Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ställa in coilovers

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Ställa D2 coilovers

    Har nyligen köpt en 9-3ss som det sitter helt nya D2-coilovers på. Tycker de är lite för mjukt ställda och lite för hög fram, men blir inte klok på hur man ställer in hårdhet och höjd... någon som kan förklara, helst med bild?

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Ställa D2 coilovers

    Om du hissar upp den så kommer du på direkt hur man gör, har inga bilder på datorn dessvärre för att visa.

    Kom ihåg, ändrar du höjden fram måste du göra hjulinställning. Sådan är konstruktionen på dessa kit.

    Min har jag sänkt 6cm fram, och ca 4cm bak - inte speciellt praktiskt men ligger som ett strykjärn på vägen

    Hälsningar,
    Henrik
    EXD Custom

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Ställa D2 coilovers

    Inga svårigheter med andra ord då? Hur gör man för att få det så exakt som möjligt höjdmässigt mellan höger å vänster?

    Hur ställer man hårdheten?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-27 klockan 18:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Ställa D2 coilovers

    Inte helt oväntat finns en del info hos tillverkaren: http://www.d2racingsport.com/technical.htm
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Ställa D2 coilovers

    Citat Ursprungligen postat av asuskic
    Inga svårigheter med andra ord då? Hur gör man för att få det så exakt som möjligt höjdmässigt mellan höger å vänster?

    Hur ställer man hårdheten?
    Du använder ett skjutmått och mäter nedsticket/uppsticket på dämparen. Du förstår när du meckar. Bak så är det bara fjäderns infästning man justerar, även där mäter du med skjutmått.

    Hårdheten på dämparen ställs med insexrattar som bör ha ingått. Annars är det en ganska liten (och lång) insex, typ 3mm eller liknande som man använder och justerar i dämparens topp.

    Hälsningar,
    Henrik
    EXD Custom
    Senast redigerat av Moderator den 2022-04-27 klockan 18:14. Anledning: Lagat trasigt citat

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Ställa D2 coilovers

    LM, har kikat på den sidan men tycker det är svårt att tyda riktigt vad dom menar.

    Här kommer en bild

    Om jag har förstått det rätt så ska jag vrida på den svarta ringen längst ner för att höja/sänka?

    Det går ju även att ställa vinklarna uppe vid fjädertornet. Såg dock att inställningen är helt annorlunda mellan höger och vänster fram... trodde att de skulle vara likadant inställda? Hjulinställning är gjord.

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Ställa D2 coilovers

    Du bör väl ha en ring nedanför fästet till spindeln också? Så är det i alla fall på K-Sport.

    Hursom, ringen du nämner ska lossas, sedan vrider du upp/ned själva dämparen i fästet.

    Som du nämner så ser inställningarna annorlunda ut på varje sida, detta för att fästet inte hamnar helt rakt (eller lika som tidigare) mot varandra, och därför måste man göra hjulinställning varje gång då de kommer ställa sig olika i förhållande till varandra och hur de stod tidigare.

    Hänger du med?

    Hälsningar,
    Henrik
    EXD Custom

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Ställa D2 coilovers

    Lånar en bild på sonessons k-sport coilovers


    Jag ser ingen extra ring här... eller?

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Ställa D2 coilovers

    Mina måste vara extrautrustade

    Hur som, lossa ringen och så skruvar man dämparen upp/ned för att justera höjden. Fjädrarna ska inte röras för det är bara inspänningen man justerar med de övre ringarna.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Ställa D2 coilovers

    Då har jag fått klarhet i det hela! Tack så mkt herr EXD

  11. #11
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Ställa in coilovers

    Jag ska montera D2/K-sport coilovers på måndag men är lite osäker på hur jag ska ställa in dom. Ni som kör med dessa. Har ni några tips?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Ställa in coilovers

    Hör av dig när du monterat dina och ställt hårdheten, jag vet att man ska vrida med den där pinnen i toppen på dämparen men hur vet man att det är lika på alla 4?

  13. #13
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: Ställa in coilovers

    Jag antar att man maxar den åt ett håll och sedan räknar varv eller så?

  14. #14

    Re: Ställa in coilovers

    Hårdheten ställer man precis som sagt innan, man skruvar dem helt åt ett håll för att sedan räkna varv! Väldigt enkelt i fram då det går att göra med dämparna monterade, svårare i bak (iaf på 9-5) då detta måste göras med dämparen lös.
    Höjden ställer man iaf genom att lossa på låsringen längst ner på benet för att sedan skruva på hela benet, fjädern skall endast låsas i ett fast läge precis så att den inte sitter löst!

    Höll själv på att strulade ett tag då monteringsanvisningen var kass!!

    Mvh Jocke
    9-5 Aero++

  15. #15
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Re: Ställa D2 coilovers

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Mina måste vara extrautrustade

    Hur som, lossa ringen och så skruvar man dämparen upp/ned för att justera höjden. Fjädrarna ska inte röras för det är bara inspänningen man justerar med de övre ringarna.

    Hur hårt har du dämparna ställda?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •