Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: varken värme eller kyla i bilen

  1. #1

    varken värme eller kyla i bilen

    hej.
    jag precis köpt mig en saab 9-5 -99a och på plats så testades AC:n och den verkade fungera utan problem, kör hem bilen och påvägen hem så får jag inte igång varken värme eller kyla i bilen. vad kan ha hänt?
    det verkar inte snurra eller något.. någon som har något tips som jag kan testa
    ???

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: varken värme eller kyla i bilen

    Auto + off samtidigt så får man väl felkoder på displayen har jag för mig
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: varken värme eller kyla i bilen

    Precis... tryck in Auto & Off samtidigt & vänta c:a en halv min, om allt står rätt til står det 0 sen visas den valda temperaturen igen! Har du felkoder så står antal till vänster & felkod(er) till höger!

    Skriv här vad du får fram, så kanske nån kan hjälpa till med förklaring av vad koden betyder!

    Om fläkten inte snurrar så kan det va dax för en ny fläktmotor då kolen brukar ta slut, det ska gå att byta bara kolen i motorn också men jag kommer inte ihåg måtten, det går inte att köpa på saab utan det får man köpa av nån som pysslar med el!

  4. #4

    Re: varken värme eller kyla i bilen



    tack för era svar jag testar det imorgon så berättar jag sedan vad som stod

  5. #5

    Re: varken värme eller kyla i bilen

    nu har jag varit ut och testat att trycka in auto och off samtidigt, det står inget än det som brukar i den övre skärmen men i den understa står det en etta till vänster och 18 till höger?!?!

    när jag startade bilen imorse så fungerade fläkten utmärkt, körde ut bilen och kollade oljan osv (bilen var avstängd då) sedan när jag ska starta den igen så fungerar inte fläkten alls igen.
    körde direkt till saab verkstan och dom sade att det nog var fläktmotorn som var slut eftersom den hoppade igång när vi körde i ett gupp påväg dit.
    fick även med en beskrivning med mig om hur man byter fläktmotorn åsj ag sitter här nu och kikar runt på olika priser..

    Detta känns inte bra, bilen är köpt på en bilfirma här i stan, och farsan tjatar på mig om att jag ska prata med dom och få tillbaka pengar för det jag måste lägga ut, någon som vet om jag har rätt till det??

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: varken värme eller kyla i bilen

    Om bilen är såld av en firma så måste det väl finnas någon form av garanti.
    Klart att dom skall stå för detta, man kan inte acceptera att fläkten lägger av direkt efter att man har kommit hem från firman.

    Ring firman och se vad dom säger.
    Kan inte tänka mig att dom inte fixar detta.

    /Jonas

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: varken värme eller kyla i bilen

    Citat Ursprungligen postat av sheridan
    i den understa står det en etta till vänster och 18 till höger?!?!
    Magnetventil, avstängningsventil värmeväxlare.

    Vid avbrott eller kortslutning i kretsen sätts felkod B2375. 18 visas istället för höger temperatur vid kalibrering.

    Ska du köpa ny fläkt så kolla Speedparts, saab tar c:a 3000kr som en jämförelse!

  8. #8

    Re: varken värme eller kyla i bilen

    jag har pratat med bilhandlaren och han ville jag skulle svänga förbi där imorgon så fick han se. jag hoppas iallafall han står för kostnaden för en ny fläkt och monteringen av den.

    jag har kollat in speedparts och jag hittade en där för 1700kr, kollade vidare och hittade en på skruvat.se för 1400kr.

  9. #9
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: varken värme eller kyla i bilen

    Be dom då kolla upp felkoden också, fläkten är lätt att byta själv om det skulle va!

  10. #10

    Re: varken värme eller kyla i bilen

    jag har tecknat ner lite om vad jag ska ta upp bland annat felkoden men bilfirman verkar inte ha någon verkstad så i annat fall så får antingen jag eller dom ta bilen dit och göra en felsökning.


    jag har även en annan fundering, mitt blinkljud till blinkersen borta, har dom fifflat med relät tro??

  11. #11

    Re: varken värme eller kyla i bilen

    nu har jag varit och visat bilen för bilhandlaren och han erbjöd sig att ta den till verkstad så han fick skjutsa hem mig och så skulle han höra vilken verkstad som kunde ta bilen snabbast..

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: varken värme eller kyla i bilen

    Citat Ursprungligen postat av sheridan
    jag har även en annan fundering, mitt blinkljud till blinkersen borta, har dom fifflat med relät tro??
    Blinkljudet på 9-5 görs inte via reläet utan via färddatorn. I så fall är det den dom har varit och pillat i. Funkar andra varningsljud som t ex bältesvarning?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13

    Re: varken värme eller kyla i bilen

    nje, bältesvarningen låter inget heller.
    funderade på att köpa en ny SID från tradera, dom ligger på runt 300kr lappen men jag fick inget svar från säljaren om högtalarn där i fungerade..

Liknande ämnen

  1. Varken kyla eller värma vill fungera 9-5 -00
    Av tobiasf i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •