Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Startat enskild firma, hjääälp

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Startat enskild firma, hjääälp

    Tjenare!

    Har i dagarna startat enskild firma, dvs inskaffat FA-Skattsedel samt reggat mig som momsredovisningsskyldig.
    Meeen... Enskild firma = min verksamhet. Det är väl bara de saker jag tar in i bokföringen som blir momsskyldigt osv osv?

    Dvs, säljer jag mina vinterhjul till min privata bil så behöver jag inte redovisa momsen? Och vad skulle hända om ja säljer tjejens vinterhjul via företaget utan att de är "inköpta" i företaget?

    Vet inte hur jag ska förklara, men ni kanske förstår?

    mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Enkelt uttryckt så är saker du köper till företaget avdragsgilla för moms och saker som du säljer från företaget skall momsbeläggas.

    Du säljer helt inte tjejens däck via företaget eftersom det inte är företagets egendom.

    Du får inte dra moms på saker som inte behövs för företaget. Jag hade en kollega förr som drog av momsen (och andra kostnader) för blöjor, mat etc. Han envisades med att man fick göra så eftersom skatteverket godkänt hans deklarationer, men så är det såklart inte. Jag kan ju skattefuska utan att skatteverket märker något. Det betyder ju inte att det är ok.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    enskild firma betyder bara att det är du som enskild person som har det juridiska ansvaret för företaget. Det du pysslar med privat är alltså din ensak.
    Har man ett AB eller liknande så är företaget i sig en juridisk person.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Men om jag nu skall leva på att sälja bildelar, kan jag då inte sälja tjejens vinterhjul tex via företaget? Köper jag in en sak av en privatperson blir det ju samma sak, kan ju inte dra ngn moms.

    Säljer ja ngt får jag lägga på moms som ja får betala in?

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Men om jag nu skall leva på att sälja bildelar, kan jag då inte sälja tjejens vinterhjul tex via företaget? Köper jag in en sak av en privatperson blir det ju samma sak, kan ju inte dra ngn moms.

    Säljer ja ngt får jag lägga på moms som ja får betala in?

    Mvh
    Tjejens däck kan du inte sälja via företaget, du måste föra in dom i företaget dvs köpa dom av henne innan försäljning.
    Glöm inte kvitto!

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Men om jag nu skall leva på att sälja bildelar, kan jag då inte sälja tjejens vinterhjul tex via företaget? Köper jag in en sak av en privatperson blir det ju samma sak, kan ju inte dra ngn moms.

    Säljer ja ngt får jag lägga på moms som ja får betala in?

    Mvh
    Tjejens däck kan du inte sälja via företaget, du måste föra in dom i företaget dvs köpa dom av henne innan försäljning.
    Glöm inte kvitto!
    Va precis detta jag undrade, vilket man kunde sälja och inte..
    Men hur funkar det som i mitt fall där jag skall köpa in bilar och sälja delar ifrån?

    Går det föra in privata saker i företaget och isf hur? Har ju ett eget STORT privat lager som ev säljs lättare som företagare.

    EDIT; Kan jag köpa in av mig själv? Säg att jag har en köpare på en detalj för 1000:- exkl.moms (1250:-). Kan jag då köpa den av mig privat för säg 500, för att sedan sälja i företaget för 1000?

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Tjejens däck kan du inte sälja via företaget, du måste föra in dom i företaget dvs köpa dom av henne innan försäljning.
    Glöm inte kvitto!
    Va precis detta jag undrade, vilket man kunde sälja och inte..
    Men hur funkar det som i mitt fall där jag skall köpa in bilar och sälja delar ifrån?

    Går det föra in privata saker i företaget och isf hur? Har ju ett eget STORT privat lager som ev säljs lättare som företagare.

    EDIT; Kan jag köpa in av mig själv? Säg att jag har en köpare på en detalj för 1000:- exkl.moms (1250:-). Kan jag då köpa den av mig privat för säg 500, för att sedan sälja i företaget för 1000?

    Mvh
    Kan jag köpa in av mig själv?
    Svaret är Nej när du driver EF så går det inte och om du tänker efter så förstår du varför

    Går det föra in privata saker i företaget och isf hur
    Ja inventarier och pengar. dvs egen insättning. Varor som ska säljas går inte.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Du får väl helt enkelt ge bort ditt privata lager till tjejen och köpa det av henne?
    Eller går inte det heller?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Hej !

    OJ OJ OJ, du får nog läsa på ordentligt innan du "drar ingång".
    Vorde ju tråkigt om du gör nå't dumt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    OJ OJ OJ, du får nog läsa på ordentligt innan du "drar ingång".
    Vorde ju tråkigt om du gör nå't dumt.
    Absolut... Du har så rätt. Har allt läst på lite, va mest hur man går tillväga för att kunna sälja mycket av det man fått över genom åren.

    Då jag vet att delar konstigt nog är en bristvara till våra bilar så vore det synd att ligga på dom då man har plockat ner ett par bilar.
    Lite därför jag frågar här, jamenar.. 98% av den kunskapen man söker finns ju här!

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Om jag inte är helt fel ute,
    så får du visst sälja dina bildelar.
    Men först måste du på något sätt få dessa värderade.
    Då räknas det som ett eget kapital i företaget.
    Företaget blir sedan skyldig dig detta kapital, som du då kan få ut skattefritt från bolaget. Med andra ord du säljer dina delar till företaget.
    Problemet ligger i att få varorna värderade på ett vettigt sätt.

    Men som sagt jag kan inte lova till 100% att detta stämmer.
    Borde gå att fråga skatteverket hur man gör.
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Citat Ursprungligen postat av gindemo
    Om jag inte är helt fel ute,
    så får du visst sälja dina bildelar.
    Men först måste du på något sätt få dessa värderade.
    Då räknas det som ett eget kapital i företaget.
    Företaget blir sedan skyldig dig detta kapital, som du då kan få ut skattefritt från bolaget. Med andra ord du säljer dina delar till företaget.
    Problemet ligger i att få varorna värderade på ett vettigt sätt.

    Men som sagt jag kan inte lova till 100% att detta stämmer.
    Borde gå att fråga skatteverket hur man gör.
    Det här med att jag kan få ut skatterfritt har jag faktiskt hört innan, men om det stämmer?
    Gäller det även bilar tro, om jag tex skickar in en lastbil i företaget som ja cashat för egna pengar? (Dvs, kan jag då ta tillbaka satsade pengar skattefritt?)

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  13. #13

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Blanda inte i hop EF med andra bolagsformer.
    Som EF är du och företaget en och samma person.....
    Att du betalar med "egna" pengar spelar som sagt ingen roll i EF.
    Att du skulle kunna få tillbaka pengar skattefritt vart har du hört det?

    I en enskild firma tar du inte ut lön. Du betalar skatt på vinsten som har uppstått under året och det är det som är din "lön"


    Har du för det första behov av en Lastbil i ditt företagande om inte så kan du redan där glömma allt vad avdrag heter.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    självklart kan man sälja sina egna saker i firman om man inte bryr sig så mycket i vem som betalt det eller inte men om du säljer en sak för 600 så är det ju 600 plus in i firman och blir det ett överskott på lika mycket så är det klart du får skatta för hela summan. Har du däremot värderat sakerna och köper det av dig själv så har det ju ett värde, typ då kanske det bara är 300 som blir vinsten med skatt därefter.
    Lön existerar inte på det viset utan har du pengar du kan ta ut så kan du ta ut 10 000 i månaden som eget uttag och sen kanske gå plus minus noll i slutet och då skattar du ingenting. Nackdelen är bara att försäkringskassan grundar allting på ditt överskott så har du inget taxerat överskott så står man till slut på noll. Inget roligt att bli sjuk eller bli förälder med en enskild firma som går sådär alltså............

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Lön existerar inte på det viset utan har du pengar du kan ta ut så kan du ta ut 10 000 i månaden som eget uttag och sen kanske gå plus minus noll i slutet och då skattar du ingenting. Nackdelen är bara att försäkringskassan grundar allting på ditt överskott så har du inget taxerat överskott så står man till slut på noll. Inget roligt att bli sjuk eller bli förälder med en enskild firma som går sådär alltså............
    Förvisso men det kanske är av mindre intresse om man har firman som bisyssla och ändå slår i taket för ersättningsnivån från sitt ordinarie jobb?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    självklart kan man sälja sina egna saker i firman om man inte bryr sig så mycket i vem som betalt det eller inte men om du säljer en sak för 600 så är det ju 600 plus in i firman och blir det ett överskott på lika mycket så är det klart du får skatta för hela summan. Har du däremot värderat sakerna och köper det av dig själv så har det ju ett värde, typ då kanske det bara är 300 som blir vinsten med skatt därefter.
    Lön existerar inte på det viset utan har du pengar du kan ta ut så kan du ta ut 10 000 i månaden som eget uttag och sen kanske gå plus minus noll i slutet och då skattar du ingenting. Nackdelen är bara att försäkringskassan grundar allting på ditt överskott så har du inget taxerat överskott så står man till slut på noll. Inget roligt att bli sjuk eller bli förälder med en enskild firma som går sådär alltså............
    Okej, men hur funkar det då om jag köper in en bil för 4000+, för att sedan sälja delar från samma.. Blir ju ingen vinst förens bilen är betald, rätt?

    10,000mån, minus ev avgifter såklart? Maxtak för enskild firma?

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  17. #17

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Här har du några sidor du kan få hjälp i ditt företagande
    http://www.foretagande.se/forum.html
    http://www.egenfirma.se/forum/index.php

    Skatteverket ger också svar om du mailar eller ringer.

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Lön existerar inte på det viset utan har du pengar du kan ta ut så kan du ta ut 10 000 i månaden som eget uttag och sen kanske gå plus minus noll i slutet och då skattar du ingenting. Nackdelen är bara att försäkringskassan grundar allting på ditt överskott så har du inget taxerat överskott så står man till slut på noll. Inget roligt att bli sjuk eller bli förälder med en enskild firma som går sådär alltså............
    Förvisso men det kanske är av mindre intresse om man har firman som bisyssla och ändå slår i taket för ersättningsnivån från sitt ordinarie jobb?
    ja där har man ju nåt man kan fundera över hur det fungerar? nån som vet? jag har pratat med försäkringskassan om varför de inte kan se mina egna uttag per månad som lön så man har möjlighet att ha en sjukpenninggrundande inkomst men se det går inte så varför ska det då vara grundande för nåt annat? Hur mycket man får tjäna per månad om man har bisyssla tex? Man tjänar ju inget om man nolltaxerar så? (även om man kör egna uttag)

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Om man INTE har firman "på sidan om" utan försöker leva på den så tycker jag att man verkligen bör sätta sig in i hur allting funkar och vilka saker man inte har som egen företagare som man får helt automatiskt som anställd med kollektivavtal.

    Ett exempel på en sån sak är att sätta av en del av din lön till pension då du ju naturligtvis inte har någon arbetsgivare som sköter den saken åt dig som egen företagare.

    Ett annat exempel är att sätta sig in i vilka försäkringar man bör skaffa sig som egen företagare som man kanske per automatik har som anställd.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Förvisso men det kanske är av mindre intresse om man har firman som bisyssla och ändå slår i taket för ersättningsnivån från sitt ordinarie jobb?
    ja där har man ju nåt man kan fundera över hur det fungerar? nån som vet? jag har pratat med försäkringskassan om varför de inte kan se mina egna uttag per månad som lön så man har möjlighet att ha en sjukpenninggrundande inkomst men se det går inte så varför ska det då vara grundande för nåt annat? Hur mycket man får tjäna per månad om man har bisyssla tex? Man tjänar ju inget om man nolltaxerar så? (även om man kör egna uttag)
    Jag tycker att du borde läsa på om just egenföretagande dvs enskildfirma det är lite andra regler än för AB och HB,KB och allt vad det heter då är man anstäld av det egna bolaget och så är inte fallet med EF.

    Att du gör egna uttag i företaget är ju inte det samma som "lön" det är ju vinsten i företaget som du beskattar och får som lön och det är på vinsten som FK fastställer din SGI (sjukpenninggrundande inkomst)
    Egenavgifterna är:
    sjukförsäkringsavgift
    ålderspensionsavgift
    efterlevandepensionsavgift
    föräldraförsäkringsavgift
    arbetsskadeavgift
    arbetsmarknadsavgift.
    (Momsen ingår om du redovisar momsen i din inkomstdeklaration)

Liknande ämnen

  1. Enskild firma, verksamhetsplan?
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 14:20
  2. Reklan/Sponsring med enskild firma
    Av Weggen i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 09:24
  3. Starta enskild firma?
    Av Spawn i forum Off Topic
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 10:39
  4. Fråga ang titel och enskild firma
    Av Eindpeng i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 22:56
  5. Företagsbil i enskild firma?
    Av turbo4ever i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •