Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 54

Ämne: Tröga dörrgångjärn OG9-5, 9000 m.fl

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Trög höger dörr 9-5

    Det är inte dörrstoppen och inte gångjärnet som kärvar då?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: Trög höger dörr 9-5

    PTFE-smörjmedel finns även på t.ex biltema.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Trög höger dörr 9-5

    Har också provat med 5-56 utan resultat. Hade isär dörren när högtalaren tystnade men såg ju ingenting den vägen. Får prova med nåt 'krypfett'. Vilket mysko fel.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  4. #24
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312

    Re: Trög höger dörr 9-5

    Ni som endast testat med "lätta" oljor så som WD-40, 5-56. Testa med tidigare nämnt fett. Har något vattenbeständigtfett som far min ordnar på jobbet, funkar riktigt fint.

    Om nu ens lite smörjning skulle lösa problemet på era dörrproblem

    Mvh Mike

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207

    Re: Trög höger dörr 9-5

    Ja, visst f*n är detta skumt. Och man e tydligen inte ensam. Det är ju både bra...och dåligt.

    Jag har provat med både 5-56 och Biltemas variant X4 eller vad det heter beroende på vart jag råkar befinna mig när man lackar ur och tycker SAAB är en skitbil som inte kan bygga ordentliga gångjärn.

    Jag kan själv inte se någon skillnad eller känna någon skillnad på gångjärnen eller stopp. Det ser likadant ut.

    Dock tycker jag mig att det blir enklare att stänga dörren när det är kallt. Men det är bara ytterst marginellt. Vilket står emot all logik egentligen.

    Det måste ju vara att någon är snett. Men då borde ju även inpassningen balla ur. Men så är det inte, det sitter perfekt.

    Det finns ju inget som borde kunna kärva. Allt är ju smort både en och två gånger - minst.

    /ERBER
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  6. #26
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Trög höger dörr 9-5

    Samma med min passagerardörr fram. Trög som bara den, smörja med 5-56, WD-40 etc. hjälper inte ett skvatt!
    Dörren sitter rakt och fint, gångjärn och dörrstopp hela och fina. Alla andra dörrar går hur fint som helst!
    All makt åt Thengil!

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Trög höger dörr 9-5

    Svärfar har samma problem han med. Jag har testat smörja med diverse billigare smörjmedel utan resultat.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    388

    Re: Trög höger dörr 9-5

    Har samma problem med min, alla andra dörrar går igen hur lätt som helst men just höger framdörr är mycket trögare... Verkar ju vara rätt så vanligt
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  9. #29
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Trög höger dörr 9-5

    Jag var förbi Biltema idag för att inhandla lite andra saker och passade på att kolla efter krypfett, men jag hittade inget så jag frågade efter det, men de förstod inte vad jag pratade om så jag får väl köpa någon annanstans.

    Det är ju lustigt att det är så pass många som har svarat i den här tråden med exakt samma problem. Det får en att fundera på hur många som egentligen är drabbade.
    De på Svenska Bil måste ju ha hört talas om det och ha någon permanent lösning.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    137

    Re: Trög höger dörr 9-5

    jag hade samma problem. det sluta med att mitt gångjärn gick av. började först med att den var lite trög sen blev det bara värre tills dörren började bli sned sen så hoppade den av i övre gångjärnet. och byta sprinten var inget kul för den hade bränt fast i gångjärnet så fick slå som bara den. och det var höger fram dörr
    9-5 kombi -00 2,0t med Aero motor med steg3
    9-5 sedan -98 2,3t steg1

  11. #31

    Re: Trög höger dörr 9-5

    Samma dörr, samma problem.
    Blev dock betydligt bättre när jag bad verkstan kolla på den och dom smorde med någon krypolja.
    Ingen effekt då jag tidigare försökte med WD-40 liknande oljor.
    Saab 9-5 Vector/Aero SC -04 +300hk Biopower-->http://www.garaget.org/?car=199393
    Opel Calibra T 4x4 -92 +270hk
    Opel Commodore 2,8 GS Coupé -70

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Trög höger dörr 9-5

    samma fel på min med, har dock upptäckt att dörrens nedre främre del går emot listen rätt hårt på den sidan, la på lite silicon/ antifriktionsmedel på den och det hjälpte lite, hur ser era dörrar ut på den punkten? jämför man på förardörren så blir det inte alls samma anliggningstryck på den listen som det blir på passagerarsidan, kanske beror på att det övre gångjärnet gett sig lite och dörren hänger ner? känner dock inga glapp
    Kör 9-5aero sc aut -00

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207

    Re: Trög höger dörr 9-5

    Nej, min förardörr och passagerardörr har exakt samma "slitningar". Det tar inte i någonstans. Lister sitter där de sitter. Allt är rent och snyggt. Det finns ingenting som, så att säga, antyder om något problem. Det är som sagt, inga oljud eller gnissel. Bara trög som f-n. Det är bara så märkligt att något som går så trögt inte låter illa. För dörren går perfekt i lås om man trycker till den.

    Vilka årsmodeller har ni med samma problem? Detta verkar ju lite skumt eftersom så många har samma fel. Kan INTE vara ett okänt problem hos SAAB.

    /Erber
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    261

    Re: Trög höger dörr 9-5

    kan man använda teflon??
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Trög höger dörr 9-5

    Ställer mig i skaran som har haft detta riktigt irriterande problem.

    Löste mitt genom att använda rostlösningsmedel av mycket hög kvalité, Wurth. Detta upprepade jag varje dag i ca. en vecka tills dörren gick lätt och fint.

    Därefter är det krypfett som gäller i förebyggande syfte. Slarvar man med detta, är det tillbaks till ruta 1.

    Låter man det gå för länge att man mer eller mindre måste använda våld för att öppna/stänga dörren, är det byte av gångjärn som gäller.

    Ps.
    Jag anser att detta problem uppkommit genom att det är aldeles för många verkstäder/bilägare som struntat i underhåll på denna servicepunkten.

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Trög höger dörr 9-5

    Fahrer: Struntar man i att smörja just passagerardörren menar du? ;-)
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  17. #37
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Trög höger dörr 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Ställer mig i skaran som har haft detta riktigt irriterande problem.

    Löste mitt genom att använda rostlösningsmedel av mycket hög kvalité, Wurth. Detta upprepade jag varje dag i ca. en vecka tills dörren gick lätt och fint.

    Därefter är det krypfett som gäller i förebyggande syfte. Slarvar man med detta, är det tillbaks till ruta 1.

    Låter man det gå för länge att man mer eller mindre måste använda våld för att öppna/stänga dörren, är det byte av gångjärn som gäller.

    Ps.
    Jag anser att detta problem uppkommit genom att det är aldeles för många verkstäder/bilägare som struntat i underhåll på denna servicepunkten.
    Menar du att det är bilägarnas och verkstädernas fel att det blivit så här på bilarna på grund av dåligt underhåll?
    Jag tror mer på ett konstruktionsfel.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #38
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Trög höger dörr 9-5

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_

    Va är det för mirakel fett du använder då?

    Mvh
    Var hemma hos föräldrarna & pillade lite på bilen inför vintern idag, bla smordes gångjärnen så jag kan nu säga att det är detta jag använder! http://www.lensona.se/3-cc12-p-32.html

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    21

    Re: Trög höger dörr 9-5

    Jobbigt fel. Det är väl inte lösa gångjärn Fahrer?

    Smörja som attan, gärna med dörren lös... Vicka fram och tillbaka (gärna lite värme, om man törs).

    Har hört att det ska gå att borra och gänga för fettnippel. Osäker dock om nippeln kan sitta kvar när man är klar.

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    32

    Re: Trög höger dörr 9-5

    hade samma fel på min 9-5a men körde Berners frys/rostlösare och stod å vicka på dörren tills den gick smidigt sen tog ja lithium fett på alla gångjärn har inte haft problem sen dess.

Liknande ämnen

  1. Tröga c-lås på 9000 -98.
    Av Mr Aero i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-11-17, 22:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •