Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Akassa vs Akassa?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Akassa vs Akassa?

    Det är ju pinsamt, minst sagt, att vid 29 års ålder och 10 år i arbetslivet inte ha koll på det här med akassa. Men, jag är i alla fall man nog att erkänna det.

    Jag är medlem i Unionen men har ingen akassa. Finns det flera olika akassor och i så fall vilken är bäst att gå med i?
    Mvh Timmy

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Akassa vs Akassa?

    Nej det är inte bara att välja och vraka..
    Rent prismässigt så är ju unionens akassa väldigt bra så att leta andra allternativ känns ju inte direkt nödvändigt.

    Men bara rent sådär, hur tänkte du när du går med i facket men inte i a-kassan?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Akassa vs Akassa?

    Syndikalisterna har jag för mig har bra vilkor.

    Dessutom fri strejkrätt
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Akassa vs Akassa?

    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Syndikalisterna har jag för mig har bra vilkor.

    Dessutom fri strejkrätt
    Hoppas Brandten förstår ironin i det inlägget?

    Förutom att det relativt nyligen har talats om att den kommer att läggas ner har de väl den högsta avgiften av alla?
    Hur de övriga villkoren ser ut vet jag faktiskt inte men eftersom reglerna för samtliga a-kassor är gemensamma och även skall tillämpas likadant gör man nog klokast i att koncentrera sitt fokus på medlemsavgiften.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Akassa vs Akassa?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Men bara rent sådär, hur tänkte du när du går med i facket men inte i a-kassan?
    Jag är ganska säker på att det blivit något fel med registreringen för jag var medlem i a-kassan först, sen skulle jag byta till Unionen och ansökte då om urträde vilket jag har på papper här. Så gick jag tydligen med i Unionen utan att kryssa i a-kassan på blanketten. Ska undersöka det.
    Mvh Timmy

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Akassa vs Akassa?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Nej det är inte bara att välja och vraka..
    Rent prismässigt så är ju unionens akassa väldigt bra så att leta andra allternativ känns ju inte direkt nödvändigt.

    Men bara rent sådär, hur tänkte du när du går med i facket men inte i a-kassan?
    Det är väl inget fel med att gå med i facket utan att välja att betala till a-kassan?
    Har man ett jobb som man sitter väldigt säkert på, där risken att förlora jobbet är väldigt små så kan det nog kännas som en onödig kostnad.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Akassa vs Akassa?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Nej det är inte bara att välja och vraka..
    Rent prismässigt så är ju unionens akassa väldigt bra så att leta andra allternativ känns ju inte direkt nödvändigt.

    Men bara rent sådär, hur tänkte du när du går med i facket men inte i a-kassan?
    Det är väl inget fel med att gå med i facket utan att välja att betala till a-kassan?
    Har man ett jobb som man sitter väldigt säkert på, där risken att förlora jobbet är väldigt små så kan det nog kännas som en onödig kostnad.
    Men om du sitter på ett "säkert" jobb, vad ska du då med facket till?
    Dem har man ju mest nytta av när det är uppsägningar.
    Kollektivavtalet följs ju som regel även om man inte är med i facket.
    A-kassan är ju försäkringen, den har du ju mer nytta av om nått händer.

    Kan liksom inte se vad du har för nytta att vara med i facket med strunta i A-kassan för att spara pengar, då är det ju bättre att skippa facket och bara vara med i A-kassan, skiter det sig med jobbet så har du ju ingen större glädje av facket.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Akassa vs Akassa?

    Hur mycket kan facket påverka vid uppsägningar egentligen? Det finns ju lagar som reglerar turordning osv.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Akassa vs Akassa?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Hur mycket kan facket påverka vid uppsägningar egentligen? Det finns ju lagar som reglerar turordning osv.
    Är nog olika på olika företag, där jag jobbar så hade de väldigt mycket att säga till om när vi sa upp folk.

    Dock så kan man ju fråga sig hur mycket facket påverkar på ett "säkert" ställe, vad driver de för frågor som gör att man anser att det är värt pengarna?

    Jag har ju iaf sett det som så att A-kassan är det viktiga, facket kommer i andra hand om det nu är pengarna man vill spara.
    Står man en dag utan jobb så lär ju inte facket hjälpa dig nämnvärt, a-kassan är ju ingen rolig historia men man får ju så småningom ersättning.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Akassa vs Akassa?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Hur mycket kan facket påverka vid uppsägningar egentligen? Det finns ju lagar som reglerar turordning osv.
    Förvisso men trots detta är innehållet i dessa lagar ibland förvånansvärt okända hos såväl anställda som arbetsgivare vilket innebär att man från båda parter ibland omedvetet men tyvärr också ibland medvetet bryter mot såväl lagar som ingångna avtal.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    596

    Re: Akassa vs Akassa?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Hur mycket kan facket påverka vid uppsägningar egentligen? Det finns ju lagar som reglerar turordning osv.
    Förvisso men trots detta är innehållet i dessa lagar ibland förvånansvärt okända hos såväl anställda som arbetsgivare vilket innebär att man från båda parter ibland omedvetet men tyvärr också ibland medvetet bryter mot såväl lagar som ingångna avtal.

    LM har helt rätt.
    Med den erfarenhet jag har av förhandlingar som berör arbetsrätten, kan jag bara stämma in till 100% Den delen där arbetsgivarsidan medvetet bryter mot arbetsrätten, har de senaste åren tyvärr bara ökat.
    Rattar diesel...

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Akassa vs Akassa?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Det är väl inget fel med att gå med i facket utan att välja att betala till a-kassan?
    Har man ett jobb som man sitter väldigt säkert på, där risken att förlora jobbet är väldigt små så kan det nog kännas som en onödig kostnad.
    Men om du sitter på ett "säkert" jobb, vad ska du då med facket till?
    Dem har man ju mest nytta av när det är uppsägningar.
    Kollektivavtalet följs ju som regel även om man inte är med i facket.
    A-kassan är ju försäkringen, den har du ju mer nytta av om nått händer.

    Kan liksom inte se vad du har för nytta att vara med i facket med strunta i A-kassan för att spara pengar, då är det ju bättre att skippa facket och bara vara med i A-kassan, skiter det sig med jobbet så har du ju ingen större glädje av facket.
    Även om man sitter på ett säkert jobb så kan man själv tabba sig och på så sätt förlora jobbet eller få någon form av bestraffning, då kan facket komma in och hjälpa en.
    Också vid löneförhandling kan de komma och hjälpa en, eller om man tycker att någon form av orättvisa utspelar sig på jobbet.
    Det finns säkert mycket användning av facket, men eftersom jag själv inte har haft så mycket med sådant att göra så kan jag inte komma på så mycket mer.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Akassa vs Akassa?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Men om du sitter på ett "säkert" jobb, vad ska du då med facket till?
    Dem har man ju mest nytta av när det är uppsägningar.
    Kollektivavtalet följs ju som regel även om man inte är med i facket.
    A-kassan är ju försäkringen, den har du ju mer nytta av om nått händer.

    Kan liksom inte se vad du har för nytta att vara med i facket med strunta i A-kassan för att spara pengar, då är det ju bättre att skippa facket och bara vara med i A-kassan, skiter det sig med jobbet så har du ju ingen större glädje av facket.
    Även om man sitter på ett säkert jobb så kan man själv tabba sig och på så sätt förlora jobbet eller få någon form av bestraffning, då kan facket komma in och hjälpa en.
    Också vid löneförhandling kan de komma och hjälpa en, eller om man tycker att någon form av orättvisa utspelar sig på jobbet.
    Det finns säkert mycket användning av facket, men eftersom jag själv inte har haft så mycket med sådant att göra så kan jag inte komma på så mycket mer.
    Hmm jag har ju så pass mycket med det att göra så jag sitter i klubbstyrelsen på jobbet...
    Men jag tycker ändock att det viktiga är att ha grundförsäkringen, alltså A-kassan, sen kan man ju alltid gadera med extra trygghet, nästan lite som bilförsäkring, där A-kassan motsvarar trafikförsäkringen och Akassa+fack är helförsäkringen.

    Händer det nått med ens anställning så är ju facket bra, men samtidigt så är det ju då förbaskat bra att ha a-kassan.

    Tabbar man sig så pass att företaget vill göra sig av med personen så skulle iaf inte jag vilja ha det jobbet tillbaka för facket vill det, däremot kanske rimliga vilkor för att lämna platsen, men likväl behöver du ju a-kassan om du blir av med jobbet.
    A-kassan är ju åter igen som trafikförsäkring, nog fan kan du köra runt i 30 år utan att nått inträffar, men den dagen det gör det så är det förbaskat bra att ha.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Akassa vs Akassa?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Även om man sitter på ett säkert jobb så kan man själv tabba sig och på så sätt förlora jobbet eller få någon form av bestraffning, då kan facket komma in och hjälpa en.
    Också vid löneförhandling kan de komma och hjälpa en, eller om man tycker att någon form av orättvisa utspelar sig på jobbet.
    Det finns säkert mycket användning av facket, men eftersom jag själv inte har haft så mycket med sådant att göra så kan jag inte komma på så mycket mer.
    Hmm jag har ju så pass mycket med det att göra så jag sitter i klubbstyrelsen på jobbet...
    Men jag tycker ändock att det viktiga är att ha grundförsäkringen, alltså A-kassan, sen kan man ju alltid gadera med extra trygghet, nästan lite som bilförsäkring, där A-kassan motsvarar trafikförsäkringen och Akassa+fack är helförsäkringen.

    Händer det nått med ens anställning så är ju facket bra, men samtidigt så är det ju då förbaskat bra att ha a-kassan.

    Tabbar man sig så pass att företaget vill göra sig av med personen så skulle iaf inte jag vilja ha det jobbet tillbaka för facket vill det, däremot kanske rimliga vilkor för att lämna platsen, men likväl behöver du ju a-kassan om du blir av med jobbet.
    A-kassan är ju åter igen som trafikförsäkring, nog fan kan du köra runt i 30 år utan att nått inträffar, men den dagen det gör det så är det förbaskat bra att ha.[/quote]

    Dessutom är ju medlemsskap i a-kassan på väg att bli precis det som trafikförsäkringen redan är - obligatorisk!
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Akassa vs Akassa?

    A-kassorna har olika avgifter beroende på hur stor andel utav respektive medlemskår som är arbetslösa för tillfället. Tidigare hade man en och samma avgift för alla kassor. Man får alltså vara med och finansiera arbetslösheten på ett annorlunda sätt mot hur det var tidigare(pre 2006). I samma veva tog man bort rätten att göra avdrag för fackavgifter och a-kassa i deklarationen. Så den egentliga kostnaden är ännu högre. Sedan fick man jobbskatteavdraget.
    Nåväl, pest eller kolera.

    Åter till huvudfrågan. Inom vissa gränser kan du vara med i en a-kassa och ett annat fackförbund. Så länge det är inom samma organisationsområde är det fullt möjligt. Du som är med i Unionen kan t.ex. vara med i akademikernas erkända a-kassa AEA istället för Unionens a-kassa. För att vara med i AEA måste du dock ha tagit ett antal högskolepoäng(vet inte om det är 80 eller 120).
    Varför ska man vara med i olika?
    För att det är olika avgifter i a-kassorna. AEA har den lägsta avgiften medans musikernas a-kassa har bland de högsta. Man kan spara någon hundralapp i månaden på detta.

    Till er som inte riktigt vet vad man ska ha facket till: Läs på om kollektivavtal! Facket förhandlar fram kollektivavtal inom respektive bransch. I dessa finns t.ex. reglering av årliga löneökningar, lägstlöner, arbetstidsförkortning,övertidsersättning, arbetstider etc. Utan facket så blir det inga kollektivavtal och då kommer man att återgå till lagen.
    Lagen är i det närmaste obefintlig i jämförelse med andra europeiska länder. Det finns ingenting som reglerar löneökningar, lägsta löner, avtalspensioner, ersättning för övertid eller någonting i lagen. Med sittande regering kommer man med 100% säkerhet dessutom att gå in och försämra denna lagstiftning ytterligare. Den svenska arbetsmodellen bygger på att arbetsmarknadens parter själva kommer överens om villkoren(fack och företag). Varken fack eller företag vill ha lagstiftning i många frågor. Varför? För att en lag som gäller kreti och pleti inte går att anpassa för alla branscher på arbetsmarknaden. Villkoren och förutsättningarna ser t.ex. olika ut om man jämför ett kommunalt bolag med ett internationellt konkurrensutsatt industriföretag.
    Kollektivavtal är alltså huvudsyftet. Inga medlemmar på företaget = inget kollektivavtal = billigare för företaget = sämre villkor för dig. Enkelt.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Akassa vs Akassa?

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Till er som inte riktigt vet vad man ska ha facket till: Läs på om kollektivavtal! Facket förhandlar fram kollektivavtal inom respektive bransch. I dessa finns t.ex. reglering av årliga löneökningar, lägstlöner, arbetstidsförkortning,övertidsersättning, arbetstider etc. Utan facket så blir det inga kollektivavtal och då kommer man att återgå till lagen.
    Lagen är i det närmaste obefintlig i jämförelse med andra europeiska länder. Det finns ingenting som reglerar löneökningar, lägsta löner, avtalspensioner, ersättning för övertid eller någonting i lagen. Med sittande regering kommer man med 100% säkerhet dessutom att gå in och försämra denna lagstiftning ytterligare. Den svenska arbetsmodellen bygger på att arbetsmarknadens parter själva kommer överens om villkoren(fack och företag). Varken fack eller företag vill ha lagstiftning i många frågor. Varför? För att en lag som gäller kreti och pleti inte går att anpassa för alla branscher på arbetsmarknaden. Villkoren och förutsättningarna ser t.ex. olika ut om man jämför ett kommunalt bolag med ett internationellt konkurrensutsatt industriföretag.
    Kollektivavtal är alltså huvudsyftet. Inga medlemmar på företaget = inget kollektivavtal = billigare för företaget = sämre villkor för dig. Enkelt.
    Men samtidigt så finns ju kollektivavtalet varesig TS väljer att vara med i facket eller inte, han blir ju inte undantaget kollektivavtalet bara för att han väljer att vara med i A-kassan och inte i facket.
    Säg att man har 200kr att välja vart man vill lägga dem, då det det ju sig rätt självklart att A-kassan är det man väljer.

    Kollektivavtal kan finnas utan att det för den delen finns medlemmar på företaget, vi hade konkreta exempel för 2-3 år sedan här nere ismåland där en religös sekt driver div företag, dem vägrar att ingå några former av avtal osv.
    Facket satte dessa företag i blockad (trots att deras religösa åskådning förbjöd dem medlemskap i facket) och tvingade fram att det blev ett kollektivavtal.

    Nä blev jag tvungen att välja vad jag skulle avstå så är valet för min del väldigt enkelt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17

    Re: Akassa vs Akassa?

    Facket är klart överskattat.
    Att det per automatik skulle vara sämre vilkor på en arbetsplast bara för att det saknas kollektivavtal stämmer ju inte.
    Har aldrig varit med i facket så jag kan inte utala mig om det är väl investerade pengar eller inte....

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    596

    Re: Akassa vs Akassa?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Facket är klart överskattat.
    Att det per automatik skulle vara sämre villkor på en arbetsplast bara för att det saknas kollektivavtal stämmer ju inte.
    Har aldrig varit med i facket så jag kan inte uttala mig om det är väl investerade pengar eller inte....

    Härlig logik...
    Rattar diesel...

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Akassa vs Akassa?

    Citat Ursprungligen postat av VikingAero
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Facket är klart överskattat.
    Att det per automatik skulle vara sämre villkor på en arbetsplast bara för att det saknas kollektivavtal stämmer ju inte.
    Har aldrig varit med i facket så jag kan inte uttala mig om det är väl investerade pengar eller inte....

    Härlig logik...
    Du kan ju lika väl vända på logiken, folk som varit med i facket i 40 år, vad har de fått ut extra som de inte fått om de stått utan?

    Jag tycker det är jättebra att vara med i facket, inte det som är grejen, men jag hade aldrig gjort valet att lämna a-kassan före facket.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20

    Re: Akassa vs Akassa?

    Citat Ursprungligen postat av VikingAero
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Facket är klart överskattat.
    Att det per automatik skulle vara sämre villkor på en arbetsplast bara för att det saknas kollektivavtal stämmer ju inte.
    Har aldrig varit med i facket så jag kan inte uttala mig om det är väl investerade pengar eller inte....

    Härlig logik...
    Jag vet inte vad jag skulle ha vunnit på att vara med i facket under dom 30-åren jag varit anställd, inte är det högre lön i allafall då jag haft arbetsgivare som betalat klart högre än just kollektivavtal.

    Visst slänger man en massa pengar på skit men till facket har jag inte betalat 1kr

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •