Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Högtalare 9-5 Premium 80

  1. #1

    Högtalare 9-5 Premium 80

    Har precis köpt en 9-5 06:a och är hittils riktigt nöjd förutom med ljudet som suger ordentligt...
    Har läst runt en del och med tanke på att jag bara har högtalare i IPn och i bakdörrarna så antar jag att jag har Premium 80-systemet vad som nu är så premium med det...

    Hursomhelst så har jag ett par rätt fina 6'9or liggande hemma som jag gärna skulle vilja pressa in exvis i framdörrarna och då kommer vi till mina två frågor;
    1. Finns kablage framdraget eller måste man gå genom kontaktdon, gummigenomföringar etc?
    2. Finns det någonstans att koppla in sig på huvudenheten?

    Tack för svar.

    / Rickard

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156

    Re: Högtalare 9-5 Premium 80

    Hej, välkommen och grattis till köpet!

    Jo "Premium" 80 är verkligen inte mycket att hänga i granen...

    Kan inte svara på de övriga frågorna men att pressa in 6x9"or i framdörrarna tycker jag låter som en dålig idé för att det antagligen kommer att se ut som skit alternativt inte få plats riktigt.

    Högtalarplatsen i framdörrarna är gjorda för 6.5" och för att få dit dom så tror jag du måste du ta bort dörrsidan. Även om jag inte kommer ihåg exakt hur det ser ut på senare modeller av 9-5 så tror jag det är samma som tidigare modeller vilket gör att du inte kan "ta bort" högtalargallret utan att förstöra det utan måste ta bort dörrsidan för att komma åt att montera.

    När det nu handlar om en 9-5,a -06,a som ändå är värd 5 eller rent av 6 siffriga belopp så tycker i alla fall jag att det enda rimliga alternativet är att köpa rätt högtalarstorlek som passar på originalplats så mitt tips är att du köper ett par vettiga 6,5" till dörrarna. Har du en 9-5 sedan så kanske du kan använda 6x9",orna bak i hatthyllan för där är det väl den storleken vad jag vet?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Högtalare 9-5 Premium 80

    hej, jag har samma funderingar. Har samma typ av bil 06:a 9-5 kombi.

    Det jag kommit fram till är att i framdörranrna passar det 6.5" bakdörrarna 5.25" och i instrumäntbrädan 3.5".

    Vet inte hur det är med kablar framdraget, fått lite olika svar och läst lite olika. Vissa säger att det är framdraget men inte inkopplat i stereon. Själv har jag inte haft tid att öppna dörrarna och titta hur det ser ut. Verkar även som det är framdraget till ett slutsteg under mattan vid passageraren.

    Du får gärna meddela om du öppnar upp och tittar hur det ser ut.

  4. #4

    Re: Högtalare 9-5 Premium 80

    Hej!
    Tack för bra svar.
    Det är en kombi så att sätta något i hatthyllan går inte och med andra ord har jag ingen användning för mina gamla 6'9-or
    Förmodligen finns inget framdraget till dörrarna i och med att det blir ganska dyrt för Saab att ha en massa extra kablage liggande i bilarna som inte används.
    Att dra själv känns rätt jobbigt..
    Frågan är hur mycket man kan lyfta ljudet genom att bara byta ut högtalarna i IPn?

  5. #5

    Re: Högtalare 9-5 Premium 80

    Följdfråga; Efter MY06 när GM-stereon kom in i bilden, är det fortfarande skillnader på huvudenheten mellan de olika paketen? Eller kan jag koppla in fler högtalare direkt utan extra slutsteg?
    Mvh
    Rickard

Liknande ämnen

  1. Utbyte av högtalare i Premium 70 systemet.
    Av Groos i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 13:13
  2. Fel impedans på högtalare i 9-3SS med premium 150
    Av moose i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 22:08
  3. Premium 150 paketet.. döda högtalare i framdörrarna
    Av Clas.A i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •