Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Har då bland de sista köpt en plattis. Blev en LG 42LD450N . Dvs 42" och full HD. Ingen värsting men ändå rätt hyfsad enligt nätet.

    Har Comhem och eftersom LG:nhar inbyggd box så får jag en digital signal med tv utsändningar. Visst kör man dvd ser det ganska bra ut.

    Men vanliga TV sändningar från SVT/TV4 eller TV6 är inget att skriva hem om. Ibland lite "flammigt" och ingen vidare kantskärpa i detaljer. Nu svär jag i kyrkan men min gamla Sony Trinitrion på 35 kg kändes faktiskt lite vassare just här.....

    Så här tycker jag det ser ut hos mina kompisar också. Spelar ingen roll vilket märke eller storlek. Antar att när man är i butiken kör de Blue Ray filmer på demoläge?

    Antar också när SVT HD och TV4 HD kommer så blir kvaliten höjd?

    Jag har 30 dagars öppet köp men att ta upp sitt "vikt-as" till Tv igen finns ju inte. Köpte också en CA hållare för 500 kr vilken sades vara "nödvändig". Dock inte för mig visade det sig då jag knappt hinner med vad som sänds i i basutbudet. Signalen kommer även digitalt utan CA hållare och kort. Enligt tv säljare krävdes både kort och hållare för att få digital signal. Felaktigt visade det sig


    Som slutpunkt: köpte den igår och det är ju möjligt att bilden går att trimma lite och när jag körde mina systemkamerabilder på Tv:n måste jag erkänna att det såg rätt ok
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Grattis, köpte själv en ny TV i går och valet föll på en Panasonic 42 TX-P42G20E.

    Att några kanaler ser ut som skit kan bero på att du kör dom via analog

    Det blir en klart sämre bild med analogt vs digitalt så är det för mig iaf.

    Kör jag TV´n via digitala så har jag en grymjävla bra bild (kan man säga så?) du måste ha gjort nå knas om du har "dålig bild" det är inte så att du använder en 10år gammal antennsladd? Kan vara värt att testa med en ny isåfall

  3. #3
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Har då bland de sista köpt en plattis. Blev en LG 42LD450N . Dvs 42" och full HD. Ingen värsting men ändå rätt hyfsad enligt nätet.
    Njaee... enligt senaste Hemmabio (tidning) så har bara c:a 50% skaffat platt tv så du är inte sist

    Vill inte säga att du köpt skit... men jag citerar Hemmabio igen!

    "En titt i reklambladen från stormarknaderna visar tjusiga teveapparater, med vanlig 2D än så länge, för närmast skitlöjliga pengar. Summor vi aldrig ens kunde drömma om för några år sedan. Men vi ska inte heller glömma det gamla talesättet att man får det man betalar för. Det gäller i allra högsta grad fortfarande. Förstår man inte det lär man bli besviken."

    En 42" för knappt 7000 kan man helt enkelt inte begära för mycket av! Hjälpte en polare att köpa tv nyligen då han påstår att han inte har någon koll, han sa att den får max kosta 8000kr & det ska minst vara en 46"... ok tänkte jag, hur ska detta gå till! Efter bara ett par butiker insåg han själv att det finns skärmar för detta löjliga pris, men hur bra är dom!?!?? Det slutade med en tv för 12000kr & han var själv nöjd med detta beslut!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Antennkabel skall jag köpa ny! Den är uråldrig.

    Tror ändå TV:n är någorluna hyfsad. Kollade på några forum och flera som verkade erfarna var nöjda. Och i butik var det inga direkta skillnader mot betydligt dyrare maskiner.

    Enda abret är det är en 50 hz. I affären körde man en "skrämma-kunden-film" som visade sekvenser där det värsta togs fram( speciellt sport) men i praktiken verkar även en 50 HZ funka rätt bra ( ser sällan sport dessutom)


    Edit

    kan ev vara ett defekt ex. Nu när jag slår på flimmrar det bara och man hör bara ljudet......
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Känner igen problemet lite, har själv fortfarande en tjock tv men har varit och tittat lite på en LCD. Och måste säga att bilden med vanlig analog mottagning verkligen lämnar en del övrigt att önska. Butiken jag kollade i hade majoriteten av demo exen kopplade med vanlig antenn kabel vilket faktiskt var bra. Huset jag bor i har vanlig gammal analog kabel anläggning men jag har även egen parabol och CanalDigitals HD box så det skulle säkert ordna sig ändå. Men trotts allt tyckte jag det var lite avskräckande...

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Det är ju helt klart så att dom nya skärmarna är känsligare för dålig insignal, inget snack om saken, ska man ha en sådan tv måste man ha bra signal annars är det en pina att titta på tv'n! Tittar jag på skitet som kommer från antennutaget i lägenheten så känns det ju inte som att tv'n kostade 18000 när jag köpte den, bilden var inte alls så kass med min gamla CRT tv med samma insignal!

    Trots att en massa kanaler ingår i hyran skaffade jag Boxer så fort jag bytte tv, ingen mening att sitta & kolla på en dyr tv med stor skärmyta & få ont i skallen av den värdelösa bilden!

    Men med en bra Plasma/LCD & riktigt bra insignal så är bilden sjukt bra!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    224

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Anser att det kan vara stor skillnad på kvalité på dom inbyggda dekodrarna jämfört med externa. Har en Panasonic TH-PX70 med inbyggd dekoder för marksända och med den blev bilden sådär. Men använde jag en extern box och kopplade den till TV:n via SCART så upplevde jag bilden markant mycket bättre. Konstigt kan jag dock tycka, men resultatet var tydligt.
    SAAB 9-5 SC 2.3t Vector -04

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    DVD och bilder från systemkameran blir riktigt bra men inte riktigt "sjukt bra" nivån. Då krävs nog en bättre TV. Den kostar runt 7-8'' på flera ställen ( men fick den på Elgiganten för 4').

    Nåväl; det som är så bra med dessa kedjor är 30 dagars öppet köp. Kommer att hårdtesta TV:n nu. Försöka förbättra bilden. Köpa en Blue Ray spelare.

    Märker jag att det inte känns bra kommer att jag lämna den åter och gå upp någon/några nivåer
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  9. #9
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    ( men fick den på Elgiganten för 4').
    Det är ju ett löjligt bra pris, om inget annat kan du ju va nöjd med att den va riktigt billig

  10. #10
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Citat Ursprungligen postat av Packe
    Anser att det kan vara stor skillnad på kvalité på dom inbyggda dekodrarna jämfört med externa. Har en Panasonic TH-PX70 med inbyggd dekoder för marksända och med den blev bilden sådär. Men använde jag en extern box och kopplade den till TV:n via SCART så upplevde jag bilden markant mycket bättre. Konstigt kan jag dock tycka, men resultatet var tydligt.
    Håller med, använder själv inte den inbyggda utan kör med en Samsung DTB-P850V 160GB till min Panasonic PZ85 & är mycket nöjd!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Packe
    Anser att det kan vara stor skillnad på kvalité på dom inbyggda dekodrarna jämfört med externa. Har en Panasonic TH-PX70 med inbyggd dekoder för marksända och med den blev bilden sådär. Men använde jag en extern box och kopplade den till TV:n via SCART så upplevde jag bilden markant mycket bättre. Konstigt kan jag dock tycka, men resultatet var tydligt.
    Håller med, använder själv inte den inbyggda utan kör med en Samsung DTB-P850V 160GB till min Panasonic PZ85 & är mycket nöjd!

    Låter som något att testa oavsett om jag behåller den eller ej. Någon som vet hur mkt en extern box till Comhem kan kosta?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  12. #12
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Låter som något att testa oavsett om jag behåller den eller ej. Någon som vet hur mkt en extern box till Comhem kan kosta?
    Svårt att säga... allt mellan inget & rätt mycket... Denna box är samma som jag har fast för Comhem http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=127068

    Haft min i c:a 3 år & den har fungerat kanon!

  13. #13
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Ett tips är att se till så alla "dynamiska" effekter är avstängda. Det kan se bra bra ut för stunden men det förvränger bilden något fruktansvärt.

    När du jämför med hur det ser ut i butiken så ha i åtanke att de ofta har ett speciellt demo-läge igång på tv:n som kranar upp färger och kontrast, men det är inget man vill köra hemma.

    Angående 100Hz, 200Hz, 800Hz osv så stirra dig inte blind på det. Själv upplever jag det bara som om algoritmerna för att fylla ut alla extra frames förstör bilden. Blev riktigt övertygad när jag tittade på Elgigantens demo-skiva som väl egentligen är tänkt att övertyga köparen hur bra det är, men på mig hade den bara motsatt effekt.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Ett tips är att se till så alla "dynamiska" effekter är avstängda. Det kan se bra bra ut för stunden men det förvränger bilden något fruktansvärt.

    När du jämför med hur det ser ut i butiken så ha i åtanke att de ofta har ett speciellt demo-läge igång på tv:n som kranar upp färger och kontrast, men det är inget man vill köra hemma.

    Angående 100Hz, 200Hz, 800Hz osv så stirra dig inte blind på det. Själv upplever jag det bara som om algoritmerna för att fylla ut alla extra frames förstör bilden. Blev riktigt övertygad när jag tittade på Elgigantens demo-skiva som väl egentligen är tänkt att övertyga köparen hur bra det är, men på mig hade den bara motsatt effekt.

    Tack för intierade kommentater. Kan säga att demoskivan jag såg på Elgiganten( från Philips) så hann inte 50 Hz alls med när man tex körde över Golden Gate. Vägstolparna hann inte alls ritas ut utan allt blev ryckigt till skillnad mot 100 Hz. Ett ganska extremt exempel förstås....... men jag hade hört det som du just skrev så jag slog till ändå.

    Ändå ett otroligt pris. Någon hade skrivit detta på nätet så viss potential borde ändå LG:n ha. Kanske någon som jobbar på LG som skrivit
    ...................


    "Perfekt Mycket TV för pengarna!!

    Denna TV är snygg, har superb bild och anslutningsmöjligheterna är massor! Den har TOM optisk ljudutgång.

    Utan tvekan den bästa LCD-TV jag haft hittills och denna behåller jag många många år.

    +Bilden
    +Full HD 1920x1080p
    +Massvis med anslutningsmöjligheter
    +Designen

    -Lite klent ljud
    -Manualen är tjock som en bibel, men ganska fattig vad gäller info."
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    35

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Så här är det.....Du tittar som jag förstår det på TV-sändningar i standardupplösning. Oavsett om det är digitalt, analogt, uppskalat hit eller dit så blir det bara olika grader av dåligt. Det finns för lite bildinformation i en sådan signal för att bilden ska bli sådär -bra på en 42" som man vill att den ska vara. Det är inget konstigt med det, så är det bara.

    Att din gamla TV iprincip gör detta bättre är heller inget konstigt. Bilden är mindre och bildröret slätar ut lite av problemen med insignalen.

    Om du lägger 25k till på TVn så kommer problemet kvarstå. Lägg istället ett par tusenlappar om året på att få in Comhems HD-sändningar. DÅ kan du börja se nyttan med din nya TV.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Jo jag skall teckna ett sånt avtal.

    Trodde i min enfald ändå att den digitala signalen skulle räcka ett bar stycke.Att koppla digitalbox till den gamla Sony Trinitrionen lyfte ju D E N apparaten enormt. Men vi pratar ju gammal teknik där med låg upplösning.

    Oj vad många som riskerar att bli besvikna som köper platt tv. Kanske har man bara analog signal = blir uruselt.I butiken har skärpan varit extrem kanske via Blue Ray. Vid hemkomst gråt och tandagnisslan

    Skön känsla, som jag redan nämnt några gånger, att kunna testa 30 dagar och undersöka vad som gäller. Att inte vara låst
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  17. #17

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Antar att du redan testa TV´n med DVB-T dvs sök igenom kanalerna via den digitala mottagaren.
    Jag har också kass bild via den analoga mottagaren men knivskarp bild via den digitala.

    Jag är jäkligt nöjd med TV´n jag köpte som för övrigt är köpt på Media Markt...första gången jag handlat där och lyckades pruta hela 1700:-

  18. #18
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    [Kan säga att demoskivan jag såg på Elgiganten( från Philips) så hann inte 50 Hz alls med när man tex körde över Golden Gate. Vägstolparna hann inte alls ritas ut utan allt blev ryckigt till skillnad mot 100 Hz. Ett ganska extremt exempel förstås.......
    Nästa gång du är inne i butiken så titta närmare på om det finns något statiskt objekt på bilden. På bron kanske en bil eller ett flygplan som åker framåt i samma hastighet som kameran panorerar (bilen är mao på mer eller mindre samma ställe på tv:n medan saker rör sig förbi den). Tittar du på hur det ser ut vid den här bilen eller vad det nu må vara kommer du troligtvis att märka en massa konstiga effekter runt den. Det är bildbehandlingsalgoritmerna som misslyckas med att hitta på bra data. Naturligtvis beror resultatet på hur dyr tv det är, dyrare modeller har antagligen mer beräkningskraft, men de billigare modellerna jag tittade på när jag köpte tv för ett tag sedan var ofta hemska.

    Förresten så har trinitron-apparater som den du hade innan erkänt bra bild med mycket fin färgåtergivning. Inte alltid helt lätt att matcha en sånn faktiskt.

    Edit: Woho! Inlägg nr 242! Welcome to paradise!

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Som sagt; man vänjer sig. Tycker nu bilden från TV utsändningar är ganska ok ( fast den är långt ifrån topp). Men det det känns som om kvaliten fluktuerar. En märkligt känsla av att när man zappar runt så är det programmet som nyss var ok nu i sämre kvalite och tvärtom. Ändå är det DVB-T sändning. Kanske apparaten inte är riktigt kry?

    Skall prata både med Comhems och LG:s kundservice efter helgen och se vad de kan berätta

    Den där demoskivan var gjord för att få folk att köpa en dyrare TV. Här såg det absurt ut när 50 hz inte orkade rita ut saker. Vi var väl 4-5 st spekulanter i tidiga morgonen. Bara 2 av oss slog till efter att vi fått se skivan. Men jag visste ju att man inte skall hänga upp sig på frekvensen för mkt. Har inte upplevt det som störande alls under detta första dygn
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  20. #20
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993

    Re: Platt TV -inte så impad av bildkvaliten

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Förresten så har trinitron-apparater som den du hade innan erkänt bra bild med mycket fin färgåtergivning. Inte alltid helt lätt att matcha en sånn faktiskt.
    Sony maskinen var antagligen inte helt billig heller då den va ny! Jag säger som jag/hemmabio sa innan, man får vad man betalar för! Många påstår att så inte är fallet men när det gället tv så tycker i alla fall jag att det stämmer! Men apparaterna blir ju såklart bättre & bättre & man behöver faktiskt inte upp i fantasisummor för att hitta en bra tv längre, men jag hade aktat mig för dom allra billigaste, sen är ju kraven hos oss väldigt olika & även hur mycket en tv får kosta då givetvis inte alla har råd med en tv för tiotusentals kronor! Men i vissa fall får man intrycket att man byter till platt tv bara för att alla andra har det, Även fast man kanske är mer nöjd med bilden på den fungerande gamla tjockisen som står där redan, vilket ju är absurt då det är bilden som är det viktigaste hos en tv, inte om den är tunn eller skitsnygg!

    Ett exempel på att man bara ska ha från en polare som jobbar inom elektronikbranchen! Ett par kommer in & ska ha DEN tv'n, tv'n kostar 15000 & det ska betalas på kredit, inte en spänn kontant, inget ovanligt dock! Men det visar sig att det inte finns utrymme för så mycket, varken på hennes eller hans konto hos elektronikkedjan, redan en massa skulder alltså. Inte heller hade dom någon koll på att det inte fanns tillräckligt med kredit, då skulle dom ju inte ens försökt Lite hängiga går dom därifrån! Nästa dag kommer dom igen & ska ha den tv'n, en betydligt billigare & riktigt dålig tv enligt polaren... det bevisar ju att dom skulle ha en platt tv oavsett hur bra/dålig den är & detta händer ju säkert dagligen runt om i landet! Vem vet, dom hade kanske en helt ok tv hemma... men den var ju TJOCK

    Åter till ämnet, jag hade kännt efter som bara den nu innan det öppna köpet går ut, jag vet ju inte hur det är för dig men har jag börjat tvivla så som du gör blir jag aldrig riktigt nöjd, jag hade asat upp din tjocka med väldigt bra gamla SONY & väntat tills du vet vad du vill ha! Som sagt en tv ska ha bra bild i första hand inte se bra ut... en kombination gör såklart ingenting!

Liknande ämnen

  1. Köpa platt-TV
    Av MaMa i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 14:33
  2. Tipsa mig om någon bra platt-tv...
    Av VikingAero i forum Off Topic
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2010-02-02, 18:57
  3. Köpa platt-TV? Svart TV/Media bänk?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 21:16
  4. [LÖST] Klonkande, fisketrålarljud = platt hjul...
    Av JAM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 18:50
  5. inte impad av 9-5 aero 05 250hk
    Av Stefan.S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 09:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •