Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Varning vid reparation av AC-displayen!

  1. #1

    Varning vid reparation av AC-displayen!

    Först av allt vill hjag säga att jag är väldigt nöjd med alla tips jag fått här och på andra siter. Har en 93 Aero-02 och lagade SID:en för en stund sedan. Tog 30 min in alles och den verkar fungera som ny. Vi få väl se hur länge det varar.

    Använde strykjärnsmetoden + xtra tätningslist. Dock applicerade jag tätningslisten utanpå O-ringen och inte mot kabelmattan som de flesta förespråkar. Det ger ju dock samma resultat. Jag använde mig av en fönsterlist (P-typ) vilket gjorde att tätningen kanske blev onödigt hög. Kan ju nämna att "moderkortet" buktar...men va phan, det funkar ju!

    Nu till nästa pilsner och min varning. Fixade även AC-displayen som var i sämre skick är SID:en. Dock fann jag inte lika mycket tips rörande denna så det blev lite mer självinstruerande. Jag stötte på 2 saker som kunde gått åt fanders.

    1. Vi demonteringen måste du vara x-tra försiktig. Du måste lossa de 4 skruvarna i höljet före/samtidigt som du lossar de 6 skruvarna som håller själva kretskortet som kabelmattan sitter fast i. Förklaringen är att de 4 första skruvarna håller displayen och försöker du ta ut kretskortet utan att displayen är lös så lär du slita loss kabelmattan om du inte hejdar dig i tid (vilket jag gjorde).

    OK - fått isär det hela, tyvärr med mer mer eller mindre halft lös kabelmatta - phan oxå. Men, men vi testar strykjärnsmetoden även här och ser hur det utvecklar sig. Då kommer vi till varning 2:

    2. Strykjärnsmetoden är mindre lämplig i det här fallet (i alla fall på den display jag hade). Det verkar som om det är annan plast i kabelmattan som inte tål värmen. Plasten började smälta! Som väl var stoppade jag i tid. Du bör kunna bedömma detta själv. Om plasten känns lite mer skör, mindre mjuk så att säga, skulle jag avråda från strykjärnsmetoden.

    För AC-displayen finns ingen möjlighet att bara lägga på en list och få extra tryck genom det. Jag löste dock det hela genom att tillverka ett mothåll i plexi (plast eller annat styvt material duger, ex, ett CD-fodral). Det fanns lämpliga hål att skruva fast det i, krävde dock M2 skruv (hålen var c:a 2,5). Klippte sedan upp en förnsterlist så jag fick en lagom tjock (c:a 1mm) packning att lägga imellan kabelmattan och mothållet. Monterade sedan ihop det hela. Fick knipsa av nånon liten plastkant i höljet då de nya skruvarna tog emot.

    Nu var jag ju väldigt spänd om det skulle funka eftersom jag hade misshandlat kabelmattan en hel del innan jag fått det hela på plats.
    - Se på phan - det funkade! Det verkar som om allt funkar utom symbolen för defrosten på bakrutan. Det får jag dock leva med, för med tanke på vad strykjärnet gjorde och mot bakgrund av att innan funkade i princip endast en ½ 2:a på temperaturen så är jag mycket nöjd! Om det inte börjar balla ur igen, så rör jag det inte!

    Kontentan är att jag sparat minst 5-6000 spänn utan arbete inräknat och då fär man väl vara nöjd!

    Vill dock återigen varna för reparationen av AC-displayen. Följ mina råd så kanske du får även symbolen för bakrutedefrostern att fungera!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Varning vid reparation av AC-displayen!

    Så här gjorde jag när jag lagade min ACC-display (med bilder):
    viewtopic.php?f=6&t=271182&hilit=acc&start=0

    Jag använde tryckmetoden till både kretskortet och displayen och jag fick tillbaks alla pixlar.

    Per L

Liknande ämnen

  1. fel efter reparation
    Av jille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 20:27
  2. varning i displayen att "testa bromljus" på 9-5:a
    Av kjk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-07-22, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •