Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Har sökt efter en 9-5 kombi eftersom familjen har växt och som firmabuss. Ett STORT problem har varit avsaknaden av taklucka på de som finns på Blocket. Ett tramskrav kanske, men eftersom min "Silver" har lucka så skulle det bli svårt att leva utan. Fullutrustad är ett ord som missbrukas å de grövsta på Blocket och har inte utbjudna 9-5´or lucka är den baske mej inte fullutrustad heller

    Well, efter sedvanlig flera gånger dagligen/kvälls-scanning av Blocket så dök det upp ett objekt på söndags kvällen. Dessutom i ÖSTERSUND och en Aero tillika... Av begärt pris så förstod jag snabbt att det var en del å göra på den, men bara 10minuter efter annonsen upptäckts så var jag på väg.

    Aeron såg ok ut men vad tröttsamt med folk som inte sköter sina bilar. Ostädad, skitig, bromskivor som är dryga centimetern tunnare, blanka däck osv. osv. Ett nyligen olje + tändstiftsbyte var gjort, på kvittot var tom. en tändstiftsnyckel uppsatt. Killen kunde helt klart inte så mycket. Han hade ägt bilen drygt 2-år men det som talade för bilen var att den var inte chippad, utrustad med sänksats eller, HURRA!!! ingen solfilm...

    Ok! bud lades på skåpet men killen krånglar å säger att den kan tyvärr inte säljas förrän på onsdag. Detta till TROTS att vi är överens om köpeskillingen och jag viftar med sedelbunten framför näsan på honom? Varför i hela friden lägger man ut en bil till försäljning och vägrar sedan sälja när en köpare står på parkeringen med kontanta pengar till överenskommet pris? -Jag ringer dig på onsdag, menar killen och jag svarar surt innan jag åker därifrån, -DÅ är det ett annat pris som gäller, sälj nu eller få ett lägre bud...

    Grabben mjuknade nog för redan kvällen därpå ringer han och säger jag kan hämta Saaben för nu är den tvättad och urstädad. Affär görs och på tisdag morgon hämtas delar och bilen körs in i verkstan…
    Så under veckan som gått har jag nu

    Kollat felkoder enl. Tech-2, Köpt 4st sprillans Michelin X-ice North 205-55/16 vinterdäck, Motortvättat, Mätt upp sträckaren till kamkedjan, Bytt Vattenpump och givetvis glykol. Vattenpumpen var lagomt kul att byta *suck* Vidare så har jag bytt Poly-V rem ink. Löphjul, Bensinfilter, Bromskivor fram och bak samt belägg. Ny bromsvätska i hela systemet och även bytt handbromsbackar + handbromswiren. Sedan har jag bytt Stötdämpare och fjädrar bak. Diverse lampor ute och invändigt och tagit bort och ersatt de fruktansvärda EU-skyltarna. Jag har repat brytaren till handskfacksbelysningen och bytt microbrytaren i låskistan i skuffluckan som sköter skuffbelysningen. Vidare har jag stoppat dit en Saab extraljus-kabelsats och monterat på 3 st NBB extraljus med xennon. JA!! Det varde ljus. En bensinpump hämtade jag ut idag eftersom jag tycker den låter lite väl och jag VÄGRAR! Bli ståendes för man fegat ur och snålat med tusen spänn. Minns någon vilket part nummer det var på tändkassettens recall?

    Saaben är hyggligt utrustad med lucka som sagt. As-3 Stereo, backhjälp, TCS och övrigt bös som man i regel hittar i Aeron men… Tråkit som fan var att den hade plyschklädsel, I EN AERO? Ja tydligen men en skinninredning med elstyrda ventilerade framstolar är beställd och på väg. Dessutom kommer det en låda från England vilken dag som helst med nya högtalare runt om.
    Så nu börjar kombin närma sig priset på vad en 9-5 -01 Aero egentligen står i och den känns nu rätt så okej.

    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Haha bra jobbat

    Och för denna maskin gav du???
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av ekon
    Haha bra jobbat

    Och för denna maskin gav du???
    Begärt pris var 30k och vad jag gav är min sak.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Begärt pris var 30k och vad jag gav är min sak.
    :O Trevligt är det minsta man kan säga.
    Fräsch i lacken?
    Hur många mil?
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av m0set
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Begärt pris var 30k och vad jag gav är min sak.
    :O Trevligt är det minsta man kan säga.
    Fräsch i lacken?
    Hur många mil?
    Lack ok förutom två märken på taket framför luckan efter en närgången automattvätt och 18k mil
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    112

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Bra deal!

    Låter som att om du öppnar bilfirma så kommer jag definitivt köpa bil av dig. Du vet vad som behövs göras på en beg. 9-5. Så skulle alla bilhandlare arbeta.

    Lycka till med bilen!

    /Magnus
    9-5 2,3t SC -03

  7. #7
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Vill man (som även undertecknad) ha en SAAB med taklucka och inte har råd att köpa nytt är man hänvisad till en tämligen liten begbilsmarknad. Jag är litet lätt avundsjuk på den Amerikanska marknaden där man i princip endast säljer fullmatade bilar.

    Jag är dessutom inte så intresserad av kombibilar utan vill ha 4D. Handlar man på en firma brukar man slippa nödutryckningar, men den 9-5'a jag kör nu fick åka direkt in på verkstad för en mindre totalrenovering.

    Det bästa köp alla kategorier jag gjort var en ett år gammal 9-5 Aero som hade rullat 2000 mil när jag köpte den. Jag "hann" få tag i en välvårdad bil som sedan bara gick och gick. Service, tvätt, puts och spraya underredsmassa då och då. Gick som en klocka. Undrar om jag någonsin kommer att hitta en likadan...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av Uky
    Vill man (som även undertecknad) ha en SAAB med taklucka och inte har råd att köpa nytt är man hänvisad till en tämligen liten begbilsmarknad. Jag är litet lätt avundsjuk på den Amerikanska marknaden där man i princip endast säljer fullmatade bilar.

    Jag är dessutom inte så intresserad av kombibilar utan vill ha 4D. Handlar man på en firma brukar man slippa nödutryckningar, men den 9-5'a jag kör nu fick åka direkt in på verkstad för en mindre totalrenovering.

    Det bästa köp alla kategorier jag gjort var en ett år gammal 9-5 Aero som hade rullat 2000 mil när jag köpte den. Jag "hann" få tag i en välvårdad bil som sedan bara gick och gick. Service, tvätt, puts och spraya underredsmassa då och då. Gick som en klocka. Undrar om jag någonsin kommer att hitta en likadan...
    Min andra 9-5´a 2,3 är en sedan, givetvis har den lucka och mycket övrig utrustning. Den gick in under motorgarantin innan Saab drog i nödbromsen där det först blev ett turbobyte (det andra innan bilen rullat 12 500mil) När den någon månad senare körts 13 000mil var den in för 6 gången på motorgarantin och då slutade fakturaunderlaget på över 30-tusen (tur att Saab stod för rubbet) Den har idag rullar drygt 22 000 och efter Saab renoverade maskin så bara går och går den... Jag byter olja på 1000mil (när den var som sämst tog den 1liter30 mil)och har inga som helst probs med den. Finns ju ingen som helst anledning att sälja, får ju ändå ingenting för den.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Bra jobbat ,man önskar man vore lika skicklig på att meka som du. Bilen är riktigt snygg tycker jag, den kommer nog att gå problemfritt i många sköna mil.
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    58

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Men helt ärligt...!!!

    Taklucka 2010...
    Det köpte man till bilarna på 80 talet innan acc var inarbetat, annars så är det ju cab/targa som gäller. taklucka... Nej ! Fy fan så töntigt !!!

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 569

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av Aerowannabe
    Men helt ärligt...!!!

    Taklucka 2010...
    Det köpte man till bilarna på 80 talet innan acc var inarbetat, annars så är det ju cab/targa som gäller. taklucka... Nej ! Fy fan så töntigt !!!
    Taklucka är ett måste, helt klart!
    Behöver ja säga att min TurboX har taklucka?
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av Aerowannabe
    Men helt ärligt...!!!

    Taklucka 2010...
    Det köpte man till bilarna på 80 talet innan acc var inarbetat, annars så är det ju cab/targa som gäller. taklucka... Nej ! Fy fan så töntigt !!!

    Töntigt och töntigt, det är nog du som är ganska så trångsynt och inte har mycket att referera till. En taklucka är ett klart måste efter att ha haft en, men lev du i den värd, vi andra glädjs åt denna underbara skapelse. Du skall nog inte prova en ny bil där man kan få ett tak helt i glas. Det blir ett stort ha begär.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av Aerowannabe
    Men helt ärligt...!!!

    Taklucka 2010...
    Det köpte man till bilarna på 80 talet innan acc var inarbetat, annars så är det ju cab/targa som gäller. taklucka... Nej ! Fy fan så töntigt !!!
    Tjae... valet är ju fritt men att kalla det töntigt är rätt så inskränkt. Är man som jag van att ha en cab eller targa att åka i om somrarna så vill jag kunna skåda himlen även vintertid.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Själv är jag av den åsikten att en taklucka behåller värdet bilen ut, till skillnad från andra bra ha saker.(ja inte när bilen kostar under 40000 då då )

    Kunde jag betala 12 tusen för en original taklucka på bilen så hade jag gjort det direkt!

    Hel otroligt skönt med ljuset/rymden i kupen i en bil med glas lucka.

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Hel otroligt skönt med ljuset/rymden i kupen i en bil med glas lucka.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Tillhör också skaran som gillar taklucka på bilen oavsett ålder.

    Drömde om att få det när jag bytte bil förra gången men då var det andra saker som vägde tyngre istället men nästa bil ska bli kompromisslös när det gäller utrustningen som jag vill ha och då blir det garanterat taklucka!
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  17. #17
    Grundladd Gustav Hs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    124
    Medlem#
    7705

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Glas taklucka är bäst
    har det på min 9000 och det blir så ljust och trevligt i kupén.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Konsten att köpa en bruks 9-5 kombi.

    Tjaee... har fortsatt att fixa lite. Bytte original högtalarna på brädan till ett par JBL gto 2ohm och det blev ett bra nog lyft på ljudet. Däremot... märkligt som tusan att det nya 6´ JBL gto kitsystemet basade mycket sämre än original HK högtalarna i fram dörrarna, oavsett jag kopplade dessa rätt polariserade eller fasvända. Provade även att montera ett nytt par 4´ JBL gto i bakdörrarna, men även dessa lät sämre än original så nu ligger det två sprillans JBL system *morr* på hyllan istället och original HK-högtalare är tillbaksmonterade. Upplever att det nästan är ett bättre ljud i min andra 9-5 Sedan där det "bara" sitter ett helt original As-2.

    Vidare, bytte bensinpumpen och helt klart så var det hög tid med tanke på hur den gamla lät. Ett nytt kupefilter byttes av bara farten och OJ!! säkert aldrig bytt med tanke på hur skitigt det va. Sen så levererades det en mörk grå skinn inredning från Falkenberg igår med elstyrda och ventilerade stolar som jag nu har monterat. SÖKER en knapp + kontaktstycket till stolsventileringen eftersom det bara fanns en knappjäkel kvar i donatorbilen. Nån som har en att sälja? En komplett bussningssetup till bakvagnen ligger oxå och väntar, sen så tror jag att det börjar räcka...
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. Svar: 839
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 20:47
  2. Film: Konsten att köra golfbil
    Av Sammen i forum Tidsfördriv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 16:51
  3. Köpa 9-5 kombi
    Av mattso i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 00:54
  4. Köpa beg. 9-5 kombi
    Av Per-Ola i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 17:51
  5. Konsten att köpa och sälja fälgar..
    Av chrill3 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 23:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •