Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Startat enskild firma, hjääälp

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av StefanM

    ja där har man ju nåt man kan fundera över hur det fungerar? nån som vet? jag har pratat med försäkringskassan om varför de inte kan se mina egna uttag per månad som lön så man har möjlighet att ha en sjukpenninggrundande inkomst men se det går inte så varför ska det då vara grundande för nåt annat? Hur mycket man får tjäna per månad om man har bisyssla tex? Man tjänar ju inget om man nolltaxerar så? (även om man kör egna uttag)
    Jag tycker att du borde läsa på om just egenföretagande dvs enskildfirma det är lite andra regler än för AB och HB,KB och allt vad det heter då är man anstäld av det egna bolaget och så är inte fallet med EF.

    Att du gör egna uttag i företaget är ju inte det samma som "lön" det är ju vinsten i företaget som du beskattar och får som lön och det är på vinsten som FK fastställer din SGI (sjukpenninggrundande inkomst)
    Egenavgifterna är:
    sjukförsäkringsavgift
    ålderspensionsavgift
    efterlevandepensionsavgift
    föräldraförsäkringsavgift
    arbetsskadeavgift
    arbetsmarknadsavgift.
    (Momsen ingår om du redovisar momsen i din inkomstdeklaration)
    ja det är ju det jag skriver? det är klart att det inte är lön och att det är överskottet man skattar för men jag säger bara att om omsättningen är låg och man ändå ska leva under tiden och tar ut pengar ur företaget så är det bara egna uttag som ej skattas och då kanske man går plus minus noll i slutet. Har man så mycket överskott/vinst i slutet att man kan se det som en skaplig årsinkomst så ser jag inte ens nån anledning att ha enskild firma.

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Med risk för att vara en riktig översittare...

    Mycket av det som har skrivits här om vad du får göra och inte göra, privat och inte privat stämmer inte alls... Det som skrivs om detta på forumet här ska du ta med en nypa salt, allt är inte fel, men allt stämmer inte, långt ifrån... därför kan sådana som jag försörja mig på sådana som dig med god timpeng

    Jag föreslår att du kontaktar lämplig redovisningskonsult, har du någon företagare i släkten kanske den har någon som den är nöjd med (som alltid referenser är allt, finns en hel del lyckosökare som kallars sig revisor bara för att de har köpt billigaste bokföringsprogrammet)

    För dig är det väldigt viktigt att du gör rätt från början när det gäller moms osv, annars kommer det sannolikt stå dig dyrt åt ena eller andra hållet i slutet... Satsa på att göra det du är bra på och lämna ifrån dig annat, har du en god ordning på allt kan det inte bli många 100 kronor som det kommer kosta dig per månad med hänsyn till verksamheten.

    Ta det här som ett råd - for free . Har sett för många som det går åt h-e för att de gör bort sig. En bra entreprenör är inte nödvändigvis en bra ekonom.

    lycka till
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  3. #23
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Startat enskild firma, hjääälp

    Jaha, här va det liv i luckan.. Hehe!

    Mina frågor jag hade rörde ju egen insättning av kapital, hurvida man kan nyttja det åt andra hållet. Likaså hur man isåfall sålde egna delar, som man fått, bytt sig till eller liknande.

    Har våldfört mig på skatteverkets mail-tjänst, de måste tycka jag är jobbig nu..
    -Rörande egen insättning så verkar det vara så, att jag kan ta ut samma belopp som jag fört in med egna pengar = Bra.
    -Det där med försäljning av egna privata inventarier/varor verkar rörigt.. Skall ta in dem för ett marknadsvärde, är det ett fast eller ett höftat? Likaså undrar jag hur jag skall bokföra det, skall det ske som en egen insättning eller vad.. ?

    Verkar som sagt lite rörigt de här..

    Kanske ngn som har lite ljus att sprida?

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

Liknande ämnen

  1. Enskild firma, verksamhetsplan?
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 14:20
  2. Reklan/Sponsring med enskild firma
    Av Weggen i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 09:24
  3. Starta enskild firma?
    Av Spawn i forum Off Topic
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 10:39
  4. Fråga ang titel och enskild firma
    Av Eindpeng i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 22:56
  5. Företagsbil i enskild firma?
    Av turbo4ever i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •