Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Uppdatering av programvara vid service

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Skåne, Staffanstorp
    Inlägg
    349

    Uppdatering av programvara vid service

    Såg i någon reklam att man nu bjuds på uppdaterad programvaran i bilen om man servar bilen på SAAB verkstad.

    Är det någon som vet om det gäller all programvara i bilen dvs. även för automatlådan?

    Min bil, en 9-5 bensin -04, har 185 hk orginaltrim sedan ca 2005. Har det hänt något "stort" mjukvarumässigt på detta "smala" program? Vad jag förstått så gör SAAB ganska seriösa tester även av detta program innan det släppts till marknaden.
    9-5 Vector 2,0t SC -04 185hk/280Nm Orginal trim
    Tidigare 99 -69, 96 -75, 900 -84, 900 2,1 -92, 9000CSE 2.0t -96, 9000 CS 150 -97, 9-5 kombi 2,0 -99

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Skåne, Staffanstorp
    Inlägg
    349

    Re: Uppdatering av programvara vid service

    Ingen som vet?
    9-5 Vector 2,0t SC -04 185hk/280Nm Orginal trim
    Tidigare 99 -69, 96 -75, 900 -84, 900 2,1 -92, 9000CSE 2.0t -96, 9000 CS 150 -97, 9-5 kombi 2,0 -99

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Uppdatering av programvara vid service

    Citat Ursprungligen postat av Kombi-Husse
    Ingen som vet?
    Saabverkstaden som har erbjudandet kanske vet?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Uppdatering av programvara vid service

    Ja sluta för guds skull att ställa frågor om era bilar på forumet!! Sånt har man faktiskt verkstäder till!!!














    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Uppdatering av programvara vid service

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Ja sluta för guds skull att ställa frågor om era bilar på forumet!! Sånt har man faktiskt verkstäder till!!!














    Har man inte fått något enda svar på sin fråga ställd på forumet efter en dryg vecka kan det ju bero på att ingen som läst tråden faktiskt vet vad som gäller och då kan man nog dra slutsatsen kanske det vore idé att ta kontakt med den som annonserar om att utföra en viss tjänst för att direkt från källan få ett adekvat svar istället för att fortsätta förbli oviss?

    (Vore jag på lika dåligt humör som du själv alltför ofta uppvisat skulle jag helt enkelt bara hänvisat till forumreglernas §3.7. )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Uppdatering av programvara vid service

    Mr LM har tydligen inte uppfattat att det är emot just Mr surk*k själv som jag inte är så trevlig mot.

    Men jag gör det enkelt, jag ignorerar dig framöver.

    Over and out...
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186

    Re: Uppdatering av programvara vid service

    Citat Ursprungligen postat av Kombi-Husse
    Såg i någon reklam att man nu bjuds på uppdaterad programvaran i bilen om man servar bilen på SAAB verkstad.

    Är det någon som vet om det gäller all programvara i bilen dvs. även för automatlådan?

    Min bil, en 9-5 bensin -04, har 185 hk orginaltrim sedan ca 2005. Har det hänt något "stort" mjukvarumässigt på detta "smala" program? Vad jag förstått så gör SAAB ganska seriösa tester även av detta program innan det släppts till marknaden.
    Har inte hänt så jättemycket med programmet under åren, lite bättre di felkontroll är väl det största. 185hk programmet är näst intill identiskt med 150hk programmet, enbart vridmomentbegränsaren som ställts upp.
    Automatlådeprogrammen har det dock hänt mer med under åren och det skall nu växla bättre.

    Vill du ha ut lite mer av programvaran så får du söka dig till eftermarknadsaktörerna.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159

    Re: Uppdatering av programvara vid service

    Volvo hade den tv-reklamen där det vid service gjordes en uppdatering av programvaran.Jag kollade med lokala Saabverkstaden om det fanns ny programvara till aut.-lådan på min 9-5:a MY07 och fick till svar att man först måste kolla i bilen vilket program jag har och sedan kunde man besvara frågan. MEN klagar inte kunden på något gör man inte en uppgradering rutinmässigt.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Uppdatering av programvara vid service

    Citat Ursprungligen postat av Eduard
    Volvo hade den tv-reklamen där det vid service gjordes en uppdatering av programvaran.Jag kollade med lokala Saabverkstaden om det fanns ny programvara till aut.-lådan på min 9-5:a MY07 och fick till svar att man först måste kolla i bilen vilket program jag har och sedan kunde man besvara frågan. MEN klagar inte kunden på något gör man inte en uppgradering rutinmässigt.
    Såvida det inte förändrats så brukar man även få betala för mjukvaruuppdateringarna på en saab-verkstad, vilket jag tycker är riktigt dåligt. De ingår bara under garantiperioden. Ca 1500kr vill de ha när jag frågade.
    Som du skriver, detta kollas nästan bara om kunden efterfrågar det eller om det är något problem som kan förknippas med att vara åtgärdat i en nyare mjukvara.

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 555
    Medlem#
    8163

    Re: Uppdatering av programvara vid service

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Eduard
    Volvo hade den tv-reklamen där det vid service gjordes en uppdatering av programvaran.Jag kollade med lokala Saabverkstaden om det fanns ny programvara till aut.-lådan på min 9-5:a MY07 och fick till svar att man först måste kolla i bilen vilket program jag har och sedan kunde man besvara frågan. MEN klagar inte kunden på något gör man inte en uppgradering rutinmässigt.
    Såvida det inte förändrats så brukar man även få betala för mjukvaruuppdateringarna på en saab-verkstad, vilket jag tycker är riktigt dåligt. De ingår bara under garantiperioden. Ca 1500kr vill de ha när jag frågade.
    Som du skriver, detta kollas nästan bara om kunden efterfrågar det eller om det är något problem som kan förknippas med att vara åtgärdat i en nyare mjukvara.
    Det de tar betalt för är väl tiden det tar att kalibrera systemet efter att ny mjukvara har tankats in snarare än för själva uppdateringen i sig? På automaten tar det tydligen nästan en timme att kalibrera systemet efter en uppdatering, och det är denna tid de debiterar för?
    /Johan

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Uppdatering av programvara vid service

    På Volvo får du betala för själva mjukvaran och sedan tiden som verksataden laggt, då Volvo tar betalt av verkstäderna för mjukvarorna, detta gör inte Saab, eller någon annan biltillverkare vad jag vet.
    Tror inte någon Saabverkstad gått ut med ett sådant erbjudande, då det är ganska tidskrävande att uppdatera mjukvaror, och är det en NG9-3, så tar det en halv dag att göra alla styrdonen. Bara mjuvara till UHP'n tar över en timme att ladda in.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Skåne, Staffanstorp
    Inlägg
    349

    Re: Uppdatering av programvara vid service

    Sorry om jag var lite lat. Klart jag kunde kolla med verkstan vad som gällde ...

    Bilpartner hittade jag annonsen jag sett i någon tidning som kommer hem i brevlådan. Det gäller tydligen bara motorstyrsystemet.
    9-5 Vector 2,0t SC -04 185hk/280Nm Orginal trim
    Tidigare 99 -69, 96 -75, 900 -84, 900 2,1 -92, 9000CSE 2.0t -96, 9000 CS 150 -97, 9-5 kombi 2,0 -99

Liknande ämnen

  1. Service: Uppdatera programvara för motor osv?
    Av tomasbj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 22:53
  2. Uppdatering programvara 9-5 aut -02, vem , kostnad ?
    Av DanneD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •