Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Usel väg norrlandskusten?

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Usel väg norrlandskusten?

    Prexis hemkommen efter att ha kört den gamle CD:n med två vuxna och tre långa tonåringar inkl full packning tur och retur Lund-Umeå. Det är precis som att köra från Lund till 1:a arrondisemanget i Paris å tebax...

    Men... E4:an norr om Gävle/Söderhamn; vad är det för jävla skitvägar? Ni som bor i Norrland varför skriker ni inte i högan sky? Stäng av strömmen som går ner till Stockholm och kräv ordentliga vägar... eller vad har jag fattat fel? Att köra i gamla Östtysklad är ju rena drömmen i jämförelse.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Usel väg norrlandskusten?

    Vad är problemet. Kustvägen till norrland är ju bättre än inlandsvägen upp genom västergötaland...
    Fredrik J

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Vad är problemet.
    Som jag ser det - problemet är att om halva Sverige ska ha bedrövliga kommunikationer kommer ett A- och B-Sverige att cementeras. Min personliga upplevelse är att jag aldrig någonsin mer kommer att köra iväg norr om Gävle.

    Jag inser dock att detta inte behöver vara ett problem. Med bra kommunikationer i norra halvan av landet skulle det förmodligen krylla av turister - och det vore väl inte så roligt?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Usel väg norrlandskusten?

    ja vad ska vi göra? alla pengar går ju till essingeleden och till att hålla era vägar bra så ni kan vältra fram med stora suv'ar
    9-3x TTID 20x9,5

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: Usel väg norrlandskusten?

    Att det bitvis är såväl smal och krokigt mellan ex Söderhamn och Sundsvall kommer delvis förbättras redan hösten 2011 när nya sträckan Enånger-Hudiksvall invigs och man slipper köra genom samhällena Enånger, Njutånger och Iggesund.
    Citat Ursprungligen postat av Trafikverket
    Då förkortas restiden mellan Enånger och Hudiksvall med cirka sju minuter.
    Idag är E4 mötesfri från Helsingborg till Enånger i Hälsingland. Men på de två milen från Enånger till Hudiksvall är vägen smal med begränsad sikt och små möjligheter att köra om. Här skär vägen rätt genom flera tätorter där ett stort antal direktutfarter innebär att både trafiksäkerhet och framkomlighet är bristfällig.
    Vägavsnittet mellan Enånger och Hudiksvall är ett av landets mest olycksbelastade. Under åren 1992 till 2007 har 191 polisrapporterade olyckor skett, varav 19 med dödlig utgång.
    När sedan sträckan Myre-Skönsberg inklusive ny bron över Sundsvallsfjärden står klar 2015 kommer det att åtminstone bli hyfsad förbättring på E4:n längs mellersta norrlandskusten.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Usel väg norrlandskusten?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Att det bitvis är såväl smal och krokigt mellan ex Söderhamn och Sundsvall kommer delvis förbättras redan hösten 2011 när nya sträckan Enånger-Hudiksvall invigs och man slipper köra genom samhällena Enånger, Njutånger och Iggesund.

    Usch vad tråkigt, var mycket roligare förr när man åkte genom varje samhälle när man skulle hem. Minns när vi fick byta knutkors på finnchevan i Hudik på väg hemöver.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: Usel väg norrlandskusten?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Att det bitvis är såväl smal och krokigt mellan ex Söderhamn och Sundsvall kommer delvis förbättras redan hösten 2011 när nya sträckan Enånger-Hudiksvall invigs och man slipper köra genom samhällena Enånger, Njutånger och Iggesund.

    Usch vad tråkigt, var mycket roligare förr när man åkte genom varje samhälle när man skulle hem.
    Man river ju inte upp någon gammal väg så om du vill får du väl köra gamla vägen även i fortsättningen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Usel väg norrlandskusten?

    Citat Ursprungligen postat av lutte
    ja vad ska vi göra? alla pengar går ju till essingeleden och till att hålla era vägar bra så ni kan vältra fram med stora suv'ar
    Jepp, här i Stockholm lägger de ny asfalt minst en gång i månaden, men oftast två, vilket är jätteskönt när jag rullar omkring i mina två SUVar, en ng900 och en og9-5.
    Det är förjäkla tråkigt att de ska bygga ringleden så att folk ska sluta köra Essingeleden när de ska förbi stan också, jag älskar köer som gör att körtiden tredubblas, det gör nog de flesta Stockholmare.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    ja vad ska vi göra? alla pengar går ju till essingeleden och till att hålla era vägar bra så ni kan vältra fram med stora suv'ar
    Vilket antagligen sammanfattar saken i ett litet nötskal. Det verkar finnas en viss uppgivenhet - alla pengar gå ju till sörlänningarna - och så sitter man och muttrar och surar över eländet, varpå makt och myndigheter förstår att "det här går ju finfint".

    Det borde gå att vaska fram nån sorts norrländsk Jonas Gardell som i rollen av popmedial ikon förskjuter opinionsbildningen, och kan ta plats i problemformuleringsprivilegiet som det väl fortfarande heter. Ska "Hela Sverige..." vara tomt snack eller ska det verkligen betyda nåt? Jag inbillade mig att kommunikationer var investeringar som ger pengar tillbaka i en annan ände.

    Men men, uppenbarligen är vissa förbättringar på gång ändå. Dock tycker jag fortfarande att "mötesfri väg" är en väldigt halvhjärtad lösning, om än förbättring.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Usel väg norrlandskusten?

    Men att köra på gatorna i innerstan är som att köra på en nyplöjd åker. Dom kan fan inte laga gator i den här stan 5 cm höga skarvar. Skönt att jag åker med SL
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297

    Re: Usel väg norrlandskusten?

    Intressant att ni tycker E4 i Norra Sverige är en katastrof.
    E4:an är trots allt den bästa vägen vi har i Norrland
    Kan rekommendera att inte åka någon av vägarna i inlandet om nu E4 är så dålig.

    När vi Norrlänningar förirrat oss ner till södra Sverige och mot förmodan stöter på en varningsskylt för guppig väg brukar vi aldrig märka guppet i fråga..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Usel väg norrlandskusten?

    Jag körde sträckan Stockholm-Sundsvall-Östersund förra helgen och det var väl inte så illa? Visst ramlade man igenom några små byar ibland, men det fungerade. Snart kommer väl dock vägen som LM hänvisade till att vara på plats så man slipper åka igenom dessa byar. I samma veva lär nog många av dessa små byar dö ut. Bensinstationen stängs, korvkiosken stängs och sen stängs den ena butiken efter den andra. Tyvärr är det ju något man sett på andra ställen när vägen flyttas.

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Usel väg norrlandskusten?

    Sorry om jag är otydlig; med E4:ans dålighet menar jag att det är smalt, trångt och går oändligt sakta att komma nån vart, inte att det är potthålsväg.

    Sen ska jag medge att när jag själv bodde i Umeå och vanan vid motorväg inskränkte sig till några kilometer sammanlagt vid Sundsvall och Umeå, då tyckte jag inte det var så farligt. Men om man vant sig vid att kunna ta sig runt snabbt och lätt, och sen ligger och kör från Skåne så upplevs det som att köra in i väggen när Gävle är passerat.

    Samma sak hände förstås på hemvägen längs E4:an i Solna - tvärstopp. Men där var det i alla fall flera filer i bägge riktningarna.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: Usel väg norrlandskusten?

    Hmm jag som tycker vägen till Umeå är ok iaf om man kommer söderifrån. Testa passera Umeå norrut så lär du vara mer upprörd

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297

    Re: Usel väg norrlandskusten?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Sorry om jag är otydlig; med E4:ans dålighet menar jag att det är smalt, trångt och går oändligt sakta att komma nån vart, inte att det är potthålsväg.
    När man kommer till inlandet har vi istället fått massor med nya 80-vägar. Ofta är det raka fina och ytterst glest trafikerade i mörka skogen som fått denna löjliga hastighetsbegränsning.
    Tack å lov är det inte längre nån som håller hastighetsbegränsningarna så det flyter på bra ändå
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Usel väg norrlandskusten?

    haha, inget tog något med en nypa salt! ja ironi på internet är ju som att skita i vasken... man prövar bara engång
    9-3x TTID 20x9,5

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: Usel väg norrlandskusten?

    Citat Ursprungligen postat av lutte
    ja vad ska vi göra? alla pengar går ju till essingeleden och till att hålla era vägar bra så ni kan vältra fram med stora suv'ar
    Fortfarande är det inlandslänen med Vilhelmina i spetsen som är SUV-tätast i Sverige.


    -Man kan ju annats också fundera på om man ska satsa pengar på vägar där miljoner bilar passerar eller några tusen?
    Och för det andra så tycker jag inte att vägarna i Stockholm är vidare bra alls, lappade och lagade precis som norröver.
    Att de ändå kanske är lite sämre upptill kan ju också beror på alla timmerbilar som kör timmer till sågarna längs kusten...
    Lägg en Km avgift på de och laga vägarna för, det är ju knappast den extrema trafiken som förstör vägarna i Norrland!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Hur f-n gör jag med en usel verkstad.
    Av B03gfr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 16:05
  2. Usel radiomottagning på og9-3
    Av NiV3Rt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-30, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •