Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

  1. #1

    Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Jag är en riktig nybörjare när det gäller däck i största allmänhet, därför vänder jag mig till experterna här på forumet.

    Jag ska köpa vinterdäck till min SAAB 9-3 SportCombi 1.8t (-07) men har dålig koll på vilka dimensioner som passar. Detta är det jag vet:

    Enligt registreringsbeviset framgår det att bilen är optimerad för:
    195/65/R15 91 H.

    Jag har fyra st lösa SAAB aluminumfälgar, 16". Vill givetvis att vinterdäcken ska passa till dessa.

    Frågan: Hur ska/kan däckdimensionerna se ut om jag vill att de ska passa till min bil/mina fälgar? Odubbade eller dubbade däck spelar ingen roll, om nu detta har någon betydelse.

    Skulle t ex ett däck med dimensionerna 195/65 R15 passa? Eller MÅSTE 16 tums fälgar sitta på däck amnade för just 16? Säkert en otrolig dum fråga.

    En övrig och allmän fråga: Ska vinterdäcken vara bredare än sommardäcken?
    För breda kan bli som att åka skidor har jag hört. Låter lite farligt... Och vad tycker ni, ska man ha vinterdäck av de kändare märkena, typ Bridgestone, Nokian, eller kan man ha lite billigare från t ex Sunny?

    Mvh
    Fredrik

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 829
    Medlem#
    4458

    Re: Vinterdäck till 9-3 Sportcombi - hjälp -

    Citat Ursprungligen postat av Frozt
    Skulle t ex ett däck med dimensionerna 195/65 R15 passa? Eller MÅSTE 16 tums fälgar sitta på däck amnade för just 16? Säkert en otrolig dum fråga.

    En övrig och allmän fråga: Ska vinterdäcken vara bredare än sommardäcken?
    Ja. Närapå en dum fråga. Men å andra sidan så är det inte så lätt om man inte vet. Jo, det måste vara samma diameter på fälg och däck.