Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hjälp med montering av extraljusramp

  1. #1

    Hjälp med montering av extraljusramp

    Har märkt att jag behöver mer ljus i denna mörka tid och ska montera en extraljus-ramp under nummerplåten. Har nummerplåtsfäste som ska monteras.

    Har lite funderingar om detta:

    Hur långa skruvar(självborrande) behövs egentligen för att det ska fästa i krockbalen?

    Är det bättre att borra igenom och fästa med bult och mutter?

    Bil: Saab 9-5, 2006

    //Mattias

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Hjälp med montering av extraljusramp

    Har du inte allt för tunga extraljus så räcker det med skruvar som går genom plasten, så hade jag på min, (-03a iofs).

    6st ganska spinkiga självborrande i plasten körde jag med och det satt helt OK för mig med 2st Bosch BigKnick 225, dock hade jag övre stag på ljusen också.

    Nu ska jag montera 3st Bosch på -07an och det blir något liknande, ev ska jag ta bort fronten för att fixa en annan grej och då kommer jag att sätta muttrar/karossbrickor bakom plasten.

    Någon som har tips på hur man får fast övre stag till ljusen utan att behöva borra fula hål i överkant på grillen?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Hjälp med montering av extraljusramp

    Som sagt så behövs det inte så extremt mycket för att ljusen ska sitta fast. Stöd för ljusen behöver man nog ha ändå så länge man använder extraljus av större modell oavsett hur fast själva plåten sitter och då hjälper ju de till att hålla ljusen också. Fästa i krockbalkar osv tycker jag är överkurs så länge det inte är en tanke med stöldrisk med det hela.

    Ett tips för monteringen kan vara att använda expanderskruvar. Det blir lite samma funktion som att sätta muttrar bakom. Stabilt blir det och man slipper plocka av stötfångaren för att montera dom. Däremot törs jag inte svara på hur länge dom håller innan dom dör rost-döden men mina är inne på andra säsongen nu i alla fall. Lite rostig har dom blivit men gängorna är ok och funkar gör dom än så länge i alla fall. Monterade dom då hålen i plasten blivit lite för stora för mina självgängande skruvar jag hade innan. Hade att välja på att välja större skruvar vilket innebar att jag skulle behöva göra hålen på plåten större också (jobbigt) eller plasta igen hålen (jobbigt) eller köra på expanderskruvar (inte jobbigt) och då provade jag det sistnämnda.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4

    Re: Hjälp med montering av extraljusramp

    Ok, nu är ljusrampen på plats. Det blev 12st självborrande skruvar på ca 25mm fast i bara plasten och ev. lite i cellplasten bakom.
    Det känns som om det kommer att hålla, men kommer att sätta fast två stag under för säkerhets skull. Bild kommer!

    Nu till en fråga om det elektriska...

    En del säger att man bör sätta 85:an och 86:an från relä till plus och en till minus på heljuskablarna med "strömtjuvar" ?

    Jag har dessutom stora problem att hitta vilka kablar som går till helljuset, vart går egentligen kablarna och var är enklast att koppla in strömtjuvarna?

  5. #5

    Re: Hjälp med montering av extraljusramp

    Jag har nyligen monterat extraljus på min Saab 9-5 2006. Fick väldigt mycket hjälp av följande tråd: viewtopic.php?f=6&t=279848

    Denna tråd borde väl egentligen ligga under "Ljud och elektricitet"?

    /Johan ES
    Saab 9-5 SC 2,0t BioPower -06

  6. #6

    Re: Hjälp med montering av extraljusramp

    Tack för all information! Men jag har fortfarande problem med att hitta vart strömtjuven ska sättas fast?

    Någon som vet under vilket relä/säkring som kablarna sitter...samt vilken färg?

    http://i76.photobucket.com/albums/j3/hi ... 8fc0ac.jpg

    http://i76.photobucket.com/albums/j3/hi ... 915313.jpg

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Hjälp med montering av extraljusramp

    Men du.. Locket du lyfte på.. Står det inte information där vilken säkring som går vart? Om inte så står det i instruktionsboken..

    Däremot tycker jag att du skulle ha haft en multimeter och mätt på vilken "sida" av säkringen som är strömlös med säkringen ur. Det är bättre om du kopplar strömtjuven på den sidan då säkringen till helljuset då hjälper till att bryta om det skulle vara så att det händer något tok med din eldragning...

    http://www.bilfritid.se/minmapp/bild...o-rad/rela.gif
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8

    Re: Hjälp med montering av extraljusramp

    Verkar som om jag har tummen mitt i handen när det gäller bil-el...eller bilar på det stora hela.

    Men jag tror jag har lokaliserat reläet för helljuset, det är den gråa klumpen längst ner till vänster på bilden: http://i76.photobucket.com/albums/j3/hi ... 8fc0ac.jpg

    kablarna på undersidan är följande: röd, röd, brun/violett och gul/vit.

    Någon som vet i vilken av kablarna man ska koppla in strömtjuven?

    ...bra att jag är färgblind också.

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Hjälp med montering av extraljusramp

    Vill du koppla in dig på det befintliga helljusreläet så är det nog bäst om du kollar under eller på sidan av reläet och ser om det står någonting förklaring på "benen" till reläet. Står det "86" på ett ben, använd det.

    Personligen tycker jag att du borde strunta i att koppla in strömtjuven på reläet då det blir småkrångligt. Koppla in den på kabeln till någon av SÄKRINGARNA (säkring 10 & 12 om jag inte har fel?) för helljuset istället. På äldre 9-5or så är det i alla fall så att när helljuset är påslaget så blir säkringen i säkringsboxen strömsatt. Om det stämmer även på 2006,or kan du kolla med en multimeter men jag tror att det är så. Om det är så kan du med fördel använda säkringen.

    Hur du hittar rätt är väl nästan enklast om du tittar var på ovansidan relä/säkringsplattan var säkringen (eller reläet) sitter. Vänd sedan på plattan och lokalisera var kablarna till säkringen (eller reläet) går på undersidan.

    Om du nu väljer säkringen (vilket jag skulle gjort) så fungerar det så att på ena "benet" på säkringen så kommer ström in och på andra "benet" på säkringen så kommer ström ut. Om det till exempel blir kortslutning i din fina kabeldragning är det därför bra om du kopplar in strömtjuven på den sidan av säkringen där strömmen går "ut" från säkringen. Blir det kortslutning går förhoppningsvis säkringen sönder före kabeln. Blir det kortslutning och du har kopplat det på den sidan där strömmen går "in" i säkringen så är det inte säkert att det sitter någon säkring före och då kan kabeln till helljuset och extraljusreläet i värsta fall brinna upp istället, vilket inte är särskilt bra.

    Vilken sida på säkringen som är "in" och "ut" kan du enkelt kolla genom att dra ur säkringen för helljuset och knäppa på helljuset och mäta i botten på säkringshållaren med en multimeter inställd på "VDC 200" med den röda pinnen mot det ena kontaktstiftet i säkringshållaren och den svarta pinnen mot en jordpunkt eller bilbatteriets minuspol. Flytta sedan den röda pinnen mot det andra kontaktstiftet. Den sidan som visar spänning ska du INTE koppla in dig på eftersom den sitter FÖRE säkringen. Den sidan som INTE visar spänning är lämplig att koppla in strömtjuven på för då kommer du att ha säkringens funktion på din inkoppling.

    Vidare måste du ha en säkring till på extraljusreläets huvudledning (från batteri eller generator, märkt "30") också, gärna så nära strömkällan som möjligt.

    Om det är så att du känner dig väldigt osäker hur du ska göra så är det kanske bättre att du frågar någon som har mer erfarenhet av det här att hjälpa dig än att du kopplar själv och kanske gör fel?

    En funktionell multimeter kostar föresten inte mycket och är ett mycket vettigt och roligt instrument att ha till hands både för bilen all tänkbar elutrustning. Bara du lär dig hur du använder den (vilket inte är så svårt). http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... ltimeter1/
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10

    Re: Hjälp med montering av extraljusramp

    Tack för all hjälp, nu är det fixat.

    Det jag gjorde var att lyfta på säkringsplattan i motorrummet och koppla in strömtjuven till ena kabeln som sitter under säkringen för vänster helljus.

    Var också tvungen att byta säkring mellan batteri och helljusrelä, 15A-säkringen som följde med kittet var för svag för extraljusen(4x55W). Har bytt till 20A och det verkar hålla än så länge.

    Måste justera ljusbilden lite då den nu lyser upp rymden istället för vägen.
    Kommer också att montera ett par stag för att ljusrampen ej ska vibrera för mycket.

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Hjälp med montering av extraljusramp

    Citat Ursprungligen postat av flywheel
    Tack för all hjälp, nu är det fixat.

    Det jag gjorde var att lyfta på säkringsplattan i motorrummet och koppla in strömtjuven till ena kabeln som sitter under säkringen för vänster helljus.
    Härligt att höra att du fick till det.

    Citat Ursprungligen postat av flywheel
    Var också tvungen att byta säkring mellan batteri och helljusrelä, 15A-säkringen som följde med kittet var för svag för extraljusen(4x55W). Har bytt till 20A och det verkar hålla än så länge.
    Om jag inte är ute på cykeln så blir 4x55w lite drygt 18A så det låter som en bra avvägning med 20A säkring så länge kabeln klarar det.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Extraljusramp på 9-3 ss
    Av Browan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 20:44
  2. Extraljusramp
    Av emde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 22:42
  3. extraljusramp på og900
    Av fälgen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •