Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Camber bakaxel OG9-3

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009

Camber bakaxel OG9-3

Gjorde en hjulinställning efter ett bussningsbyte igår, och fick följande värde på bakaxeln:

Camber höger, före/efter: -2,14, -2,23
    Camber vänster, före/efter: -1,48, -1,41
    Börvärden: -1,45 +/- 0,18

Fråga 1: Hur har de lyckats ändra värdena? Stel bakaxel = går inte att ändra förutom med shims, väl? Han som gjorde det sa själv att han ändrat vinkalrna lite, till mer likt hur BMW är inställda.

2. Vad är det som gör att värdena är olika mellan sidorna? De har ju ökat camberskillnaden mellan höger och vänster sida, det kan väl inte vara helt bra? Det är helt nya polyuretanbussningar i bakaxeln, så dessa är det nog inte som orsakar skillnaden.

3. Enligt han som gjorde det, så gör det inget att det är lite fel, spelar ingen roll på däckslitage. Stämmer det?

4. Jag kan tänka mig att shimsa för att få rätt vinklar, MEN jag löser det hellre på det sättet som i grunden orsakat skillnaden mellan höger och vänster, vad det nu kan vara (fråga 2). Om shims är enda alternativet, vilken tjocklek?

5. Vinklarna ställdes enligt "Saab 9-3 Sedan/convertible 1999-2002". -98 fanns alltså inte, men har -99 samma vinklar som min? De visste inte själva om de skulle ta NG900 -97 eller denna, men jag valde OG9-3 -99.
    Alla mina frågor gäller: Saab 9-3 2.0T 185hk T5 manuell, -98.

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009

Re: Camber bakaxel OG9-3

Ingen som har något att säga?

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003

Det ser ut som om camber är "rättad" till ett värde längre från börvärdet på höger sida. Visserligen endast 0,09 grader men ändå. Den ändringen blev till det sämre men verkar egentligen inte vara ändrad alls.

Vänstersidan ändrades 0,07 grader till ett annat värde klart inom toleransen. "ändring" onödig. Är den verkligen ändrad?

Detta är inga ändringar, det är felmarginalen om man sparkar på däcket eller hänger om utrustningen.

Endast vänster är skapligt inom börvärdet både före och efter ändring.

Finns nog bara två sätt att ändra en stel bakaxen. Shimsa navet/lagret i nedan eller ovankant eller varför inte kröka bakaxeln på mitten upp eller ner för mer positiv camber eller negativ camber.

Klart att utprovat värde inom börvärde är att föredra annars hade området för börvärdet varit större. En negativt camber på ~2 grader jämfört men ~1 grad borde väl inte ge någon nämnvärd skillnad men visst, den där halva graden ger en knappt mätbar skillnad på ökat däckslitage på insidan av däcket om jag tänkt rätt nu.

Jag tycker inget verkar ändrat. Mätningen är utförd. Fasta värden på bakaxeln står kvar oförändrade om än på tiondelen. Vari ligger ändringen? Vad har killen ändrat?

Det är inte så att han ändrat alla andra vinklar utom just camber bak till mer BMW-lika inställningar? Dessutom är inte mer <vilken bil som helst>-liknande inställningar att föredra utan din bil ska ha mer saab_9-3-liknande inställningar just för 9-3. 9-3 från -98 skiljer nog inte mycker från 9-3 -99 till -02. ng900 jmfr med 9-3 borde kunna skilja då chassisättning ändrats (fram bl.a), bakaxelvinklar borde dock kunna vara lika för visst är det samma bakaxel?

Annars kan du kanske fråga han som gjorde mätningen. Han borde veta eftersom han gjort mätningen och ändringen.

/F

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009

Citat Ursprungligen postat av gramse
    Det ser ut som om camber är "rättad" till ett värde längre från börvärdet på höger sida. Visserligen endast 0,09 grader men ändå. Den ändringen blev till det sämre men verkar egentligen inte vara ändrad alls.

Vänstersidan ändrades 0,07 grader till ett annat värde klart inom toleransen. "ändring" onödig. Är den verkligen ändrad?

Detta är inga ändringar, det är felmarginalen om man sparkar på däcket eller hänger om utrustningen.

Endast vänster är skapligt inom börvärdet både före och efter ändring.

Finns nog bara två sätt att ändra en stel bakaxen. Shimsa navet/lagret i nedan eller ovankant eller varför inte kröka bakaxeln på mitten upp eller ner för mer positiv camber eller negativ camber.

Klart att utprovat värde inom börvärde är att föredra annars hade området för börvärdet varit större. En negativt camber på ~2 grader jämfört men ~1 grad borde väl inte ge någon nämnvärd skillnad men visst, den där halva graden ger en knappt mätbar skillnad på ökat däckslitage på insidan av däcket om jag tänkt rätt nu.

Jag tycker inget verkar ändrat. Mätningen är utförd. Fasta värden på bakaxeln står kvar oförändrade om än på tiondelen. Vari ligger ändringen? Vad har killen ändrat?

Det är inte så att han ändrat alla andra vinklar utom just camber bak till mer BMW-lika inställningar? Dessutom är inte mer <vilken bil som helst>-liknande inställningar att föredra utan din bil ska ha mer saab_9-3-liknande inställningar just för 9-3. 9-3 från -98 skiljer nog inte mycker från 9-3 -99 till -02. ng900 jmfr med 9-3 borde kunna skilja då chassisättning ändrats (fram bl.a), bakaxelvinklar borde dock kunna vara lika för visst är det samma bakaxel?

Annars kan du kanske fråga han som gjorde mätningen. Han borde veta eftersom han gjort mätningen och ändringen.

/F
    Jag förstår inte heller hur han ändrat det, men jag kan tillägga att det inte är den mest seriösa bilmeken som finns; en kille stod och berättade för en annan var och hur mycket han skulle skruva, på ett språk långt ifrån svenska. Dock billigt (600 kr inkl. lagning av ett punkterat däck).

Alla andra värden var inom börvärdesområdet, så jag tror inte att de ändrats speciellt mycket. Det var bara höger bakaxelvärde som var "rött", så de andra ska fungera, och bilen beter sig som den ska.

Tror du att orsaken till skilladen på bakaxelvärdena kan ha uppstått pga. att bakaxeln krökts? Isåfall kan jag tänka mig att försöka kröka den rätt. Att shimsa känns för mig lite som att sätta plåster på ett benbrott...

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003

Orsaken är inte att bakaxen kröktsl. Dumt av mig att ens nämna krökning som en möjlighet, du ska/kan inte kröka till bakaxel varken av misstag eller som lösning på ditt problem. endast chimsning fungerar. Låt det vara, värdena är vad dom är. Om du inte har några problem med det så låt det vara.

Shimsning är rätt sätt och det enda sättet.

Jag skulle tro att värdena (den felaktiga vinkeln) är från att bilen producerats.

/F

Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003

Kan man verkligen shimsa bakvagnen på ng900/og9-3?

M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003

Japp det går fin, fint.. Jag gjorde det hos Fridafors Bilservice. Hade som trådskaparen ena sidan utanför marginalerna och de shimsade in bakvagnen till bra värden....Om det finns färdiga shims att köpa till OG 9-3 vet jag inte.... Men vad jag förstått så är det samma hjullager på OG9-3 och 9-5, i alla fall om man ska tro speedparts hemsida så då bör väl shimsen för 9-5 passa till OG9-3 antar jag.

Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

Liknande ämnen

1. Bakaxel ng900
    Av edettomten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 21:17
  2. Felmonterad bakaxel på 99:a??
    Av ab_aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 22:34