Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Val av turbo 400-450hk

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    77

    Val av turbo 400-450hk

    Hade som tänkt att uppgradera motorn och hamna där effektmässigt, och har ett bra recept på det. Men har kört fast på vid val av turbo Vad jag vet så är GT30 utprövad och fungerar upp till ca 480hk och med en snabb spoolup Viktigt

    Frågan är då ska man slänga på ett större aggregrat med en gång typ gt35, holset? Med risk för trögare spoolup Och sämre respons, eller det är ganska obetydligt.
    CS AERO 97

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    405

    Re: Val av turbo 400-450hk

    Säg till om du behöver ha en Gt30 ( GT3071R ) har en ny med forge 80mm wg
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    7567

    Re: Val av turbo 400-450hk

    Om målet är 400-450 hästar och en GT3071R klarar det så förstår jag inte varför du funderar på en turbo som klarar långt över det.
    Är det så att du har planer på att börja med 400-450 hästar och senare öka eller är det så att du vill ligga en bra bit under vad turbon klarar för att vara på det säkra?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 684

    Re: Val av turbo 400-450hk

    Holset Hx 35
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  5. #5
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574

    Re: Val av turbo 400-450hk

    Jag är svinnöjd med min GTbb30

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    77

    Re: Val av turbo 400-450hk

    Citat Ursprungligen postat av Plutonius
    Säg till om du behöver ha en Gt30 ( GT3071R ) har en ny med forge 80mm wg
    Jepp bra att veta.
    CS AERO 97

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    77

    Re: Val av turbo 400-450hk

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Om målet är 400-450 hästar och en GT3071R klarar det så förstår jag inte varför du funderar på en turbo som klarar långt över det.
    Är det så att du har planer på att börja med 400-450 hästar och senare öka eller är det så att du vill ligga en bra bit under vad turbon klarar för att vara på det säkra?
    Japp så var det tänkt att köra en viss tid med den effekten, för visst blir den "tröttare" efter ett tag Och sen då kliva upp och då är det bra om man redan har en turbo som är avsedd för den effekten. Eftersom som aggregratet ändå är en stor kostnad i det hela. Var bara en tanke iaf kanske smidigare att bara köra med den turbo vars effekt är lämpad för.
    CS AERO 97

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    77

    Re: Val av turbo 400-450hk

    Citat Ursprungligen postat av Aero-E-Tuna
    Holset Hx 35
    Verkar vara trevlig men, då är man tvungen att byta till extraktorgrenrör och lite till. Då man kör med org grenrör så kan det bli en lite stor kostnad, skulle jag tro.
    CS AERO 97

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    77

    Re: Val av turbo 400-450hk

    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Jag är svinnöjd med min GTbb30
    Låter bra då det lutar mest åt den faktiskt, om jag inte minns fel så har man fulladd redan vid 3500 på GT30 kul isf
    CS AERO 97

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    7567

    Re: Val av turbo 400-450hk

    Citat Ursprungligen postat av Ric_234r
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Om målet är 400-450 hästar och en GT3071R klarar det så förstår jag inte varför du funderar på en turbo som klarar långt över det.
    Är det så att du har planer på att börja med 400-450 hästar och senare öka eller är det så att du vill ligga en bra bit under vad turbon klarar för att vara på det säkra?
    Japp så var det tänkt att köra en viss tid med den effekten, för visst blir den "tröttare" efter ett tag Och sen då kliva upp och då är det bra om man redan har en turbo som är avsedd för den effekten. Eftersom som aggregratet ändå är en stor kostnad i det hela. Var bara en tanke iaf kanske smidigare att bara köra med den turbo vars effekt är lämpad för.
    Jag kan ju säga att det tar ett tag innan man tycker att en 400 hästars-bil känns trött!
    Om jag var du så hade jag kört med en turbo lämpad för den effekten och om ett par år, om du då känner att du vill ha mer, köper en större turbo då.

    [quote=Ric_234r]
    Citat Ursprungligen postat av "Aero-E-Tuna":z8wci96l
    Holset Hx 35
    Verkar vara trevlig men, då är man tvungen att byta till extraktorgrenrör och lite till. Då man kör med org grenrör så kan det bli en lite stor kostnad, skulle jag tro.[/quote:z8wci96l]

    Å andra sidan så behöver du ändå extraktorgrenrör när du ska upp över 500 hästar.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864

    Re: Val av turbo 400-450hk

    Som vanligt ger jag dig rådet, kör allt i etapper!

    400-450hk i en bil som man vill bruka kräver oftast en större mängd modifikationer och kostnader som man inte tänker på. Att då redan börja med att bygga för 500+ kommer troligen gör att du tröttnar på vägen.

    Köp du en vanlig GT3071 0.64, kör tills du tröttnar på det och är säker att allt fungerar och bygg sedan vidare. Det blir lite av en magisk gräns efter det där kostnaden jämfört med körtiden blir lite svårt att motivera.

    En bil med GT3071 eller GT2871 på originalgrenrör är ju oftast heller inget problem att köra igenom besiktningen med.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    7567

    Re: Val av turbo 400-450hk

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Som vanligt ger jag dig rådet, kör allt i etapper!

    400-450hk i en bil som man vill bruka kräver oftast en större mängd modifikationer och kostnader som man inte tänker på. Att då redan börja med att bygga för 500+ kommer troligen gör att du tröttnar på vägen.

    Köp du en vanlig GT3071 0.64, kör tills du tröttnar på det och är säker att allt fungerar och bygg sedan vidare. Det blir lite av en magisk gräns efter det där kostnaden jämfört med körtiden blir lite svårt att motivera.

    En bil med GT3071 eller GT2871 på originalgrenrör är ju oftast heller inget problem att köra igenom besiktningen med.
    Och inte minst pyssel då man efter den där magiska gränsen måste pyssla ihop många egna lösningar som originalgrejerna inte pallar och som är svåra att köpa färdiga.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    77

    Re: Val av turbo 400-450hk

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Som vanligt ger jag dig rådet, kör allt i etapper!

    400-450hk i en bil som man vill bruka kräver oftast en större mängd modifikationer och kostnader som man inte tänker på. Att då redan börja med att bygga för 500+ kommer troligen gör att du tröttnar på vägen.

    Köp du en vanlig GT3071 0.64, kör tills du tröttnar på det och är säker att allt fungerar och bygg sedan vidare. Det blir lite av en magisk gräns efter det där kostnaden jämfört med körtiden blir lite svårt att motivera.

    En bil med GT3071 eller GT2871 på originalgrenrör är ju oftast heller inget problem att köra igenom besiktningen med.
    Hänger med i ditt resonemang låter klart vettigt, nu blev jag fundersam på varför du inte nämner GT3071 med 0.86 avgashus. Är den så pass mycket bökigare att sätta dit eller?
    CS AERO 97

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    77

    Re: Val av turbo 400-450hk

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Som vanligt ger jag dig rådet, kör allt i etapper!

    400-450hk i en bil som man vill bruka kräver oftast en större mängd modifikationer och kostnader som man inte tänker på. Att då redan börja med att bygga för 500+ kommer troligen gör att du tröttnar på vägen.

    Köp du en vanlig GT3071 0.64, kör tills du tröttnar på det och är säker att allt fungerar och bygg sedan vidare. Det blir lite av en magisk gräns efter det där kostnaden jämfört med körtiden blir lite svårt att motivera.

    En bil med GT3071 eller GT2871 på originalgrenrör är ju oftast heller inget problem att köra igenom besiktningen med.
    Och inte minst pyssel då man efter den där magiska gränsen måste pyssla ihop många egna lösningar som originalgrejerna inte pallar och som är svåra att köpa färdiga.
    Och känner man att man är där, då kan det vara dags att titta över grejerna en gång till.
    CS AERO 97

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    7567

    Re: Val av turbo 400-450hk

    Citat Ursprungligen postat av Ric_234r
    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Som vanligt ger jag dig rådet, kör allt i etapper!

    400-450hk i en bil som man vill bruka kräver oftast en större mängd modifikationer och kostnader som man inte tänker på. Att då redan börja med att bygga för 500+ kommer troligen gör att du tröttnar på vägen.

    Köp du en vanlig GT3071 0.64, kör tills du tröttnar på det och är säker att allt fungerar och bygg sedan vidare. Det blir lite av en magisk gräns efter det där kostnaden jämfört med körtiden blir lite svårt att motivera.

    En bil med GT3071 eller GT2871 på originalgrenrör är ju oftast heller inget problem att köra igenom besiktningen med.
    Hänger med i ditt resonemang låter klart vettigt, nu blev jag fundersam på varför du inte nämner GT3071 med 0.86 avgashus. Är den så pass mycket bökigare att sätta dit eller?
    Det lilla avgashuset är väl beprövat och det är många som är nöjda med det eftersom du kan få bra med ladd redan vid 2 800 RPM.
    Det stora avgashuset vet jag inte riktigt vad det ger för karaktär, men laddet kommer att komma senare, men givetvis får du ju högre maxeffekt.
    Vad jag vet så är det inte bökigare att få på en GT3071R med stora avgashuset än en GT2871R med stora avgashuset.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    77

    Re: Val av turbo 400-450hk

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Ric_234r

    Hänger med i ditt resonemang låter klart vettigt, nu blev jag fundersam på varför du inte nämner GT3071 med 0.86 avgashus. Är den så pass mycket bökigare att sätta dit eller?
    Det lilla avgashuset är väl beprövat och det är många som är nöjda med det eftersom du kan få bra med ladd redan vid 2 800 RPM.
    Det stora avgashuset vet jag inte riktigt vad det ger för karaktär, men laddet kommer att komma senare, men givetvis får du ju högre maxeffekt.
    Vad jag vet så är det inte bökigare att få på en GT3071R med stora avgashuset än en GT2871R med stora avgashuset.
    Lysande redan vid 2800varv, hade varit bra att ha en jämförelse gentemot 86avgashus. Då eftersom den ändå är anpassad till 60hk extra, undrar då om det inte är bättre att köra på den. För fullt ladd på den kan väl inte var så mycket senare gissningsvis 3200varv.
    Och då hellre förlora lite kvickare spoolup än högre max effekt.

    Vad jag menade med bökigare var att GT3071R 64 vs GT3071R 86 om det skulle krävas något mer med det sistnämda.
    CS AERO 97

Liknande ämnen

  1. Recept för 450hk?
    Av Stoffe_t5r i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 11:27
  2. 450hk std grenrör? 9-5
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 12:58
  3. Bra 400-450hk recept ?
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 22:50
  4. 9000 2,3T-92 450hK SÅLD!!
    Av turbo_joel i forum Projekt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 16:04
  5. vilka spridare för minst 450hk med kkk k27 turbo???
    Av radical i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •