Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Polaren har tankat min diesel med bensin! OG9-5 2,2TiD

  1. #1

    Polaren har tankat min diesel med bensin! OG9-5 2,2TiD

    Tjena gott folk!

    Igår så lånade jag ut min 9-5 2.2TID till en nära vän så han kunde köra hem gräsklipparen han skulle låna av mig.
    Då det var jäkligt dålig med diesel i tanken och jag saknade kort så kom vi överens om att han skulle tanka bilen.
    Körde hem till honom några timmar senare, allt var frid och fröjd tills vi skulle åka gemensamt i bilen in till stan.

    Vi sätter oss i bilen, polaren skulle starta bilen... "fan vad trögstartad han är" var ungefär hans kommentar. "Jaja, men det är lugnt... det är ju kallt ute och bilen är en diesel så kämpa på lite så kommer han igång" var min kommentar ungefär.
    "VA? Du skämtar? Jag har tankat 95 oktan!!!" "Du skämtar med mig?" Kort efter så insåg vi båda vad som hade hänt...

    Så till min fråga.. Polaren hade hunnit köra några mil (som jag förstått det) med bensin i tanken. Troligen 90-95% bensin dessutom.
    Förmodar att motorn är ganska körd?
    Vad kan en ny motor tänkas kosta? Är det lönt att ens byta motorn på en -05 som gått 22.5tkr mil?
    Vad kan det kosta att byta motorn inkl jobbet (bortom skatteverkets långa fingrar)?
    Täcker hans drulleförsäkring motorbytet?

    Kunde för övrigt inte kommit mer opassande då han ska åka upp och jobba längre upp i landet i början av nästa vecka och jag ska väg och jobba imorgon. Så båda är i stort behov av bil... :/ Sen har jag en husflytt och transport av häst som står på tur i slutet av månaden dessutom.. men men (lånar hans bil just nu)

    Tacksam för alla positiva svar (hehe?)
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  2. #2
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    Jag har för mig att jag läst någonstans att försäkringen ska täcka såna här misstag, men jag är inte det minsta säker. Ring och hör med försäkringsbolaget.

    Mvh Marcus

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    Börja med att slanga ut bensinen.
    Testa med att fylla på med disel so se hur de blir då.
    Dukumentera de ni gör så ni har de om de blir försäkrnings ärende.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    Brukar oftast räcka med all få ur all bensin i tanken och sedan hälla på diesel igen, byt gärna dieselfiltret och töm behållaren också. Man kan även blåsa ledningarna så att man får bort så mycket som möjligt av bensinen innan man provstartar igen.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    Vad jag vet så har någon Mercedes modell problemet att bränslepumpen skär ihop eftersom bensin och diesel har helt olika smörj egenskaper. Den bränslepumpen bildar då metallspån som sedan fastnar längre in i motorn.

    Men mig veterligen så har inte Saab det problemet. I så fall så skulle det finnas massor av trådar som handlar om det på forumet, och det gör det inte. Feltankningar måste ju ske dagligen i Sverige.

    Så jag håller med de andra i tråden. Tappa ur all bensin, häll i diesel och provstarta.

    (Jag själv har lyckats tanka en dieseltruck med kylvätska från en lödmaskin. Truckreparatörerna fick igång trucken på en dag utan större problem.)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    rätta mig om jag har fel men det är inte lika farligt att tanka en diesel med bensin som tvärtom, bensinen antänds svårare under tryck medan diesel i en otto motor skulle antändas alldeles för lätt.

    Därför är det möjligt att tanka en diesel med bensin men inte tvärt om.
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  7. #7

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    Tack så mycket för alla svar!

    Ska se om vi kan försöka få bilen till en verkstad imorgon då och tömma bensinen.
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    1. byt polare
    2. töm tanken
    3. byt bränslefiltret
    4. spola rent tanken med diesel
    5. hoppas på att allt fungerar efter det

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    103

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    rätta mig om jag har fel men det är inte lika farligt att tanka en diesel med bensin som tvärtom, bensinen antänds svårare under tryck medan diesel i en otto motor skulle antändas alldeles för lätt.

    Därför är det möjligt att tanka en diesel med bensin men inte tvärt om.

    Det är väl tvärtom eller?

    Tankar du bensin i en dieselmotor så skär den ihop pga att bensin inte smörjer lika bra som diesel? Medans råkar du tanka diesel i en bensinare så "går" det att köra utan samma risk att det ska skära? Men rätta mig om jag har fel.

    Mvh

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    Hustrun tankade bensin i vår diesel. Den stannade på motorvägen inte långt från vår SAAB verkstad. Blev bogserad dit. De lugnade henne med att det brukar inte bli några fel, hon fick en glass för nerverna (hon är glassoman), fick sedan låna en bil för provkörning till nästa morgon, då bilen var fixad. För vår verkstad. De behövde bara tömma tanken, byta filter och fylla på diesel. Det var ca 3000 mil sedan.

    Hade hoppats att den efter denna chock skulle dra mindre diesel, men icke.
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    Citat Ursprungligen postat av NoIQ
    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    rätta mig om jag har fel men det är inte lika farligt att tanka en diesel med bensin som tvärtom, bensinen antänds svårare under tryck medan diesel i en otto motor skulle antändas alldeles för lätt.

    Därför är det möjligt att tanka en diesel med bensin men inte tvärt om.

    Det är väl tvärtom eller?

    Tankar du bensin i en dieselmotor så skär den ihop pga att bensin inte smörjer lika bra som diesel? Medans råkar du tanka diesel i en bensinare så "går" det att köra utan samma risk att det ska skära? Men rätta mig om jag har fel.

    Mvh
    ja möjligt att bränslepumpen skär om man kör länge, jag tänkte mest på att bensinaren kommer börja spika.

    Sen antar jag att det finns en baktanke till att man kan tanka bensin i en diesel men inte tvärt om.
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    En kollega tankade våran nya bensinbil med diesel. (trodde det var konstruktionsfel på bilen för att det inte gick att få ner munstycket i hålet)
    Vi fick byta alla lamdasonder och katalysatorn.
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  13. #13

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    Lämnade in bilen igår eftermiddag, verkstadsgubben visste inte när han kunde ta sig en titt men det är bara hålla tummarna för det bästa
    Bilen hade tydligen inte börjat spika när min polare stängde av bilen, så man kan hoppas att det inte är något allvarligt!

    Han sa (verkstadsgubben) att man nödvändigtvis inte behövde byta bränslefiltret (förövrigt bytt för ungefär 300 mil sen). Hur ställer ni er till det?
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    103

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    Citat Ursprungligen postat av Reagger
    Lämnade in bilen igår eftermiddag, verkstadsgubben visste inte när han kunde ta sig en titt men det är bara hålla tummarna för det bästa
    Bilen hade tydligen inte börjat spika när min polare stängde av bilen, så man kan hoppas att det inte är något allvarligt!

    Han sa (verkstadsgubben) att man nödvändigtvis inte behövde byta bränslefiltret (förövrigt bytt för ungefär 300 mil sen). Hur ställer ni er till det?

    Jag skulle inte ta risken i alla fall. Varför ens chansa? Men det är bara jag.. Kan bli dyrt om någonting händer bara för att man inte bytte filtret.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    Tjejen tankade i soppa i hennes Picasso en gång. Tömde den på bensin, och det var allt. Jag borde ha bytt filtret kanske. Allt gick bra dock. Förvånad att ni kom flera mil. Picasson körde typ 1 kilometer innan den lade ner.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    212

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!


  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    rätta mig om jag har fel men det är inte lika farligt att tanka en diesel med bensin som tvärtom, bensinen antänds svårare under tryck medan diesel i en otto motor skulle antändas alldeles för lätt.

    Därför är det möjligt att tanka en diesel med bensin men inte tvärt om.
    Bensin har låg kokpunkt (från ca 25 grader jämfört med diesel från ca 180 grader) och lågt cetantal. Tankar man en dieselmotor med bensin så finns alltså risken att när bensin/diesel blandningen sprutas in, så förångas bensindelen snabbt samtidigt som tändfördröjningen blir lång på grund av det låga cetantalet. Detta medför att man kan få en ganska kraftig tryckökning vid förbränning med motorskador som följd. En dieselmotor som får bensin i tanken blir svårstartad pga bensinens höga självantändningstemperatur och låga cetantal.

    Bensinmotorer riskerar att knacka sönder på grund av dieselns låga oktantal. Men motorn blir också svårstartad pga dieselns höga kokpunkt.

  18. #18
    Förhoppningsvis så fick verkstaden tid idag att tömma tanken, så det är bara att hålla tummarna! Om inte annat ska jag ringa och be han byta filter oavsett.

    Det var tydligen inte så långt min kompis hann köra, runt 4-5 kilometer. Och vad han kunde höra så började bilen inte knacka what so ever. Så det är alltid positivt

    Vad jag är mest rädd för, av det lilla jag vet om dieselmotorer är att dieselpumpen har gett sig...
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  19. #19

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    Nu har jag fått svar från verkstaden...
    Han hade tömt tanken och fyllt upp den med diesel men dieselpumpen pumpar inte fram något bränsle.
    Han hoppades på att det skulle vara något relä eller någon sensor som hade gått sönder. Tyvärr hade han inte tid just nu att kolla upp det.

    Vad är era erfarenheter? Brukar relän och sensorer kunna gå sönder när man tankar fel bränsle? Eller är det så illa att pumpen har gått?

    Tacksam för alla svar!

    Är det ens lönt att byta pumpen? Bilen är en 2005'a gått ungefär 22500 mil, har lite små taskiga bussningar i bakvagnen och dåliga bromsskivor samt lite kosmetiska lackskador...
    Kan flika in att arbetet görs utom skatteverkets vetskap...
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: AKUT HJÄLP - polaren har tankat min TID med bensin!

    Citat Ursprungligen postat av Reagger
    Är det ens lönt att byta pumpen? Bilen är en 2005'a gått ungefär 22500 mil, har lite små taskiga bussningar i bakvagnen och dåliga bromsskivor samt lite kosmetiska lackskador...
    Kan flika in att arbetet görs utom skatteverkets vetskap...
    Vad menar du, skall du skrota bilen istället för att byta pumpen eller vad?
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Använda SID2 från bensinbil -> Diesel OG9-3
    Av Martin 2445 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-06-20, 22:48
  2. tankat etanol i en 2,3t 9-5 2006 bensin
    Av Julia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 18:17
  3. Miljö: Diesel vs bensin vs etanol
    Av Stefan E i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 18:03
  4. man låda till diesel/bensin
    Av pocke76 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 14:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •