Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: "generatorvin" efter slutstegsinstallation i NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Sundsvall men bor i Umeå
    Inlägg
    77

    "generatorvin" efter slutstegsinstallation i NG900

    Tja.
    Jag köpte ett trekanal steg för att ersätta de två stegen jag hade sedan förut. När jag glad i hågen hade kopplat ihop hela skiten upptäckte jag ett vinande ljud i mitt framsystem(det enda som är inkopplat för tillfället) som höjdes och sänktes med varvtalet på motorn.
    Crap tänkte jag, lågnivån störs av strömmen.
    Men efter att ha dragit en lågnivå tvärs genom bilen utan att det blev bättre började jag fundera på om det kan vara högtalarkablarna som tar upp störningar, sagt och gjort, jag rev upp dom och drog dom tvärs genom bilen också.
    Utan resultat...
    Nu börjar jag få dåligt med ideer. Det enda jag kan tänka mig är att jorden mellan HU och steg är olika potentialer(även om steget bak är jordat i bältesfästet).
    Är det nån som vet var jordpunkten för stereon i min bil sitter så jag kan potentialutjämna?
    Är det kanske nån annan som har nåt bra förslag på vad som kan avhjälpa problemet? Värt att nämna att jag även provat med störningsfilter för lågnivån utan resultat.
    MVH// Christoffer
    NG 900SET 3d -96
    OG 9-3 2,0t 5d -01(under renovering)
    OG 9-5 2,3t 5d -03(snuthäcken)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Sundsvall men bor i Umeå
    Inlägg
    77

    Re: "generatorvin" efter slutstegsinstallation i NG900

    Ingen som har nån aning om vart jordpunkten för stereon i en NG900 sitter?
    MVH// Christoffer
    NG 900SET 3d -96
    OG 9-3 2,0t 5d -01(under renovering)
    OG 9-5 2,3t 5d -03(snuthäcken)

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: "generatorvin" efter slutstegsinstallation i NG900

    Du kan ju kolla generatorns/motorns/batteriets jord också, mät spänningsfallen på dessa med en voltmeter.
    Var jordpunkten till stereon sitter har jag inget svar på.

    EDIT: Enligt WIS så är jordpunkten till radio/kassett-spelaren nedanför höger dörrstolpe, ungefär i höjd med handskfackets undre kant.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Sundsvall men bor i Umeå
    Inlägg
    77

    Re: "generatorvin" efter slutstegsinstallation i NG900

    Underbart tack så mycket!

    När du säger mäta spänningsfallet, menar du då om det är skillnad i spänning mellan jordanslutningen på ex generatorn mot nånstans på karossen?
    MVH// Christoffer
    NG 900SET 3d -96
    OG 9-3 2,0t 5d -01(under renovering)
    OG 9-5 2,3t 5d -03(snuthäcken)

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: "generatorvin" efter slutstegsinstallation i NG900

    Japp, ta voltmetern (inställd på likspänning) och sätt ena proben på batteriet/generatorn/karossen och den andra på motorn/karossen/generatorn och se vilken spänning du får med motorn igång. Flytta proberna mellan de olika punkterna och få ett mätresultat så du kan se om/var du har spänningsfall -på den detaljen är det dålig jord.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6

    Re: "generatorvin" efter slutstegsinstallation i NG900

    Vart har du jordat slutsteget? Har du orginal huvudenhet?
    Vad använder du för kablage till steget?
    Det låter för mej som att du har dålig jord till slutsteget. Att sätta jord fram dr CD spelaren är jordad är en väldigt dum idé. Detta skulle kräva en väldigt tjock jordkabel.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Sundsvall men bor i Umeå
    Inlägg
    77

    Re: "generatorvin" efter slutstegsinstallation i NG900

    Stereon är utbytt till en kenwood.
    Kablaget är om jag inte missminner mig 25mm2.
    Steget är jordat i fästet för mittenbältet bak(renslipat och rostskyddat)
    Vad jag tänkte var att dra en tunnare kabel (2x2,5mm2 som jag har hemma) mellan jordpunkten för steget fram till jordpunkten för stereon för att potentialutjämna.

    Tror ni jag är ute och cyklar och ska koncentrera mig någon annanstans?
    Blev lite mörkrädd när jag läste nåt inlägg om att jag kanske bränt signaljorden i stereon eftersom steget hade för dålig jord.

    Vad jag också tänkte göra är att kolla om det är potentialskillnad mellan generator/motor/kaross.

    Fler tips emottages tacksamt
    MVH// Christoffer
    NG 900SET 3d -96
    OG 9-3 2,0t 5d -01(under renovering)
    OG 9-5 2,3t 5d -03(snuthäcken)

  8. #8

    Re: "generatorvin" efter slutstegsinstallation i NG900

    Citat Ursprungligen postat av Quicken
    Stereon är utbytt till en kenwood.
    Kablaget är om jag inte missminner mig 25mm2.
    Steget är jordat i fästet för mittenbältet bak(renslipat och rostskyddat)
    Vad jag tänkte var att dra en tunnare kabel (2x2,5mm2 som jag har hemma) mellan jordpunkten för steget fram till jordpunkten för stereon för att potentialutjämna.

    Tror ni jag är ute och cyklar och ska koncentrera mig någon annanstans?
    Blev lite mörkrädd när jag läste nåt inlägg om att jag kanske bränt signaljorden i stereon eftersom steget hade för dålig jord.

    Vad jag också tänkte göra är att kolla om det är potentialskillnad mellan generator/motor/kaross.

    Fler tips emottages tacksamt
    Att potentialutjämna kommer kommer troligen ej att hjälpa dej. Det skulle vara om du hade otroligt dålig jord, men har svårt att tänka mej detta då bilen ändå startar
    Hur har du rostskyddat där du har jordat? där du jrdar ska vara plåtrent 120%.
    Signaljorden kan det vara, lätt att kolla. lägg en kabelstump mellan lägnivåns jord mot cd spelarens chassie. tystnar det då så är det det som är felet.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Sundsvall men bor i Umeå
    Inlägg
    77

    Re: "generatorvin" efter slutstegsinstallation i NG900

    Hmmm ok, trodde det kanske var mer känsligt än så med potentialen mellan stereo och steg eftersom problemet uppkom efter att jag bytte ut ett gammalt steg mot ett nytt som kanske var känsligare. Det gamla drev ju iofs bara bas, medan det nya ska driva framsystemet också.

    Jag strök på kopparpasta efter att jag slipade plåtrent. Skulle jag gjort nåt annat?

    Det lät som väldigt lättkollat med signaljorden iaf, det var glädjande.
    MVH// Christoffer
    NG 900SET 3d -96
    OG 9-3 2,0t 5d -01(under renovering)
    OG 9-5 2,3t 5d -03(snuthäcken)

  10. #10

    Re: "generatorvin" efter slutstegsinstallation i NG900

    Citat Ursprungligen postat av Quicken
    Hmmm ok, trodde det kanske var mer känsligt än så med potentialen mellan stereo och steg eftersom problemet uppkom efter att jag bytte ut ett gammalt steg mot ett nytt som kanske var känsligare. Det gamla drev ju iofs bara bas, medan det nya ska driva framsystemet också.

    Jag strök på kopparpasta efter att jag slipade plåtrent. Skulle jag gjort nåt annat?

    Det lät som väldigt lättkollat med signaljorden iaf, det var glädjande.
    Mellan karossen och kabelsko ska ma inte ha något annat än ren plåt!
    Kopparpasta eller liknande ska man försöka undvika.
    Jag antar att du har lika tjock jordkabel eller grövre in i steget än vad plus kabeln är?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Sundsvall men bor i Umeå
    Inlägg
    77

    Re: "generatorvin" efter slutstegsinstallation i NG900

    Hmm provade ändå att dra en kabel mellan jordpunkten för steget och jordpunkten för stereon.
    Antar att det är ett dåligt tecken att det gnistrade =(

    Blir slipande och putsande för att se om det bara är kopparpastan som är boven.

    Hur var det man kollade om signaljorden var bränd? Du skrev om att man skulle dra en kabel mellan signaljorden och höljet på stereon. Nu måste du berätta för en tillfälligt tekniskt efterbliven vart signaljorden är=S Menar du yttre "ringen" på lågnivåkabeln?
    MVH// Christoffer
    NG 900SET 3d -96
    OG 9-3 2,0t 5d -01(under renovering)
    OG 9-5 2,3t 5d -03(snuthäcken)

  12. #12

    Re: "generatorvin" efter slutstegsinstallation i NG900

    Ursäkt sent svar, varit utan dator i en vecka minst..

    Ja, jorden på lågnivån är den yttersta delen på lågnivån, alltså INTE pinnen i mitten!!

    Gnistra det när du koppla en jord mot annan jord? Detta låter som att du då skulle råka ha någon sorts kortis någon stanns..vart vet jag ej.

Liknande ämnen

  1. Byta till "billig" turbo efter ras, 9-5'an har gått 26k
    Av saabkdo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 11:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •