Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02 LÖST!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Mora, Dalarna
    Inlägg
    24

    Dåligt laddtryck 9-5 aero -02 LÖST!

    Hej!

    Har ett skumt problem med min 9-5a.. Började med att motorlampan började lysa när tjejen var ute och åkte. Så hon åkte in till Saab-verkstaden och då bytte dom en bypassventil.. Nån vecka efter det så sjönk laddtrycket så den laddar bara till slutet på det gula av laddtrycksmätaren, laddade en bit in på det röda förr. Och det känns att det är skillnad. Första gången det hände så tänkte jag att det bara var något tillfälligt och körde runt en vända med lite gaspådrag, efter en stunds gasande så gick laddtrycket upp till det normala och även lite till än vad den brukade ladda förr.. Nästa gång jag startade bilen var det likadant igen..

    Åkte och snackade med en gubbe på en Saab-verkstad idag och vi provade att rycka den mittersta slangen till magnetventilen, körde en vända och turbon laddade fullt och slog sedan ifrån som han sa att det skulle göra. Satte tillbaks slangen när jag skulle åka hem och då hade jag det laddtryck som jag alltid haft förr..

    Ska även tillägga att bilen inte är trimmad, helt original. Och att den drar överdrivet med olja (ca. 1,5 liter/300 mil), misstänker att kolvringarna är dåliga..

    Hoppas på lite hjälp här! Tacksam för svar
    Kör: Saab 9-5 Aero 2.3T -02
    Har kört: Saab 9-3 SS 2.0t -03
    http://www.garaget.org/Daemonicus

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    380

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02

    Ryckte ni även R-slangen och kontrollerade laddtrycket då? Troligtvis är det dags att byta de berömda backventilerna till tankurluftningen.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Mora, Dalarna
    Inlägg
    24

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02

    nej det gjorde vi inte.. Är det grundladdtrycket man kollar då, om det är det du menar? Provade förr att åka på tredje växeln och bromsa lätt för att kolla GLT, och det verkade stämma, lite svårt att läsa på den vanliga laddtrycksmätaren dock :P Gubben på saab-verkstaden tyckte att jag skulle kolla luftfiltret och stiften också, ifall den får för lite luft, och stiften ifall dom är dåliga pga att oljan förbränns om det är ringarna som är boven bakom oljeförbrukningen.

    Edit: Åkte nyss och handlade, bilen laddade som den ska halvvägs till affären, sen börja den ladda dåligt igen.. Gick in och handlade och när jag skulle åka hem drog jag på lite på raksträckan, dåligt laddtryck i ca. 100 meter med fullt gaspådrag, sen vips så for laddtrycket upp dit det borde ligga och man kände att bilen drog på.. Kan det ha med stift eller luftfilter att göra?
    Kör: Saab 9-5 Aero 2.3T -02
    Har kört: Saab 9-3 SS 2.0t -03
    http://www.garaget.org/Daemonicus

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    960

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02

    Hmmm! Som ovan nämnde så ryck den översta slangen på mw! Då kollar du skicket på backventilern för tankurluftningen! Om bilen går bättre med den slangen utdragen så har du åkt på samma fel som många andra T7:ägare likaså jag! Om backventilerna läcker så går det trycksatt luft in bakvägen i din mv och vidare ner till din wg och öppnar porten! Därav sänkt laddtryck! Ibland kan membranet i backventilerna kärva därav blandat laddtryck!

    Prova så får vi se hur det går! Ett luftfilter börjar ju inte rätt vad det är att släppa flöde för att andra sekunden strypa så det låter jäkligt långsökt! Stiften kan strula men fortfarande så är trasiga backventiler väldig vanligt!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Mora, Dalarna
    Inlägg
    24

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02

    Okej, får se om jag testar det på lunchrasten då. Kommer det bli likadant då som när man rycker slangen i mitten på MV, att bilen laddar fullt och slår ifrån? Eller kommer den gå som vanligt med normalt laddtryck?
    Kör: Saab 9-5 Aero 2.3T -02
    Har kört: Saab 9-3 SS 2.0t -03
    http://www.garaget.org/Daemonicus

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    960

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Daemonicus
    Okej, får se om jag testar det på lunchrasten då. Kommer det bli likadant då som när man rycker slangen i mitten på MV, att bilen laddar fullt och slår ifrån? Eller kommer den gå som vanligt med normalt laddtryck?

    Det som kommer ske när du rycker översta slangen är att du "kopplar bort" backventilerna. Det som kommer ske är att bilen går på "halvladd" som tidigare eller "normalt"

    Ingen Fuelcut kommer gå in som det gjorde när du testade din WG dvs tog bort slangen i mitten!

    Att göra när du rycker den översta slangen är att plugga slangen med en bult eller likanden så det inte läcker ut luft genom slangen om dina backventiler är trasiga. Visar det sig nu att din bil kommer gå som den skall så finns det jättemycket informativa trådar om hur du går tillväga för att reparera felet själv för ett par hundralappar.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    960

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02

    Tog mig friheten att försöka förklara vad jag menar med bilder

    Med reservation för dålig kvalitet.

    Trasig backventil = öppen WG = sänkt laddtryck



    Hel Backventil = Fungerande WG = stabilt laddtryck



    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Mora, Dalarna
    Inlägg
    24

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02

    Provade att plugga igen R-slangen nu med lyckat resultat, bilen laddade som den ska. Men när jag kopplade in slangen igen och fortsatte köra så laddade bilen även då som den ska. Så jag hoppas det är backventilen som kärvar.. Är det bara en backventil jag behöver införskaffa och byta ut eller är det något mer?
    Kör: Saab 9-5 Aero 2.3T -02
    Har kört: Saab 9-3 SS 2.0t -03
    http://www.garaget.org/Daemonicus

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Mora, Dalarna
    Inlägg
    24

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02

    Har beställt backventiler, slang och t-koppling. Ska byta ut allt som killen i tråden som LM länkade till hör av mig när jag fixat det! Får tacka för hjälpen hittills och hoppas det löser sig
    Kör: Saab 9-5 Aero 2.3T -02
    Har kört: Saab 9-3 SS 2.0t -03
    http://www.garaget.org/Daemonicus

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    960

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Daemonicus
    Har beställt backventiler, slang och t-koppling. Ska byta ut allt som killen i tråden som LM länkade till hör av mig när jag fixat det! Får tacka för hjälpen hittills och hoppas det löser sig

    Det är därför STCS enligt mig är ett eminent forum. Återkom med resultatet Detta är dessvärre ett tämligen vanligt fel på T7-motorerna.
    Oftast så upplevs reparationen som mer än lyckad då folk i ovetande åkt runt med läckande backventiler väldigt länge och vant sig med effekten utan att ens ha en föraning om att dessa är defekta.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Mora, Dalarna
    Inlägg
    24

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02

    Då var det fixat och bilen går bättre än någonsin i min ägo! Så precis som Johannyman säger så har nog backventilerna läckt ända sen jag köpte bilen för strax över ett år sedan.

    Tack som f*n för hjälpen!
    Kör: Saab 9-5 Aero 2.3T -02
    Har kört: Saab 9-3 SS 2.0t -03
    http://www.garaget.org/Daemonicus

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    365

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02 LÖST!

    Skiljer sig dessa slangar och ventiler mellan olika årsmodeller.
    Jag kan omöjligen hitta ngt som ser ut som bilden beskriver i denna länken http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=260317

    Är slangarna och ventilerna synliga i hela motorutrymmet eller viker de av in i skärmen någonstans?

    Jag har en 2,3t -05:a
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    960

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02 LÖST!

    Hej, du har som mig under huven och dessa ventiler sitter till vänster om motorn sett att du står och tittar ner under huven framifrån.

    Under din luftmassamätare sitter en ventil och bakom din servoolja-burk sitter den andra. Lättast är att följa slangen som går in på position R på din magnetventil.

    Slangpaketet som anges i tråden du länkat till ser lite annorlunda ut men fyller i praktiken samma funktion. Du kan som informationen säger köpa din backventiler hos en VAG verkstad och ersätta dessa utan problem. Leta reda på ventilerna så ser du lättare hur Fredrik beskriver ingreppet.


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    365

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02 LÖST!

    Thx... Skall genast ut och rota under huven
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02 LÖST!

    Kan man köra med den övre slangen urdragen och pluggad ett tag? Har beställt ventiler på eklunds bil, men dom kommer inte förrän tidigast i nästa vecka. Det är för övrigt ventiler till seat och dom är slut på rätt många ställen.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    960

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02 LÖST!

    Citat Ursprungligen postat av Saabsmurf
    Kan man köra med den övre slangen urdragen och pluggad ett tag? Har beställt ventiler på eklunds bil, men dom kommer inte förrän tidigast i nästa vecka. Det är för övrigt ventiler till seat och dom är slut på rätt många ställen.

    Jag skulle nog åka på GLT istället för att plugga slangen eftersom det är högst obra om det är trycksatt luft där när motorn laddar. Det är ju fler saker som får luft den vägen än din MV.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    394

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02


    Hmm! Det ser lite annorlunda ut på min 93 Aero 2002! Ska fixa detta ikväll med slang och venitlerna.
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    681
    Medlem#
    8122

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02 LÖST!

    Tänkte byta på min og9-3 förra helgen men det var ju trångt och bökigt som attan. Några tips på hur man får bort slangen bakom insuget? Den sitter ju som berget

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973

    Re: Dåligt laddtryck 9-5 aero -02 LÖST!

    Slangarna och backventilerna ligger ju helt fritt på OG9-3, så jobbet är mycket enklare än på 9-5.

    Det sitter en klämma på anslutningen till spjällhuset. Lossa den först.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •