Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Byte av högtalare, 9-5 med AS2?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    86

    Byte av högtalare, 9-5 med AS2?

    Vad bör man tänka på? Vad är viktigt? Vad böjar man med? Vilket är bäst att börja med? Stereon eller högtalarna? Vilket märke? Ska man gå efter impedansen eller effekten? Vad ska man ha koll på?

    Har idag Orginal AS2. Bilen är en saab 9-5. Jag vill få ett underbart ljud och även där man kan spela högt och kunna tåla lite mer bas.

    Vill verkligen lära mig detta nu. Så är grymt tacksam för svar.
    Saab 9-5 2,3T

  2. #2

    Re: Byte av högtalare!

    Om jag hade varit du så hade jag först och främst bestämt mig hur mycket man vill lägga på ljud ? Sen hade jag satsat på 4 st högtalare och drivit dom med ett steg för då Det finns massa bra märke och högtalare men det beror helt och hållet på hur mycket pengar du vill lägga.
    Men om du ska ha nått som spelar vettigt så runt 3000 kr så får du ett ljud som låter bra.
    Själv använder jag kicker och jag är mycket nöjd med ljudet man kan få ut av dem. Skriv om det är nått mer du vill veta.

    pilemannen

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Byte av högtalare!

    Ett tips är att läsa igenom vad Göran Larsson sammanställt om audiosystemen i 9-5: http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml


    Länk till arkiverad sida av Görans sida - Länk
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-23 klockan 22:38. Anledning: Backuplänk för att läsa texten
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Byte av högtalare!

    Jag har hört att Boston Aucustics skall vara grymma! Själv tjackade jag just Alpine och var inte särskilt imponerad, trots allt snack om dem. Jag fick klarare ljud än de som satt i SAABen från början men lite på bekostnad av pump i mellanregistret. Inte särskilt stor skillnad och knappt värt jobbet och pengarna.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    86

    Re: Byte av högtalare!

    Jag tänkte lite mer om hur man börjar bygga ett system från grunden. Vad man bör ha koll på och vad man skall tänka på vid val av högtalare. Det är ju alltid lätt att gå ut i butik och lyssna och välja. Priset sätter man efter smaken. Men just detta vad man ska kolla efter hos en högtalare eller bas med slutsteg eller ej. Det är frågan. Vad dessa saker gör är man väl lite haj på men liksom vad man just ska kolla på änr man kollar och lyssnar på en högtalare. tips?
    Saab 9-5 2,3T

  6. #6
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312

    Re: Byte av högtalare!

    Hejsan!

    Allt hänger ju på hur seriöst det ska bli, så som tidigare nämnt en budget är nog bra att sätta.
    Men stereon hade jag inte bytt ut till en början, det hänger ju mest på att få ut effekt till högtalarna = byte av slutsteg.

    Men Amega ska ju ha riktigt fina prylar!

    Personligen så tycker jag att AS2, har rätt bra med midja, och det ända som skulle fattas är bara en baslåda i så fall.

    Mvh Mike

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Rosenfors
    Inlägg
    487

    Re: Byte av högtalare!

    nu har juh inte jag AS2 utan AS1, men jag bytte till Hertz högtalare runt om. 4" i instrumentpanelen o 6x9" i hatthyllan, för att sedan få den extra basen en kicker 12'a med ett steg. denna setup är riktigt välljudande (om du slänger i lite dämpmattor runtom så de inte skallrar) och rekommenderar därför att uppa sig till Hertz.

    Alpine är idag ett skräpmärke enligt mig dom var bättre förr..
    Satsa på Hertz eller DLS om du vill ha riktigt bra högtalare för vettigt pris

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81

    Re: Byte av högtalare!

    Bestäm vilken budget du har.
    Gå till din lokala bilstereohandlare och tala om vilken bil du har, vilken musik du lyssnar på och vilken budget du har. Då borde du få vettiga grejer som skall passa dig och din bil.
    Jag säger bara att du får vad du betalar för så budgeten bör du verkligen ha så stor som plånboken tål.
    DLS gör bra och prisvärda högtalar och slutsteg och det är det märke jag skulle rekomendera.
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81

    Re: Byte av högtalare!

    Citat Ursprungligen postat av Cagner
    Jag tänkte lite mer om hur man börjar bygga ett system från grunden. Vad man bör ha koll på och vad man skall tänka på vid val av högtalare. Det är ju alltid lätt att gå ut i butik och lyssna och välja. Priset sätter man efter smaken. Men just detta vad man ska kolla efter hos en högtalare eller bas med slutsteg eller ej. Det är frågan. Vad dessa saker gör är man väl lite haj på men liksom vad man just ska kolla på änr man kollar och lyssnar på en högtalare. tips?
    Ta med egen musik som du känner till och tycker om. Då vet du hur det "skall låt".
    Lyssna och jämför.
    Strunta hur många watt en högtalare eller ett slutsteg har. Det har ingen större betydelse igentligen.
    Köp ett märke du känner till. Om du hittar nått okänt märke, sök på nätet efter vad andra skriver om det och läs ev. tester.
    En högtalare med kraftig magnet har bättre kontroll på ljudet men kräver ett bättre (strämstarkare (Ampere)) slutsteg.
    Ett strömstarkt slutsteg har lättare att hålla kontroll på högtalarkonen.
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  10. #10

    Re: Byte av högtalare!

    Citat Ursprungligen postat av Cagner
    Vad bör man tänka på? Vad är viktigt? Vad böjar man med? Vilket är bäst att börja med? Stereon eller högtalarna? Vilket märke? Ska man gå efter impedansen eller effekten? Vad ska man ha koll på?

    Har idag Orginal AS2. Bilen är en saab 9-5. Jag vill få ett underbart ljud och även där man kan spela högt och kunna tåla lite mer bas.

    Vill verkligen lära mig detta nu. Så är grymt tacksam för svar.
    Jag antar nu att du vill byta ut allt i bilen?
    Börja då med en ny CD spelare, det är detta som är själva grunden, har du kass ljud ut ur den, så kan du ha hur bra högtalare och förstärkare du vill, men ljudet kommer ändå bli kass.

    Själv så anser jag att Kenwood har bland de mest prisvärda huvudenheter idag.
    Men vissa gillar mer Alpine eller Pioneer.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Byte av högtalare!

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av Cagner
    .
    Jag antar nu att du vill byta ut allt i bilen?
    Börja då med en ny CD spelare, det är detta som är själva grunden, har du kass ljud ut ur den, så kan du ha hur bra högtalare och förstärkare du vill, men ljudet kommer ändå bli kass.

    Själv så anser jag att Kenwood har bland de mest prisvärda huvudenheter idag.
    Men vissa gillar mer Alpine eller Pioneer.
    Jag ber att få tillägga att det gäller vice versa! Jag tycker personligen inte att SAAB spelaren är i närheten så kass som original högtalarna (som är Pioneer för övrigt eller?). Och som sagt Alpine är inte juste asså!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  12. #12
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Byte av högtalare!

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Själv tjackade jag just Alpine och var inte särskilt imponerad

    Inte särskilt stor skillnad och knappt värt jobbet och pengarna.
    Jag har bytt mina koaxialer i instrumentpanelen till Alpine & det blev helt klart till det bättre, original 3,5" på AS1 & AS2 är inget att hänga i julgranen!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Byte av högtalare!

    som sagt det är bara du som kan bestämma hur det ska låta, varje högtalare, stereo, slutsteg har sitt egna speciella ljud, det är därför det är svårt att rekommendera något specifikt.

    Jag kör t.ex med dls 3vägskitt fram, 6.5" originalmonterade i dörrarna, skurit upp instrumenpanelen där originalhögtalarna sitter och byggt en ny baffel och riktat om högtalarna lite, trots det så kan jag lägga dit ett galler i original utformning så det syns inte att något är gjort. Bak har jag gjutit en plastlåda (höger bakskärm) och lagt i en 10" hertz bas. detta drivs med alpine huvudenhet och ljudprocessor pxa-h100 till ett 4kanals magnat steg som driver framsystemet ( 6.5or seperat delade) och till basen har jag ett alpine monoblock (digitalt). detta duger för mig och spelar jävligt högt om man vill, samtidigt så har jag hela bagagen fri till barnvagnen eller om jag vill fälla sätena och få fullstort lastutrymme och detta har jag prioreterat i mitt bygge.

    detta tycker jag fungerar riktigt fint och är något av ett budgetbygge men i mina öron spelar det både klart och fint, samtidigt kan man rocka loss ordentligt, men om du blir nöjd? det är inte säkert
    Kör 9-5aero sc aut -00

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    86

    Re: Byte av högtalare, 9-5 med AS2?

    Men om man nu skulle får för sig att koppla in en bas. Då måste man ju få fram lågnivå utgångar. fast det kanske ni väljer att ta ut vi steget som byts ut? Om man inte har något steg inkopplat i bilen. Är det förberett då?
    Saab 9-5 2,3T

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Byte av högtalare, 9-5 med AS2?

    det smidigaste och bästa? är väl att ersätta din nuvarande saab originalradio till en modern stereo, finns ju med dubbel din med dvd, fet nav osv. bara plånboken som styr, jag åkte upp till saab och köpte en ombyggnadssats till enkel din (skillnaden på dubbel och enkel din är storleken på stereo, tittar du på originalradion så har den storleken som kvadrat medans dom traditonella är rektangulära, dubbel din är kvadratisk och mao större ifall du inte visste om den skillnaden redan).

    På den nya stereon så har du antagligen rca kontakter, usb ingång, bluetooth handsfree? osv. då kan du enkelt dra lågnivåkablar till ett riktigt slutsteg som har lite kräm och kan montera en vettig sub var du vill, du behöver inte heller oroa dig för vilka högtalare du kan skaffa pga olika ohmtal utan kan helt sonika välja o vraka över ett mycket större utbud och bygga precis som du känner, min största anledning till ljudbygget i min bil var att originalstereon var begränsad. (hade AS3 med sub) och jag hade börjat med att byta ut den, sen kan du börja fundera på vad du behöver för framsystem för att bli nöjd, väljer du något krävande/värre så behövs det gärna ett slutsteg till det med.
    Kör 9-5aero sc aut -00

  16. #16

    Re: Byte av högtalare, 9-5 med AS2?

    Lånar tråden lite, jag har en kenwood bt61u(http://www.docent-decibel.se/store/bils ... d_664.html) i 9-5an med AS2. Kan jag köra högtalarna via original steget men koppla in ett steg och baslåda iallafall? Eller går att koppla in alla högtalarna på det andra steget.Har inte köpt varken steg eller baslåda. Kan ingenting om billjud som ni märker.

  17. #17
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312

    Re: Byte av högtalare, 9-5 med AS2?

    Citat Ursprungligen postat av koettfifan
    Kan jag köra högtalarna via original steget men koppla in ett steg och baslåda iallafall?
    Ja det kan du, då din Stereo har 3st lågnivå utgångar. Du använder ju redan en av de till att driva original steget som sitter i nu.
    Så det du behöver göra är att först och främst köpa ett slutsteg samt en baslåda.

    Sedan drar du lågnivå från stereon till det nya steget, + från batteriet till slutsteget, letar ut en bra jordpunkt och jordar därifrån till slutsteget, sedan en Remote ifrån Stereon även denna ska gå till slutsteget. (Denna skickar ut en liten ström när stereon slås på och då aktiveras även slutsteget)

    När inkopplingen är klar så är det bara och koppla in baslådan. Har du köpt ett slutsteg med 2 kanaler så bryggar du inkopplingen genom att använda + från den ena kanalen och - ifrån den andra.

    Citat Ursprungligen postat av koettfifan
    Eller går att koppla in alla högtalarna på det andra steget.Har inte köpt varken steg eller baslåda.
    Nej det kommer inte att funka. AS2 har 7st högtalare och varje högtalare behöver 1 kanal. Det gör att du skulle behöva köpa två 4-kanalssteg. Samt ett 2-kanalsteg för basen. Det blir en ganska stor kostnad och ljudet skulle väl förbättras lite grann, men du har fortfarande original högtalare kvar..

    Så kör på det första exemplet!

    Kanske borde tillägga att jag aldrig bytt ljud i någon 9-5, så om någon vill tillägga eller rätta mig om jag har fel med något så vore det bra!

    Mvh Mike Karlsson

  18. #18

    Re: Byte av högtalare, 9-5 med AS2?

    Tack för bra svar!

    En fråga till, går det lätt/bra att ersätta orginal slutsteget mot ett eftermarknads? Kommer jag få ut något bättre ljud av det? Tillsammans med nya högtalare i brädan och framdörrarna?

  19. #19
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Byte av högtalare, 9-5 med AS2?

    Citat Ursprungligen postat av Aero_Mike
    Kanske borde tillägga att jag aldrig bytt ljud i någon 9-5, så om någon vill tillägga eller rätta mig om jag har fel med något så vore det bra!

    Mvh Mike Karlsson
    Originalsystemet har balanserad lågnivå, det brukar inte en vanlig eftermarknadsstereo ha!

  20. #20
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312

    Re: Byte av högtalare, 9-5 med AS2?

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "Aero_Mike":1k79wsu5
    Kanske borde tillägga att jag aldrig bytt ljud i någon 9-5, så om någon vill tillägga eller rätta mig om jag har fel med något så vore det bra!

    Mvh Mike Karlsson
    Originalsystemet har balanserad lågnivå, det brukar inte en vanlig eftermarknadsstereo ha![/quote:1k79wsu5]
    Det känner jag till.. Men som han skriver så har han Kenwoodspelaren redan monterad i bilen. Och om jag förstått det rätt så går lågnivån till originalsteget via ISO-kablaget, så sitter stereon redan monterad så borde funktionen redan funka mellan stereon och steget.

    För att sedan ta lågnivå till ett nytt eftermarknadssteg så är det vanliga RCA som gäller.

    Citat Ursprungligen postat av koettfifan
    Tack för bra svar!

    En fråga till, går det lätt/bra att ersätta orginal slutsteget mot ett eftermarknads? Kommer jag få ut något bättre ljud av det? Tillsammans med nya högtalare i brädan och framdörrarna?
    Njaa det låter inte som ett helt enkelt arbete.. Är nog ännu värre om man inte kan särskilt mycket om billjud. Inget jag skulle ge mig på i alla fall.
    Sedan återigen till det där med att varje högtalare behöver en kanal... Så behöver du kompensera det med några 4 kanalsteg. Hur Saabs originalsteg funkar för att sprida uteffekt till sina högtalare vet jag inte riktigt och därför är jag nog inte rätt person för att hjälpa dig med denna frågan.

    Men jag rekommenderar dig att endast installera ett extra slutsteg och en baslåda till denna.
    Sedan möjligtvis byta ut högtalarna i brädan framme då de är de ända högtalarna i bilen som ligger snarligt runt 4Ω precis som alla eftermarknads prylar, resten av originalhögtalarna i bilen skiljer sig i Impedans:

    Speakers for AS2 / Premium made by Pioneer Location Size Impedance
    Amplifier power Frequency range

    Instrument panel left/right 3.5" 4.1 ohm 2 x 15W midrange/treble
    Instrument panel center 2.5" 4.8 ohm 5W
    Front doors 6.5" 1.8 ohm 2 x 25W bass
    Rear doors 4.0" 3.6 ohm 2 x 15W midrange/treble

    Mvh Mike Karlsson

Liknande ämnen

  1. Byte av högtalare
    Av mando i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 02:48
  2. Ang byte av högtalare i 9-3 ss -03
    Av rune007 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 18:56
  3. Byte högtalare mm i 9-5
    Av Freeboo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 23:18
  4. Byte av högtalare
    Av james-theo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 21:44
  5. byte högtalare 9-5
    Av Aero2002 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 00:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •