Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Klargörande om RÖDA o SVARTA DI-kassetter

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865

    Klargörande om RÖDA o SVARTA DI-kassetter

    Hej !

    Eftersom min box för PM innehåller "för många" frågor om DI-kassetter så ber jag att få kungöra följande lag:

    RÖDA användes till DI, DI/APC samt Trionic 5
    SVARTA användes till Trionic 7

    Bilar som är avsedda för RÖDA kassetter skall inte använda SVARTA, o självfallet tvärt om, bilar avsedda för SVARTA kassetter skall inte använda RÖDA.

    Anledning: Det är mer än färgen som skiljer !

    Skulle nu någon "som vet bättre" eller väljer att trotsa bättre vetande o göra tvärt emot vad jag skrivit, tja, kom inte till mig o lipa !

    5 användare gillar detta inlägg


    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Men undantaget att DI/APC bilar kan använda svarta kassetter gäller fortfarande, eller

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag kan lova dig att mina uppgifter stämmer till minst 100%.

    Det har aldrig producerats några B234L med svarta kassetter, för att ytterligare göra det klart så fanns inte dessa svartingar 1995.
    Jag gjorde en snabb koll i EPC, hittar inte att man skulle rek. de svarta till din B234L.
    Fast det man undrar över är om det kan skada elektroniskt eller mekaniskt. Jag tycker självklart inte att man skall byta till annan färg för ballfaktor eller så. Däremot kvarstår ju en fråga. Om exempelvis kassetten tvärstannar. Kan man då i nödfall sätta i en svart fast där skall sitta en röd, för att lugnt och stilla lunka hem? Det är det enda jag är intresserad av att veta. I alla övriga fall kör man ju så klart med rätt artikel på rätt ställe.


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Man kan köra bilen med punka på två däck, går jättebra, bilen exploderade inte. Jag har provat.

    Det kan om det vill sig illa resutera i elektriska fel, så väl som mekaniska.
    Det sistnämnda skulle man kunna undvika genom sitt körbeteende.
    De elektriska felen kan vara lite lömska då det kanske inte behagar att visa sig med en gång. Ett fenomen som inte är helt ovanligt när det gäller eljox.

    Kan man då köra med fel typ av DI för att linka hem ?
    Jag skulle undvika det.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Man kan alltså linka hem med fel kassett (bilen startar och går) men i princip vad som helst kan hända och det kan bli nästan hur dyrt som helst att fixa om man har otur.

    Är det ungefär så man ska tolka det sista från Dr Boost ?

    Det kan ju trots allt finnas tillfällen när man gör nästan vad som helst för att komma hem....

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Japp, rätt uppfattat.

    1 användare gillar detta inlägg


    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Max spänningen är den samma.
    Det skiljer mer än bara färgen.
    Svarar inte på några detaljer.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Om vi inriktar oss på "moderna" kassetter så finns:


    Om man kollar på etiketten som sitter på DI-kassetten så hittar man bl.a. en beteckning enl. nedan:

    TK 3.2, RÖD KASSETT, passar ALLA som skall ha RÖD
    TK 3.4, SVART KASSETT, passar T7 upp till och med M/99.
    TK 3.4D, SVART KASSETT, introducerades M/2000 passar ALLA T7.
    TK 3.6, SVART KASSETT, passar ALLA T7
    TK 3.7, SVART KASSETT, passar ALLA T7

    Notera 1: M/2000 o uppåt skall INTE använda TK 3.4 !
    Notera 2: Bilar som har DI-kassett med navelsträng använder TK 3.2 + ett adapterkablage som finns att köpa.
    Notera 3: Finner det onödigt att lista alla artikelnummer som förekommit, gå på "TK 3.X" beteckningen i stället.

    Råd 1: Undvik att köpa DI-kassetter på skroten, de är hart när omöjliga att testa, en provstart säger sååå lite.
    Råd 2: Använd tändstift av korrekt typ. Undvik annat än vad som är rek. i instruktionsboken eller är allmänt vedertaget.
    Råd 3: Montera en Scintilla Vertex magnet! De är rätt sexiga....
    Råd 4: Undvik TK 3.4D

    1 användare gillar detta inlägg


    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Piratkassetter

    På förekommen anledning har det ju sedan vår käre DrBoost skrev senast i denna tråd dykt upp tändkassetter som inte bör monteras i någon bil alls.

    Dessa har mer än en gång visat sig "fungera" en tid för att snart lägga av och de verkar dessutom inte vara pålitliga när det gäller de viktiga funktioner som finns i en OEM TK
    Felaktig TK kan ge motorskador så det är upp till var och en att avgöra om man inser riskerna.
    Det har även förekommit Röda original TK som renoverats och lackats svarta vilket låter som en dålig idé för som DrBoost skrev så är det mer än färgen på utsidan som skiljer...
    Personligen avråder jag å det bestämdaste från att köpa en pirat utan då är en begagnad OEM eller mindre dåligt alternativ om ekonomin inte tillåter inköp av en ny OEM TK.

    Exempel klipp ur forumet om dyrköpt erfarenhet av Pirat TK
    Tillbaka till kinakassetter... Jag köpte en förra vintern pga något ansträngd ekonomi. Efter några månaders körning tvärdog bilen vid landsvägskörning, och sekunderna innan den tvärdog fick jag felkoder. Kassetten hade gått åt skogen och skickat oförbränd soppa vilket resulterade i en förstörd katalysator. Det lilla kalaset kostade mig en ny downpipe och en ny original-kassett. Aldrig mer billiga TK-kopior!
    Jag har själv aldrig befattat mig med en pirat TK och kan därför inte i dagsläget svara på hur man utseendemässigt skiljer dem åt, Kinserna brukar i andra fall vara skickliga på att kopiera allt så att utseendet är så likt som möjligt inklusive etiketter och förpackningar. Har någon info/erfarenhet om skillnaderna får ni gärna skicka mig ett PM
    Komplement
    Angående piratkassetter, jag har inte sett några (på bild) som haft etiketter där det stått SEM (de jag sett verkar helt sakna etiketter) - dvs för att avgöra om det är en pirat så kontrollerar man att det sitter en etikett och ingjutning som det står där det står SEM och SAAB på. Just när det gäller ingjutningen så tvivlar jag på att någon pirat någonsin kommer att ha den, eftersom de då kan beslagtas av tullen (etiketter kan en pirat tänkas chansa på, eller ev. skicka med bredvid, både beslagsrisken och förlusten vid beslag blir minimala så). Se bilden nedan, jag är övertygad om att ingjutningen kan användas för säker identifiering av originalkassetter.
    Det jag vet om OEM är att de tillverkas av SEM i Åmål och distribueras av Orio till bl.a. Saab Service Center, Maptun m.fl.
    Mekonomen och Speedparts säljer/har sålt både icke-OEM och OEM
    Biltema, Skruvat m.fl. har vad jag hört och läst sålt Kina-varianter
    __________________________________________________ ______________________
    Begagnade kassetter
    P.g.a. risken för att ett begagnad TK är dålig bör man i så fall alltid försöka med ett provbyte och helst ordentlig test innan inköp, eftersom det finns en klar risk för icke uppenbara fel med en begagnad kassett. Samt att för provbyte av svart kassett fungerar alla bra för test, men att man får felkod på senare bilar om man kör en kassett innan version 3.4D vilket är bra att veta om man bara har en tidig 9-5:a tillgänglig att provbyta med.
    __________________________________________________ ______________________


    Svart TK har nr: 55559955
    Röd TK har nr: 55561132

    Versionsnummer och datumkod identifieras på etiketten på undersidan av kassetten (Exemplet visar en T7 Kassett av version 3.7B tillverkad vecka 34 2005)
    I gjutningen syns även SAAB och SEM logotyperna


    Förvaring och montering av Tändkasseter
    Följande är information från tillverkaren SEM
    Kassetten kan förvaras hur som helst, men bäst är liggande ”på sidan”. Gissar att anledningen till dessa funderingar är att spolarna är oljefyllda och på grund av det så kanske man inte ska ta en kassett som varit förvarad ”på rygg” och omedelbart montera och starta utan att ge oljan en chans att rinna ner och tränga in"

    Tack Långmilare för komplement ang. märkning/identifiering av piratkassetter samt information om begagnade kassetter.
    Är det fler som har synpunkter och/eller tillägg hör gärna av er via PM till mig HeRmAN eller någon annan moderator för uppdatering av denna tråd.

    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-07 klockan 22:05. Anledning: Kompleterad information
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Problemet löst.
    Med tändkasseten jag köpte på skruvat.se så var bilen svårstartad då den var kall (inget problem då den var varm), men startade alltid efter ett par försök. Men efter två dagar så tändes motorlampan. Satt då i den begagnade original tändkasseten jag köpte på skroten och vips ingen motorlampa lyste och bilen startar på första försöket varje gång.

    Så orginaltändkasset och vevaxelgivare från speedparts fungerar bra.

    Men köp aldrig vevaxelgivare från Biltema eller en tändkasset från skruvat

    Tack för all hjälp

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    66

    Oem-nummer Tändkassett.

    Hej.

    Jag tror att tidigare ägare av bilen har bytt tändkassett till en felaktig.
    Hur ser man vilken typ av tändkassett ”man ska ha”??

    Tack på förhand.
    Innehavare av en Saab 9-3 ss 2,0t, Vector 2004.
    Och en Saab 9-5 2,3t biopower sportkombi, Vector 2007.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Gäller det 9-5:an i din signatur så är det T7 och den ska ha svart tändkassett

    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php?t=967
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    66
    Hej och tack för ditt svar.

    Svart kassett förstår jag men spelar det någon roll om det är 3,7eller 3,6??
    Innehavare av en Saab 9-3 ss 2,0t, Vector 2004.
    Och en Saab 9-5 2,3t biopower sportkombi, Vector 2007.

  14. #14
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Så länge du inte får några felkoder/check-engine så går det bra med 3.6. DrBoost sa väl någon gång att 3.6D var en sämre variant, men den funkar ju också.

    Passa på att köpa en original beg eller möjligen ny om du tänker ha kvar bilen. TK är en förbrukningsvara och den kan sluta funka tvärt. Jag har en extra liggandes i varje SAAB jag har. Den enda gången jag inte hade någon så hade jag turen att killen i bärgaren hade en vind i deras garage där det låg 5-10 st. Så jag kom hem den kalla februarikvällen för egen maskin :-D

    Har iofs enbart bytt tre kassetter på 20 år och 80 tusen mil, såväl röda som svarta, men den dagen de inte funkar blir man troligtvis stående.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    66
    Tack alla för era svar. Har hjälpt mig mycket.
    Ni är guld värda.
    Innehavare av en Saab 9-3 ss 2,0t, Vector 2004.
    Och en Saab 9-5 2,3t biopower sportkombi, Vector 2007.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Problem med "Resume" försvann vid byte av TK3.7B till TK 3.7D.
    Eventuellt nyttigt tips...

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Västra Stockholm
    Inlägg
    43
    Medlem#
    11629

    Question Anonym tändkasett?

    Köpte en kassett för länge sedan innan jag förstod bättre.
    IMG_6400.jpg
    Den är helt anonym där det borde sitta märken. Är det bara att skrota den eller skulle den fungera i nödfall?
    SAAB 9-5 Kombi, 2,3 Griffin, 2010, Tech2
    SAAB 9-5 AERO, 2,3, 2003

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Sätt i den och testa, fungerar den så kan den väl duga som "ta mig hem kasett" om det händer!

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Vfr den 2020-10-12 klockan 09:39. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Jag var med om precis samma sak, fast Skruvat jävlas och vill inte ta tillbaka skiten, ALDRIG mer skruvat.se

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Hade du monterat den? I så fall är det inget konstigt, det är ytterst få (om en några) som tar en monterad bildel i retur.

    Det står klart och tydligt "eftermarknadsmodell" på tändkassetten hos skruvat.se. Så se det som läropengar, köper man icke-original måste man läsa på först och avgöra om man tror eftermarknadskvalité duger. Jag köper gärna eftermarknadsspegelglas, men inte tändkassett.

Liknande ämnen

  1. Skillnad mellan olika röda DI-kassetter?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 23:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •