Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bilstereon laddar ur batteriet.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    30

    Bilstereon laddar ur batteriet.

    Hejsan

    Köpte en ny bilstereo. En Avant CD/DVD stereo 4x40W. Men nu när jag kopplat in den så laddas batteriet ur på 3-4 dygn. När jag stänger av bilen så låter det ett mörkt pipande ljud i bakre högtalarna ett tag. Övrigt har jag 2st GAS 6x9or och ett par nya 4'' fram. Ingen baslåda eller slutsteg.

    Tog ur stereon igen och då laddar det inte ur. Så antar att det inte är generatorn eller batteriets fel.

    Väldigt tacksam för svar.

    Mvh Richard.
    9-3 Aero Salomon -02

  2. #2

    Re: Bilstereon laddar ur batteriet.

    Citat Ursprungligen postat av Rico
    Hejsan

    Köpte en ny bilstereo. En Avant CD/DVD stereo 4x40W. Men nu när jag kopplat in den så laddas batteriet ur på 3-4 dygn. När jag stänger av bilen så låter det ett mörkt pipande ljud i bakre högtalarna ett tag. Övrigt har jag 2st GAS 6x9or och ett par nya 4'' fram. Ingen baslåda eller slutsteg.

    Tog ur stereon igen och då laddar det inte ur. Så antar att det inte är generatorn eller batteriets fel.

    Väldigt tacksam för svar.

    Mvh Richard.

    Hej !

    Det är inte så att du har kopplat röda o gula kablarna fel ?
    Gul = +15matning, alltså tändningström
    Röd= 12V direkt ström från batteriet

    Kopplar man fel så får stereon ström hela tiden, du kanske har nått standby läge på din apparat då som ligger o drar lite ström.

    Hur länge låter det dära mörka pipet i högtalarna ? låter de bara när stereon är av ?

    mvh Fabbe

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    30

    Re: Bilstereon laddar ur batteriet.

    Hej igen

    Tack för svaret : )
    Jag kopplade in den i den "plug-in" kontakten som finns, så med andra ord så har jag inte kopplat några kablar.

    Det låter ungefär 10 minuter tror jag. Bara när jag stänger av bilen.

    Däremot så har jag inte kopplat in kabeln som man ska koppla in till parkeringsbromsen för att se på DVD:n.. Men det ska väl inte ha någon betydelse

    Mvh Richard.
    9-3 Aero Salomon -02

  4. #4

    Re: Bilstereon laddar ur batteriet.

    Hej Richard !

    Ok, I det färdiga kablaget som följer med brukar gul och röd kabeln gå att skifta platts på då det skiljer sig lite från bil till bil. De bästa är nog att mäta sig fram så det blir rätt.

    Men är den rätt kopplad så stänger stereon av sig när du stänger av tändningen, och på för på. Du ska även ha minnet kvar i stereon när du stänger av tändningen (minne så som tex radiostationer)

    Parkeringsbroms kabeln spelar ingen roll om du inte kopplar in i detta fall

    Har du möjlighet att mäta hur mycket ström stereon drar i off läge med multimeter ?

    mvh Fabbe

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    30

    Re: Bilstereon laddar ur batteriet.

    Tack för svar Fabbe ; )

    Får ta och kolla med multimeter imorgon.. Kommer med svar när jag kollat

    Mvh Richard
    9-3 Aero Salomon -02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •