Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5:a

  1. #1

    Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5:a

    Har seriösa problem med min bil. Det är en Saab 9-5:a 00:a, 2.3t, bytt vevhusventilation. Komptest gjort med bra värden.

    Den började låta ifrån höger sida, så jag bytte spännaren, remmen, och några löphjul. Det som ingår i speedparts sats helt enkelt. Jag startar motorn och oljudet är borta. Jag upptäcker att ljudet försvinner när jag sakta vrider ratten åt något håll och drar slutsatsen att det är styrservot.

    Med detta i huvudet sätter jag mig i bilen och kör 25 mil till norge. Det rasslar hela tiden under färden, precis som det gjort tidigare. En kilometer ifrån mitt garage förändras ljudet och blir värre. Framför garaget slamrar det till så folk vänder sig om. Jag kör in i garaget och där dör den med tänd oljetryckslampa, stort utropstecken och "ding dong". Går ej att starta.

    Det finns olja i den, fullt som det skall, och det läcker inga vätskor. Det ligger massa färska aluminiumspånor på motorns högra sida. Ser ut att vara mest långt ned, vid remmskivan. Jag avlastade multiremmen och startade motorn idag, det lät lika för djävligt: rassel och knakande. Pling-Plong.

    Vad tror ni har pajjat?
    Kammkedja, balanskedja, lager?
    Ska man renovera bilen eller skrota den?

    Det vore ju lite fränt att lära sig meka motor också, men det är en tid och kostnadsfråga.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    461

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Bultarna till remskivan som lossnat och gått emot bröstkåpan?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  3. #3

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Hade aldrig av remmskivan när jag bytte remmen. Men det känns som att det är enda stället där det kan vara problem. Så jag kanske plockar av innerskärmen i helgen och kikar.

    Oljepumpen då?
    Sitter inte den precis innanför?
    (Jag ska plocka fram WIS och Haynes snart).

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    882

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Tänkte precis fråga om oljepumpen (bilder i en annan tråd), med tanke på att du saknar tryck.

    Det är ju trångt och jäkligt att se utan att börja plocka isär tyvärr.
    Minns jag fel eller bor du i Karlstad förresten?
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  5. #5

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Jo du minns rätt, jag kommer från Karlstad.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    882

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Ok. Tyckte nicket kändes bekant, då är det den bilen vi bytte mjukvara i alltså?

    Eftersom du har spånor på synligt på utsidan borde du kunna se hyfsat var de kommer ifrån om du kan lyfta upp bilen och kolla och kanske plocka ur innerskärmen som du är inne på.

    Jäkla töligt oavsett vad orsaken är och billigt lär det nog inte bli med mindre än att du skruvar själv. Står bilen i Norge nu förresten? Lätt opraktiskt att få hem den med.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  7. #7

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Haft samma problem i sommras! Min började låta jävligt konstigt när jag var påväg till mcdonalds som är 2km ifrån mig, och sugen som fan var jag så struntade i att det lät illa på vägen dit. Dock 20 meter från mcdonalds så börjar det slå ännu högre. Då hörs även "ding dong", olje lampan igång, motorn dör och hela motorn låter som när man skakar en låda med legobitar i.

    Jag gissade också på kolvras först men en polare kollade över bilen och tyckte det var värt att kolla oljepumpen. Detta sparade mig sjukt mycket pengar då det bara var transmissionskåpan och oljepump som gått sönder. Köpte mig en defekt saab 9-5 motor för 5000 kr, slängde över transkåpan och tillhörande prylar.

    Hoppas att det är samma problem med din bild då detta var relativt lätt att byta, en helg i garaget så var det fixat.
    Lycka till!

    Edit: Skicka ett PM ifall du behöver tips på att montera ner så kan vi ta det över telefon

    Gamla transmissionkåpan:


    Nya:

  8. #8

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Wow, transmissionskåpa och oljepump ja. Det där inlägget lät hoppingivande. Jag sitter här och kollar priser på motorlyft, stativ och smider planer på att plocka ur motorn, renovera den i köket och gud vet allt. Till helgen blir det att skruva bort lite grejor för att spana på den där remmskivan.

    När ni bytte kåpan och lagade pumpen, var det ur med motorn då?

    Om man nu ska ha ur motorn, vilken väg är lättast att ta ur motorn?
    Jag står i ett garage och tror nog bilen blir stående där om man säger så.

  9. #9

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    för att byta transkåpa behövde jag bara skruva bort motorfästen och sen dra motorn åt höger med spännband, funkade utmärkt och fick precis plats att få bort kåpan. Jobba från höger hjulhus, bara att ta bort hjul, plast m.m så kommer du åt oljepump samt bultar som håller kåpan på plats Behövdes ingen motorlyft för detta ingrepp om man är lite envis. Som sagt dra iväg ett PM ifall det verkar krångligt

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    81

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Jag har en bröstkåpa T7 liggandes om du behöver

    076-7716188 Mattias
    Saab 9-5 Aero SC Aut -02 Maptun Steg 4+ 390HP/490NM

  11. #11

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Nu har jag varit i garaget och skruvat. Det är precis som tråden här varit inne på skruvarna i den 2-delade remmskivan som lossnat och börjat gnaga på bröstkåpan. De hann hyvla bort så mycket att seegerringen faktist bara hängde helt lös. Vid oljepumpen sitter det en liten pigg ut på höger sida, den har knäckts och delar av dess fäste trillat nedåt mot oljetråget till.

    Jag tog en rejäl bunt bilder och lade upp dem på flickr. Det går att zooma rätt mycket. Här är en länk till dem allesamman:
    http://www.flickr.com/photos/jostmart/s ... 149032631/

    Nu funderar jag på om det är smart att riva ned oljetråget och kika efter metallspån och bitar?. Det var inget spån i oljepumpen, där det låg bitar, var vid styrpinnen på höger sida, och jag fiskade upp 2 av dem. Men med en metallbit av den kalibern i en cylinder, då är det bye bye med motorn.

    Oljan som är i är körd ~30 mil så jag hoppas kunna återanvända den, sila den kanske?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 699

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Citat Ursprungligen postat av segfault
    Oljan som är i är körd ~30 mil så jag hoppas kunna återanvända den, sila den kanske?
    Det låter lite väl vågat även för någon så snål som jag.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Vad skulle ni renovera och kontrollera i det här läget?
    Kommer jag åt att kontrollera balans-, och kammkedjan?
    Kommer jag åt att mäta på sträckaren/spännaren för kammkedjan?

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 343

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Citat Ursprungligen postat av segfault
    Vad skulle ni renovera och kontrollera i det här läget?
    Kommer jag åt att kontrollera balans-, och kammkedjan?
    Kommer jag åt att mäta på sträckaren/spännaren för kammkedjan?
    De jag skulle va mest ororlig för är vevlager o ramlager som tagit stryk.
    Men de är lite svårt att kolla utan att ta bort sumpen o överfallen o kolla hur de ser ut.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #15

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Nu har jag tagit ned oljesumpen. Det såg riktigt äckligt ut i botten. Men jag gjorde rent allt så gott jag kunde. Fick tag på ny remmskiva från skroten, och har även fått tag på en kamaxelkåpa. Detta skall monteras så fort jag får paket från speedparts med lite nya roliga saker som luftfilter, oljefilter, packningar, oljetrycksgivare, o-ringar, bultar mm.

    I oljesump-gägget hittade jag 1 liten liten kugghjulstand. Misstänker att det är ifrån balansaxel-systemet. Jag läste i WIS hur man skall göra för att renovera balansaxlarna, och det var motorlyft inblandat vilket jag drar mig för att utföra. Kamaxelkedjan är bytt för 3-4000 mil sedan, dock vet jag ej hur det utfördes, bara att det kostade 14.000 sek (förra ägaren hade in den på ikke-Saab verkstad). Har lite vibration i motorn vid tomgång, så jag tror obalans i balansaxlarna är orsak till det. Jag såg iallafall kedjan och den var ej av vilket jag oroat mig för.

    På tal om vevlager o ramlager. Jag har försökt få tag på "Plastigauge" för att mäta spelet. Men det verkar som att enda stället är direkt från försäljaren, eller e-bay. Har frågat Mekonomen och de svarade bara "Detta är inget vi har". Mailade till Speedparts och föreslog att de skall börja sälja Plastigauge i sin webbshopp. Tror många skulle köpa det från dem, istället för att krångla med e-bay. Så jag låter bli att mäta detta nu. Det är ju inte många timmars jobb att ta ned oljesumpen ifall jag skulle vilja mäta någon gång på kul (yeah right).

    Här är lite bilder från igår:

    IMGP7552
    Gammal packning och skit har fastnat i silen.


    IMGP7554


    IMGP7564


    IMGP7570
    Efter några timmars skrubbande.


    IMGP7568
    Här är delar som skall monteras tillbaka en vacker dag.

    Jag har köpt röd Locktite och dragit fast alla skruvar på remmskivan med det. Hoppas att det håller så länge jag har kvar bilen minst. Drog skruvarna för hand så hårt jag kunde. Vet inte om någon momentangivelse finns för dessa.

    Nu funderar jag lite på detta med att få väck kamaxelkåpan. Vilka motorfästen behöver demonteras? Hur mycket, och vad behöver demonteras? Det kanske ger sig av sig själv så fort jag börjar demontera kåpan?

    Alla tips mottages tacksamt!

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 343

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Tog du bort lageröverfallen o kollade efter reper för de syns med blotta ögat om dom är skadade.
    Annars går de ju bara att föra in nya lager o dra åt rätt o köra vidare när du ändå hade nere tråget.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  17. #17

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Jag håller på och demonterar nu. Har några problem.

    1. Jag får ej loss ventilkåpan. Alla skruvar är ur. Den ligger flytande packning överallt, runt hela ventilkåpan. Misstänker att detta håller den fast.

    2. Problem med att avlasta motorkuddarna. Både i WIS och Haynes står att man skall använda en kil. Jag har inga kilar, men 2x4 träregel i mängder. Oljetråget är borta så just nu står ett domkraft och trycker på 2x4 regel som ligger tvärs över motorblocket. Det känns inte så bra, så jag har enbart demonterat högra motorfästet.

    Funderar på om jag skall köpa en motorlyft för 2200 NOK eller en "bom" för 900 NOK som biltema har. Fick låna denna bom, men utan själva kedjorna och skruvarna som skall användas för att hänga motorn i Improviserade lite med ett 2 tons spännband, men det kändes väldigt osäkert. Ska jag ligga under och meka, vill jag vara 100% säker på upphängningen.

    Denna har jag. Men utan de enorma vingmuttrarna och kedjorna. Bara balken och de delar som stöder balken mot bilen. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... ok-500-kg/

    edit:
    Från WIS:
    "Placera 83 95 238 Kilar mellan oljefilteradaptern och bärramen samt mellan inre drivknuten och bärramen och sänk motorn."

    Kan någon göra en skiss, kladda lite på ett foto med photoshop, eller skriva lite om detta. Riskerar man inte ha sönder oljefilteradaptern?

  18. #18

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Igår startade jag motorn för första gången efter renovering. Allt fungerar. Vilken känsla! Jag kollade aldrig vev och ramlager för jag fick inte tag på plastigauge. Men det är ju inte världens största jobb att göra detta senare...

    Jag har inte provkört bilen ännu, bara låtit den gå varm. Sommardäcken är på och det är snö och is här i Oslo såhär års. Tack alla för råd och dåd.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Bärbo
    Inlägg
    1

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Lånar tråden lite hoppas ingen stör sig på det..

    Hade precis samma symptom på min 9-5..
    Fick domen av en verkstad att det var motor ras och bara att skaffa ny motor.. men nu efter att ha läst denna tråd och kände mej träffad då alla symptom hade jag på min bil så började jag skruva och kolla och mycke riktigt så var den två delade rem skivan som bultarna hade släppt.. så nu jagar man ny bröst kåpa samt ny packbox.. Så jag vill bara tacka för ett mycket bra forum och bra svar.. känns mycke bättre när det kostar en ca 2-3 tusen än 15-20 för motor byte så tackar igen

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 740
    Medlem#
    9176

    Re: Motorproblem. Hårt rassel, smällande och metallspån. 9-5

    Jag har köpt Plastigauge flera gånger på Mekonomen!
    Dom har det förstås inte hemma men tar hem det över natten.

    Att "din" Mekonomen inte säljer det måste bero på ovilja eller okunskap om vad det är och vart dom kan beställa det!

    Per L

Liknande ämnen

  1. Bilen hackar HÅRT / misständer hårt saab 9-3 og
    Av Thermo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-05, 12:01
  2. Metallspån i motoroljan, tyder på?
    Av jockessaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-08-07, 12:32
  3. Metallspån i cylinder
    Av 9-5 ÄRO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-27, 00:05
  4. Smällande ljud ng900
    Av jonne_M3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 19:48
  5. Smällande ljud vid belastning!
    Av Witting i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •