Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 91

Ämne: Kommer Saab att överleva?

  1. #1

    Kommer Saab att överleva?

    Rent allmänt-det har blivit ganska mycket diskussioner om Saab på sistone och det känns som att Saab har fått sitt andra liv. Tror ni att märket kommer att överleva? Funderar nämligen på att köpa en ny Saab men är lite orolig vad händer med t. ex. reservdelar om Saab kraschar igen.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Nej det ser inte ljust ut alls. Vilket förklarar varför SAAB är så billigt begagnat. Så köp begagnat så är priset åtminstone justerat för risken.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Nej det ser inte ljust ut alls. Vilket förklarar varför SAAB är så billigt begagnat. Så köp begagnat så är priset åtminstone justerat för risken.
    Håller inte med, tycker tvärtom att det ser ljust ut, t o m mycket ljusare än vad man kunnat ana för bara 6 månader sedan. På www.saabsunited.com kan ni hålla er uppdaterade om alla intressanta och viktiga nyheter. SAAB är definitivt på spåret!

    Samtidigt är ju naturligtvis risken hög, det ligger i sakens natur. SAAB gick ju från nedläggning till att få en chans till överlevnad och framgång har aldrig varit garanterad. Köpte själv en nästan ny SAAB hösten 2009 och skulle inte tveka att köpa en ny SAAB idag, om jag hade det behovet. Men så är jag också SAABofil.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Välkommen till forumet Saabik!

    Jag har följt Saab noga (och inte bara genom att läsa rubrikblaskor) det senaste årtiondet och lite till. Kan med den erfarenheten jag skaffat mig genom åren konstatera att det ser mycket bra ut just nu. Saab har en starkare ledning än någonsin tidigare med den fantastiske JAJ i spetsen. Hans energi och uthållighet är guld värd. Saab har en helt ny väl mottagen bilmodell på marknaden och två (tre) till i pipeline. De behöver inte längre använda det GM tvingat dom till vad gäller komponenter mm. Finanserna är i ordning och Saab syns i reklam världen över igen.

    Min slutsats är att Saab kommer klara sig bra. Den slutsatsen verkar bland annat BMW dela med mig med tanke på det samarbete som inletts. Saabs framtid ser ljus ut!
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Hmm, problemet ligger inte hos Jan Åke, problemet är att SAAB går med förlust och att ett annat förlust-tyngt företag nu äger SAAB och de verkar inte tycka att det är problematiskt. Hmm. Om vi tittar på Spykers ägare och deras förlust-nonchiga inställning så kanske det inte är kärleken för bilmärket som fick de att tjacka SAAB. Å andra sidan, det är kanske positivt att ägas av maffian. Mer kvalitet för mindre smet, ja, de skiter ju i om de inte tjänar något på SAAB. Problemet blir när de skall byta penga-tvätt. Vad händer då med SAAB. Kastat i soptunnan som en gammal disk-trasa!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Min åsikt är att Saab spottat upp sig ordentligt sedan Spyker gick in. De har en framtoning av att ha blivit mycket dynamiska och inte fega för samarbeten med andra tillverkare. Det ser ut som om hela företaget har samma känsla som när man sparkat av sig ett par skidpjäxor eller en tung ryggsäck.

    Nu har iallafall inte jag glömt att det redan gick lite sådär för Saab när GM gick in, men med dagens tydliga visioner och ledning tror iallafall jag på företaget.
    Utan Saab

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Hmm, problemet ligger inte hos Jan Åke, problemet är att SAAB går med förlust och att ett annat förlust-tyngt företag nu äger SAAB och de verkar inte tycka att det är problematiskt. Hmm. Om vi tittar på Spykers ägare och deras förlust-nonchiga inställning så kanske det inte är kärleken för bilmärket som fick de att tjacka SAAB. Å andra sidan, det är kanske positivt att ägas av maffian. Mer kvalitet för mindre smet, ja, de skiter ju i om de inte tjänar något på SAAB. Problemet blir när de skall byta penga-tvätt. Vad händer då med SAAB. Kastat i soptunnan som en gammal disk-trasa!
    Spyker är börsnoterat och planen är att SAAB-spyker ska bli det. SAAB är hårt granskade av myndigheterna genom EIB-lånet. SAAB är antagligen mer genomlyst och påpassat än de flesta eller alla andra bilföretag. De har nyligen gått in i samarbeten med flera etablerade aktörer (t ex BMW nämndes ovan). Känner mig inte det minsta orolig för att företaget inte drivs på ett seriöst sätt.

    Att Spyker haft lönsamhetsproblem är känt och inte oväntat eller onaturligt för ett nystartat företag. SAAB står inte och faller med Spyker och SAAB-Spyker ger större möjligheter för Spyker att uppnå lönsamhet.

    Om man ska klyva hår så var faktiskt SAAB lönsamt i det senaste bokslutet. Viktigare är att SAAB har goda chanser att BLI uthålligt lönsamma. Jag kommer personligen bli förvånad om det inte går vägen för SAAB!

    De största riskerna tror jag ligger i världsekonomin. Om den tuffar på någorlunda kommer det gå bra för SAAB. Om det tar stopp igen, kommer det bli extra mycket problem för SAAB som är litet och har mycket liten motståndskraft i det här skedet. Om det blir ett rejält double dip i världsekonomin, kommer vi tyvärr att få en hel del mer att fundera över, utöver SAAB:s överlevnad. Tror man på en sådan utveckling, bör man nog hålla hårt i slantarna. Då är det bättre att köpa guld än att köpa en ny bil.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Aja, okejrå! Jag hör vad du säger.

    Mm, det är nog alltid bättre att köpa guld än en ny bil!?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Aja, okejrå! Jag hör vad du säger.

    Mm, det är nog alltid bättre att köpa guld än en ny bil!?
    Jo, det har du helt rätt i! Liksom i att det är smart att köpa en begagnad SAAB, precis som du skrev tidigare! Att köpa en ny bil är aldrig en bra affär, oavsett konjunktur....

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Kommer Saab att överleva?

    En komisk sak i de hela är ju att saab har ju mer pengar att röra sig med nu att utveckla saker än under GM tiden o sen att dom inleder sammarbeten mer o mer med olika tillverkar.
    Så de verkar ju inte va så att saab har några problem där inte o lönsamheten nu är ju på väg upp efter omstarten.
    Ska vi hoppas på att de går jämt upp nästa år?
    Då är de ju 85 000 bilar som behövs. Inte en omöjlighet säger jag.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    En komisk sak i de hela är ju att saab har ju mer pengar att röra sig med nu att utveckla saker än under GM tiden o sen att dom inleder sammarbeten mer o mer med olika tillverkar.
    Så de verkar ju inte va så att saab har några problem där inte o lönsamheten nu är ju på väg upp efter omstarten.
    Ska vi hoppas på att de går jämt upp nästa år?
    Då är de ju 85 000 bilar som behövs. Inte en omöjlighet säger jag.

    /F
    Håller med, de är verkligen heta nu och med minsta tur med omvärldsfaktorerna (världskonjukturen huvudsakligen) kan det gå jämt upp om ett år. Om det uppfylls, kommer de naturligtvis att alldeles strax därefter gå med vinst (återigen med viss reservation för världskonjukturen).

    SAAB kan komma att stå riktigt starka snabbare än de flesta anar och med mycket intressanta framtidsutsikter. Det är spännande och kul att följa SAAB nu
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Kan hålla med flera härinne om att SAAB har förutsättningarna för att kunna lyckas och leva vidare. SAABs senaste nyhet 9-3 ttid under 120g C02 är mycket bra.

    Men det är ng9-5 som är det stora dragplåstret och SAAB står och faller med den modellen, så frågan är hur bra ng9-5 sålt hittils? Någon som sitter på aktuella siffror?

    Nu är ju inte kombin släppt ännu men försäljningen av sedanen speglar till stor del hur bra modellen tas emot på marknaden.

  13. #13
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Jag har gjort vad jag kan för att Saab ska leva vidare!
    Idag har jag beställt en ny 9-5:a!
    Det blev en laserröd AERO Biopower XWD med ventilerat ljust läder, 10-spoke turbine, DriveSense, pilotpaket, adaptiva bixenon, panoramasoltak,quickheater, DAB-radio, bluetoothhandsfree, HarmanKardon, Navigation, nödreservhjul, mörktonade bakrutor, avancerad P-hjälp och däcktrycksövervakning.
    Sen får det bli ett avtagbart drag och lite mer drag med hjälp av Hirsch .
    Om ni vill se så fin den blev så kan ni bygga en likadan här : http://www.saabsverige.com/se/sv/start# ... your-saab/
    Det är första nya bilen jag köper och troligen dröjer det väldigt länge tills det händer igen, så jag kan inte låta bli att vara lite stolt!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    194

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Jag har gjort vad jag kan för att Saab ska leva vidare!
    Idag har jag beställt en ny 9-5:a!
    Det blev en laserröd Biopower XWD med ventilerat ljust läder, 10-spoke turbine, DriveSense, pilotpaket, adaptiva bixenon, panoramasoltak,quickheater, DAB-radio, bluetoothhandsfree, HarmanKardon, Navigation, nödreservhjul, mörktonade bakrutor, avancerad P-hjälp och däcktrycksövervakning.
    Sen får det bli ett avtagbart drag och lite mer drag med hjälp av Hirsch .
    Om ni vill se så fin den blev så kan ni bygga en likadan här : http://www.saabsverige.com/se/sv/start# ... your-saab/
    Det är första nya bilen jag köper och troligen dröjer det väldigt länge tills det händer igen, så jag kan inte låta bli att vara lite stolt!


  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    202

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Jag har gjort vad jag kan för att Saab ska leva vidare!
    Idag har jag beställt en ny 9-5:a!
    Det blev en laserröd Biopower XWD med ventilerat ljust läder, 10-spoke turbine, DriveSense, pilotpaket, adaptiva bixenon, panoramasoltak,quickheater, DAB-radio, bluetoothhandsfree, HarmanKardon, Navigation, nödreservhjul, mörktonade bakrutor, avancerad P-hjälp och däcktrycksövervakning.
    Sen får det bli ett avtagbart drag och lite mer drag med hjälp av Hirsch .
    Om ni vill se så fin den blev så kan ni bygga en likadan här : http://www.saabsverige.com/se/sv/start# ... your-saab/
    Det är första nya bilen jag köper och troligen dröjer det väldigt länge tills det händer igen, så jag kan inte låta bli att vara lite stolt!
    Snyggt jobbat!!!!

    Vårt bidrag är att vi lyckats få morsans sambo att köpa en ny 9-5. Morsan funderar på att börja ta betalt av alla nyfikna när de parkerar någonstans. Själv väntar vi på SC....
    9-3 Viggen Cab -00 "Humlan" http://www.garaget.org/sword7
    9-5 TiD -10 "Leif"
    Mitsubishi Galant Avance -01 som dragbil.
    Skoda Fabia Greenline "Fabbe" pendlarvagnen

  16. #16
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Mitt inlägg är redigerat. Jag hade glömt ett litet, men ack så viktigt ord: AERO
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Jag har gjort vad jag kan för att Saab ska leva vidare!
    Idag har jag beställt en ny 9-5:a!
    Det blev en laserröd AERO Biopower XWD med ventilerat ljust läder, 10-spoke turbine, DriveSense, pilotpaket, adaptiva bixenon, panoramasoltak,quickheater, DAB-radio, bluetoothhandsfree, HarmanKardon, Navigation, nödreservhjul, mörktonade bakrutor, avancerad P-hjälp och däcktrycksövervakning.
    Sen får det bli ett avtagbart drag och lite mer drag med hjälp av Hirsch .
    Om ni vill se så fin den blev så kan ni bygga en likadan här : http://www.saabsverige.com/se/sv/start# ... your-saab/
    Det är första nya bilen jag köper och troligen dröjer det väldigt länge tills det händer igen, så jag kan inte låta bli att vara lite stolt!
    GRYMT, GRATTIS

    Vilken oslagbar känsla det måste vara. Ingen dålig konfiguration heller! Tycker ng 9-5 är såå läcker!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Citat Ursprungligen postat av Sword
    Vårt bidrag är att vi lyckats få morsans sambo att köpa en ny 9-5. Morsan funderar på att börja ta betalt av alla nyfikna när de parkerar någonstans. Själv väntar vi på SC....
    Tror hårt på det där - när nya 9-5 börjar synas ordentligt på vägarna kommer det i sig att ge en skjuts till försäljningen (av 9-3 också). Många har vittnat om vilken uppmärksamhet den väcker och samtidigt utgör den ett smashing bevis för att SAAB lever. Nya SAAB 9-5 är sin egen och SAAB:s bästa reklampelare!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Jag har gjort vad jag kan för att Saab ska leva vidare!
    Idag har jag beställt en ny 9-5:a!
    Det blev en laserröd AERO Biopower XWD med ventilerat ljust läder, 10-spoke turbine, DriveSense, pilotpaket, adaptiva bixenon, panoramasoltak,quickheater, DAB-radio, bluetoothhandsfree, HarmanKardon, Navigation, nödreservhjul, mörktonade bakrutor, avancerad P-hjälp och däcktrycksövervakning.
    Sen får det bli ett avtagbart drag och lite mer drag med hjälp av Hirsch .
    Om ni vill se så fin den blev så kan ni bygga en likadan här : http://www.saabsverige.com/se/sv/start# ... your-saab/
    Det är första nya bilen jag köper och troligen dröjer det väldigt länge tills det händer igen, så jag kan inte låta bli att vara lite stolt!
    Grattis till köpet! Riktigt snygg bil du har köpt! Precis som andra nämnt, SAABen sticker ut rejält i trafiken och folk tittar verkligen en extra gång (även undertecknad). Nu äger jag tyvärr ingen själv men har upplevt fenomenet i en lånad. Återigen, grattis!

  20. #20
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Kommer Saab att överleva?

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Hmm, problemet ligger inte hos Jan Åke, problemet är att SAAB går med förlust och att ett annat förlust-tyngt företag nu äger SAAB och de verkar inte tycka att det är problematiskt. Hmm. Om vi tittar på Spykers ägare och deras förlust-nonchiga inställning så kanske det inte är kärleken för bilmärket som fick de att tjacka SAAB. Å andra sidan, det är kanske positivt att ägas av maffian. Mer kvalitet för mindre smet, ja, de skiter ju i om de inte tjänar något på SAAB. Problemet blir när de skall byta penga-tvätt. Vad händer då med SAAB. Kastat i soptunnan som en gammal disk-trasa!
    Ägas av maffian... Läst DI lite för mycket tror jag.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2003 aut. 2.0t effekt kommer og går
    Av tom-eil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-05-12, 22:40
  2. Hur kommer nya Saab 9-5 kombi se ut?
    Av The Rob i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 20:32
  3. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 17:23
  4. tror de kommer bli en SAAB og 900 aero
    Av Garmfighter i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 08:10
  5. Vad kommer hända med saab tror ni?
    Av the_Mattsson i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-12-04, 20:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •