Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Chippad 9-5 och Service.

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Chippad 9-5 och Service.

    Såhär ligger det till. Pappa är väldigt sugen på att slänga i steg1 i sin 9-5 2.0t (150hk) -01.

    Men nu funderar han hur det blir med service och sådant. Bryr dom sig hos Saab om pappa kommer med en steg1-trimmad bil? Han hade funderingar på att köpa en orginalbox att kunna slänga i vid service men det kanske inte behövs?

    Den förlängda motorgarantin kan jag tänka mig ryker det första han slänger i steg1, rätt eller fel?
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    182
    Jag har ppc i min 9-5 01 har varit på service och besiktat och inga problem.I värsta fall så kopplar jag bara ur ppc:n.
    Cosmicblå går bäst...

  3. #3
    Har du alltid PPC'n inkopplad? :-)

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Hej!

    Det är inga problem att serva bilen med "steg1", med störstaste(?) sannolikhet inte att besikta den heller.

    Dock, så kan du glömma den förlängda motorgarantin.. Det finns dock de som fått den att gälla genom att återställa till original (fakta, inte ett tips )

  5. #5
    Kan man inte spåra historiken i boxen? Varför laddades standardprogramvaran t.ex precis innan haveriet eller nåt liknande?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Kan man inte spåra historiken i boxen? Varför laddades standardprogramvaran t.ex precis innan haveriet eller nåt liknande?
    JAG har inte en aning om hur det verkligen ligger till med detta faktiskt, har hört både det ena och andra, men om det går att kontrollera hur många ggr boxen flashats exempelvis så är det ju inte skitsvårt att komma på nåt sätt att bortförklara en nedladdning av en originalmjukvara direkt..

    /R

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Har du alltid PPC'n inkopplad? :-)
    Du förstår vad jag menar...ok trimmet då.
    Cosmicblå går bäst...

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: Chippad 9-5 och Service.

    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Såhär ligger det till. Pappa är väldigt sugen på att slänga i steg1 i sin 9-5 2.0t (150hk) -01.

    Men nu funderar han hur det blir med service och sådant. Bryr dom sig hos Saab om pappa kommer med en steg1-trimmad bil? Han hade funderingar på att köpa en orginalbox att kunna slänga i vid service men det kanske inte behövs?

    Den förlängda motorgarantin kan jag tänka mig ryker det första han slänger i steg1, rätt eller fel?
    Det bästa som jag tycker är att behålla orginalboxen och köpa en trimbox där man klonar identiteten från orginalboxen. Detta gör att man kan skifta mellan orginal och trim genom att skifta box. Det går då inte heller att se att bilen har varit trimmad. Om man däremot laddar om ny programvara i bilen (t.ex vid chippning eller med PPC) så kan man precis som Aerorydde säger se detta.

    MVH

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Jag ville inte skriva nåt först, men även om de kan se detta i och urladdande av olika program så är det ju bara säga att: -Ja, den förra boxen gick tyvärr sönder så jag köpte en begagnad av en skrot som tyvärr innehöll mjukvara till fel motor så jag har fått denna boxen programmerad med mjukvara till just min modell, detta kan de inte säga ett smack om, återkommer med kontonummer så ni kan skänka en slant för detta bra tips

    Ps. Jag har en klonad box till min bil, har ett steg2 som "snällt" program


    /Rydde

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero -01 chippad eller inte chippad?
    Av arayan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •