Har sökt ignom forumet på alla sätt-men nu behöver jag hjälp.
9-5 Aero -04, 11.400 mil. Std 250 hk. Oljebyte nyligen (alltid var 1000 mil). Sen c:a 14 dagar har jag ett intermittent fel under normal körning: Motorn "misständer" kraftigt, det blir ordentliga ryck. "Check Engine" blinkade först flera gånger, sen tändes den konstant.
- Rycken kan pågå av och till några minuter eller bara ett par gånger. Kan vara ryckfri flera km körning, sen kommer det tillbaka.
- På tomgång märker man enstaka störningar men ibland går den bara på 3 cylindrar - ngn sekund bara.
- Verkar vara oberoende av motortemp.
- F.ö. går maskinen bra, ger full kraft och turboladdning vid gas.

Jag misstänker vatten i bränslet, felet kom dagen after jag tankade 98 på ett nytt ställe. Har gjort detta utan större framgång:
1) Öppnat tanken, och pumpat ur med en oljesugpump från botten (fick några cl vatten i c:a 3 liter bensin) - men tror inte jag kom åt alla skrymslen i tanken, för jag fick inte upp bränslepumpen. Vred och vände på pumpen enligt alla tips men pumphuset går inte upp genom hålet pga av en slang som går på utsidan.
2) Bytt tändstift (ändå dags för 12.000 mila snart. Orginal Aerostift självklart. Inget konstigt med de gamla, inget mätbart slitage och ingen skillnad efter bytet.
3) Kollat spjällhuset - helt torrt, rent, ingen olja i tryckröret. Kollat efter lösa eller spruckna vakum- eller ventilationsslangar.
4) Tankat c:a 10% E85 för att få "K-spriteffekt" på kvarvarande vatten.
5) Släckt CE lampan genom batteriurkoppling några gånger. Den tänds igen men först efter att det blivit nya misständningar. Har inte varit på verkstad än.
Frågor: 1) verkar vatten i soppan rimlig orsak - nån som har andra ideer?
2) Hur i herrans namn lirkar man upp bränslepumen utan att dra sönder pumpens överdel el. stålfädrarna som håller ihop det hela?
3) Det verkar finnas "fickor"i tanken - kan man få upp ev vatten med pump-eller måste man tömma &torka ur?
4) Kan det stå vatten i bränslefiltret - måste man byta?
5) Kan fel på spjällhus ge dessa symptom?
6) Hur felsöka vidare? Är det dags att åka till Saab och kolla felkoder?
Tacksam för alla tips//Johan