Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Defus ljusbild

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Tokstan
    Inlägg
    21

    Defus ljusbild

    Tja lite ny här inne då det är först nu jag har införskaffat mig en sådan trevlig bil som SAABen är.

    När bilen besiktades fick jag nerslag på s.k defus ljusbild och efter ha läst inlägg här och på andra forum så förstår jag att det är reflektorn som till 90% är orsaken.

    Efter en kontakt med diverse reservdelsförsäljare så som Speedparts och Skruvat. Har jag förstått att det endast är SAAB återförsäljare som säljer reflektorer. Efter då också ringt närmaste ÅF och fått priset 1370 kr st för reflektorer.
    Då kom jag på en ide att köpa kompletta strålkastare på skruvat för 1125:-.
    Men då uppstår dock det problemet att dom nya strålkastarna är manuella och inte eldrivna som sitter original på bilen.
    Nu till frågan som jag tror att ni lätt svara på. Passar reflektorer och lyckglas från manuella strålkastare i eldrivna strålkastare? Jag menar är reflektorerna likadana eller skiljer dom sig åt i upphängningen?

    Vore tacksam för positiva svar.

    Måste tillägga att bilen vi pratar om är en 9000 2.3 -16 CSE från 95
    SAAB 9K (9000) CSE -95

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406

    Re: Defus ljusbild

    Citat Ursprungligen postat av Kazper
    Tja lite ny här inne då det är först nu jag har införskaffat mig en sådan trevlig bil som SAABen är.

    När bilen besiktades fick jag nerslag på s.k defus ljusbild och efter ha läst inlägg här och på andra forum så förstår jag att det är reflektorn som till 90% är orsaken.

    Efter en kontakt med diverse reservdelsförsäljare så som Speedparts och Skruvat. Har jag förstått att det endast är SAAB återförsäljare som säljer reflektorer. Efter då också ringt närmaste ÅF och fått priset 1370 kr st för reflektorer.
    Då kom jag på en ide att köpa kompletta strålkastare på skruvat för 1125:-.
    Men då uppstår dock det problemet att dom nya strålkastarna är manuella och inte eldrivna som sitter original på bilen.
    Nu till frågan som jag tror att ni lätt svara på. Passar reflektorer och lyckglas från manuella strålkastare i eldrivna strålkastare? Jag menar är reflektorerna likadana eller skiljer dom sig åt i upphängningen?

    Vore tacksam för positiva svar.

    Måste tillägga att bilen vi pratar om är en 9000 2.3 -16 CSE från 95
    De är bara att flytta över elstyrningen om de inte finns nån men alla 9000 har ju de standard så de ska inte va vara nån fara.
    De ska nog bara va att byta sen när du får den.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Tokstan
    Inlägg
    21

    Re: Defus ljusbild

    Så elstyrningen är typ clipon??

    Eller är det svårt??
    SAAB 9K (9000) CSE -95

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Defus ljusbild

    Om du vill komma undan billigare så är skroten ett hett tips, 9000 brukar det finnas några av.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Tokstan
    Inlägg
    21

    Re: Defus ljusbild

    Såklart att Skroten är ett hett tips ja men jag tänkte möjligheten att få både glas och reflektorer till samma pris som endast reflektorer kostar hos ÅF.

    Det är jue så att det just är glas och reflektorer som är förbrukningsvara och inte plasthuset.

    Och eftersom kunskapsnivån bör vara ganska stor på en entusiastsida så trodde jag att man kunde få konkreta svar. Men jag kanske har fel??
    SAAB 9K (9000) CSE -95

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406

    Re: Defus ljusbild

    Enligt min erfarenhet är de betydligt bättre o köpa ett komplett hus än bara att ta reflektorn o byta.
    De är både enklare o går snabbare.
    Visst är de reflektorn i sig som är den dåliga biten men att byta till el stryrning är som du säger bara klippon o väldigt enkel.
    Elstyrningen finns ju på alla med den låga fronten på 9000 (cs/cse o cd/cde från -95)

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Tokstan
    Inlägg
    21

    Re: Defus ljusbild

    Tack för ett konkret svar..
    SAAB 9K (9000) CSE -95

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Tokstan
    Inlägg
    21

    Re: Defus ljusbild

    Efter ett samtal med Speedparts så vet jag mer.

    Strålkastaren som säljs av dom går inte att göra till elmanövrerade eftersom denna eftermarknadsprodukt och orginalprodukten skiljer sig sig åt i utformning av inställningsskruvarna så denna orginal elstryning går inte att sätta på deras produkt.

    Däremot strålkastaren från skruvat.se går att komplettera med orginal elstyrning.
    Detta enligt samtal med skruvats leverantör ProParts Sweden.

    Så det blir och beställa strålkastarna från skruvat.se

    Jag vill passa på och tacka för all hjälp från er här på forumet samt Speedparts och Skruvat.se för all info jag har fått om produkterna.
    SAAB 9K (9000) CSE -95

Liknande ämnen

  1. Ljusbild 9-5 Xenon?
    Av Izyda i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 12:51
  2. Ljusbild på 9-3 -99
    Av john_heden100 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 01:00
  3. Låg ljusbild OK på besiktning?
    Av Mr.O i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 11:59
  4. Korrekt ljusbild
    Av marcusab i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-15, 14:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •