Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 8910
Resultat 181 till 200 av 200

Ämne: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

  1. #181
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Jag pratar fortfarande om delkasko och vagnskada. Jag har råd.
    Men då stämmer det ju inte att ingen har erbjuder det? Alla försäkringesbolag erbjuder ju möjligheten att skippa delkasko och vagnskada och då blir det ju som du vill, att du får betala dina egna skador?
    Jag försöker göra mig lustig över försäkringsbolagen snart kommer erbjuda att man betalar premie och samtidigt får stå för sina egna kostnader. Kräver man fläckfritt beteende och ersättningssänkning för minsta lilla avvikelse så är man snart där.
    Nu har jag ingen mc själv men bekanta har berättat att vagnskadepremierna på sporthojar ägda av relativt unga människor utgör en betydande del av motorcykelns värde. När premien är uppe på värdet är man ju i praktiken framme vid det scenario som jag ursprungligen beskrev.
    Fredrik J

  2. #182
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    och på hojsidan så har man löst problemet genom att köra försäkringarna i stort sett personliga. Du får helt enkelt inte låna ut hojen till personer som inte uppfyller samma krav som du själv. Dessa försäkringar (24+, 30+, 40+ osv) kommer garanterat till bilar snart.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  3. #183
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nu har jag ingen mc själv men bekanta har berättat att vagnskadepremierna på sporthojar ägda av relativt unga människor utgör en betydande del av motorcykelns värde. När premien är uppe på värdet är man ju i praktiken framme vid det scenario som jag ursprungligen beskrev.
    Det beror helt enkelt på att denna kundgrupp kör sporthoj som om det vore ett TV-spel och de är odödliga!

    Jag tycker inte ALLS det är som att betala en premie och ändå få betala reparationer av hoj, sjukhusvistelser + rehabilitering samt skador på tredje part själv.

    Utgör man en stor risk skall man helt enkelt ha hög premie. Jag fattar verkligen inte att det är ett så svårt koncept för så många?

    Det går superenkelt att dra paraleller till en vanlig butik. Om butiken köper en vara för till exempel 100 kr - inte förväntar sig väl någon att butiken skall sälja samma vara för 90 kr?
    Precis samma sak med försäkringar. Hög kostnad för försäkringsbolaget (jmf. dyr vara för butiken) - hög premie för kunden (jmf. högt försäljningspris i butiken.)
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  4. #184
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Jag tycker inte ALLS det är som att betala en premie och ändå få betala reparationer av hoj, sjukhusvistelser + rehabilitering samt skador på tredje part själv.
    För typ åttonde gången, jag pratar om vagnskadeförsäkringen. Vagnskadeförsäkringen betalar reparationer på det egna fordonet och ersättningen kan aldrig bli högre än fordonets värde.
    Sjukkostnader/rehabilitering går på trafikförsäkringen och är något helt annat.
    Fredrik J

  5. #185
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "David Nordberg":1murksg7
    Jag tycker inte ALLS det är som att betala en premie och ändå få betala reparationer av hoj, sjukhusvistelser + rehabilitering samt skador på tredje part själv.
    För typ åttonde gången, jag pratar om vagnskadeförsäkringen. Vagnskadeförsäkringen betalar reparationer på det egna fordonet och ersättningen kan aldrig bli högre än fordonets värde.
    Sjukkostnader/rehabilitering går på trafikförsäkringen och är något helt annat.[/quote:1murksg7]

    Men du kan ju inte endast teckna dig för en vagnskadeförsäkring utan trafikförsäkring, så jag förstår inte resonemanget?
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  6. #186
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Men du kan ju inte endast teckna dig för en vagnskadeförsäkring utan trafikförsäkring, så jag förstår inte resonemanget?
    Vagnskadeförsäkringen har en egen premie och är i praktiken en egen fristående försäkring även om du inte kan teckna den separat.
    På nya bilar ingår vagnskadeförsäkringen i bilens pris och kallas garanti men det är en försäkring.
    Fredrik J

  7. #187
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    och på hojsidan så har man löst problemet genom att köra försäkringarna i stort sett personliga. Du får helt enkelt inte låna ut hojen till personer som inte uppfyller samma krav som du själv. Dessa försäkringar (24+, 30+, 40+ osv) kommer garanterat till bilar snart.
    Hehe, hur var det nu, varannan ny R1'a antingen stjäls eller kvaddas inom ett år?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  8. #188
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    25% är siffran jag hört, men jag vet inte exakt var den kommer ifrån. Bara vagnskadekostnaden är alltså realistiskt runt 15000kr per år och hoj. Sedan tillkommer sjukvård, rehabilitering, handikappersättningar, stölder osv.

    Tro fan det kostar att försäkra racehoj idag.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  9. #189
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    Hade en kollega som körde sporthoj och hävdade att han betalade cykeln igen var fjärde år bara på vagnskadeförsäkringen. Detta var 15 år sedan och han var runt 25 och bodde i Uddevalla. I och för sig blev han förvånad en höst när han insåg att han skulle ha samma cykel även nästa sommar då han hållt sig på hjulen. Innan hade han skrotat en cykel per år. Tro fan det blir dyrt...
    Fredrik J

  10. #190
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    Han lever inte idag kan tilläggas...
    Fredrik J

  11. #191
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane

    Jag försöker göra mig lustig över försäkringsbolagen snart kommer erbjuda att man betalar premie och samtidigt får stå för sina egna kostnader. Kräver man fläckfritt beteende och ersättningssänkning för minsta lilla avvikelse så är man snart där.
    Rakt av!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  12. #192
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Hade en kollega som körde sporthoj och hävdade att han betalade cykeln igen var fjärde år bara på vagnskadeförsäkringen. Detta var 15 år sedan och han var runt 25 och bodde i Uddevalla. I och för sig blev han förvånad en höst när han insåg att han skulle ha samma cykel även nästa sommar då han hållt sig på hjulen. Innan hade han skrotat en cykel per år. Tro fan det blir dyrt...
    Ja där har du ju en förklaring till varför vagnskadeförsäkringen blir dyr för dessa hojar. Den här killen kom ju ekonomiskt billigt undan under den tid han hade hoj.

  13. #193
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    Äh, FB tar inga steg mot nedsättning om det inte är allt för uppenbart att allt i historien inte stämmer. Skulle man sätta det i system att äska nedsättning hela tiden skulle man snart inte ha några kunder. Alla skulle gå till den konkurrent som uppfattas som lite snällare och mer resonabel. Men skenförsäkrar man eller bryter det underskrivna avtalet genom att frångå bilens registrerade effekt, olagliga däck osv. tar man en risk.

    Ett missförstånd som ofta verkar dyka upp är att "men hur ska FB kunna bevisa att jag körde för fort, vårdslöst, bilen var chiptrimmad, inte var mammas osv. *whine*". FB behöver inte bevisa någonting. De beslutar om nedsättning eller utebliven vagnskada and that´s it. Nu är bollen din, och du måste stämma FB och överbevisa deras horder av advokater att det FB påstår, t ex att det var din mammas stylade ng900 du kraschade och inte din, inte stämmer. Tycker FB efter att polisen mätt upp bromsspår före älgen att du körde för fort blir det upp till dig att bevisa att du inte körde för fort osv.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  14. #194
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Tycker FB efter att polisen mätt upp bromsspår före älgen att du körde för fort blir det upp till dig att bevisa att du inte körde för fort osv.
    Ja, det förekommer ju till och med att Polisen bedömt en part i en kollision som vållande medan FB gjort en helt annan bedömning.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #195
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Tycker FB efter att polisen mätt upp bromsspår före älgen att du körde för fort blir det upp till dig att bevisa att du inte körde för fort osv.
    Ja, det förekommer ju till och med att Polisen bedömt en part i en kollision som vållande medan FB gjort en helt annan bedömning.
    Absolut. Rätten kan ju t ex klandra ens motpart för att ha brutit mot högerregeln vid en kollision medan försäkringsbolagen sinsemellan kommer överens om delat ansvar då du borde kört så sakta att du hunnit stanna osv.
    Det är ju inte så lätt att man bara behöver ljuga lite för FB så är det upp till dom att bevisa att man ljuger. Anar de "ugglor som får kläder" blir det upp till en själv att bevisa att det man säger stämmer, omvänd bevisföring.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  16. #196
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    En mig närstående person som arbetar på försäkringsbolag som utredare vittnar om personer som inte tror man behöver dyka upp för ett samtal ens.
    Man tror inte försäkringsbolaget har "rätt" till det.
    Ofta blandar man ihop bolaget med en myndighet som måste ha lagstöd för sina handlingar.
    Ofta är det ett rent tjänstemannabeslut att neka ersättning. Kan man ju ha i minnet när man pratar med sitt bolag. Att bli otrevlig är ingen bra ide...
    Fredrik J

  17. #197
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    och på hojsidan så har man löst problemet genom att köra försäkringarna i stort sett personliga. Du får helt enkelt inte låna ut hojen till personer som inte uppfyller samma krav som du själv. Dessa försäkringar (24+, 30+, 40+ osv) kommer garanterat till bilar snart.
    En rolig anektdot i sammanhanget kan ju vara att jag ger nästa det dubbla i försäkring för min till synes alldagliga 9-5 2.3t -02 än vad jag ger för min Ducati ST2 -98.

    Tycker hojägande är helt OK ekonomiskt när försäkringen går på drygt 2lök om året...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  18. #198
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    Vad ger du för RD350n då....
    Fredrik J

  19. #199
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Tycker hojägande är helt OK ekonomiskt när försäkringen går på drygt 2lök om året...
    Vilket det gör på Triumph, Harley och BMW (för att dessa uteslutande körs av 55 åringar). Resten är en lite annan story ;)
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  20. #200
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116

    Re: Nekad pengar av Försäkringsbolag vid krock

    [quote=Andreas_Lofgren]
    Citat Ursprungligen postat av "Styrman_Jansson":25xhtz1c
    Tycker hojägande är helt OK ekonomiskt när försäkringen går på drygt 2lök om året...
    Vilket det gör på Triumph, Harley och BMW (för att dessa uteslutande körs av 55 åringar). Resten är en lite annan story [/quote:25xhtz1c]

    VA FAN jag kör bmw-hoj och jag är bara 48
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

Liknande ämnen

  1. SAAB i krock med tåg
    Av sandhall i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-29, 19:18
  2. Annons nekad - vart är teksten!?
    Av JorisS i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-17, 20:52
  3. Försäkringsfråga vid krock
    Av Manick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 07:55
  4. Nekad oljebyte växellåda??
    Av Gabriel i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 14:33
  5. Krock+försäkring
    Av filtret i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-14, 16:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •