Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dunkande ljud från handbroms OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225

    Dunkande ljud från handbroms OG9-3

    Har läst igenom en massa trådar men hittar inget liknade i dessa.

    Mitt problem är att jag har bytt skivor, backar vire mm till handbromsen på bilen, men den tar riktigt dåligt, inte en tendens till att nita eller ens hålla bilen still i en liten motlutsbacke. När jag kör och drar i handbromsen så kommer det ett dunkande ljud, precis som att bromsarna sitter loss. Jag har spänt handbromsen efter forumets alla regler och inlägg men detta hjälper inte. När jag drar i handbromsen fullt så är det trögt att rulle hjulet framåt, men byter jag håll så går det lätt, sätter jag lite fart på hjulet med handen bakåt så snurrar det lätt i 1-2 varv sen dunkar det till och det går trögt, precis som att backarna flyttar sig och börjar låsa, snurrar jag sedan framåt så är det samma tendens, först lätt sedan ett dunk och dom låser lite mer.

    Och som sagt när jag kör och drar i handbromsen så känner man ett klart dunkande. Felet har varit så sedan förra besiktningen, men nu är det dags för ny besiktning igen och då bytte jag allt! men har samma problem fortförande. Kan inte se att jag har satt något fel, går ju inte att göra så mycket fel precis.

    Någon som har några tips och idéer eller har råkat ut för samma problem?

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Handbroms strul (dunkar) 9-3 -00

    Citat Ursprungligen postat av Tippler
    eller har råkat ut för samma problem?
    Mina gör likadant, smäller till när man vänder på rotationsriktningen som du säger, men jag kan inte snurra så långt som du! Min handbroms tar hyfsat bra, håller i alla fall bilen på plats när man slirar på kopplingen!

    Antar att det är som du skriver att allt rör sig lite & sen låser!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225

    Re: Handbroms strul (dunkar) 9-3 -00

    Nja om jag kör typ 40km/h och drar i handbromsen så mycket det går så kommer det typ 5 dunk i sekunden ända tills bilen stannar.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    37

    Re: Handbroms strul (dunkar) 9-3 -00

    Citat Ursprungligen postat av Tippler
    Nja om jag kör typ 40km/h och drar i handbromsen så mycket det går så kommer det typ 5 dunk i sekunden ända tills bilen stannar.
    Har en 900-97 och känner igen symptomen. När jag skruvade bort en av skivorna bak så såg jag att den var sliten/polerad bara på ungefär halva varvet/mantelytan. Som om skivan skulle ha vara dåligt centrerad eller något och sedan legat emot och polerats upp..

    En anledning till att det kan vara svårt att få handbromsen att ta bra är att handbromsvajerns mothåll i karossen släppt i bakkant. Som konsekvens av detta får man ett väldigt lång spakrörelse. Mothållet jag menar sitter strax bakom spakjusteringsmekanismen under värmeskölden mitt under bilen. Jag böjde till det och svetsade fast det ordentligt och då var det enkelt att få bra broms.

    Sedan jag fixade detta och justerat handbromsen så den tar ordentligt har dunkandet minskat ordentligt.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Handbroms strul (dunkar) 9-3 -00

    sen ska man inte inbilla sig att handbromsen på dessa blir så bra att man kan låsa hjulen när man kör..........det är en broms man drar i när man står still och till det räcker den bra om allt är okej men knappast mer.
    Att det dunkar lär säkert bero på nåt och det lär knappast lösas på annat sätt än att man tar bort skivorna och tittar ?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576

    Re: Handbroms strul (dunkar) 9-3 -00

    På min 9-5 dunkade det om handbromsen, det visade sig bero på att hävarmen hade rostat ihop i leden och hoppat ur sitt läge, så att den snuddade hjulbultarna när hjulet roterade...

    Tyvärr är handbromsen riktigt dålig på våra "halvoplar" jämfört med äldre SAAB-modeller.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Handbroms strul (dunkar) 9-3 -00

    Jag har något liknande problem på mors 9-3a 00a. Kan dra 3 hack innan jag måste ta i till de 4de för att låta KLONK under karrossen. Har smort alla vajrar (2vajer), tagit loss och kollat vänster bak, för där går bara en kloss ut i trumman. OCh mekanismen förstår jag mig inte riktigt på.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    37

    Re: Handbroms strul (dunkar) 9-3 -00

    Citat Ursprungligen postat av huldah
    Sedan jag fixade detta och justerat handbromsen så den tar ordentligt har dunkandet minskat ordentligt.
    Jag får rätta mig själv där. Det har faktiskt försvunnint helt! Och det alltså endast genom att först fixa vajermothållet och sen justera handbromsen ute vid hjul och under spaken.

Liknande ämnen

  1. Svagt dunkande/raspande lågfrekvent ljud från vänster fram
    Av Dave79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 09:44
  2. Dunkande ljud 9000-89
    Av larsan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 19:16
  3. Dunkande ljud från bromsar bak
    Av Shakti i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 22:39
  4. dunkande ljud 9-3ss
    Av rgolsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 23:19
  5. Dunkande ljud från vänster framhjul!?
    Av Kai i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 20:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •