Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: "Stöldskydd urfunktion" Saab 95 Aero -04

  1. #1
    Sugmotor Lagoonas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    32

    "Stöldskydd urfunktion" Saab 95 Aero -04

    Hej, har en saab 95 aero -04 som jag bytte bilbatterie i. Efter jag bytt batteriet fick jag felmeddelandet "stöldskydd urfunktion. kontakta verkstad".


    Åkte dagen efter till wafab, killen jag pratade med hade förmodligen inte sin bästa dag på jobbet för han var dryg och på gränsen till otrevlig.
    Han påstod att jag var tvungen att byta något larm batterie som kostade 3000:-. Jag frågade om han inte kunde koppla in för att se felkod i dator, men han sade att det inte var något ide då det till 100% var larmbatteriet (kommer inte riktigt ihåg vad det hette som han sade men något typ av backup batterie) som behövdes bytas. Han sade att larmet i bilen kunde gå igång när som helst när denna felkod fanns..

    Denna felkod har aldrig kommit innan utan den kom första gången efter jag startade bilen efter batteriet var bytt..

    Något tips? Tack på förhand för ev svar!!
    Saab 9-5 Aero Kombi -08 Maptun

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: "Stöldskydd urfunktion" Saab 95 Aero -04

    Välkommen hit! För att strö salt i såren så har mottagaren förmodligen/säkerligen rätt... Det är backupbatterierna till larmets signalhorn som börjar ta slut, och nytt signalhorn kostar ungefär som han sa.

    Det går dock att byta batterierna själv, finns instruktioner i FAQ. Dock behöver du såga upp ditt signalhorn med en dremmel eller liknande och sedan täta på rätt sätt efteråt.

    /Johan

  3. #3
    Sugmotor Lagoonas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    32

    Re: "Stöldskydd urfunktion" Saab 95 Aero -04

    ok, ska iväg till kompis som jobbar på verkstad imorgon.. han trodde inte så var fallet, pratade med honom förut, men du har säkert rätt

    De tog 2700:- på wafab... Tror du det är någon pris skillnad att göra det typ på mekonomen istället ??

    Tack för svaret & tack för välkommandet
    Saab 9-5 Aero Kombi -08 Maptun

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    388

    Re: "Stöldskydd urfunktion" Saab 95 Aero -04

    Anledningen till att det kostar så mycket pengar är att SAAB säljer enbart hela larmsirenen, den är inte konstruerad för att kunna bytas batterier i. 2700kr lät inte så dyrt om det var byte inkl. delar?

    Men iaf byt batterierna själv så sparar du minst 2000kr!
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  5. #5
    Sugmotor Lagoonas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    32

    Re: "Stöldskydd urfunktion" Saab 95 Aero -04

    pratade med min verkstads kille idag.. är batteriet som är slut. Hans kompis som oxå är verkstad´s nisse hade testat byta batterie själv en gång.. Är inte bara att byta batterie, det ska lödas. Funkade i 1mån sedan slutade det fungera. Åker nu till wafab och kopplar bort det så inte larmet står o piper hela helgen, jag o tjejen ska nämmnligen till gbg denna helg..

    2800:- kostade hela "apparaten" samt runt 500:- för att byta..

    Känns som en sjukt "sugig" utgift.. grrrr men måste nog tyvärr ta den framöver
    Saab 9-5 Aero Kombi -08 Maptun

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    784
    Medlem#
    4900

    Re: "Stöldskydd urfunktion" Saab 95 Aero -04

    prova annars att köpa från bildelsbasen finns från ca 1000kr.
    skruva dit själv enkelt
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Re: "Stöldskydd urfunktion" Saab 95 Aero -04

    Hade "service stöldlarm" när jag nyss köpt min 9-5:a 2006 och var väl inne på att byta batterierna i sirenen. Efter en service på Saab verkstad var "service stöldlarm" borta. Jag frågade servicekillen vid ett senare tillfälle och han sa då att "vi brukar uppdatera bilens mjukvara vid service och att det förmodligen var nån sensor eller nåt som tappat kontakt med larmet men återfått detta vid uppdateringen".Sedan dess har detta aldrig kommit upp i SID:en igen.Lite märkligt med tanke på hur gammal bilen är nu.
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  8. #8
    Sugmotor Lagoonas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    32

    Re: "Stöldskydd urfunktion" Saab 95 Aero -04

    Var med bilen till gbg i fre - lör.. kom precis hem.. När vi skulle åka tillbaka idag till karlstad så kom felmeddelandet som vanligt.. När vi var framme i karlstad gick vi in o handlade innan vi åkte hem. När vi kom ut ifrån affären startade jag bilen.. felmeddelandet kom aldrig, första gången det inte kommer sedan det för första gången kom för 1 vecka sedan. Har aldrig slagit fel med att meddelandet inte kommit..

    Såååå.. när vi kom hem, testade jag starta om bilen igen.. inget felmeddelande.. grrrr... krångel till max.. vad faen ska jag göra nu.. bokat tid på måndag för byte och beställt en ny hos wafab. Känns juh sjukt surt att byta den om det inte behövs.. Bilen kanske behövde några mil efter bilbatterie bytet för att få bort felmeddelandet ?? Var juh som sagt efter jag bytte bilbatterie som "Stöldskydd urfunktion" kom för första gången..

    VAD TROR NI? .... Grrrrr
    Saab 9-5 Aero Kombi -08 Maptun

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: "Stöldskydd urfunktion" Saab 95 Aero -04

    tror dina batterier ligger precis på gränsen för att systemet skall börja larma. Är det då några kallare dagar räcker det för att systemet skall varan, medan om dagarna är varmare så håller sig batterierna på rätt sida gränsen. Om du fortsätter med samma box så kommer du få larmen under hela vintern, men ev slippa dem nästa sommar...
    /Johan

  10. #10
    Sugmotor Lagoonas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    32

    Re: "Stöldskydd urfunktion" Saab 95 Aero -04

    tack för alla svar o.s.v!
    Imorgon blir det byte.. 2800 för delen.. ca 300-500 för jobbet.. sur utgift, men tråkigt att larmet kan gå när som helst samt att få upp felmeddelandet hela tiden..

    Hoppas det gör susen
    Saab 9-5 Aero Kombi -08 Maptun

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: "Stöldskydd urfunktion" Saab 95 Aero -04

    Det är väl inga problem att byta själv om man kan löda? Här finns en pdf som visar exakt hur man gör http://www.saeuberli.com/. Tror batteriet kostar 195 pix på speedparts.

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  12. #12
    Sugmotor Lagoonas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    32

    Re: "Stöldskydd urfunktion" Saab 95 Aero -04

    Har nu bytt till en ny och tur var väll det.. Killen innan hade jag gjort som finns beskrivet här på forumet.

    Tyvärr hade han gjort det dåligt samt spräckt fästet så den satt inte ordentligt fast..

    Nu funkar det och skönt att det problemet är avklarat..

    Tack för alla kloka & snabba svar!!!

    Saab 9-5 Aero Kombi -08 Maptun

Liknande ämnen

  1. Besiktning fel "stöldskydd ur funktion" med F28 låda
    Av v.f. i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 10:37
  2. "Stöldskydd ur funktion" - Glaskrossensor?
    Av asuskic i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 16:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •