig fungerar det. Borrmaskinen skall ha steglös reglering så att man kan köra med mycket lågt varvtal.
    Jag har aldrig lyckats ha tålamod att slipa in en enda ventil med indianpinnen fast jag försökt många gånger.

    För det andra testar jag alltid om ventilerna blir täta genom att hälla bensin i förbränningsrummen. Resultatet brukar bli "absolut tätt" (inte ens en fuktantydan) efter 5 minuters väntan. Då är jag nöjd!

    Om jag inte nyligen har slipat in ventilerna skulle det kännas helt fel att inte göra det och byta ventiltätningar när jag ändå har toppen bortplockad.

    Per L

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    256

    Re: Ventilläckage - hur mycket är acceptabelt?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av Pelle-66
    Och för all del lite ventilslippasta så tar det lite bättre.
    Vad menar du?
    Carborundum
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  7. #7
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    327
    Medlem#
    7502

    Re: Ventilläckage - hur mycket är acceptabelt?

    Tack för all input allihopa. Känns som om det bara är dumsnålt att inte försöka få det tätt (och även passa på att byta ventilpackningar) när toppen ändå är av.

    Nu måste jag bara hitta en ventilfjäderbåge som fungerar. Passar någon av varianterna som finns på Biltema?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 477
    Medlem#
    6973

    Re: Ventilläckage - hur mycket är acceptabelt?

    Biltemas kräver ombyggnad. Swedols dubbelbåde funkar rätt på.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    327
    Medlem#
    7502

    Re: Ventilläckage - hur mycket är acceptabelt?

    Typiskt att man bor avsides och har 14 mil till närmaste swedol i Happaranda. Ganska dyrt att beställa också.

    Får kanske gå på och modda en biltema-modell om ingen i närheten har en fungerande modell att låna ut.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-30 klockan 14:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    93

    Re: Ventilläckage - hur mycket är acceptabelt?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Biltemas kräver ombyggnad. Swedols dubbelbåde funkar rätt på.

    Mvh

    Ja det var lite frustrerande att man var tvungen att förlänga ena tallriken på biltemas.
    Svart Og9-3 Aero -01

  11. #11
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    327
    Medlem#
    7502

    Re: Ventilläckage - hur mycket är acceptabelt?

    Du råkar inte känna för att skriva ner en liten byggbeskrivning eller lägga upp en bild på den färdiga produkten?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-30 klockan 14:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    93

    Re: Ventilläckage - hur mycket är acceptabelt?

    Har du tillgång till svets är det inga problem, utan svets blir det lite svettigare.
    När jag hade köpt denna och skulle lyfta ventilerna så märktes det att den nedersta tallriken inte kom intill riktigt. Gjorde så att jag bara sågade av dom två pinnarna och sen svetsade på en förlängning på några cm.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-30 klockan 14:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Svart Og9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?
    Av Magnus Aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-05-18, 20:02
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •