Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ändra texten under "foto sektionen"? för att minska fel post

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    712

    Ändra texten under "foto sektionen"? för att minska fel post

    Har märkt att många inte läser reglerna för Foto och Film sektionen. Då det kommer upp bilder på bilar som folk har köpt med mera... en idé kan kanske vara att uppdatera det som står under.

    Från:
    Foto & film
    Visa endast EGET MATERIAL i detta forum (p.g.a. copyright).
    Moderator: Moderatorer

    Till:
    Foto & film
    Visa endast EGET MATERIAL i detta forum (p.g.a. copyright). Diskussioner i denna del ska handla om fotografier/filmer och/eller tekniken bakom dessa. INTE motiven i första hand.
    Moderator: Moderatorer

    Eller liknade kopierade direkt från reglerna nu.
    Audi A4 2,0 TDI Q -07
    Vw Golf mk1 1,6Gti -82 SÅLD!, Saab 900 Aero -88B SÅLD!, Audi A3 1,9 TDIs -98 SÅLD!
    En superhemlig funktion!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Ändra texten under "foto sektionen"? för att minska fel

    Det finns långt gångna planer om att förändra avdelningen mer än så.
    Jag förespråkar själv att lägga avdelningen under "Off Topic" och att då radikalt luckra upp reglerna så att det i stort sett blir OK att posta vilka bilder som helst så länge det är eget material.

    Antar att det är forumflytten och dito uppgradering som kommit i vägen för denna förändring?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Ändra texten under "foto sektionen"? för att minska fel

    LM, anledningen till att vi inte kan göra några större administrativa åtgärder på forumet just nu borde du mycket väl veta om...

    Det vi kan konstatera är väl att du som du säger, förändringar i sektionen diskuteras och är antagligen på gång. Bara att vänta på förbättring/förändring alltså.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    712

    Re: Ändra texten under "foto sektionen"? för att minska fel

    Ah, det låter kanon! lite tråkigt att gå in där och få gå igenom trådar med "här är min bil" för att hitta dom som är duktiga på att fota.
    Audi A4 2,0 TDI Q -07
    Vw Golf mk1 1,6Gti -82 SÅLD!, Saab 900 Aero -88B SÅLD!, Audi A3 1,9 TDIs -98 SÅLD!
    En superhemlig funktion!

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Ändra texten under "foto sektionen"? för att minska fel

    Jag har en fråga som jag har tänkt på i flera år nu och jag hoppas att det är okej att ställa den här när just denna forumdel är på tal.
    Jag kan förstå att delen är till för helt egna bilder som man själv tagit, alltså att man inte ska lägga in bilder som andra har tagit, men varför beror det på upprättshov (i reglerna kallas detta copyright)?
    I alla andra delar av forumet är det ju okej att posta bilder som andra har tagit, eller har jag missat regeln om att man inte någonstans på detta forum får posta bilder som man själv inte tagit?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Ändra texten under "foto sektionen"? för att minska fel

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    I alla andra delar av forumet är det ju okej att posta bilder som andra har tagit, eller har jag missat regeln om att man inte någonstans på detta forum får posta bilder som man själv inte tagit?
    Jag förstår hur du menar. Och visst kan jag till viss del hålla med dig.

    Det är kanske felaktigt att skriva att orsaken till att man inte får posta andras bilder under just den forumdelen är "p.g.a" Copyright. Jag skulle vilja påstå att tanken bakom sektionen "Foto & Film" i dagsläget inte är att det ska vara en dumpningsplats av bilder utan att det är mer just en fotosektion för fotointresserade och att det är därför som man inte ska posta annat än sina egna bilder där.


    Det du säger om att det i "andra forumdelar är okej att posta bilder som andra tagit" håller jag inte med om.

    Jag vill faktiskt hävda att det inte är "okej" enligt svensk lag (och därmed som ni vet inte okej på forumet heller även om det inte står svart på vitt) att använda material som någon annan har upphovsrätten på så länge som man inte har frågat om lov (och fått ok) att använda materialet, oavsett vilken forumdel man lägger det under.

    Saken är då den att vi omöjligen kan springa runt och fråga alla som någonsin postar en bild om de har fått lov från upphovsinnehavaren att göra det. Någonstans får vi göra en bedömning om vad som är rimligt och inte att sålla bort och någonstans måste man också anta att de som postar bilderna faktiskt klarar att göra egna bedömningar om det man sysslar med är lagligt och ok att göra eller inte.


    Vad det hela kokar ner till är nog snarare att det kanske främst är en ordningsfråga, att olika typer av trådar innehållande bilder postas på rätt ställe. Vill man visa andra "titta vilken ascool bild jag hittat på det här" så finns det andra forumdelar för det (Off-topic, Allmänt, Tidsfördriv etc.) Vill man visa fräna bilder från bilträffar så finns det oftast trådar för respektive träff som det kanske är bättre att posta bilder under och om man är fotointresserad så är "Foto & Film" en bättre forumdel att använda...


    Det är som sagt kanske läge att sitta ner och fundera över hur hela den forumdelen ska användas och vilka forumuleringar som ska användas på forumsdelen i framtiden men i dagsläget så har vi en liten turbulent tid där forumflyttar & uppdateringar bara är en del av det.

    Med det sagt och som jag tror så har vi, tyvärr, varesig tid eller möjlighet att göra de här förändringarna just nu. Får jag gissa så kan vi förhoppningsvis ta upp frågan under tidigast december igen.


    Men när det väl blir aktuellt att ta tag i det här så är era åsikter, tankar och önskemål om vilka förändringar NI vill göra viktiga så det är bra att ni tar upp det i en sån här tråd och gärna tänker igenom hur det bästa upplägget är till dess.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Ändra texten under "foto sektionen"? för att minska fel

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    (Helt sjukt långt svar)
    Tack för ett väldigt utförligt svar!
    Jag har som sagt bara undrat varför det egentligen står att det är "p.g.a. copyright" som man inte får posta bilder, när det egentligen är så att det är olämpligt att posta bilder som inte är ens egna i den forumdelen.

    Jag vill bara avsluta med att säga att jag inte försöker hacka ner på faktumet att det står "p.g.a. copyright", utan jag har bara alltid undrat.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Svar: 152
    Senaste inlägg: 2013-06-19, 19:55
  2. Slick 50 och andra "universalmedel"
    Av donFabio i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 00:26
  3. Ändra "startmeny" i färddatorn 9-3 SC?
    Av 93t i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 11:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •