Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Angående köp av 95 -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    42

    Angående köp av 95 -02

    Hej, är ny på forumet och ny på saab.

    Var och kikade på en saab 95 kombi 2,3t -MY02 med 14200mil på mätaren och har lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

    Den gnissla lite i bakvagnen men var inte svampig, kan det vara bussningar och vad kostar det att åtgärda?
    Rycker lite när man drar tredje växeln från 1200-2400varv knappt märkbart, kan det vara tändkasetten och vad kan det kosta?

    Sen va de lite små saker som trasig display men det kan jag leva med tills det blir värre, tror dom går på runt 2000 för en ny? Lite rost vid tanklock och bagage lucka men det ska dom åtgärda innan ett köp eventuellt kan bli av.

    Sen till det som jag funderar över, kan man köpa import saab?
    Den registrerades i tyskland 0112 och kom till sverige 0212 med två service stämplar. Den har ett ditklistrat intyg i serviceboken att den vart på ANA - Trollhättan och fått svensk standard samt att garatin finns.

    Kan tillägga att den är en vector, den finns el-taklucka bla, färddator mm.
    Full s-bok.

    Priset är 78000kr.

    Tacksam för svar, bilförsäljaren håller den åt mig tills måndag kväll.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 521
    Medlem#
    8163

    Re: Angående köp av 95 -02

    Citat Ursprungligen postat av pihlanker
    Hej, är ny på forumet och ny på saab.
    Välkommen hit!
    Citat Ursprungligen postat av pihlanker
    Var och kikade på en saab 95 kombi 2,3t -MY02 med 14200mil på mätaren och har lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

    Den gnissla lite i bakvagnen men var inte svampig, kan det vara bussningar och vad kostar det att åtgärda?
    Förmodligen "A-bussningarna" i bakvagnen. Bör kosta ca 3kkr och uppåt för material + arbete + hjulinställning efteråt. Finns Powerflex-bussningar som är tåligare än original.
    Citat Ursprungligen postat av pihlanker
    Rycker lite när man drar tredje växeln från 1200-2400varv knappt märkbart, kan det vara tändkasetten och vad kan det kosta?
    Troligtvis tändkassetten (ca 2kkr), men kan även vara spjällhuset (ca 4-5kkr?)
    Citat Ursprungligen postat av pihlanker
    Sen va de lite små saker som trasig display men det kan jag leva med tills det blir värre, tror dom går på runt 2000 för en ny?
    Finns trådar runt detta, både i FAQ och som "just nu" är under diskussion på forumet.
    Citat Ursprungligen postat av pihlanker
    Lite rost vid tanklock och bagage lucka men det ska dom åtgärda innan ett köp eventuellt kan bli av.

    Sen till det som jag funderar över, kan man köpa import saab?
    Den registrerades i tyskland 0112 och kom till sverige 0212 med två service stämplar. Den har ett ditklistrat intyg i serviceboken att den vart på ANA - Trollhättan och fått svensk standard samt att garatin finns.
    Personligen ser jag inga problem med detta, ffa inte eftersom den har gått 8 år i Sverige. Det är mer skicket som avgör.
    Citat Ursprungligen postat av pihlanker
    Kan tillägga att den är en vector, den finns el-taklucka bla, färddator mm.
    Full s-bok.

    Priset är 78000kr.
    Tycker det låter alldeles för högt, runt 50kkr är mer realistiskt i mina ögon.
    /Johan
    Citat Ursprungligen postat av pihlanker
    Tacksam för svar, bilförsäljaren håller den åt mig tills måndag kväll.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    42

    Re: Angående köp av 95 -02

    Okej, då har jag lite mer att fundera på, tack!

    Angående skicket så är den fin förövrigt, hel och fin invändigt, dock bara tygmattor (!?), lacken var rep och stenskottsfri.

    Kassetten eller spjällhuset, kan man utesluta någon av de utan verkstadsbesök?

    Jag tycker priset är bra, kollade på en 03/04 med 12000mil och samma paket och den låg betydligt högre, 98000kr.

    Har en bil i inbyte så därför är köp av firma enklare än att leta efter privatförsäljning.

    Mvh

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 038

    Re: Angående köp av 95 -02

    04 kom en ny motor som inte är drabbad av oilsludge, därför ligger de bättre till i pris.

    En MY2002 med 14.000mil för över 50.000kr låter som rena rånet enligt mig.
    Kika på blocket och du ser att marknaden är lite annorlunda gentemot firmor.
    Saablös dåre

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    382

    Re: Angående köp av 95 -02

    Se till att få kamkedjesträckaren uppmät innan köp!
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    615

    Re: Angående köp av 95 -02

    Displayen är ett problem man får räkna med, men det är enkelt åtgärdat på en kvälls arbete.

    Bilpriser.se ger 58000 spänn hos bilhandlare och 41 - 48 000 privat. Jag antar att det innebär att hos handlare så får du nya däck och en servad bil. Kanske till och med 2 eller 3 månaders garanti? Hur som så verkar priset aningen högt. Beror kanske på vad du får i inbyte? Kolla din gamla kärra på bilpriser.se också vet jag!?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    42

    Re: Angående köp av 95 -02

    Bilen är ny rekondad, ny servad, ny turbo, däck vet jag ej.

    Kikade på bilpriser.se och han ger mig 10000 mindre än vad ett uppskattat köp från bilhandlare är så det godtar jag, fick 10000kr utöver listpris för han ansåg att bilen var välvårdad.

    Hur går man tillväga för att själv reparera sid'en, låter intressant och spara 2000kr och lägga de på något annat mer roligt.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481

    Re: Angående köp av 95 -02

    SIDen vore det sista jag skulle vara orolig för, om man inte fixar det själv så kryllar det av folk på blocket som gör detta för några 100lappar.

    Däremot så är ju Oilsludge nått iaf jag skulle kolla mer på den aktuella bilen, just bilar av aktuella årsmodell mellan 13-15000mil brukar ju vara rätt vanliga vad det gäller dessa problem.

    Så se till att få kamkedjan uppmätt, för det blir dyrt om det visar sig att bilen är drabbad, då ter sig SIDen som en skitsumma.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9

    Re: Angående köp av 95 -02

    Rostig bil för 78 KSEK? Bilens värde är sannolik hälften av begärt pris. Kolla vxllåda, speciellt backvxl. I denna priskategori spelar detaljer som däck stor betydelse.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 259

    Re: Angående köp av 95 -02

    Hej

    Om du handlar av en bilhandlare lär du få med någon form av garanti gällande fel på t ex spjällhus osv. Bara lämna in för felsökning och sen får man komma överens om vem som skall göra vad.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Liknande ämnen

  1. Angående bilramper.
    Av bosabengt i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 11:17
  2. Angående slutsteg!
    Av bosabengt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 23:38
  3. angående 9-3 SS
    Av malinbabe i forum Allmänt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 22:33
  4. angående WG-arm
    Av mikaoj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 13:20
  5. Angående vår FAQ
    Av GULSAAB i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 15:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •