Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tutan funkar lite omvänt !

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Tutan funkar lite omvänt !

    Hejsan ! på min 9000 -93a så funkar inte tutan i ON läge, utan endast i OFF läge. Hur kommer det sig ? Jag har startknapp istället för nyckelstart om det skulle göra någon inverkan på tutan i sig.. :P

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Tutan funkar lite omvänt !

    Det låter ju rätt sannolikt att det har med startknappen att göra, men det är det nog ingen som kan svara på utan mer info. Hur är det gjort med startknapp? Finns inte tändningslås alls? Hur är det kopplat? Sen är ju frågan varför startknapp, men det har ju inte med felet att göra... Eller, jo det skulle det faktiskt kunna ha. Om det är p.g.a något annat fel, så skulle ju även felet på tutan kunna ha samband med detta fel isåfall.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Tutan funkar lite omvänt !

    Själva tändningslåset finns kvar osv, utan att där du startar i tändläge är förbikopplat till en startknapp istället. Tidigare ägare som trixat till detta och det är bara 2 kablar till knappen

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Tutan funkar lite omvänt !

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Sen är ju frågan varför startknapp
    För att om det är snyggt gjort så är det ballt

    Bobzi: Har du någon bild?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Tutan funkar lite omvänt !

    Har inte bilen hemma då den är och myser i ett varmt garage nu under vintern .

    Men knappen sitter bredvid kupegivaren, Den är dock inte infälld men skall nog fälla in den i panelen till våren här, Knappen är köpt på biltema och kostar cirka 70:- .

    Mvh

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Tutan funkar lite omvänt !

    Med tanke på hur kontakterna i tändningslåset fungerar skulle jag inte rekommendera en "startknapp" ens om det vore till någon minimal grad "ballt".

    Hur har du kopplat in knappen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Tutan funkar lite omvänt !

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Med tanke på hur kontakterna i tändningslåset fungerar skulle jag inte rekommendera en "startknapp" ens om det vore till någon minimal grad "ballt".

    Hur har du kopplat in knappen?
    Har du lust att förklara varför du inte rekommenderar startknapp?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Tutan funkar lite omvänt !

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Med tanke på hur kontakterna i tändningslåset fungerar skulle jag inte rekommendera en "startknapp" ens om det vore till någon minimal grad "ballt".

    Hur har du kopplat in knappen?
    Har du lust att förklara varför du inte rekommenderar startknapp?
    Nu har jag inte kopplingsschemat framför mig men jag vill minnas att det det finns flera kontakter som sluts för "tändspänning" varav någon av dessa bryts just när nyckeln vrid till startläget för att tillse att så mycket ström som möjligt når till startmotorkretsen. Jag tror till exempel att då kopplas elbakruta och kupéfläkt från.

    (Jag kan ha fel men oavsett detta är det ändå inte det minsta "ballt" att byta ut en fungerande startnyckelfunktion till en mer krånglig med både tändningsnyckel och startknapp.

    Jag upplever detta bara löjligt och onödigt tillkrånglat även när det finns som standardfunktion i moderna bilar såvida det inte är kombinerat med att man slipper att först sätta in en nyckelklump i instrumentbrädan för att sedan flytta handen och trycka på en startknapp.

    Det känns lite 70-tals Citroên över det hela dvs att man gör saker annorlunda inte för att göra dem bättre utan just för att vara annorlunda och i bästa fall nytänkande.
    Kan man behålla en elektronisk nyckel i fickan medan man manövrerar startknappen må det vara hänt, då är det i alla fall inte mer krångligt än att sätta nyckeln i låset och starta.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Tutan funkar lite omvänt !

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Har du lust att förklara varför du inte rekommenderar startknapp?
    Nu har jag inte kopplingsschemat framför mig men jag vill minnas att det det finns flera kontakter som sluts för "tändspänning" varav någon av dessa bryts just när nyckeln vrid till startläget för att tillse att så mycket ström som möjligt når till startmotorkretsen. Jag tror till exempel att då kopplas elbakruta och kupéfläkt från.

    (Jag kan ha fel men oavsett detta är det ändå inte det minsta "ballt" att byta ut en fungerande startnyckelfunktion till en mer krånglig med både tändningsnyckel och startknapp.

    Jag upplever detta bara löjligt och onödigt tillkrånglat även när det finns som standardfunktion i moderna bilar såvida det inte är kombinerat med att man slipper att först sätta in en nyckelklump i instrumentbrädan för att sedan flytta handen och trycka på en startknapp.

    Det känns lite 70-tals Citroên över det hela dvs att man gör saker annorlunda inte för att göra dem bättre utan just för att vara annorlunda och i bästa fall nytänkande.
    Kan man behålla en elektronisk nyckel i fickan medan man manövrerar startknappen må det vara hänt, då är det i alla fall inte mer krångligt än att sätta nyckeln i låset och starta.)
    Så det kan uppstå problem med att starta bilen om man kopplar in en startknapp för att vissa saker sitter och drar ström under startögonblicket vilket de inte gör om man använder tändningen som det är tänkt att användas?

    Huruvida det är ballt eller inte går ju att diskutera, visst är det lite fånigt och totalt onödigt och till och med krångligt jämfört med att bara vrida nyckeln, men jag ser ändå någon slagt charm i det, även om jag aldrig skulle göra det på någon av mina bilar.
    På jobbet körde vi tidigare en Toyota IQ där man kunde ha kvar nyckeln i fickan både när man låste upp dörrarna, startade bilen och låste dörrarna, sjukt smidigt faktiskt!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Tutan funkar lite omvänt !

    Anledningen jag fick när bilen inhandlades var att bilen helt enkelt inte ville dra runt startmotorn med nyckel. Varför vet jag inte, Det funkar att få igång kärran iallafall.

    Men jag skulle ju helst föredra nyckelstarten självklart, men har inte dykit in något mer i just den grejen. Just nu ville jag få ordning på tutan så den funkar i ON läge då besiktning närmar sig.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Rattknappar på 9-5 -00 funkar lite skumt?
    Av andan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 15:01
  2. Omvänt sätesvärmeproblem!
    Av turboinside i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 16:08
  3. varmt och kallt är omvänt på acc panelen NG900 1994
    Av HenkeTIC i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 15:17
  4. Tutan funkar ej!
    Av Yamaha i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 19:40
  5. tutan funkar inte va kan för fel?
    Av Saab.car i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •