Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Montera isär Radio/CD? Byta CD-enhet?

  1. #1

    Montera isär Radio/CD? Byta CD-enhet?

    Efter en lång tids sjukdom håller nu CD-spelaren på att lägga av helt. Jag har monterat isär så långt jag förmår och kommit åt att tvätta linsen med isopropanol. Ingen bättring.

    Idén nu är att köpa en CD/Radiodel, skiljd eller icke spelar ingen roll. Jag vill behålla in befintliga och bara byta själva CD:n.

    Två funderingar:

    Hur får jag loss fronten på CD/Radiodelen? Volymknappen måste tas bort? Hur?

    Jag antar att byta CD-"romen" inte kräver att man gifer in något? Eller har jag fel? Sker kollen mot själva CD-romen, eller mot någon annan del av radion?

  2. #2

    Re: Montera isär Radio/CD? Byta CD-enhet?

    Knappene trekker du rett ut.
    Fronten henger i plast-ører, du ser det med en gang når du har tatt ut stereoen.
    Chassisnr ligger i en av PROM'ene som også holder radioens forhånsinnstilte stasjoner, altså på radio-kortet.

    Å bytte bare CD-spilleren er gjort på no-time! Smart løsning!
    Sørg for at du får tak i en CD-spiller fra maken stereo!

  3. #3

    Re: Montera isär Radio/CD? Byta CD-enhet?

    Tack för snabbt svar! När jag rengjorde linsen så fick jag loss fronten sånär som på volymreglaget. Drog ganska ordentligt i den men det kändes som att det inte var rätt sätt.

    Beställt ny radiodel & när jag vet att det bara är att dra ska det nog gå bra!

  4. #4

    Re: Montera isär Radio/CD? Byta CD-enhet?

    Rapport!

    Inte det lättaste att bara byta CD-delen. Den är fastlödd i båda ändar. Med tanke på felets natur misstänkte jag lasern/linsen så efter lite mer ingående skruvande så kunde jag byta enheten, montera i min och Voila! Funkar perfekt!

    Råd till den hågade! Var försiktig när du monterar isär CD-spelaren. Vill du inte löda så måste kablaget försiktigt flyttas och de kan mycket lätt rivas sönder.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Montera isär Radio/CD? Byta CD-enhet?

    Klart jag vill löda. Men vad kostar en ny CD? As-mycket? Vilken del exakt beställde du och vad kostade den?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  6. #6

    Re: Montera isär Radio/CD? Byta CD-enhet?

    Jag köpte helt sonika billigaste möjliga radio/CD-enhet (behövde ju inte vara avkodad) och tog delen ur den. Troligen är stereon en "non-servicable part" så att få tag på enbart CD:n kan bli svårt.

    Kostnaden för mig blev 500 kr. Helt klart värt det efter 150 mil utan musik. Jag vägrar radio.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Montera isär Radio/CD? Byta CD-enhet?

    Alltså, vilken bil gäller det?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8

    Re: Montera isär Radio/CD? Byta CD-enhet?

    I mitt fall: 9-5 2.0 -01

Liknande ämnen

  1. Montera isär spridare(plasthatten), 431:or i synnerhet.
    Av arvidab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 17:33
  2. [LÖST] Byta C-lås enhet behöver jag koda om? 9000
    Av tappos i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 18:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •