Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

  1. #1

    Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Jag är en riktig nybörjare när det gäller däck i största allmänhet, därför vänder jag mig till experterna här på forumet.

    Jag ska köpa vinterdäck till min SAAB 9-3 SportCombi 1.8t (-07) men har dålig koll på vilka dimensioner som passar. Detta är det jag vet:

    Enligt registreringsbeviset framgår det att bilen är optimerad för:
    195/65/R15 91 H.

    Jag har fyra st lösa SAAB aluminumfälgar, 16". Vill givetvis att vinterdäcken ska passa till dessa.

    Frågan: Hur ska/kan däckdimensionerna se ut om jag vill att de ska passa till min bil/mina fälgar? Odubbade eller dubbade däck spelar ingen roll, om nu detta har någon betydelse.

    Skulle t ex ett däck med dimensionerna 195/65 R15 passa? Eller MÅSTE 16 tums fälgar sitta på däck amnade för just 16? Säkert en otrolig dum fråga.

    En övrig och allmän fråga: Ska vinterdäcken vara bredare än sommardäcken?
    För breda kan bli som att åka skidor har jag hört. Låter lite farligt... Och vad tycker ni, ska man ha vinterdäck av de kändare märkena, typ Bridgestone, Nokian, eller kan man ha lite billigare från t ex Sunny?

    Mvh
    Fredrik

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 829
    Medlem#
    4458

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Citat Ursprungligen postat av Frozt
    Skulle t ex ett däck med dimensionerna 195/65 R15 passa? Eller MÅSTE 16 tums fälgar sitta på däck amnade för just 16? Säkert en otrolig dum fråga.

    En övrig och allmän fråga: Ska vinterdäcken vara bredare än sommardäcken?
    Ja. Närapå en dum fråga. Men å andra sidan så är det inte så lätt om man inte vet. Jo, det måste vara samma diameter på fälg och däck.

    Nej vinterdäcken bör snarare vara smalare. Precis som du själv säger, så blir det lätt lite pulka av det. Inte bra. Satsa på ett bra fabrikat är mitt råd. Just på vinterdäck är det ännu känsligare med rätt gummiblandning och sånt för att ha bra grepp. Och utan grepp så kan det bli dyrbart.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 945

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Citat Ursprungligen postat av Frozt
    Jag har fyra st lösa SAAB aluminumfälgar, 16". Vill givetvis att vinterdäcken ska passa till dessa.

    Frågan: Hur ska/kan däckdimensionerna se ut om jag vill att de ska passa till min bil/mina fälgar?
    205/55/16" låter som en rimlig dimension!

  4. #4

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Tack för svaren!

    Tänkte titta på Kleber Kapnor 5, Dubb. Är det bra däck?
    Lästa någonstans att Michelin är tillverkare av dom.

    //Fredrik

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 945

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Har ingen koll på Kleber... men det brukar ju vara Hakkapellita, Michelin & Gislaved som gäller om man vill ha riktigt bra vinterdäck! Själv kör jag på Nordman + som är Hakkapellitas gamla mönster, dom är tillverkade av Nokian & jag var riktigt nöjd med dom förra året!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Motala
    Inlägg
    77

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    ... Själv kör jag på Nordman + som är Hakkapellitas gamla mönster, dom är tillverkade av Nokian & jag var riktigt nöjd med dom förra året!
    Nämen så trevligt, precis dom däcken jag spanar in just förtillfället. Du rekommenderar dom alltså?

    Gummihuset tog ca. 3800:- för 4st - 205/55-16"!

    Mvh Andreas
    Saab 9-3 1,9TID SportCombi - 06

    http://www.garaget.org/Bengtsson

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    20

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Jag har kört på Nokian Hakkapeliitta 5 med arbetsfordonet. (Ford Transit -0 Detta däck tycker jag var extremt bra första vintern! Med en del vikt i skåpet på bilen kunde man ligga på ganska bra i kurvorna - trots frostig/isig väg.
    I veckan fick jag hem mina nya däck till Saaben, Pirelli Winter Carving Edge. Ska bli spännande att testa dem, har hört mycket bra.

    Ang. fabirkat kan jag bara rekomendera dig att köpa ett däck som låter kvalité i dina egna öron. De däcken som andra pratar bra om brukar man omedvetet komma ihåg, du bildar själv en uppfattning om vad som är bra/dåligt utan att tänka på det något speciellt. Lägg hellre tusenlappen mer för att kvalitétsdäck än att chansa med Nankang, Sunny, mm.

    Ett annat tips jag kan komma med är att kika runt på olika firmor innan du beställer; det kan diffa xxxx antal kronor på samma uppsättning däck från olika leverantörer. Titta t ex. på; bythjul, däckonline, gummihuset, infosite, molway, mm. En del av dem har bättre rabatter än andra.
    Gummihuset brukar ibland sälja ut fjolårets modeller billigt för att få plats med årsfärska däck. Bythjul har ofta kampanjer vid säsongstart och dela ut rabattkoder i flygblad och tidningar, dessa går även att hitta på nätet om man söker lite. Däckonline känns som en klassisk sida som alltid haft kvalitét och budgetdäck till lågpris. Kan inte säga så mycket om dem, då jag aldrig handlat där.

    Slutligen; Försök söka lite på google - Tester är fakta, svart på vitt. Där ser du exakt vilka däck som passar för dina ändamål. Slask, "Svart-is", Snötäckt, Kruvigt, mm. Dem testar alla väg-egenskaper och redovisar i enkla tabeller.
    Mitt råd; Köp nya däck! Tillåter inte plånboken? - Köp bättre begagnat, finns folk som säljer däck som är körda ett par hundra mil för halvapriset. Var dock noga vid begagnatköp att datumstämpeln på däcket inte är för gammal! Däck är en färskvara som ska behandlas där efter, mörkt, svalt och gärna stående - utan belastning.


    (Tillägg till moderator; Inlägget är inte för annonserings/marketing-syfte. Försöker bara dela med mig lite råd och egna erfarenheter.)

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 945

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Citat Ursprungligen postat av addebe
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    ... Själv kör jag på Nordman + som är Hakkapellitas gamla mönster, dom är tillverkade av Nokian & jag var riktigt nöjd med dom förra året!
    Nämen så trevligt, precis dom däcken jag spanar in just förtillfället. Du rekommenderar dom alltså?

    Gummihuset tog ca. 3800:- för 4st - 205/55-16"!

    Mvh Andreas
    För det priset jag gav tycker jag att dom var kanon! Men även om jag bortser från priset tycker jag dom kändes väldigt bra! Bilen gick stabilt på vägen, greppet var bra & jag blev aldrig överraskad! Vi hade ju vinter även nere i Skåne förra året så dom fick ju bekänna färg ordentligt!

    Jag rekommenderar dom, speciellt till det priset. Pålagt rör det sig ju om c:a 4400kr!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    488
    Medlem#
    12744

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    monterade på kumo 205/55/16 igår på min sc nya däckfirman sa att jag skulle hålla mig till 55 profil pga abs,n sen om det är så vet jag inte nu bara invänta snö o is så man får testa dom ordentligt........
    9-5 2.0t 08 biopower

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 945

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Citat Ursprungligen postat av mange32
    däckfirman sa att jag skulle hålla mig till 55 profil pga abs,n
    Deras Motivering var

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    488
    Medlem#
    12744

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av mange32
    däckfirman sa att jag skulle hålla mig till 55 profil pga abs,n
    Deras Motivering var
    tja att den kunde krångla felvärde ,mm dock tolkade jag inte in så mkt i det utan tog 55 orna då jag fick bra pris på dom........
    9-5 2.0t 08 biopower

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 829
    Medlem#
    4458

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    55 är en bra profil till 16", oavsett argument. Sedan kan jag hålla med om att det kanske inte har så mycket med ABS att göra. Däremot är det bra, och ett lagkrav, att inte avvika för mycket från rullomkretsen på originalhjulen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 945

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    55 är en bra profil till 16", oavsett argument. Sedan kan jag hålla med om att det kanske inte har så mycket med ABS att göra. Däremot är det bra, och ett lagkrav, att inte avvika för mycket från rullomkretsen på originalhjulen.
    Sant att det är rätt dimension om man väljer att köra 205/55/16"... men att påstå att det blir strul med abs är ju bullshit

    Däremot om du har olika rullomkrets på hjulen så blir det knas!

    Körde en säsong med högre profil bak än fram & när jag kom över 140 - 150 började abs varna för fel då hjulhastigheten skilde mer & mer!

  14. #14

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Tack för alla tips!

    Jag ska nu titta på dessa däck imorgon:
    Bridgestone Blizzack Nordic odubbade vinterdäck 205/55/16.
    2000 kr för fyra däck på plåtfälg.

    Visst måste dessa passa min Saab 9-3 SC (07) ? Har fyra lösa aluminiumfälgar 16".

    Kommentarer för övrigt? Har läst att det ska vara ett helt okej däckmärke, sen kan man ju alltid diskutera för och nackdelar med friktionsdäck.

    Mvh
    Fredrik

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 945

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Citat Ursprungligen postat av Frozt
    Visst måste dessa passa min Saab 9-3 SC (07) ? Har fyra lösa aluminiumfälgar 16".

    Kommentarer för övrigt? Har läst att det ska vara ett helt okej däckmärke, sen kan man ju alltid diskutera för och nackdelar med friktionsdäck.
    Det är rätt dimension om man kör 16" vinterhjul på 9-5 & jag är ganska säker att det passar även på din 9-3 så det kommer bli kanon! Kör själv samma dimension!

    Vad står det i ditt regbevis? Vilken dimension den ska ha alltså!

    Det är säkert ett helt ok däck! Finns ju alltid för & nackdelar med dubb/friktion, själv har jag valt dubb då det oftast är ishalka här i Skåne om det är halt, då jag kör tidigt till jobbet känns det tryggast!

  16. #16

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Ja jag tror dom ska passa!

    Enligt registreringsbeviset framgår det att bilen är optimerad för:
    195/65/R15 91 H.

    Men jag har hört många som har skrivit att just 205/55/16 skulle sitta fint på min 9-3, så jag hoppas verkligen det.

    Tack för svaret!

    Mvh
    Fredrik

  17. #17
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 945

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Citat Ursprungligen postat av Frozt
    Enligt registreringsbeviset framgår det att bilen är optimerad för:
    195/65/R15 91 H.
    Då kommer det bli kanon!

    Här kan du själv lägga in olika dimensioner för att jämföra rullomkretsen! http://www.shrek.se/rullomkrets.htm

  18. #18

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Härligt! Då kan jag köpa däcken med gott samvete.
    Klart slut från mig !!

    //Fredrik

Liknande ämnen

  1. Vill ha hjälp med att byta termostat på 9-3 sportcombi 2006
    Av 9-3SC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 20:11
  2. Hjälp med vinterdäck
    Av leuffve i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-20, 11:41
  3. Hjälp att tyda datummärkning på vinterdäck sökes
    Av tornros i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 13:29
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •