Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    28

    9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?

    Mitt första inlägg på ert eminenta forum, har blivit saabfrälst men Opel ligger mig varmast om hjärtat.
    Hursom, har köpt en saab turbo som gått 23k mil och köpte en beg. steg1-box till den, det ingick dessutom röda spridare? Så det är monterat. Tyckte nog att bilen verkade ladda dåligt innan jag monterade boxen också, med en markerad dipp strax innan 3000varv.
    Som jag upplever det nu, laddar bilen på fint om man tvärgasar på ettan. Den vill även bygga upp laddtryck när man ger fullt på tvåan, men "tvärsläpper" och går ner på grundladd. Detta händer på resten av växlarna uppåt också.
    Har kollat alla vakuumslangar, de är hela. Stiften är nya, bilen servades när jag köpte den för en månad sedan. Har även installerat ett öppet filter, för att få lite sportigare ljud, men inte hörs det nåt när den bara går på glt...

    Vad gör jag? Rycka slangen till wg-actuatorn och kolla om den KAN ladda? Hur högt törs man släppa den utan att krascha, 1,5bar? Och vad kan felet vara?

    mvh Lars

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    110

    Re: 9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?

    Tycker du ska börja med att sätta tillbaka orginal boxen osv, sedan felsöka bilen.
    Efter du fått den fungera som den ska orginal kan du börja trimma.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    28

    Re: 9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?

    Misstänker att det är de berömda backventilerna till tankurluftningen som är problemet. Gasar jag försiktigt så laddar den, men så fort jag trycker lite hårdare på gasen öppnar den wastegaten så mycket att jag får grundladd.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    28

    Re: 9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?

    "Grundladd" var väl fel uttryckt, den får knappt nåt laddtryck alls... Nåja, jag tog bort "R"-slangen från magnetventilen och pluggade slangen med en M8 bult, tog en testsväng och den laddade fint även på fullgas. Den ville dock rycka och ha sig på jämngas, men jag antar att det har med den pluggade slangen att göra. Ska byta backventilerna!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: 9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?

    Blåa backventiler orsakar inte GLT. Den ger aning lågare ladd och ojämn.
    Saablös dåre

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    28

    Re: 9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?

    Det är just det som har varit kruxet. Den laddade lite som den ville, och på fullgas nästan inget laddtryck alls.

    Igår när jag testade gav den fullt laddtryck även på fullgas, med slangen loss och pluggad... den gick mycket bättre än den nånsin gjort så länge jag haft den.

    Idag när det blev ljust såg jag dock att det kommer ett stort moln med blårök varje gång jag växlar antar då att det är turbon som gett upp? Den har rykt lite vid kallstart sen jag köpte den... tips på billig turbo sökes...

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406

    Re: 9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?

    Citat Ursprungligen postat av SC1
    Det är just det som har varit kruxet. Den laddade lite som den ville, och på fullgas nästan inget laddtryck alls.

    Igår när jag testade gav den fullt laddtryck även på fullgas, med slangen loss och pluggad... den gick mycket bättre än den nånsin gjort så länge jag haft den.

    Idag när det blev ljust såg jag dock att det kommer ett stort moln med blårök varje gång jag växlar antar då att det är turbon som gett upp? Den har rykt lite vid kallstart sen jag köpte den... tips på billig turbo sökes...
    Mitt tips om du vill slippa problem med turbon är.
    Nytt onlopsrör till turbon (samma som aero) och aero turbon.
    Samma spridare som aeron o sen en lätt uppdatering av programet så de är anpassat till aero turbon.
    Då slipper du den sen.
    Har du tur så följer även rören med om du köper turbo på skroten. Ska själv köpa en aero turbo men jag har redan de andra.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    28

    Re: 9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?

    Tack för svar!

    http://www.blocket.se/stockholm/SAAB_9_ ... m?ca=5&w=3

    ^ den du snackar om? Är det bra pris?

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406

    Re: 9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?

    Citat Ursprungligen postat av SC1
    Tack för svar!

    http://www.blocket.se/stockholm/SAAB_9_ ... m?ca=5&w=3

    ^ den du snackar om? Är det bra pris?
    De är bra pris men du får räkna med programvara med.
    Men du ska ha med inlopsröret med till turbon o gärna aero spridarna med.
    Så mitt tips är ändå skroten o gör jobbet själv. De tjänar du nog på o får med dig mer bra saker.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    28

    Re: 9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?

    Har nu beställt en turbo, steg1 från speedparts. Bilen är en bruksbil och ska inte trimmas vidare, röda spridare och Steg1 programvara har jag redan.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    28

    Re: 9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?

    Jaha, ny turbo och oljerör till den. Nya backventiler till tankurluftningen och ny backventil till vevhusvent (den lilla slangen).

    Tror ni problemet försvann??

    Den laddar på fint om jag gasar normalt, men trycker jag gasen i botten vill den ladda ojämnt, och nåt dovt ljud runt 2500 rpm... hmm

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    28

    Re: 9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?

    Dåligt med svar. Men jag kan väl skriva vad felet var: 1: dålig turbo. 2: dåliga backventiler. 3: murken slang till bypassventilen. Nummer 3 hittade jag idag, bytte den å nu går bilen som tåget!

Liknande ämnen

  1. Endast grundladd 9000aero
    Av 5xaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 17:33
  2. Endast grundladd med steg3.
    Av Svante i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 09:05
  3. Felsökning T5.5 - endast grundladd
    Av HFR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 08:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •