Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    137

    Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

    Hallå,

    jag har en pedant skött och servad 9-3 ss som har fått stämplade servicar under de föregående ägaran dock har jag valt att serva den själv med olja, filter, tändstift och allt annat. Vet någon rent allmänt om det är omöjligt att få bilen såld då det inte finns några stämplar i serviceboken?
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

    Omöjligt är det ju inte, men det kan kanske ta lite längre tid att hitta "rätt" köpare.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

    Det beror på hur bra du kan bevisa att du skött servicen vilket kräver 2 saker

    1) Du kan visa kvitton på att du köpt in rätt delar
    2) Du kan bevisa att du är kompetent att serva bilen och har utfört alla moment.

    Nummer 2 är betydligt svårare än 1.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    20

    Re: Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

    Jag kan bara tala för mig själv och jag skulle aldrig köpa en bil utan rätt stämplar i boken.

    Även om jag är övertygad om att du har skött ditt serviceprogram utomordentligt bra får även jag lika svårt att sälja bilen den dagen jag vill skaffa en ny.

    Som tidigare skribent utryckte det så tror jag nog ändå att det går att sälja bilen till OK pris om man hittar rätt köpare.
    En arbetskompis sålde nyligen en Peugeot 206 SW -02 för 55tkr till en bilhandlare. Bilen hade rullat 3000mil utan en enda stämpel. (självklart var bilen servad enl. boken, dock i kompisens egna garage)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

    Jag läste ett reportage i Teknikens Värld någon gång där dem i artikeln skrev ungefär:

    ”Antingen lämnar du in bilen på svindyr service en gång om året, eller så servar du bilen själv (om du nu servar bilen över huvud taget) och skiter i stämplarna och får några tusenlappar mindre i inbyte. Du har fortfarande sparat en massa pengar på att serva själv.”

    Rent ekonomiskt lönar det sig nog inte att serva bilen på verkstad, i alla fall om man bara behåller bilen i några år. Men jag personligen prioriterar driftsäkerheten i en välskött bil framför ekonomin.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

    Jag har haft ett 30-tal olika bilar, både nyare och äldre och när jag sålt dessa har kanske var tionde köpare eller så ens frågat efter boken och jag tror knappt mer än två verkligen kikat i den och kollat att den är servad enligt rätt intervaller.

    Visst, är det en ett eller två år gammal bil som saknar servicehistorik så sänks den en del i värde men på en bil som är 6-7år eller äldre tror jag det kvittar om boken är ifylld eller ej.

    Saknas boken helt brukar man ändå kunna återskapa den såvida bilen är servad på märkesverkstad med datoriserad historik.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7

    Re: Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

    Visst går det att sälja en bil utan servicebok, men räkna med att du får vänta länge innan "rätt" köpare hittar bilen eller att du får pruta rejält.

    Själv skulle jag inte köpa en 5-6 år gammal bil utan servicebok men en 15år gammal utan bok för ca 20" spelar det mindre roll.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481

    Re: Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Jag har haft ett 30-tal olika bilar, både nyare och äldre och när jag sålt dessa har kanske var tionde köpare eller så ens frågat efter boken och jag tror knappt mer än två verkligen kikat i den och kollat att den är servad enligt rätt intervaller.
    Hmm, jag har inte sålt en bil där det inte varit massor av frågor om denna, hade en Sab 9000 cc -90 som jag hade ute för 4000kr och tom där frågade FLERA efter serviceboken, som jag förvisso hade.

    Har väl sålt en sådär 5-6 bilar de senaste åren och än så länge har det inte varit en enda person som inte kollat i serviceboken, så min erfarenhet är helt tvärt emot din.

    Går säkert sälja en bil utan servicebok, om priset är det rätta och man har mycket dokumentation som styrker hemmaservicen.

    Själv så är jag ytterst tveksam till att köpa en bil där det saknas massa i serviceboken, dels för att jag själv får problem den dagen jag vill byta och sen har iaf jag rätt svårt för att lita på folk när det gäller bilaffärer, känns som att det inte handlar om att man blir lurad utan snarare hur mycket lurad man blir, iaf på lite äldre bilar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9

    Re: Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

    På en gammal bil är det absolut inte omöjligt. Saknas någon enstaka stämpel någonstans bland alla stämplar märker en vanlig halvinsatt köpare det inte ens vill jag påstå. Så sålde jag min senaste bil i alla fall.

    Om det är ett antal servicar som saknas, som det låter som i ditt fall, beror det på hur trovärdig du verkar för köparen. Jag skulle exempelvis tro på en säljare som hade ett eget garage, verkade kunnig om motorer och sålde en välvårdad bil, om denne hävdade att han servat bilen själv. Varför skulle han inte gjort det?

    Sen beror det naturligtvis på vilken konkurrens din bil har från andra likvärdiga objekt, det vill säga: varför köpa just din bil trots luckorna i serviceboken om det finns många andra likvärdiga?
    Saab 9-5 Vector -06

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

    Förutom värdeminskningen finns det en annan stor nackdel med att inte göra service på auktoriserad verkstad. Man får inte alla de mjukvaruuppdateringar som görs av diverse styrdon i bilen, motor, automatisk växellåda, klimatanläggning o.s.v.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Mälardalen, Västerås
    Inlägg
    179

    Re: Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

    måste nog göra ett inlägg nu, men ja tror det finns knappt finns någon som bryr sig om servicenboken idagens läge, har sålt många nyare bilar på sista året och alla servade fram tills ett visst miltal sen servade 5-10000mil privat.

    Det är så lätt idag att "köpa" en stämpel idag så ja kollar knappt på service boken när ja köper bil, tycker de är viktigare hur bilen känns och är..
    Gamle Röda 900 -94 http://www.garaget.org/?car=25371
    Kör numera m3 e46

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

    Det handlar inte om att hitta rätt köpare utan att sätta rätt pris. Du har haft mindre utlägg och därför får du nu sänka priset. Jag tjackade just en bil med bara de två första stämplarna i!!! Varför? Därför att det gav mig ett argument till att pruta och jag fick den till ett sabla juste pris!!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  13. #13

    Re: Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

    Vissa köpare öppnar inte ens serviceboken. Med ett litet lägre utgångspris är det sannolikt inget svårt att avyttra. Lycka till!

  14. #14
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312

    Re: Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

    Har sålt en bil utan Service bok, vart inga problem alls! Beror helt på vem de är som kollar på bilen.

    Mvh Mike

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Får man bilen såld även då de saknas stämplar i serviceboken

    Jag har sålt många bilar utan bok. Jag gör en egen servicebok och skriver upp allting jag gjort samt reparerat, kvitton brukar jag inte hålla på och krångla med. När jag säljer bilen har jag i allmännhet haft den exantal år samt att de ser jäkligt bra ut och är välskötta. Har aldrig blivit ifrågasatt angående det jag skrivit upp eller det jag säger. Om jag håller bilen i bästa skick synligt och har kostat på bilen exantal tusenlappar genom åren som man ser, varför skulle jag då slarva eller snåla med oljebyte t.ex. Och har det varit samma ägare länge tror jag man också är mindre benägen att slarva. För min egen del, hellre köpa en välskött snygg bil som en entusiast vårdat än att köpa en bil som svensson har haft med servicebok men aldrig lyft på huven samt att den fått en tvätt på Statoil vår och höst.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. Svar: 189
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 14:33
  2. Saab 99 GLi-16. Bilen äro såld.
    Av Krister K i forum Projekt
    Svar: 136
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 16:49
  3. Då va bilen såld :( !!
    Av ICE T8 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •