Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 900 2.0 turbo -97 "död"

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    900 2.0 turbo -97 "död"

    Hejsan, behöver hjälp med min Saab 900, Det händer inget när man vrider på nyckeln.

    Alltså soppapumpen går ej igång och ja startmotorn "klickar" inte ens.

    Det som är gjort är att boxen med vss:en är utbytt mot en som inte hade det, och det har jag fått förklarat för mig att det ska funka. Det har även funkat, startade utan problem flera gånger tills den vart tvärdöd.

    Obs boxen togs från en -94 men med samma motor

    Någon som har minsta lilla tips är varmt välkomna att skriva dom,
    såsom tips på felsökningar och hur man kan få ordning på bilen.

    Tack på förhand

    EDIT: Glömde nämna att det är en automatväxlad bil om det har någon betydelse
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    Tror säker att du kollat det men eftersom jag vet hur förvirrad jag själv blir när jag ska felsöka säger jag det ändå.

    Har du kollat att du har någon kräm alls i batteriet.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    Hej!

    Lyser din motorlampa? Om den gör det så läs i denna FAQ tråd:
    viewtopic.php?f=30&t=80314

    Om inte så läs nedan:

    Har du tillgång till någon form av multimeter så kan du mäta om du får ström till soppapumpen. Under baksätets sittdel har du en rund lucka och under denna så har du en kontakt med 4 kablar, Dom två grövre är jord samt + till soppapumpen. Har du 13,5V på dessa två kablar när du drar runt motorn med startmotorn och inget skrikande från sopppapumpen hörs så har du en trasig soppapump.

    Låter soppapumpen kan du kolla om vevaxelgivaren fungerar, Detta gör du genom att dra runt motorn med startmotorn. Kolla på varvmätaren så kan man uppskatta att bilen varvar ca 450rpm. Rör sig inte mätaren så är vevaxelgivaren död.

    Varvar bilen ca 450rpm så fungerar vevaxelgivaren, Då kan du kontrollera den tredje vanligaste felorsaken till död bil. Tändkasseten, Prova att byta med någon bekant eller köp en beg.

    Mvh Eric.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    Två tankar:

    * Kan det finnas någon skillnad mellan en automatväxlad bil och en manuell bil vad gällande boxarna? Vet att man får ange det om man beställer en utbytesbox men vet inte om det har att göra med själva programmet eller om det har någon praktisk betydelse.

    * Automatväxlade Saabar har väl en spärr som gör att bilen inte går att starta så länge inte växelväljaren står i "P"? (eller möjligtvis "N"?). Det kan inte vara så att det är något knas med den funktionen så bilen tror att växel ligger i och därför inte startar?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    nejdå automaten står i "P", och den har startat förut så.

    Boxen vi böt tog vi från en manuellväxlad bil, men som sagt den funkade ju prima ett tag.

    Ett litet förtydligande, det händer alltså ingenting när jag vrider på nyckeln, man hör endast reläer som klickar, varken soppapump eller startmotor går igång, och soppapumpen funkar om man drar plus direkt från batteriet.
    Så jag kan alltså inte testa om det är vevaxelgivaren efter som att inget går igång
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    Vevaxelgivaren kan du utesluta då en defekt sådan inte ger detta symptom och dessutom inte har någon större funktion innan motorn drar runt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    En enkel sak bara, har du kollat polerna till batteriet?
    Hade nämligen samma sak för ett tag sen på min 900 -96 inget hände när jag vred om nykeln. Från att fungerat utan problem. Tog loss batteriekablarna från batteriet och gjorde rent dom så fungerade allt perfekt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    Citat Ursprungligen postat av psund70
    En enkel sak bara, har du kollat polerna till batteriet?
    Hade nämligen samma sak för ett tag sen på min 900 -96 inget hände när jag vred om nykeln. Från att fungerat utan problem. Tog loss batteriekablarna från batteriet och gjorde rent dom så fungerade allt perfekt.

    Nej det har jag inte testat, men reläer klickar och så ju, men du menar att det kan ha med det att gör ändå eller?

    ska man slipa lite med smärjelduk för att få rent det eller?
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    Citat Ursprungligen postat av öhlin91
    nejdå automaten står i "P", och den har startat förut så.
    Glödlampor har också en tendens att fungera innan de går sönder..

    Faktiskt de flesta fel som uppstår på en bil så är det så att det fungerar innan det går sönder..

    Att utesluta fel genom att säga "jamen det funkade ju förut" är alltså inte särskilt smart om du frågar mig..

    Citat Ursprungligen postat av öhlin91
    Nej det har jag inte testat, men reläer klickar och så ju, men du menar att det kan ha med det att gör ändå eller?
    Vad tror du drar mest? ett relä eller en startmotor?

    Håller med efji och psund70. Har du kollat så att du har nog med kräm i batteriet?

    Rengör polerna och koppla till en multimeter på batteriet som du ser när du försöker starta. Blir det en stor dipp på volten vid startförsöket så är det sannolikt så att det helt enkelt är batteriet som är slut. (eller åtminstone problem med strömtillförseln).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    ja jo det är ju sant, men har provat 2 olika batterin nu och varav 1 vet jag att det funkar, men fortfarande samma sak.
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    nejdå automaten står i "P", och den har startat förut så.
    Glödlampor har också en tendens att fungera innan de går sönder..

    Faktiskt de flesta fel som uppstår på en bil så är det så att det fungerar innan det går sönder..

    Att utesluta fel genom att säga "jamen det funkade ju förut" är alltså inte särskilt smart om du frågar mig..
    Men alltså växelväljaren står i läge P. Jag fattar inte riktigt vad du menar, finns det någonsorts givare någonstans eller? isåfall vart sitter den

    OBS, nu funkar soppapumpen, men händer inte ett jota med startmotorn, så nu är jag inne på det spåret att motorn kanske tror att den har växel i sig.
    så tips mottages tacksamt om hur man kollar upp det
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    Ställ växelväljaren i N. Det ska gå att starta i P och N, men inte de andra.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    Citat Ursprungligen postat av öhlin91
    Men alltså växelväljaren står i läge P. Jag fattar inte riktigt vad du menar, finns det någonsorts givare någonstans eller? isåfall vart sitter den
    Eftersom bilen inte kan starta med växel i så måste det ju vara någon slags givare av något slag eller om det rent av är någon slags mekanisk funktion med växelspaken som gör att bilen blir just "död" om den råkar tro att den har växel i. Vilket av de det är vet jag inte. Eftersom displayen för växelväljaren i instrumentpanelen (väl?) är elektrisk så borde det ju vara en elektronisk givare. Ändras visaren om du ändrar växel? Hursomhelst, oavsett vilket, så eftersom funktionen finns så borde det kunna gå sönder och det skulle ju ge detta felet = Död bil.

    När Ng900,or blir helt tvärdöd så är det oftast något batterifel. Och i och med att det inte är det då om du provat nytt batteri så tycker jag det ligger nära till hands att tro att det har med detta att göra.

    Men visst kan det vara andra fel också, exempelvis:

    * Trasig säkring för startkretsen (tror det är säkring 36?)
    * Trasigt startmotorrelä
    * Trasigt tändningslås
    * Trasig tändkassett
    * Trasiga kablar till startmotor
    * Dålig jordkabel för motor
    * Trasig startmotor
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    Misstog mig förut, har inte alls fått igång pumpen,
    så tillbaka på ruta 0
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    Någon som vet om det kan vara något relä som pajat?, vart sitter soppapump respektive startmotorrelät?

    Eller kan det vara något fel på boxen som inte ger ut nåågra signaler till dessa.


    Alternativt som förut att motorn tror det är växel i, men då borde väl soppapumpen gå ändå eller?

    Vad tror ni?
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    Ovanför pedalerna sitter det ett gäng reläer. Om jag inte är ute och cyklar så kan du titta på relä E, I, K och L. Prova byt plats på dom om de verkar vara av samma modell (Informationen om vilka reläer och säkringar som går var finns i instruktionsboken).

    Vidare tycker jag att det börjar bli läge att flytta felsökningen från datorn ut till bilen och kolla av mot bilen lite av de tips du fått här och återkomma med feedback vad du kommer fram till för att vi ska kunna fortsätta hjälpa dig. Vi kan säkert gissa ett 20-tals fel åt dig på en gång, men det kommer inte att hjälpa dig så länge du inte kollar av mot bilen de tips du får.

    Gå ut och titta i bilen och försök sedan svara på dessa frågor på forumet:

    * Skaffa en multimeter och mät på batteriet hur många volt där finns. Ha huven öppen och luta multimetern mot den öppna huven så att du ser den från förarplats (ha den fortfarande fäst mellan + och - på batteriet) medan du gör ett startförsök. Händer något med volten i batteriet?

    * Vilka volt-värden på batteriet har du vid avstängd bil respektive vid startförsöket?

    * Är säkringarna för motorsystem, tändning och bränslepump (gissningsvis 36, 32 och 16B) hel?

    * Mät med + pinnen (röd) på kontaktstiften i säkringsbrunnen och - pinnen mot jord (färgren metalldel på bilen) med multimeter på ovan nämnda säkringar. Har du ström här? (tändning på) Isf vilka värden?

    * Ändrar sig växelgivaren i instrumentpanelen när du ändrar växel (alltså inte på konsollen vid växelspaken utan på "PRNDosv" mellan tempmätaren och hastighetsmätaren)?

    * Med hjälp av multimeter, mät volt mellan + på batteri och en färgren metalldel på motorn (tror du t ex ska ha en rund lyftögla i metall i bakkant på motorn). Får du ungefär samma värde som när du mäter mellan + och - på batteri?

    * Har du kvar originalboxen? Har du testat att starta med den?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    Tips om växellägesgivaren NG900 automat: http://bellsouthpwp.net/m/a/mattiaso...s/Auto/diy.htm
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Ovanför pedalerna sitter det ett gäng reläer. Om jag inte är ute och cyklar så kan du titta på relä E, I, K och L. Prova byt plats på dom om de verkar vara av samma modell (Informationen om vilka reläer och säkringar som går var finns i instruktionsboken).

    Vidare tycker jag att det börjar bli läge att flytta felsökningen från datorn ut till bilen och kolla av mot bilen lite av de tips du fått här och återkomma med feedback vad du kommer fram till för att vi ska kunna fortsätta hjälpa dig. Vi kan säkert gissa ett 20-tals fel åt dig på en gång, men det kommer inte att hjälpa dig så länge du inte kollar av mot bilen de tips du får.

    Gå ut och titta i bilen och försök sedan svara på dessa frågor på forumet:

    * Skaffa en multimeter och mät på batteriet hur många volt där finns. Ha huven öppen och luta multimetern mot den öppna huven så att du ser den från förarplats (ha den fortfarande fäst mellan + och - på batteriet) medan du gör ett startförsök. Händer något med volten i batteriet?

    * Vilka volt-värden på batteriet har du vid avstängd bil respektive vid startförsöket?

    * Är säkringarna för motorsystem, tändning och bränslepump (gissningsvis 36, 32 och 16B) hel?

    * Mät med + pinnen (röd) på kontaktstiften i säkringsbrunnen och - pinnen mot jord (färgren metalldel på bilen) med multimeter på ovan nämnda säkringar. Har du ström här? (tändning på) Isf vilka värden?

    * Ändrar sig växelgivaren i instrumentpanelen när du ändrar växel (alltså inte på konsollen vid växelspaken utan på "PRNDosv" mellan tempmätaren och hastighetsmätaren)?

    * Med hjälp av multimeter, mät volt mellan + på batteri och en färgren metalldel på motorn (tror du t ex ska ha en rund lyftögla i metall i bakkant på motorn). Får du ungefär samma värde som när du mäter mellan + och - på batteri?

    * Har du kvar originalboxen? Har du testat att starta med den?


    Tack för alla tips, ska checka av alla sen när jag har tid.
    Förresten finns det något sätt att kolla dom här reläerna för att se om dom funkar som dom ska?
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: 900 2.0 turbo -97 "död"

    Citat Ursprungligen postat av öhlin91
    Förresten finns det något sätt att kolla dom här reläerna för att se om dom funkar som dom ska?
    Bygla, mäta och /eller byta mot fungerande.

    Håller med om att det inte går att hitta och definitivt inte lösa alla problem framför tangentbordet så ut och mät.

    Kretsschema över startkretsen: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13728.pdf
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. "Hjälp" Soppa problem med 9000 turbo -88 "bli
    Av flash_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 17:50
  2. Passar delarna "Från ingen Turbo till Turbo bil"
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 08:35
  3. Försäkring og 900 "turbo" vs "S" eller &
    Av SaabAero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-02-20, 15:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •