Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

  1. #1

    Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Som det står i rubriken så kan jag inte se på tex Kanal 5, TV3, Discovery och några till när jag har kanalerna i DVB-T pga "kryptering".
    Kör jag analogt med TV´n så funkar alla kanaler men bilden är ju ingen vidare.

    I DVB-T läget fungerar 1,2,4,6 och några till, försöker jag se på tex TV3 eller Kanal 5 så kommer det bara upp att kanalen är "krypterad" vad gör jag för fel?

    TV´n i fråga är en Panasonic 42 TX-P42G20ES. som förövrigt har en j*kla bra bild


    * DVB-T = Marksänd digital-tv

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Har du kabel tv så brukar ju de analoga kanalerna vara de som du får med i startpaketet och du får betala extra för de digitala med bättre kvalité!? Dvs inget fel med att kanalerna är kodade så länge du inte har ett avkodningskort.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    I DVB-T läget fungerar 1,2,4,6 och några till
    Låter ju som att du får in gratiskanalerna, har du alltså ett programkort för tex Boxer eller liknande?

  4. #4

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Alla kanlaler ingår i hyran dvs det är ett basutbud och sänds via marknätet och inga programkort behövs.

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Ok... men dom kanaler som ingår i hyran får du via vanligt antennutag i väggen då antar jag? Då får man ju köra det som en vanlig analog signal i tv'n! Kör du via DVB-T så måste du ha programkort för att kunna se mer än dom kanalre som är fria!

    Jag har det precis likadant, en massa kanaler ingår, men dessa kan jag bara se genom att ansluta en antennkabel från väggen in i tv'n & det är skitkass bild även här, så jag har bett dom fara åt h****te när jag klagat men dom skiter i att bilden är så kass så jag skaffade Boxer!

  6. #6

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Ok... men dom kanaler som ingår i hyran får du via vanligt antennutag i väggen då antar jag? Då får man ju köra det som en vanlig analog signal i tv'n! Kör du via DVB-T så måste du ha programkort för att kunna se mer än dom kanalre som är fria!

    Jag har det precis likadant, en massa kanaler ingår, men dessa kan jag bara se genom att ansluta en antennkabel från väggen in i tv'n & det är skitkass bild även här, så jag har bett dom fara åt h****te när jag klagat men dom skiter i att bilden är så kass så jag skaffade Boxer!
    Så för att kunna se dom kanalerna som jag redan betalat för via hyran så måste jag betala mera för att kunna se dom via det digitala marknätet?

    Kanaler som ingår i hyran och fungerar om jag ställer TV´n på analog



    Kanaler som fungerar om jag ställer TV´n på DVB-T


    Finns inte en stavelse på hyresvärdens hemsida om vem som är leverantör av kanalerna så jag får vänta till på Måndag med att ta reda på det.

    Låter knas om jag ska behöva teckna ytterligare ett abonnemang för att se dom övriga kanalerna via DVB-T

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kortedala, Göteborg
    Inlägg
    296

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Är det inte kabel-tv du har då?
    Magnus Augustsson
    og9-3SE 225hk/340nm

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    DVB-T styr inte husägaren över då det sänds ut från tv-masten, möjligen DVB-C som står för cable... Kan vara så att han har avkodare som sänder vidare analogt, billigare så!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Den 1 december upphör den fria digitala sändningen av basutbudet
    Digital signal av tv-kanaler i basutbud har fram tills nu inte behövt vara kodade/krypterade i kabel-
    tv-nät. Detta till skillnad från samtliga övriga plattformar för tv-sändningar där i stort sett samtliga
    kanaler är och länge har varit kodade. Tyvärr har nu de tre största programbolagen valt att säga upp
    de avtal som ger nätägare och operatörer möjligheten att sända basutbudskanaler okodat digitalt i
    kabel-tv-nät. Detta beslut berör i stort sett samtliga kanaler som idag distribueras okodat digitalt i
    Sverige.
    Den här infon fick jag för en tid sen om vårt nät, vi har tidigare haft kanalerna tillgängliga både analogt och digitalt utan programkort men nu fick man inte det längre. Låter som nåt liknande som det som tas upp i tråden här.

    Pratade med svesat (nu Sappa) om det och de skyllde på comhem, att de skulle tjatat fram det här eftersom de var de enda som krypterade i sina kabelnät och tog ut programkortsavgifter = ogynnsamt vid prisjämförelser mot t ex svesat mfl. Hur mycket sanning det ligger i det får man väl fundera på men det låter ju inte helt otroligt..
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Ok... men dom kanaler som ingår i hyran får du via vanligt antennutag i väggen då antar jag? Då får man ju köra det som en vanlig analog signal i tv'n! Kör du via DVB-T så måste du ha programkort för att kunna se mer än dom kanalre som är fria!

    Jag har det precis likadant, en massa kanaler ingår, men dessa kan jag bara se genom att ansluta en antennkabel från väggen in i tv'n & det är skitkass bild även här, så jag har bett dom fara åt h****te när jag klagat men dom skiter i att bilden är så kass så jag skaffade Boxer!
    Så för att kunna se dom kanalerna som jag redan betalat för via hyran så måste jag betala mera för att kunna se dom via det digitala marknätet?

    Kanaler som ingår i hyran och fungerar om jag ställer TV´n på analog



    Kanaler som fungerar om jag ställer TV´n på DVB-T


    Finns inte en stavelse på hyresvärdens hemsida om vem som är leverantör av kanalerna så jag får vänta till på Måndag med att ta reda på det.

    Låter knas om jag ska behöva teckna ytterligare ett abonnemang för att se dom övriga kanalerna via DVB-T
    Låter mest som att det är analog kabeltv du har och betalar för, vill du ha tillgång till de kanalerna digitalt får du lov att skaffa ett abonnemang hos Boxer om du vill köra dvb-t.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  11. #11

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton

    Så för att kunna se dom kanalerna som jag redan betalat för via hyran så måste jag betala mera för att kunna se dom via det digitala marknätet?

    Kanaler som ingår i hyran och fungerar om jag ställer TV´n på analog



    Kanaler som fungerar om jag ställer TV´n på DVB-T


    Finns inte en stavelse på hyresvärdens hemsida om vem som är leverantör av kanalerna så jag får vänta till på Måndag med att ta reda på det.

    Låter knas om jag ska behöva teckna ytterligare ett abonnemang för att se dom övriga kanalerna via DVB-T
    Låter mest som att det är analog kabeltv du har och betalar för, vill du ha tillgång till de kanalerna digitalt får du lov att skaffa ett abonnemang hos Boxer om du vill köra dvb-t.
    Har efter mycket googlande kommit fram till samma slutsats.
    Får fixa en CA-Modul från boxer

  12. #12
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Har efter mycket googlande kommit fram till samma slutsats.
    Får fixa en CA-Modul från boxer
    Som jag misstänkte då, jag fattar varför du är missnöjd, jag har riktigt kass bild om jag kollar via kabeltv! Ingen stor nytta med en tv för 18000 med kass insignal!

    Tror du kommer bli nöjd med din tv, kör själv Boxer & det är stooooor skillnad mot kabeltv! Har bara hört gott om den, särskilt med tanke på priset, är själv lite Panasonic skadad... Plasma for ever

  13. #13

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Problemet löst!
    Jag behöver ett boxer abonnemang för att kunna se dom krypterade kanalerna, fick rådet att vänta med köp av box tills dom nya DVB-T2 mottagarna finns att köpa i November.

  14. #14
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Av det analoga grundutbudet att döma har du kabel-TV från ComHem i huset där du bor. Då är det kanske smidigare att skaffa de kanaler du vill se digitalt från ComHem?
    All makt åt Thengil!

  15. #15

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Av det analoga grundutbudet att döma har du kabel-TV från ComHem i huset där du bor. Då är det kanske smidigare att skaffa de kanaler du vill se digitalt från ComHem?
    Det är boxer som sänder i det fria digitala markbundna nätet.
    Så det blir tyvärr att fixa ett billigt abbonemang hos dom om man ska kunna se alla kanaler.

  16. #16
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Av det analoga grundutbudet att döma har du kabel-TV från ComHem i huset där du bor. Då är det kanske smidigare att skaffa de kanaler du vill se digitalt från ComHem?
    Det är boxer som sänder i det fria digitala markbundna nätet.
    Så det blir tyvärr att fixa ett billigt abbonemang hos dom om man ska kunna se alla kanaler.
    Han menar att de digitala kanaler du har i ditt hus kanske distribueras av Comhem.
    Är det så har du även Comhems digitala utbud i samma uttag och då är det deras prgramkort du behöver för de digitala kanalerna.

    Är det inte Comhem utan Boxers digitala utbud i fastighetsnätet så är jag mest förvånad att du kan få in analoga kanaler överhuvudtaget. Eller är det så att du får in de digitala kanalerna via en egen antenn, t.ex. en bordsantenn och de analoga via antennuttaget i väggen?

  17. #17
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Precis. Har din TV både DVB-T och DVB-C mottagare? Enligt infon jag hittat på nätet har den det.
    Vi har ComHem i huset där vi bor, och det analoga grundutbudet är kompletterat med SVT1, SVT2, TV4, kanal 6, Axess TV, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen digitalt. Alla andra kanaler som sänds digitalt kräver abonnemang med programkort från ComHem, och de sänds över kabelnätet in i antennuttaget i lägenheterna.
    Om du i stället vill ha Boxer via det marksända digitalnätet måste du ju ha en extra box med antenn och extra fjärrkontroll, och det känns väl lite onödigt? Om du har ComHem i huset och DVB-C mottagare (vilket det verkar som) är det väl klart smidigast att skaffa CA-modul och programkort från ComHem, och så är det klart!
    All makt åt Thengil!

  18. #18

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Precis. Har din TV både DVB-T och DVB-C mottagare? Enligt infon jag hittat på nätet har den det.
    Vi har ComHem i huset där vi bor, och det analoga grundutbudet är kompletterat med SVT1, SVT2, TV4, kanal 6, Axess TV, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen digitalt. Alla andra kanaler som sänds digitalt kräver abonnemang med programkort från ComHem, och de sänds över kabelnätet in i antennuttaget i lägenheterna.
    Om du i stället vill ha Boxer via det marksända digitalnätet måste du ju ha en extra box med antenn och extra fjärrkontroll, och det känns väl lite onödigt? Om du har ComHem i huset och DVB-C mottagare (vilket det verkar som) är det väl klart smidigast att skaffa CA-modul och programkort från ComHem, och så är det klart!
    Varför skulle jag behöva en x-tra antenn för boxer?
    Det är ju boxer som sänder i marknätet en "ny" box räcker eller så kollar jag via den inbyggda DVB-C mottagaren men går då miste om HDTV.
    Jag väntar tills dom nya T2 boxarna kommer och kör på det i stället.

  19. #19

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Det är boxer som sänder i det fria digitala markbundna nätet.
    Så det blir tyvärr att fixa ett billigt abbonemang hos dom om man ska kunna se alla kanaler.
    Han menar att de digitala kanaler du har i ditt hus kanske distribueras av Comhem.
    Är det så har du även Comhems digitala utbud i samma uttag och då är det deras prgramkort du behöver för de digitala kanalerna.

    Är det inte Comhem utan Boxers digitala utbud i fastighetsnätet så är jag mest förvånad att du kan få in analoga kanaler överhuvudtaget. Eller är det så att du får in de digitala kanalerna via en egen antenn, t.ex. en bordsantenn och de analoga via antennuttaget i väggen?
    Alla kanalerna kommer via det vanliga uttaget

  20. #20
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Ny TV och några kanaler går inte att se pga "kryptering"

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Precis. Har din TV både DVB-T och DVB-C mottagare? Enligt infon jag hittat på nätet har den det.
    Vi har ComHem i huset där vi bor, och det analoga grundutbudet är kompletterat med SVT1, SVT2, TV4, kanal 6, Axess TV, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen digitalt. Alla andra kanaler som sänds digitalt kräver abonnemang med programkort från ComHem, och de sänds över kabelnätet in i antennuttaget i lägenheterna.
    Om du i stället vill ha Boxer via det marksända digitalnätet måste du ju ha en extra box med antenn och extra fjärrkontroll, och det känns väl lite onödigt? Om du har ComHem i huset och DVB-C mottagare (vilket det verkar som) är det väl klart smidigast att skaffa CA-modul och programkort från ComHem, och så är det klart!
    Varför skulle jag behöva en x-tra antenn för boxer?
    Det är ju boxer som sänder i marknätet en "ny" box räcker eller så kollar jag via den inbyggda DVB-C mottagaren men går då miste om HDTV.
    Jag väntar tills dom nya T2 boxarna kommer och kör på det i stället.
    Jo... men är du säker på vilka som är leverantörer till er, Boxer eller ComHem? Det är väl inte så vanligt att Boxer levererar till fastighetsbolag... eller!??!

    Har du tex ComHem i huset måste du ju skaffa dig en antenn om du ska ha Boxer!

    I mitt hus är det Canal Digital som levererar & eftersom jag valt Boxer så har jag fått montera en antenn på balkongen för att kunna använda Boxer, jag blev ovän med kärringen efter en del gnabb så jag bad henne fara & skaffade mig Boxer istället! Enklast för mig hade varit att ta ett abonnemang från Canal Digital istället & kopplat in mig i antennuttaget!

Liknande ämnen

  1. Finns det några "Smoothline" fronter kvar ?
    Av m2949 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 16:54
  2. Dumpventilen "Vänd" ,kan de bli några problem?
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 13:38
  3. Har SAAB gjort några "vassare" kammar som kan pass
    Av Belle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-11-26, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •