Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kupévärmaruttag, få igenom sladden från motorn?! [BILDER!]

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    117

    Kupévärmaruttag, få igenom sladden från motorn?! [BILDER!]

    Hej,

    Då har jag varit och köpt sladd, t-koppling och uttag. Bara att montera då? Hmm..

    Jag har lyckats montera bort handskfacket, det var ju inte så svårt, men sen då? Att få igenom sladden har när jag googlat låtit som att det bara är att göra...men jag förstår inte vart jag ska få igenom den? Det pratas om något gummihål som man ska borra igenom, men jag kan inte hitta det (tror jag).

    Den förra ägaren hade installerat ett slutsteg, den röda kabeln på bilderna går dit.



    Närbild på detta (sjukt svårfotat btw)



    Den röda slutstegskabeln är inklämd mellan plåten och en gummigrej, det andra där är en tjock kabelhärva. Det är inte möjligt att få igenom en DEFA-kabel där, den är ju alldeles för tjock och jag får knappt in en nagel.

    Och här är då handskfacket bortmonterat, man ser hur slutstegskabeln kommer ut där. Den tjocka kabeln till vänster är den andra som går igenom det hålet.



    Snälla hjälp mig, vart någonstans ska jag sätta kabeln? Är jag ens på rätt ställe?
    Känns surt att behöva lämna in bilen för en sån petitess.
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Kupévärmaruttag, få igenom sladden från motorn?! [BILDER

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Den röda slutstegskabeln är inklämd mellan plåten och en gummigrej, det andra där är en tjock kabelhärva. Det är inte möjligt att få igenom en DEFA-kabel där, den är ju alldeles för tjock och jag får knappt in en nagel.

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    men jag förstår inte vart jag ska få igenom den? Det pratas om något gummihål som man ska borra igenom, men jag kan inte hitta det (tror jag).
    Tror du precis svarat på din egen fråga. "Gummihålet" är just den kabelgenomföringen som den tjocka kabelhärvan går genom. Det är den genomföringen du antingen får:

    * Borra ett lagom stort hål i "gummigrejjen" (alltså bredvid där de nuvarande kablarna går in i bilen) och trä igenom kabeln där.
    * Klippa upp gummigrejen där de andra kablarna går lite försiktigt så pass att du får in defa kabeln och sedan noggrant tejpa igen den med eltejp eller liknande så den blir tät.
    * Meka in någonting smalt och bända upp den lite i taget med större och större saker till du kan trycka igenom kabeln.

    Oavsett vilken metod du väljer så är ett bra tips också att smörja in kabeln rikligt med t ex diskmedel, tvål, babyolja eller liknande så går den mycket lättare att få igenom genomföringen.


    Ett tredje alternativ är så klart att du borrar ett nytt hål på något annat ställe och sätter dit en kabelgenomföring, men helt klart skulle jag rekommendera att använda det hål som finns. Lyckades jag trä igenom en DEFA kabel där med tummen mitt i handen så lyckas säkert du också. Det är våld, vilja och tålamod som gäller bara.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Kupévärmaruttag, få igenom sladden från motorn?! [BILDER

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Den röda slutstegskabeln är inklämd mellan plåten och en gummigrej, det andra där är en tjock kabelhärva. Det är inte möjligt att få igenom en DEFA-kabel där, den är ju alldeles för tjock och jag får knappt in en nagel.
    Det är INTE bra att ha slutstegskabeln klämd rakt mot plåten.

    Ett allternativ är ju att flytta slutstegskabeln till "rätt" sida, alltså använda genomföringen på andra sidan till den.

    Går det att få igenom slutstegskabeln i det hålet går det även att få igenom kabeln från motorvärmaren, dock så kan det ju bli svårare om du drar båda kablarna på samma ställe.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Kupévärmaruttag, få igenom sladden från motorn?! [BILDER

    Du har ju nästan fixat det! Jag gjorde nyss samma sak. Tog bort luftkanalen under handskfacket för att komma åt lite bättre! Den sitter bara fast hakad eller vad man ska säga! Sen tryckte jag försiktigt igenom en kniv och sen en stjärnskruvmejsel för att vidga hålet lite.

    Därefter säger jag som föregående talare .... bara våld och envishet kvar! Det är ju värt det!
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    117

    Re: Kupévärmaruttag, få igenom sladden från motorn?! [BILDER

    Tänkte bara berätta hur det gick!

    Det var inte möjligt att komma förbi mitt carguard-kablage, så jag borrade mig ett hål genom torpeden. Tryckte igenom sladden, tätade med silicon, och fäste sladden med buntband på lämpliga ställen i motorrummet. Fungerar klockrent!

    Det som återstår är väl att fästa själva uttaget på lämpligt ställe under handskfacket någonstans, eller på väggen till vänster snarare. Den känns så tunn bara, den där plasten, så tänker väl att jag borde borra hål, och sen ha en skruv med bricka och mutter. Låter vettigt?
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Kupévärmaruttag, få igenom sladden från motorn?! [BILDER

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Låter vettigt?
    Eftersom "silikon" ofta är baserad på ättiksyra brukar det inte vara lämpligt att använda i samband med bilplåt då det bidrar till rostangrepp.
    Huruvida det är det i den typ du tätat med vet jag inte.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    117

    Re: Kupévärmaruttag, få igenom sladden från motorn?! [BILDER

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Låter vettigt?
    Eftersom "silikon" ofta är baserad på ättiksyra brukar det inte vara lämpligt att använda i samband med bilplåt då det bidrar till rostangrepp.
    Huruvida det är det i den typ du tätat med vet jag inte.
    Får hoppas att det inte är en sådan jag tätat med då
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Kupévärmaruttag, få igenom sladden från motorn?! [BILDER

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Det som återstår är väl att fästa själva uttaget på lämpligt ställe under handskfacket någonstans, eller på väggen till vänster snarare. Den känns så tunn bara, den där plasten, så tänker väl att jag borde borra hål, och sen ha en skruv med bricka och mutter. Låter vettigt?
    Borra inte hål när den sitter på plats bara. Finns mycket kablar och grejor däromkring som inte tycker om att bli borrad på.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Bilder från Saab Support Convoy 2010-01-17 [Nya bilder]
    Av kzr63g i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2020-01-18, 10:03
  2. Kupevärmaruttag
    Av GM-peppe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 21:50
  3. 3" JL från speedparts går igenom besiktningen?
    Av Manne1337 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 22:32
  4. vinande ljud från motorn?/ dragning av toppen bilder...
    Av thor3n900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 06:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •